خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
سیستم موقعیت یاب بیدو (Beidou) ورژن چینی مجموعه ماهواره‌های جی پی اس آمریکایی بوده که خبر تکمیل شدن آن اخیرا منتشر شده است؛ در بررسی این قدم چینی‌ها برای از بین بردن وابستگی فضایی‌شان به غرب با ما همراه باشید.



چینی‌ها به تازگی با تکمیل سیستم موقعیت یاب بیدو (Beidou) خبرساز شدند. این مجموعه ماهواره‌ها به منظور موقعیت یابی و به عنوان رقیبی برای ماهواره‌های جی پی اس آمریکایی ساخته شده‌اند و به نظر می‌رسد که چین با تکمیل بیدو وابستگی خود به دنیای غرب را کمتر کرده است.

با وقوع پاندمی کووید ۱۹ و تعطیلی برخی تولید کنندگان در چین، وابستگی جهانی به این کشور و مواد اولیه و محصولات چینی بیشتر از گذشته برای جهانیان آشکار شد. با این حال این کشور بزرگ و پرجمعیت برای سرویس‌هایی مانند سیستم موقعیت یاب جهانی جی پی اس (GPS) به ماهواره‌های متعلق به دولت آمریکا وابسته است. در همین رابـ*ـطه، چینی‌ها از مدتی پیش روی پروژه فناوری ناوبری بیدو کار می‌کردند و این‌طور که به نظر می‌رسد، دانشمندان این کشور در چند روز گذشته دو ماهواره آخر برای راه‌اندازی و تکمیل سیستم مورد نظر را وارد مدار زمین کرده‌اند.

راه‌اندازی سیستم موقعیت یاب بیدو

با اینکه بیشتر کاربران تصور می‌کنند که تنها سامانه‌های موقعیت یاب جهان جی پی اس‌های آمریکایی هستند، جالب است بدانیم که ورژن روسی این سامانه ناوبری با نام گلوناس (GLONASS) شناخته می‌شود و اروپا هم با سیستم ناوبری ماهواره‌ای گالیلئو، تجهیزات خود برای موقعیت یابی را دارد. در همین رابـ*ـطه، چین برای عقب نماندن از سایر کشورها از مدت‌ها پیش دست به کار شده بود و از سال ۲۰۰۰ تاکنون، سه سیستم مکان یابی را به فضا پرتاب کرده بود.

ماهواره‌هایی که اخیرا در پروژه سیستم موقعیت یاب بیدو به فضا فرستاده شدند، جزو سومین و بزرگ‌ترین سامانه ناوبری به راه افتاده توسط چین هستند که در مجموع ۳۵ ماهواره را به مدار زمین فرستاده است. از بین این‌ها، تعداد ۳۰ ماهواره هم‌اکنون در حال استفاده هستند و با پرتاب ۱۲ ماهواره دیگر در آینده نزدیک، پوشش جهانی چین برای موقعیت یابی تکمیل خواهد شد.

سیستم موقعیت یاب چینی بیدو تکمیل شد

البته گفته شده که سیستم موقعیت یاب بیدو جایگزین کامل استفاده چین از ماهواره‌های آمریکایی نبوده و هدف اصلی از راه‌اندازی آن فراهم کردن روشی جایگزین برای شرایطی است که دسترسی این کشور به سیستم موقعیت یاب جی پی اس به هر دلیلی مسدود شود. به علاوه چینی‌ها قصد دارند که با اقدامات فضایی اخیر توانایی‌های خود در این حوزه را به رخ سایر کشورها بکشند و نشان دهند که در بحث داغ و پراستفاده موقعیت یابی، قابلیت‌های جالب‌توجهی دارند.

جاه‌طلبی‌های چین در حوزه هوافضا به همین‌جا ختم نمی‌شود و از برنامه‌های آینده سـ*ـیاست‌مداران این کشور می‌توان به تلاش برای ساخت یک ایستگاه فضایی دائمی، سفر به ماه و فرستادن مریخ‌نورد به سیاره سرخ اشاره کرد.


انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


سیستم موقعیت یاب چینی بیدو تکمیل شد

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا