خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • نام:فرهاد
  • نام خانوادگی:اصلانی
  • تاریخ تولد: 18 خرداد ماه 1345
  • محل تولد:بیجار - کردستان
  • زمینه فعالیت:سینما، تلویزیون و تئاتر
  • والدین:صادق اصلانی _ صفیه بکائی
  • محل زندگی: تهران
  • پیشه: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون
  • سال های فعالیت:1370 - حال
  • همسر:مژده دانش پژوه
  • فرزندان: هانا
-------------------------------------------------
زندگینامه فرهاد اصلانی

فرهاد اصلانی در سال 1345 در بیجار کردستان متولد شد. او در سال 1371 در دوره دو ساله کارگردانی و بازیگری در زمینه تئاتر از فرهنگسرای نیاوران فارغ التحصیل شد.
فرهاد اصلانی متاهل می باشد و با مژده دانش پژوه ازدواج کرده است، این زوج صاحب یک دختر بنام هانا می باشند.


اصلی ترین ملاک بازیگری

اصلی ترین ملاک من برای انتخاب، فیلمنامه است. از طرفی خانواده سینما کوچک است و بعضی موقع ها به تو احتیاج دارند. به خاطر همین باید بروی به آنها کمک کنی و بعضی انتخاب هایم به همین دلیل بوده است.


عدم علاقه به تلویزیون

تلویزیون خیلی می توانست خردمندانه تر رفتار کند و مردم را با هم آشتی داد، اما متاسفانه تلویزیون رویه ای را انتخاب کرد که مدام کارها کم ارزش تر و بی خاصیت تر شدند و به نظر می آمد کسی انگیزه ندارد و انگار فقط می خواهند آب در دل کسی تکان نخورد؛ به همین دلیل اصلا علاقه ای به کار در تلویزیون ندارم.


آغاز فعالیت هنری:

بازی در تئاتر را در سال 1357 هم زمان با تحصیل و هم چنین بازی در نمایش های رادیویی را از سال 1371 آغاز نمود. اولین بار در نقش جوان میوه فروش در مجموعه تلویزیونی همسایه ها که در سال 1372 و به مناسبت ماه مبارک رمضان از تلویزیون پخش می شد، نظرها را به خود جلب کرد و سپس حضور در جلوی دوربین را در سال 1373 با فیلم روسری آبی کاری از رخشان بنی اعتماد تجربه کرد.
او در سریال آشپزباشی بسیار هنرمندانه ظاهر شد و نقشی به یادماندنی را درخاطرهٔ مردم ثبت کرد. اصلانی در زندگی خصوصی و من مادر هستم با بازی قوی خود نقشی ماندگار را به جای گذاشت. اما شاهکار فرهاد اصلانی را می توان در نقش عبیدالله بن زیاد در سریال فاخر مختار نامه مشاهده کرد.


مختارنامه آخرین کار فرهاد اصلانی برای تلویزیون:

بازی در نقش ابن زیاد در سریال مختارنامه (1389) پایان بخش فعالیت فرهاد اصلانی در تلویزیون بود.


نظر فرهاد اصلانی درباره سریال مختارنامه

من در همان ابتدا و مقدمات تحقیقاتی که درباره این نقش انجام دادم و می خواستم این نقش و رول را بازی کنم، دو تا جمله خیلی تاثیر عجیبی برای من داشت که یکی از آن ها از حمید مظفری بازیگر بسیار خوب تئاتر و پیشکوست ما بود که آقای حمید مظفری به من گفت کاری رو اخیرا ازت دیدم که متکی به گریم بود و آن کار را خوب اجرا کرده بودی اما نقش ابن زیاد را می خواهی چیکار کنی؟گفتم چطور؟ گفت در سریال مختار همه شبیه هم هستند، همه دستار به سر دارند و عبا روی دوششان هست و آیا فکر کردی اینجا می خواهی چیکار کنی؟ زیرا باید بازی متفاوتی از خود نشان بدهی و این جمله خیلی تکان دهنده برای من بود.
من برای این نقش خیلی تحقیق کردم و وقتی به بازی رسید تصمیم گرفتم، صدای خاصی را برای این نقش بسازم، به هر حال جز طبقه خاصی بودم و با مردم عادی فرق داشتم و آن صدا مورد تایید آقای میرباقری قرار گرفت.
فرصت یک ماهه داشتم و این فرصت کافی بود، پس رفتم شروع به تحقیق کردم و مختارنامه های مختلف، تاریخ بیهقی و کتاب های مشابه دیگری را خواندم. خواندن تاریخ این کمک را به من کرد تا من بازی قابل باورتری را تونستم ارائه بدهم و وقتی نقش را بازی می کردم دیالوگ های آن را حفظ نمی کردم بلکه آن را حس می کردم و من با نقشم زندگی کردم.
در این جا باید بگویم یک خطبه ای را ابن زیاد در مسجد کوفه می خواند که من به جرات می توانم بگویم که در لابلای این خطبه تمام ابعاد شخصیتی ابن زیاد مشخص شد و به اندازه کافی این که چقدر این آدم سـ*ـیاسی است و این که چقدر استفاده نامناسب از دین می کند، چقدر حاکم قدرتمندی است و اینکه ابن زیاد چقدر قصی القلب است را به خوبی در این خطبه مشخص می شود. و من هر وقت از کار فاصله می گرفتم و بعد از مدتی دوباره به سر صحنه می رفتم یک دور آن خطبه را برای خودم می خواندم.


خروج اصلانی از تلویزیون و ورود به سینما

با خروج عامدانه ی اصلانی از تلویزیون، سینما آ*غو*شش را برایش گشود. حضور در یه حبه قند (1389) رضا میرکریمی کافی بود تا او شروع محکم و دوباره ای در سینما داشته باشد؛ اما وقتی پای اکران در میان می آمد، بخت چندان با او یار نبود.
اصلانی دهه ی 90 را با چهار فیلم توقیفی آغاز کرد:زندگی خصوصی (محمدحسین فرح بخش)، خرس (خسرو معصومی)، پل چوبی (مهدی کرم پور) و قصه ها (رخشان بنی اعتماد). در این میان و با گذشت هفت سال هنوز خرس بخت دیده شدن پیدا نکرده است. در سال 1391 در دو فیلم به خاطر پونه (هاتف علیمردانی) و من مادر هستم(فریدون جیرانی) بازی کرد که اگرچه برخلاف فیلم های سال قبل بخت اکران پیدا کردند، اما با اصلاحات متعدد و اعتراضاتی شدید روبه رو شدند.
زندگی خصوصی و خرس در سی امین جشنواره ی فیلم فجر به روی پرده رفتند و اصلانی توانست در نخستین نامزدی اش در فجر به سیمرغ بلورین جشنواره دست پیدا کند. اتفاقی که تا به امروز تکرار نشده و چهار نامزدی بعدی او در فجر به جایزه بدل نشده است. اصلانی برای فیلم های قصه ها در جشنواره ی سی ودوم، دوران عاشقی در جشنواره ی سی وسوم، دختر در جشنواره ی سی وچهارم و مغزهای کوچک زنگ زده در جشنواره ی سی وششم نامزد دریافت سیمرغ شد. به عبارت دیگر در هفت دوره ی اخیر جشنواره ی فیلم فجر اصلانی در پنج دوره نامزد دریافت جایزه بوده است که در نوع خود رکورد قابل توجهی است.
از دیگر فیلم های شاخص اصلانی در این سال ها می توان به کوچه ی بی نام (1393) اشاره کرد که دومین همکاری او با هاتف علیمردانی بود و در آن با بازیگرانی مثل باران کوثری، پانته آ بهرام، فرشته صدرعرفایی و امیر آقایی هم بازی شد.


چهار فیلم برتر دیگر فرهاد اصلانی :
عصر یخبندان (1393)

چهارمین تجربه ی سینمایی مصطفی کیایی، یک درام جنایی و خانوادگی است که در آن فرهاد اصلانی نقش مردی به نام «بابک» را بازی می کند که پس از 12 سال زندگی مشترک با همسرش منیره (با بازی مهتاب کرامتی) روابطشان به سردی می گراید و «منیره» گرفتار مواد می شود. فیلم علاوه بر اصلانی و کرامتی از گروه بازیگران شاخصی چون بهرام رادان، آناهیتا نعمتی، سحر دولتشاهی، ژاله صامتی، مینا ساداتی و محسن کیایی بهره برد و در سی وسومین جشنواره ی فیلم فجر در شش رشته از جمله بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر اصلی زن (کرامتی)، بهترین بازیگر مکمل زن (دولتشاهی و ساداتی) و بهترین بازیگر مکمل مرد (محسن کیایی) نامزد جایزه شد و در نهایت سحر دولتشاهی و نیما جعفری جوزانی، تدوینگر فیلم، دو سیمرغ برای این فیلم به دست آوردند. فرهاد اصلانی هم که برای بازی در فیلمدوران عاشقینامزد سیمرغ بازیگر مکمل مرد شده بود، در فهرست نامزدهای این فیلم قرار نگرفت.


دوران عاشقی (1393)

ششمین فیلم کارگردان گزیده کار سینمای ایران، علیرضا رئیسیان، در طول 25 سال، از بازی هنرمندانی چون شهاب حسینی و لیلا حاتمی سود می برد و مینا وحید نخستین نقش جدی اش را در سینما با این فیلم تجربه کرد. فرهاد اصلانی در این فیلم نقش مکمل ولی مهمی برعهده دارد. او نقش آقای زندی دایی میترا (مینا وحید) را بازی می کند. میترا که به تازگی از خارج آمده با حمید (شهاب حسینی) که همسرش بیتا (لیلا حاتمی) وکیل است، آشنا می شود و با او عقد می کند.
بارداری میترا اوضاع را پیچیده می کند و پای دایی میترا را که آدم متنفذی است به داستان باز می کند. دوران عاشقی در سی وسومین جشنواره ی فیلم فجر در 10 رشته ازجمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، بازیگر اصلی مرد (شهاب حسینی)، بازیگر -اصلی زن (لیلا حاتمی) و بازیگر مکمل مرد (فرهاد اصلانی) نامزد سیمرغ شد و درنهایت دو سیمرغ فیلمنامه نویسی و فیلم برداری را به دست آورد. فرهاد اصلانی که سال پیش دومین نامزدی اش در فجر را به بابک حمیدیان واگذار کرده بود، این بار هم نامزدی سومش را به هومن سیدی بازیگر من دیه گو مارادونا هستم باخت. اصلانی سال گذشته در فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی بازی کرد. دوران عاشقی بیش از 2/2میلیارد تومان فروش داشت.


زندگی خصوصی (1390)

یکی از جنجالی ترین نقش های فرهاد اصلانی در این فیلم مهیج حسین فرح بخش شکل گرفت. او در نقش ابراهیم که از نیروهای تندروی اول انقلاب بوده و حالا سردبیر یک روزنامه ی اپوزیسیون است بازی می کند که «پریسا» (هانیه توسلی) وارد زندگی اش می شود و همه چیز را به هم می ریزد. فرح بخش که از اوایل دهه ی 60 بیش از هر چیز به عنوان تهیه کننده ی فیلم های سینمای بدنه شناخته می شد، 9 سال پس از نخستین کارگردانی اش در فیلم «عطش»، این فیلم را که در پس مثلث عشقی اش لایه های انتقادی سـ*ـیاسی پررنگی داشت ساخت که شش روز پس از آغاز اکران در سال 1391 به همراه «گشت ارشاد» از پرده پایین آمد و بعد به طور کامل لغو مجوز شد.
در جشنواره ی فیلم فجر سال پیش از آن فرهاد اصلانی تنها نامزدی این فیلم را به ارمغان آورد که البته این نامزدی با فیلم «خرس» مشترک بود و اصلانی توانست در رقابت با حمید فرخ نژاد (روزهای زندگی و گشت ارشاد)، حسین یاری (یک سطر واقعیت)، میلاد کی مرام (ملکه)، مصطفی زمانی (یک عاشقانه ی ساده) و رضا عطاران (خوابم می آد)، سیمرغ بازیگر اصلی مرد را شکار کند.


دختر (1394)

پنج سال بعد از تجربه ی موفق نخستین همکاری اصلانی با میرکریمی در فیلم یه حبه قند (1389) این بار او در نقش اصلی ظاهر شد. اصلانی در این فیلم در نقش احمد عزیزی یک مهندس پالایشگاه آبادان بازی می کند که دختر نوجوانش ستاره (با بازی ماهور الوند) بدون اجازه به سفری نصف روزه به تهران می رود، اما تأخیر پرواز برنامه ریزی اش را به هم می ریزد و احمد برای بازگرداندنش از آبادان به تهران می رود. به لطف همکاری با میرکریمی بازی اصلانی برای نخستین بار در جشنواره های جهانی دیده شد.
فیلم در جشنواره های آسیاپاسیفیک، فیلم های هنری باتومی در گرجستان، بین المللی هند، فیلم های عاشقانه ی مونس در بلژیک، مسکو روسیه و وایادولید اسپانیا به نمایش درآمد. اصلانی در جشنواره های مسکو و مونس به جایزه رسید و در جشنواره های آسیاپاسیفیک و باتومی هم نامزد جایزه شد.
جایزه ی او در جشنواره ی مسکو یکی از مهم ترین جوایز جهانی بازیگری سینمای ایران محسوب می شود. دختر در سی وچهارمین جشنواره ی فیلم فجر هم در هفت رشته ازجمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، بازیگر اصلی مرد (اصلانی) و بازیگر مکمل زن (مریلا زارعی) نامزد دریافت جایزه شد، اما فقط در رشته ی موسیقی (محمدرضا علیقلی) و مشترکاً با امکان مینا به سیمرغ رسید. اصلانی چهارمین نامزدی اش در فجر را به پرویز پرستویی بازیگر بادیگارد باخت و دو سال بعد هم که پنجمین نامزدی را برای مغزهای کوچک زنگ زده به دست آورد، سیمرغ را به جمشید هاشم پور کهنه کار و بازی اش در دارکوب واگذار کرد. دختر در گیشه فروشی بالغ بر 3میلیارد تومان را ثبت کرد.


درباره فیلم زیر سقف دودی :

زیر سقف دودی با رابـ*ـطه بهرام و شیرین آغاز می شود که به بن بست رسیده اند و حالا بهرام با زن دیگری وارد رابـ*ـطه شده و پسرشان هم به دختری آشنا شده که قصد ازدواج با او را دارد و در این بین شیرین هم درگیر رابـ*ـطه از هم پاشیده اش با بهرام است. کلیات اثر جدید درخشنده درباره این داستان ها و انسانهایی است که در این شرایط حضور دارند و قرار است جزئیاتی را در روابطشان مطرح نمایند که جذابیت اصلی فیلمنامه را شکل می دهد، اما مخاطب هرچقدر که منتظر می ماند، کمترین نتیجه را می گیرد.
فیلمبرداری این اثر از 10 مهر 1395 آغاز و در 6 آذر 1395 به پایان رسید. اولین نمایش این فیلم، سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بوده است. فیلم زیر سقف دودی از تاریخ 17 خرداد 1396 در سینماهای ایران اکران شده است. سینا سرلک خواننده تیتراژ پایانی این فیلم است.


جن زیبا

فرهاد اصلانی که سال پرکاری را پشت سر گذاشته، بازیگر نقش اصلی مرد فیلم است. نورگل یشیلچای هم که با پخش یک سریال ترکیه ای از طریق ماهواره در ایران به شهرت رسید، بازیگر نقش اصلی زن فیلم است. لیلا زارع هم که این روزها با سریال ممنوعه در شبکه نمایش خانگی حضور دارد دیگر بازیگر فیلم است.
داستان فیلم:یدالله ( فرهاد اصلانی ) فردی با اختلالات روانی است که سابقاً در یک بیمارستان بسـ*ـتری بوده و حالا در همان بیمارستان مشغول کار است. از سوی دیگر دلارام ( نورگل یشیلچای ) زن جوانی که از آسایشگاه روانی گریخته و به خانه یدالله می آید و..
بایرام فضلی، فیلمبردار با سابقه سینمای ایران که دو فیلم تا به امروز کارگردانی کرده که اولی باز هم سیب داری؟ در سال 1385 و دیگری جن زیبا بوده است.


حرف های نورگل یشیلچای درباره همبازی شدن با فرهاداصلانی:

خیلی جالب است که با وجود اینکه زبان هم را نمی فهمیم؛ اما نقش همدیگر را درک کرده ایم. هرچه فرهاد می گفت، با اینکه من زبان فارسی بلد نیستم، متوجه می شدم! او هم حرف من را متوجه می شد! این خیلی جالب بود. شاید به این دلیل که علایق مشترک داشتیم. شاید هم به دلیل این بود که از زبان بدن خیلی استفاده می کرد. شاید بتوانم بگویم قوی ترین و لـ*ـذت بخش ترین پارتنری بود که تابه حال با او ایفای نقش کرده ام. فرهاد خیلی بازیگر باهوشی است و کاملا معلوم است با هوشش ایفای نقش می کند. من از کار با بازیگران باهوش خیلی لـ*ـذت می برم. او هم احتمالا همین طور است. به طورکلی خیلی خوب با هم کنار آمدیم و کار کردیم.


فرهاد اصلانی در نقش شرافت سریال هیولا

با این حال در بازی کمدی نشان می دهد ذوق و قریحه اش کمتر از مثلا رضا عطاران نیست. باهوش است و واکنش هایش به دیالوگ ها خنده دار از کار درآمده. زمانی که در سه نقش ظاهر می شود و پای وجدان و شیطان وجودش هم وسط می آید واقعا سه نقش را بازی می کند نه این که تیپ سازی کند. خودش که حیران و گیج مانده که با زندگی اش چه کند، نقش شیطان که راحت و کمی لوده است و نقش وجدان که عصا قورت داده و جدی است. خیلی خوب بین همه این نقش ها در آن واحد رفت وآمد می کند.
برخلاف خیلی از کمدی های ما که با شوخی های کلامی شکل می گیرند در هیولا اتفاقا خنده اصلی را موقعیت ها و در نتیجه بازی بازیگران از تماشاگران می گیرد. بار اصلی خنده ها این بار نه بر دوش مهران مدیری که روی دوش فرهاد اصلانی و شبنم مقدمی است. فرهاد اصلانی بدون واکنش های اغراق شده با میمیک های ظریف چشم و صورت و لحن خوبش در گفتن دیالوگ موفق می شود کاراکتر ساده شرافتمندانه اش را تا مرز حماقت ببرد و مخاطب را بخنداند.
تا اینجا بهترین نکته سریال هیولا بازی فرهاد اصلانی بوده است. این که مدیری باعث شده او از قالب همیشگی اش خارج شود و حالا به چشم بازیگری او را ببینیم که چیزهای زیادی در چنته دارد و فقط باید فرصت و شانس پیدا کند تا آن ها را عرضه کند.


کلمبوس

کلمبوس ساخته جدید هاتف علیمردانی است که آذرماه سال گذشته در سینماها اکران شد از مرداد ماه 1398 در شبکه نمایش خانگی توزیع شد.
چهارمین دوره جشنواره فیلم های ایرانی در تونتو یا جشنواره بزرگ سـ*ـینه ایران از 16 تا 19 نوامبر 2018 در تورنتوی کانادا برگزار شد و جایزه ی این فستیوال بزرگ به فیلم کلمبوس ساخته هاتف علیمردانی تعلق گرفت.
فرهاد اصلانی، سعید پورصمیمی، شبنم مقدمی، مجید صالحی ، هانیه توسلی ، فریده سپاه منصور، گیتی قاسمی، عرفان ابراهیمی، میترا رفیع، فرنوش نیک اندیش، تورج الوند، نیما نیک طبع بازیگران فیلم کلمبوس را تشکیل میدهند.


متری شیش و نیم

متری شیش و نیم فیلمی به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی و تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان و محصول سال 1397 ایران است. نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و موفق شد برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شود. بعد از ابد و یک روز، این فیلم دومین همکاری سعید روستایی با نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی است. این فیلم از تاریخ 25 اسفند 97، در سینما های ایران اکران شد.
این فیلم که به گفته کارگردانش قرار نبود در سال 98 در نمایش خانگی پخش شود ولی در تاریخ 98/5/15 نسخه لو رفته از بازبینی فیلم که مدت زمان آن 140 دقیقه است در فضای مجازی پخش شد.
داستان فیلم:چند تن از مأمورین پلیس مبارزه با مواد مخدر به سردستگی صمد (پیمان معادی) به دنبال فروشندهٔ بزرگ مواد در تهران به اسم ناصر خاکزاد(نوید محمدزاده)هستند...

فرهاد اصلانی در فیلم ملخ

تاکنون از میان بازیگران حضور فرهاد اصلانی و ترانه علیدوستی در این فیلم سینمایی قطعی شده و ظرف چند روز آینده گروه تولید با چند بازیگر دیگر برای حضور در این پروژه به توافق خواهند رسید.
فرهاد اصلانی پس از سریال هیولای مهران مدیری و فیلم جدید اصغر نعیمی با عنوان خط استوا که هم اکنون در کشور اندونزی در مرحله فیلمبرداری قرار دارد به این پروژه می پیوندد. آخرین تجربه سینمایی ترانه علیدوستی نیز به فیلم فروشنده اصغر فرهادی برمی گردد که در سال 95 در ایران به نمایش درآمد. علیدوستی چند سالی درگیر سریال پرحاشیه شهرزاد بود و حالا در تجربه جدید سینمایی خود قرار است در فیلم فائزه عزیزخانی به ایفای نقش بپردازد.


فرهاد اصلانی در خط استوا

«خط استوا» به کارگردانی اصغر نعیمی که در شهر جاکارتا و جزیره بالی مقابل دوربین رفته این روزها به نیمه راه فیلمبرداری خود رسیده و فیلمبرداری آن با بازی فرهاد اصلانی و سیامک انصاری ادامه دارد ؛ آزاده صمدی نیز دیگر بازیگر این فیلم است.
این فیلم فضایی متفاوت داشته و در مورد رییس و نایب رییس فدراسیون فوتبال است که در آستانه اجلاس AFC یک ناهماهنگی برنامه آن ها را به هم زده و به جای کوالالامپور در جزیره بالی گرفتار میشوند.


فیلم شناسی فرهاد اصلانی
فیلم های سینمایی فرهاد اصلانی


  • ملخ 1398
  • مردی بدون سایه 1398
  • 1397 متری شیش و نیم سعید روستایی
  • 1397 کلمبوس هاتف علیمردانی
  • 1396 آبی به رنگ آسمان امیر رفیعی
  • 1396 مغزهای کوچک زنگ زده هومن سیدی
  • 1395 زیر سقف دودی پوران درخشنده
  • 1395 ماجان رحمان سیفی آزاد
  • 1394 یک روز بخصوص همایون اسعدیان
  • 1394 دختر رضا میرکریمی
  • 1393 دوران عاشقی علیرضا رئیسیان
  • 1393 عصر یخبندان مصطفی کیایی
  • 1393 کوچه بی نام هاتف علیمردانی
  • 1392 کلاشینکف سعید سهیلی
  • 1392 مستانه محمدحسین فرح بخش
  • 1392 ساکن طبقه وسط شهاب حسینی
  • 1392 خواب زده ها فریدون جیرانی
  • 1391 من مادر هستم فریدون جیرانی
  • 1391 به خاطر پونه هاتف علیمردانی
  • 1390 قصه ها رخشان بنی اعتماد
  • 1390 پل چوبی مهدی کرم پور
  • 1390 خرس خسرو معصومی
  • 1390 زندگی خصوصی محمدحسین فرح بخش
  • 1389 سیزده 59 سامان سالور
  • 1389 یه حبه قند رضا میرکریمی
  • 1387 حیران شالیزه عارف پور
  • 1385 پایان راه افسانه منادی
  • 1385 پاداش سکوت مازیار میری
  • 1385 ایستگاه بهشت نادر مقدس
  • 1383 غروب شد بیا انسیه شاه حسینی
  • 1383 من بن لادن نیستم احمد طالبی نژاد
  • 1379 عشق فیلم ابراهیم وحیدزاده
  • 1378 آسمان پرستاره حسن قلی زاده
  • 1378 باشگاه سری جمال شورجه
  • 1374 سفر به چزابه رسول ملاقلی پور
  • 1373 روسری آبی رخشان بنی اعتماد


مجموعه های تلویزیونی فرهاد اصلانی

  • 1389 مختارنامه داود میرباقری
  • 1388 آشپزباشی محمدرضا هنرمند
  • 1388 گاوصندوق مازیار میری
  • 1386 راه بی پایان همایون اسعدیان
  • 1385 وفا محمدحسین لطیفی
  • 1382 خانه ای در تاریکی سعید سلطانی
  • 1381 توپ گرد[4] بهروز بقایی
  • 1380 پلیس جوان سیروس مقدم
  • 1380 رستوران خانوادگی حسین سهیلی زاده (یک قسمت، بازیگر میهمان)
  • 1379–1380 چراغ جادو همایون اسعدیان
  • 1379 داستان یک شهر اصغر فرهادی
  • 1378 کیف انگلیسی سید ضیاءالدین دری
  • 1377 زیر بازارچه رضا ژیان
  • 1377 پزشکان مسعود کرامتی
  • 1375 خاطرات یک خبرنگار رسول صدرعاملی
  • 1375 خاطره ها
  • 1374 سفر به چزابه رسول ملاقلی پور
  • 1374 چشم سوم
  • 1373 خانه در آتش علی نقی لو
  • 1373 بهاران در بهار غلامرضا رمضانی
  • 1372 همسایه ها حسن فتحی
  • 1370 امام علی (ع) داود میرباقری


نمایش های فرهاد اصلانی در تئاتر

  • سمفونی درد (حسین پاکدل، 1385)
  • ازدست رفته (کارگردانی، 1384)
  • پچ پچه های پشت خط نبرد (علیرضا نادری، 1385)
  • عشق آباد (داوود میرباقری)


فیلم های فرهاد اصلانی در نمایش خانگی

  • وقت رو به انتهاست (مستند) (بهنام یوسف پور، 1393)
  • شاهگوش (داوود میرباقری، 1392)
  • ساخت ایران (محمدحسین لطیفی، 1391)
  • نهنگ آبی (1397)
  • هیولا (مهران مدیری،1397)


فیلم های کوتاه فرهاد اصلانی

  • ایلغار (1370)
  • نقش عشق (1371)


جوایز فرهاد اصلانی

  • نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در (سفر به چزابه) - ششمین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس (1375)
  • نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در (آسمان پر ستاره) - هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (1378)
  • نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در (پاداش سکوت) - یازدهمین دوره جشن خانه سینما (1395)
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم های (خرس) و (زندگی خصوصی) - سی امین دوره جشنواره فیلم فجر (1390)
  • نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در (قصه ها) - سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر (1392)
  • نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در (دوران عاشقی) - سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر (1393)
  • برنده خلاقیت در بازیگری برای مجموعه آثار (عصر یخبندان، دوران عاشقی و کوچه بی نام) - هفتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران (1394)
  • برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در (کوچه بی نام) - شانزدهمین دوره جشن حافظ (1395)
  • برنده جایزه ویژه ستاد جشنواره چهل چراغ - برای بازی در سریال های تلویزیونی (1395)
  • نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در (دختر) - سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر (1395)
  • نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در (دختر) - هجدهمین دوره جشن خانه سینما (1395)
  • برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در (دختر) - سی و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مسکو (2016)
  • برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در (دختر) - دهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم باتومی (2016)
  • برنده طاووس نقره ای بهترین بازیگر مرد برای بازی در (دختر) - چهل وهفتمین جشنواره بین المللی فیلم هند (2016)
  • نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در (دختر) - دهمین دوره جوایز سینمایی آسیا و اقیانوسیه (2016)
  • برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در (دختر) - پانزدهمین دوره جشنواره فیلم داکا (2016)
  • برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در (دختر) - سی وسومین دوره جشنواره بین المللی فیلم مونس (2017)
  • نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در (مغزهای کوچک زنگ زده) - سی و ششمین جشنواره فیلم فجر (1396)
  • برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در (دختر) - جوایز پیففا مالزی (2018)


پیشنهاد مناسبی نداشتم

سیمرغ گرفتن روی کار من سایه نینداخت، پیشنهاد مناسبی نداشتم. در همان سالی که سیمرغ گرفتم مدت زیادی درگیر سریال «ساخت ایران» شدم. در سال 91 هم در سینما بیشتر کارهای رانتی و سفارشی ساخته می شد که کارهای اینچنینی چندان به دل من نمی نشیند. از طرفی دیگر دوست نداشتم در تلویزیون کار کنم چون به اندازه کافی در این مدیوم بودم. اما فیلمنامه به خاطر پونه توانست من را جذب کند. همان یک فیلم را تا آخر سال کار کردم تا اینکه به پروژه خواب زده های آقای جیرانی ملحق شدم، قبلا من مادر هستم را با ایشان کار کرده بودم و از کار با ایشان راضی بودم و دوست داشتم بار دیگر این همکاری را تجربه کنم.


از این همه تلخی مریض شدم

پل چوبی هم یک بک گراند سـ*ـیاسی اجتماعی داشت وهم ملودرامی در بسـ*ـتر اتفاقات سال 88 که بر کسی پوشیده نیست. نقشی را که بازی کردم به کرات دیده بودم. البته زیاد به آنها نزدیک نبودم اما همان برخورد های کوتاهی که در اجتماع با آنها داشتم باعث شد برداشت درست را از آنها داشته باشم. با کارگردان توافق کردیم که قسمت های سردار را به صورت سکانس پلان بگیریم. باید تمام رفتارها و شخصیت سردار را همانطور که هست ببینیم، هر بار با کلی سر و صدا مثل بلدوزر روی پرده می آمد و تاثیر خود را بر زندگی امیر بگذارد و برود. یعنی میزان قدرت سردار در سکانس-پلان بیشتر و واضح تر نشان داده شد. من کاری توام با ریسک در پل چوبی انجام دادم.


خرس تجربه تلخی بود

متاسفم که خرس با وجود مسیر قانونی که در وزارت ارشاد طی کرد دچار سوء تفاهم و متهم به سیاه نمایی شده است. خرس خیلی فیلم خوب و خوش تصویری شد. شخصیتی که من در خرس بازی کردم با یک موقعیت عجیب غریبی مواجه می شود، همسری دارد که بعد از سال ها مرد دیگری می آید و ادعا می کند همسر اوست! کارم در خرس واقعا رنج آور بود. تلخ ترین فیلمی بود که بازی کردم. الان دلم می خواهد کمی فیلم های مفرح تر بازی کنم. در یک بازی زمانی نقش هایی را پشت سر هم بازی کردم که دچار حوادث تلخی می شدند و این اتفاق خودم را هم مریض کرد.آقای معصومی بسیار خوش سابقه است، همبازی هایم هم آقای پرستویی و خانم زارعی بودند که بازیگران خوبی هستند. با تهیه کننده هم قبلا کار کرده بودم. فیلمنامه هم بسیار دقیق و درست نوشته شده بود و همه چیز برای شروع یک همکاری مناسب بود.


روسری آبی اولین تجربه در سینما

روسری آبی اولین تجربه من در سینما بود و به همین خاطر همه چیزش را با جزییات به خاطر دارم.من فکر می کنم تجربیات اول در هر موضوعی در ذهن آدم ها می ماند.این اتفاق برای من هم در آن فیلم افتاد و همه هیجانی که نسبت به سینما داشتم را با این کار تجربه کردم.به اعتقاد من روسری آبی از هر نظر فیلم کاملی بود و نگاه خانم بنی اعتماد به عنوان کارگردان اثر هم نگاهی بی طرفانه بود.فیلم قصه آدم هایی بود که درگیر مشکلات اقتصادی بودند و خانم معتمدآریا نقش بانویی را ایفا می کند که به خاطر این مشکلات تن به ازدواج با مردی می دهد که هم سن و سال پدرش است.در عین حال آن سوی ماجرا هم با مردی مواجه بودیم با بازی آقای انتظامی که در جایگاه خودش عاشق شده ونقش او هم خیلی منصفانه نوشته شده بود و نگاه کارگردان بی طرفانه بود و برای من هم یادگاری خیلی خوب و لـ*ـذت بخشی بود.
این همکاری بنده با خانم بنی اعتماد ادامه پیدا کرد و من گاهی مخاطب کارهای ایشان بودم مثل فیلم «بانوی اردیبهشت» که فوق العاده دوستش دارم و فیلمی در خدمت جامعه بود.حتی فیلم خون بازی که در زمینه معضلات اعتیاد تحلیل جامعی داشت و خوب به مسائل آن پرداخته بود.من سریع ازکارهای ایشان می گذرم اما ایشان فیلمی ساخت به نام حیران که درمورد مهاجران افغانی بوده و حق وحقوقی که از آنها در زمان مهاجرت شان تضییع می شد. فیلم خوبی بود و جزو کارهای آخر مرحوم شکیبایی بود که من هم افتخار همبازی بودن با ایشان را در آن فیلم داشتم و در نهایت که رسیدیم به فیلم قصه ها.


مشکلات سینمای ما

شک نکنید اگر این پرسش را از هر اهل هنری در هر نقطه از جهان بپرسید حتما ناراضی است و کارهای انجام نشده بسیاری دارد.ما هم طبیعتا افق دیدمان به سمت ایده آل ها نزدیک است هرچند فاصله زیادی با آنها داریم.به دلیل اینکه هنوز درمورد مفهوم سینما در مملکت ما توافق جمعی وجود ندارد.به نظر من سینما آن قدر مستقل است که نمی شود آن را فقط در خدمت تفکر خاصی قرار داد.گاهی ممکن است فیلمی تبدیل به یک بیانیه سـ*ـیاسی شود و گاه هم به یک اثر صرف تبلیغاتی بدل شود که کسی منکر اینها نمی شود.در مملکت ما شرایط بسیار پیچیده است چون آدم های بسیاری خودشان را متولی سینما می دانند و اگر فکر کنیم تنها متولی سینما وزارت ارشاد است باید بگویم این طور نیست و همیشه دخالت هایی از سوی افراد و سازمان های مختلف در کار آن وجود داشته است.به طور کلی آن ایده آلی که ما منظورمان بوده زمانی محقق می شود که نهادهای حاکمیتی با هم تعامل داشته باشند و اجازه بدهند سینما استقلال خودش را داشته باشد.نمی شود هنرمند را مجبور کرد فقط حرف و دیدگاه خاصی را بیان کند.ما در تمام سال های پس از انقلاب دوره های مختلفی را از سر گذرانده ایم اما نهایتش این می شود که مثل امروز با ریزش مخاطب مواجهیم.الان در 200 شهر سالن سینمایی وجود ندارد و 120 سینما در اختیار نهادی خاص است که اگر با فیلمی موافق نباشد اکرانش نمی کند.


سانسور، سینمای ایران را فلج کرده است

ما یک سینمای دولتی داریم و بدون تعارف بسیاری از کسانی که از دولت پول نمی گیرند هم به نوعی تحت تاثیر فرامین دولتی هستند.سینمای کمدی ما تقریبا نابود شده و جای سینمای اکشن هم واقعا خالی است.سینمای تاریخی ما کجاست؟ حتی سینمای ما با ادبیات ارتباط درستی ندارد.البته هنرمند تا نتواند استقلال خودش را داشته باشد نمی تواند کار کند.


قهرمان فیلم های ما شبیه مردم نیستند

شاید سینماگران ما در ساخت شمایل یک قهرمان خیلی موفق نبودند.یک علتش هم این است که قهرمان هایی که در فیلم ها ساخته شدند و به مردم معرفی شدند کمتر از جنس مردم بودند.به طور مثال در یک دوره ای مثل جنگ تحمیلی که مصائب بسیاری را بر مردم کشورمان تحمیل کرد ما فقط به ارائه یک تصویر خاص از جنگ اکتفا کردیم که به مرور برای مردم هم تکراری شد.در حالی که می توان به همه ابعاد خوب و بد جنگ هشت ساله نگاه کرد و درباره اش فیلم ساخت و مشکلاتش را بررسی کرد.این شد که مردم خیلی از این قهرمان ها را پس زدند و با آنها ارتباط حسی خوبی برقرار نکردند. چون فکر می کردند قهرمان ها از جنس خودشان نیستند.همین شد که فیلمسازها هم دیگر تمایل چندانی به ساخت چنین فیلم هایی ندارند و دولت ها هم کمتر از گذشته از آن استقبال می کنند.


بیوگرافی فرهاد اصلانی | بازیگر

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Mana و Ghazaleh.A

LIDA_M

کاربر حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/4/20
ارسال ها
1,796
امتیاز واکنش
20,432
امتیاز
428
محل سکونت
Cemetery
زمان حضور
78 روز 19 ساعت 52 دقیقه
فرهاد اصلانی در کنار پدر و مادرش
شبنم مقدمی و فرهاد اصلانی
 فرهاد اصلانی و مجید صالحی
 فرهاد اصلانی در نقش عبیدالله بن زیاد
عکس و بیوگرافی فرهاد اصلانی
فرهاد اصلانی
 فرهاد اصلانی با ترانه علیدوستی
فرهاد اصلانی، قاسمخانی و مدیری
بهنوش طباطبایی و فرهاد اصلانی
فیلم دختر با هنرنمایی فرهاد اصلانی
عکسی از فیلم عصر یخبندان
فرهاد اصلانی و مریلا زارعی


بیوگرافی فرهاد اصلانی | بازیگر

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا