خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
1- تقسیم فایلهای بزرگتر به کوچک
آیا تاکنون به این مشکل برخورد کرده‌اید که یک فایل حجیم چند گیگابایتی در اختیار دارید، اما امکان ارسال یا جابجایی آن‌را به یک‌باره ندارید؟ ساده‌ترین راه‌کاری که پیش روی شما قرار دارد، شکستن فایل بزرگ به فایل‌های کوچک‌تر بوده تا انتقال آن‌ها به آسانی امکان‌پذیر باشد. برای این منظور روش‌های مختلفی وجود دارد، اما بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از گزینه‌های استاندارد استفاده کنند. به‌طور معمول کاربران از نرم‌افزارهای WinRar و hjsplit برای شکستن فایل‌های حجیم به فایل‌های کوچک استفاده می‌کنند.

2-تقسیم فایل‌های بزرگ با WinRar
WinRar از معروف‌ترین نرم‌افزارهایی است که در زمینه فشرده‌سازی فایل‌ها مورد استفاده قرار گرفته و از بالاترین نرخ فشرده‌سازی برخوردار است. همچنین، این توانایی را دارد تا یکسری قابلیت‌های مضاعف‌تر در اختیار کاربران قرار دهد. اما برای آن‌که بتوانید از این ابزار برای شکستن فایل‌های حجیم خود استفاده کنید، ابتدا باید روی پوشه یا فایل مورد نظر رفته، روی آن کلیک راست کرده و گزینه Add to archive را انتخاب کنید. در این حالت پنجره‌ای همانند تصویر زیر مشاهده می‌کنید.



در پایین این پنجره گزینه‌ای به نام Split to volumes,size قرار دارد. مقدار وارد شده در این بخش مشخص می‌کند که هر فایل باید چه اندازه‌ای داشته باشد. عدد وارد شده در این بخش می‌تواند بر مبنای یکی از واحدهای بایت B کیلوبایت KB مگابایت MB یا گیگابایت GB تعیین شود. همچنین فیلد بازشو قرار گرفته در این بخش به شما این ‌توانایی را می‌دهد تا از مقادیر پیش فرض استفاده کنید. به‌طور مثال فرض کنید فایلی در اختیار داریم که حجمی برابر با 660 مگابایت دارد و در نظر داریم آن‌‌را به فایل‌هایی با اندازه 100 مگابایت تقسیم کنیم. برای این منظور مقدار 100 را در کادر متنی وارد کرده، واحد را بر مبنای مگابایت تنظیم کرده و کلید ok را فشار می‌دهیم. فایل‌های خروجی به نام‌های Part1,part2 و... با همان اندازه‌ایی که آن‌ها را مشخص کرده‌اید ساخته خواهند شد.

در مقصد برای یکپارچه کردن فایل‌ها و بازگرداندن آن‌ها به حالت عادی روی یکی از فایل‌ها کلیک راست کرده و گزینهHere Extract را انتخاب کنید. برنامه به‌طور خودکار فایل‌ها را خوانده، آن‌ها را به هم متصل کرده و به شما تحویل می‌دهد.


3- تقسیم فایل‌های بزرگ با hjsplit.exe

روش دیگری که برای تقسیم فایل‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌کارگیری نرم‌افزار HSplit است. این نرم‌افزار رایگان با حجم تقریبی یک مگابایت از اینترنت قابل دریافت است. Hjsplit بر خلاف نرم‌افزار WinRar هیچ‌گونه فرآیند فشرده‌سازی روی فایل‌ها انجام نداده و فقط فایل‌های بزرگ را می‌شکند. اما توانایی بررسی صحت درستی فایل‌های تقسیم شده و مقایسه مابین فایل‌های شکسته شده را نیز دارد. برای شکستن فایل‌ها، ابتدا برنامه را اجرا کرده و روی گزینه Split کلیک کنید.



پنجره‌ای ظاهر می‌شود که برای انتخاب فایل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. روی دکمه Input File کلیک کرده و فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید. در بخش Split file size اندازه‌ایی که فایل‌ها بر اساس آن ساخته خواهند شد قابل انتخاب است. این اندازه می‌تواند بر حسب کیلوبایت یا مگابایت تعیین شود. بعد از تنظیم این گزینه روی دکمه Start کلیک کنید. بعد از اتمام فرایند تقسیم، فایل‌های ساخته شده با پسوندهای 001، 002 و... روی دیسک قرار می‌گیرند. برای برگرداندن فایل‌ها به حالت اولیه کافی است برنامه را اجرا کرده و از پنجره اصلی برنامه روی گزینه Join کلیک کنید. در پنجره ظاهر شده روی دکمه Input file کلیک کرده و اولین قسمت فایل که با فرمت فایلی 001 مشخص شده است را انتخاب کرده و کلید ok را فشار هید. نرم‌افزار به‌طور خودکار بخش‌های دیگر را پیدا کرده و فرایند یکپارچه‌سازی را به اتمام می‌رساند.


نکات حرفه‌ای کامپیوتر، برای افراد حرفه‌ای!

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Saghár✿ و Afshin Javan

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
4. میزان مصرف منابع سخت افزاری

برای مشاهده میزان مصرف منابع سخت‌افزاری مورد توسط برنامه‌های کاربردی، گزینه‌های مختلفی همچون Task Manager وجود دارند که اطلاعات مرتبط با پردازشگر و دیگر اجزاء سخت‌افزاری سیستم را به کاربران نشان می‌دهند. این اطلاعات به صورت مرتب شده در زبانه‌های مخصوص به خود نشان داده می‌شوند، اما این روش تنها راهی نیست که برای دریافت اطلاعات پیش روی شما قرار دارد. روش‌های کاربردی‌تر دیگری نیز برای دریافت اطلاعات وجود دارند که برای استفاده از آن‌ها به هیچ‌ برنامه جانبی نیازی نیست. دستور TypeRef در سیستم‌عامل ویندوز یک راه‌کار جالب در اختیار شما قرار می‌دهد. این دستور به شما اجازه می‌دهد تا شمارنده‌های مختلف داده‌ایی را در محیط خط فرمان اجرا کرده و به تجزیه و تحلیل اطلاعات تولید شده بپردازید. هر زمان نیازی به مشاهده اطلاعات بلادرنگ نداشتید، برای توقف نمایش از ترکیب کلیدهای Ctrl+C می‌توانید، استفاده کنید. این دستور همچنین به شما اجازه می‌دهد تا این اطلاعات را در یک فایل گزارش ذخیره‌سازی کنید. ترکیب نحوی مورد استفاده این دستور عبارت است از دستور به همراه شمارنده و پارامتر مرتبط با شمارنده که قصد دریافت اطلاعات آن‌را دارید. برای این منظور کلیدهای Windows+R را فشار داده، در دیالوگ Run عبارت cmd را تایپ کرده و کلید enter را بزنید. در پنجره ظاهر شده دستور زیر را اجرا کنید.

Typeperf “\processor(*)\% processor time”

با اجرای دستورالعمل بالا جزییات مربوط به میزان مصرف پردازش‌گرهای موجود روی سیستم نشان داده می‌شود. زمانی‌که این دستور را اجرا کردید، اطلاعات مربوط به پردازشگر به صورت خودکار و لحظه به لحظه در Command prompt به نمایش در می‌آیند.

اگر در نظر دارید، به اطلاعات حافظه و پردازشگر سیستم به‌طور یکجا و بلادرنگ دسترسی داشته باشید، از ترکیب نحوی زیر استفاده کنید.

typeperf "\Memory\Available bytes" "\processor(_total)\% processor time"

تصویر زیر خروجی این دستور را به همراه دو مولفه تعیین شده نشان می‌دهد.



همان‌گونه که عنوان کردیم دستور TypeRef این توانایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا اطلاعات تولید شده را در یک فایل ذخیره‌سازی کند. در این حالت اطلاعات به جای آن‌که روی صفحه‌نمایش نشان داده شوند در یک فایل ذخیره‌سازی می‌شوند. ترکیب نحوی فایل خروجی می‌تواند به صورت csv(comman-delimited) / tsv(tab-delimited) یا یک فایل باینری ذخیره‌سازی شود.

typeperf "\Memory\Available bytes" "\processor(_total)\% processor time" –f csv -o c:\123.csv

برای خاتمه دادن به اجرای این دستور از ترکیب کلیدهای Ctrl+C استفاده کنید.

برای اطلاع در خصوص انواع مختلف شمارنده های مورد استفاده توسط این دستور به آدرس TypePerf مراجعه کنید.

5. تبدیل فایل‌های صوتی

دیسک‌های صوتی نوع دیگری از فرمت‌های صوتی هستند که دسترسی به فایل‌های قرار گرفته روی آن‌ها به روش معمول امکان‌پذیر نبوده و برای دسترسی به آن‌ها نیازمند تبدیل آن‌ها هستید. اما اگر کاربر پلتفرم ویندوز هستید، بدون آن‌که نیازی به هیچ برنامه جانبی داشته باشید از طریق نرم‌افزار مدیاپلیر ویندوز توانایی تبدیل محتویات این دیسک‌ها به فرمت mp3 یا فرمت‌های دلخواه خود را دارید. برای این منظور ابتدا دیسک صوتی خود را درون درایو قرار داده ترک‌هایی که نیاز دارید را انتخاب کرده، روی دیسک در محیط مدیا پلیر کلیک راست کرده گزینه Rip CD to library را انتخاب کنید.



با اینکار عمل تبدیل ترک‌ها آغاز می‌شود. برای متوقف نمودن این فرایند روی دیسک کلیک راست کرده و گزینه Stop Rip را انتخاب کنید. مکان قرارگیری این فایل‌ها در حالت پیش‌فرض پوشه My music است. اما برای اعمال یک مدیریت بهتر بر نحوه تبدیل فایل‌ها و نوع فایل‌های خروجی در نوار اصلی برنامه از منوی Tools گزینه Options را انتخاب کرده، روی زبانه Rip Music کلیک کنید.در بخش Rip Settings به تنظیمات دسترسی خواهید داشت.




نکات حرفه‌ای کامپیوتر، برای افراد حرفه‌ای!

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Saghár✿ و Afshin Javan

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
6. نمایش موقعیت قرارگیری سایت‌ها

زمانی‌که به سایتی مراجعه می‌کنید، به‌طور دقیق اطلاعی ندارید که سایت مورد بازدید در چه کشوری قرار داشته یا در چه کشوری میزبانی می‌شود. البته روش‌های مختلفی برای به دست آوردن این اطلاعات وجود دارد. اما مشکل کار این است که برای هر سایت می‌بایست یکسری فرآیندهای تکراری را پشت سر نهید. اما روشی که ما به شما معرفی می‌کنیم به راحتی این چنین اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد، به‌طوری که به‌طور خودکار در زمان ورود به هر سایت، طیف گسترده‌ای از اطلاعات مرتبط با سایت را به شما نشان می‌دهد. برای این منظور شما به افزونه FlagFox نیاز دارید. افزونه‌ایی که میلیون‌ها بار توسط کاربران سراسر جهان دانلود شده است. زمانی‌که این افزونه را نصب کرده و به سایتی مراجعه کنید، پرچم کشور سرور میزبان سایت در کنار نوار آدرس نشان داده می‌شود. با نگه داشتن اشاره‌گر ماوس روی سمبل پرچم اطلاعات سایت جاری به نمایش در می‌آید. برای دریافت افزونه FlagFox با حجم تقریبی 500 کیلوبایت به این آدرس مراجعه کنید. بعد از نصب این افزونه فایرفاکس را یک‌بار بسته و دومرتبه باز کنید. حال آدرس سایتی را در نوار ابزار وارد کرده و کلید enter را فشار دهید. به‌طور مثال اگر آدرس سایت مایکروسافت را در نوار آدرس وارد کنید، پرچم سرور میزبان همراه با آدرس IP سایت مایکروسافت به شما نشان داده می‌شود. اگر اشاره‌گر ماوس را برای چند لحظه روی سمبل پرچم نگه دارید اطلاعات زیر نشان داده می‌شود.



اما قابلیت‌های این افزونه به این مورد محدود نمی‌شود. اگر روی سمبل پرچم کلیک چپ کنید، به صفحه‌ای وارد می‌شوید که اطلاعات بیشتری از سایت مذکور را به شما نشان می‌دهد. اگر روی این سمبل کلیک راست کنید، منویی ظاهر می‌شود که هر یک از گزینه‌های قرار گرفته در آن شما را به منابع آنلاین مهمی در ارتباط با سایت انتخاب شده هدایت می‌کنند.





نکات حرفه‌ای کامپیوتر، برای افراد حرفه‌ای!

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Saghár✿ و Afshin Javan

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
7. فشرده‌سازی بهینه‌تر با نرم‌افزار WinRar

همان‌گونه که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، WinRar در ساده‌ترین شکل ممکن یک فشرده‌سازی استاندارد در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما این نرم‌افزار توانایی‌های دیگری نیز دارد. در حالت عادی بسیاری از کاربران از مکانیزم فشرده‌سازی استاندارد استفاده می‌کنند، اما WinRar این توانایی را دارد تا نرخ فشرده‌سازی را افزایش دهد. این موضوع باعث می‌شود فایل‌ها اندازه کمتری روی رسانه از آن خود کنند. برای بهره‌مندی از نرخ فشرده‌سازی بیشتر ابتدا فایل یا فایل‌های خود را انتخاب کرده روی آن‌ها کلیک راست کرده و گزینه add to archive را انتخاب کنید. در پایین این پنجره دو بخش وجود دارد. بخش اول نوع فرمت فایل آرشیو را مشخص می‌کند. این فایل خروجی می‌تواند فرمت فایلی rar یا Zip داشته باشد. اما در پایین این قسمت، گزینه compression method قرار دارد.



مقدار پیش‌فرض این قسمت گزینه Normal است. اما با استفاده از فهرست بازشو امکان انتخاب روش‌های دیگری برای فشرده‌سازی وجود دارد. گزینه best بیشترین نرخ فشرده‌سازی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

اما گزینه‌های فشرده‌سازی WinRar محدود به این این مورد نیست. WinRar برای کاربران حرفه‌ای‌تر گزینه‌های قدرتمندی ارایه می‌کند. اگر روی زبانه advanced که در بالای پنجره قرار دارد، کلیک کرده و سپس روی دکمه Compression… کلیک کنید، پنجره Advanced compressions parameters همانند شکل زیر در اختیارتان قرار می‌گیرد.



در پنجره ظاهر شده در بخش Text compression توانایی بهبود نرخ فشرده‌سازی داده‌های متنی را دارید. در این بخش سه گزینه وجود دارد. گزینه Auto به WinRar اجازه می‌دهد الگوریتم فشرده‌سازی را متناسب با سخت‌افزار سیستم مورد استفاده قرار دهد. گزینه Force الگوریتم فشرده‌سازی متنی را روی همه داده‌ها در شرایط مختلف اعمال می‌کند. انتخاب این گزینه باعث افزایش مدت زمان آرشیو کردن و از حالت آرشیو خارج کردن فایل‌ها می‌شود. فیلد prediction order نرخ فشرده‌سازی را اندکی افزایش داده و افزونگی داده‌ها را کم می‌کند. مقدار درون این فیلد در محدوده 0 تا 63 قابل تنظیم است. مقداردهی این فیلد همیشه به معنای کارایی بالا نبوده و روی هر سیستم بسته به نوع سخت‌افزاری که مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت است. از مقادیری همچون 63 زمانی استفاده می‌شود که تفاوت کاملا محسوس باشد. فیلد دیگری که می‌تواند نرخ فشرده‌سازی را افزایش دهد، Memory to use است. مقداری که در این فیلد می‌تواند قرار گیرد، در محدوده 1 تا 128 قرار دارد. در زمان استفاده از این فیلد به این نکته توجه داشته باشید که هر چند این گزینه نرخ فشرده‌سازی را افزایش می‌دهد، اما کاربرانی که از سیستم‌هایی با حافظه اصلی کم استفاده می‌کنند؛ ممکن است در زمان باز کردن فایل‌های فشرده‌ شده دچار مشکل شوند. بعد از تنظیم مقادیر مورد نظر روی کلید ok کلیک کنید. اکنون زمانی که فرآیند فشرده‌سازی روی فایل‌ها انجام شود، فشرده‌سازی با بیشترین نرخ ممکن انجام می‌شود.


نکات حرفه‌ای کامپیوتر، برای افراد حرفه‌ای!

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Saghár✿ و Afshin Javan

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
8. یک گردش مجازی به دور دنیا

اغلب مردم قبل از سفر به یک کشور یا شهر خاصی ابتدا در خصوص جاذبه‌های گردشکری آن مکان تحقیق می‌کنند. اما با توجه به این‌که این روزها اینترنت به ساده‌‌ترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار دهد، در نتیجه دنیای مجازی حرف اول را در این زمینه می‌زند. برای آن‌که یک گردش‌گری مجازی را با استفاده از موتور جستجوی گوگل تجربه کنید، کافی است عبارت things to do in PLACE را همراه با نام محل مورد نظر خود وارد کنید. با استفاده از این ترکیب نحوی به آسانی این توانایی را خواهید داشت تا یک گردش مجازی قبل از سفر به مکان مورد نظر خود داشته باشید. به‌طور مثال اگر عبارت things to do in Tabriz را در کادر جستجوی گوگل وارد کرده و کلیدEnter را فشار دهید گوگل صفحه نتایج را همانند شکل زیر به شما نشان می‌دهد.



با استفاده از این راه‌کار دسترسی به اطلاعات مختلفی همچون مکان‌های تاریخی، معماری، موزه‌ها، طبیعت، نقشه و ... امکان‌پذیر خواهد بود.


نکات حرفه‌ای کامپیوتر، برای افراد حرفه‌ای!

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Saghár✿ و Afshin Javan

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
9. ساخت یک Setup برای فایل‌ها

اکثر طراحان و برنامه‌نویسان زمانی که پروژه خود را به اتمام می‌رسانند به دنبال برنامه‌ایی هستند که قابلیت ساخت یک Installer یا همان نصب کننده را در اختیار آن‌ها قرار دهد. نرم‌افزارهای شناخته شده‌ای در این حوزه وجود دارند که به همان نسبت شهرت پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که همه کاربران توانایی کار کردن با آن‌ها را نداشته باشند. اما ویندوز همراه با یک ابزار ساخت نصب کننده در اختیار کاربران قرار دارد. برنامه IExpress.exe یکی از برنامه‌های موجود در سیستم‌عامل ویندوز است. این برنامه امکان ساخت یک Setup برای برنامه کاربردی را ارایه می‌کند. برای اجرای این برنامه دیالوگ Run را باز کرده و عبارت IExpress.exe را درون آن تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. در پنجره ظاهر شده دو گزینه وجود دارد گزینه اول امکان ساخت یک فایل جدید را ارایه می‌کند و گزینه دوم امکان باز کردن فایلی که در گذشته ساخته شده است را ارایه می‌کند. گزینه Create new self Extraction را انتخاب کرده روی دکمه Next کلیک کنید.



در صفحه بعد گزینه Extract Files Only را انتخاب کرده و روی دکمه Next کلیک کنید.



در قسمت بعد باید عنوانی برای فایل مورد نظر انتخاب کنید. این نام در بالای تمامی پنجره‌ها در زمان نصب ظاهر می‌شود. بعد از وارد کرده آن روی دکمه Next کلیک کنید.

در صفحه بعد گزینه No Prompt را انتخاب کنید. اگر گزینه Prompt User with: را انتخاب کنید، زمانی‌که کاربر این فایل را اجرا می‌کند در زمان نصب از او سوال می‌شود که آیا برای ادامه نصب آماده است یا خیر. گزینه پیش‌فرض را قبول کرده و روی دکمه Next کلیک کنید. همانند اکثر برنامه‌های حرفه‌ایی این توانایی را دارید تا موافقت‌نامه‌ایی را به کاربر نشان دهید که آن‌را تایید کرده یا از آن صرفنظر کند. در صورتی‌که تمایل به انجام این‌کار دارید، کافی است گزینه Display a License را انتخاب کرده، روی دکمه Browse کلیک کرده و فایل متنی که در برگیرنده موافقت‌نامه‌ای است که آن‌را از قبل نوشته‌اید مشخص کنید. همچنین، این توانایی را دارید تا گزینه پیش‌فرض Do not display a license را انتخاب کرده و روی دکمه Next کلیک کنید.



در قسمت بعد باید فایل‌هایی که در این پکیج قرار خواهند گرفت را مشخص کنید. روی دکمه Add کلیک کرده و فایل‌های خود را انتخاب کنید.



در مرحله بعد باید برنامه‌ها یا فایل‌های INF که از داخل بسته اجرا می‌شوند را انتخاب کنید.



در مرحله بعد نحوه نمایش پنجره نصب را باید مشخص کنید. بهتر است گزینه پیش‌فرض Default را انتخاب کرده و روی دکمه Next کلیک کنید.



در مرحله بعد باید پیغامی را آماده کنید تا در زمان اتمام فرایند نصب پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن فرآیند نصب به کاربر نشان داده شود. برای این منظور گزینه Display Message را انتخاب کرده و پیغامی در کادر مربوطه وارد کرده و کلید Next را فشار دهید.



در مرحله بعد مسیر و نام فایل نصب ساخته شده را باید تعیین کنید. بعد از تعیین نام و مسیر فایل روی دکمه Next کلیک کنید.



در نهایت با کلیک روی دکمه Next عملیات ساخت فایل Setup به پایان رسیده و گزارشی از فعالیت‌های انجام شده به شما نشان داده می‌شود.




نکات حرفه‌ای کامپیوتر، برای افراد حرفه‌ای!

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Saghár✿ و Afshin Javan

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
10. محدود کردن ویژگی رمزنگاری روی پوشه‌ها و فایل‌ها

تکنیک Encrypt (رمزنگاری) روی پوشه‌ها و فایل‌ها قابلیتی است که ویندوز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما این توانایی را دارید تا این قابلیت را برای پوشه‌های قرار گرفته روی یک سیستم محدود کنید. فایل Desktop.ini از فایل‌های مشهور سیستم‌عامل ویندوز است که با استفاده از آن می‌توان یک پوشه کامپیوتری را آن‌گونه که تمایل دارید، تنظیم کنید. این فایل در حقیقت یک فایل پیکربندی بوده که نه تنها توسط ویندوز بلکه توسط شرکت‌های نرم افزاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فایل می‌تواند در بر گیرنده تنظیمات مختلفی باشد، از جمله این تنظیمات می‌توان به اختصاص یک عکس به‌ عنوان تصویر پس‌زمینه در یک پوشه اشاره کرد. اما برای اعمال محدودیت در خصوص این قابلیت کافی است در مسیری که می‌خواهید این محدودیت در مورد آن اعمال گردد فایل مذکور را ایجاد کنید. برای این منظور برنامه Notepad را باز کرده و دستور زیر را درون آن تایپ کنید.

[Encryption]

Disable = 1

بعد از وارد کردن این دستورات فایل مربوطه را با نام و پسوند Desktop.ini در مکان مورد نظر ذخیره کنید. دقت کنید پسوند فایل ini باشد. حالا سعی کنید از قابلیت Encrypt contents to secure Data روی پوشه یا فایل‌های قرار گرفته درون آن استفاده کنید. ویندوز پیغام خطای زیر را به شما نشان خواهد داد.




نکات حرفه‌ای کامپیوتر، برای افراد حرفه‌ای!

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Afshin Javan

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
11. باز شدن سریع‌تر منوها

به‌طور معمول زمانی که روی منوها کلیک می‌کنید یک مکث کوتاه مابین کلیک شما و باز شدن منوها سپری می‌شود، اما این توانایی را دارید تا این مدت زمان را کاهش دهید. به‌طوری‌که منوها سریع‌تر اجرا گردند. برای این منظور لازم است تغییری در رجیستری ویندوز پیاده‌سازی کنید. برای این منظور در دیالوگ Run دستور Regedit.exe را نوشته و کلید enter را فشار دهید. در ادامه به مسیر زیر بروید:

HKEY-CURRENT-USER\control panel\desktop

در مسیر فوق کلید menushowdelay را پیدا کرده و روی آن دوبار کلیک کنید.



مقدار پیش‌فرض قرار گرفته در این کلید، مقدار 150 است. روی آن دوبار کلیک کرده تا پنجره Edit String ظاهر گردد. در پنجره ظاهر شده هر چه مقدار این کلید را کمتر وارد کنید سرعت باز شدن منوها سریع‌تر از قبل می‌شود. به‌طور مثال اگر آن‌را برابر با مقدار 1 تنظیم کنید، منوها بدون هیچ‌گونه مکثی باز خواهند شد. زمانی‌که مقدار مورد نظر خود را وارد کردید، برنامه regedit را بسته سیستم را یک‌بار راه‌اندازی کرده تا تغییر بوجود آمده را احساس کنید.


نکات حرفه‌ای کامپیوتر، برای افراد حرفه‌ای!

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Afshin Javan

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
12. نرم‌افزار Paint

اکثر کاربران کامپیوتر Paint را به عنوان یک ابزار ساده نقاشی قرار گرفته در ویندوز می‌شناسند که توانایی انجام عملیات محدودی روی تصاویر را دارد. اما اگر به ترفندهای Paint آشنا شوید خواهید دید که Paint در بعضی موارد یک ویرایش‌گر حرفه‌ای به شمار می‌رود. برای این منظور ابتدا Paint را اجرا کرده و عکسی را در آن باز کنید.

بزرگ‌نمایی

بزرگ‌نمایی تصویر فرآیندی است که در بیشتر نرم‌افزارهای ویرایش عکس برای بزرگ کردن قسمت مشخصی از تصویر انجام می‌شود. Paint نیز از این قاعده مستننا نیست. برای این منظور ابزار Select در نوار ابزار را انتخاب کرده و قسمتی از تصویر را انتخاب کنید. برای بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی تصویر، کلید Ctrl را پایین نگه داشته و یکی از کلیدهای + و – را برای بزرگ یا کوچک کردن تصویر انتخاب کنید. روش دیگر بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی با استفاده از گوشه‌های خط چین انتخاب شده است. در این روش ضمن پایین نگه‌داشتن کلید Ctrl با استفاده از ماوس می‌توانید این نقاط را به سمت خارج برای بزرگ کردن و به سمت داخل برای کوچک‌نمایی استفاده کنید.

کپی‌برداری از تصویر

در روش‌های معمول برای کپی‌برداری از یک تصویر، قسمتی یا تمام تصویر انتخاب شده و سپس از کلیدهای Ctrl+C و Ctrl+V برای فرآیند کپی‌برداری استفاده می‌شود. اما در روشی که ما به شما معرفی می‌کنیم کافی است بخش مورد نظر خود را روی تصویر انتخاب کرده، کلید Ctrl را پایین نگه داشته و کادر انتخاب شده را به مکانی که در نظر دارید بکشید. با استفاده از این روش فرآیند کپی‌برداری به ساده‌ترین شکل انجام می‌شود.

سایش عکس

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب Paint در ارتباط با سایش یک عکس است. این‌کار در نرم‌افزارهای گرافیکی همانند فوتوشاپ با استفاده از فیلترهای متنوعی انجام می‌شود، اما در Paint کافی است قسمتی از عکس را انتخاب کرده، کلید Shitf را پایین نگه داشته و کادر انتخاب شده را با استفاده از ماوس به مکانی که در نظر دارید بکشید.


نکات حرفه‌ای کامپیوتر، برای افراد حرفه‌ای!

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Afshin Javan

Melika Kakou

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
عضویت
24/4/20
ارسال ها
351
امتیاز واکنش
7,080
امتیاز
263
محل سکونت
In The Windows
زمان حضور
73 روز 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
13. ساخت یک پوشه پنهان

پنهان‌سازی فایل‌ها روی یک سیستم نه تنها مورد توجه کاربران عادی بلکه مورد توجه شرکت‌های بزرگ نیز قرار دارد. ویندوز گزینه‌هایی را در زمینه پنها‌ن‌سازی فایل‌ها و پوشه‌ها در اختیار کاربران قرار داده است. در کنار این مورد شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزار نیز برنامه‌هایی را در زمینه قفل‌گذاری و مخفی کردن فایل‌ها و پوشه‌ها طراحی کرده‌اند. هر کدام از روش‌های فوق مزایای خاص خود را دارند. البته نرم‌افزارهای امنیتی معمولا به صورت رایگان عرضه نگشته و از قیمت بالایی برخوردار هستند و آن‌هایی که کرک شده‌اند نیز چندان قابل اطمینان نیستند. روشی که ویندوز در اختیار کاربران قرار می‌دهد، مخفی کردن فایل‌ها از طریق گزینه Folder Options است. هر چند روش فوق برای محافظت از فایل‌های سیستمی مناسب است اما برای محافظت از فایل‌های شخصی چندان جواب‌گو نیست. به دلیل این‌که به راحتی با غیرفعال کردن این قابلیت همه فایل‌های پنهان نشان داده می شوند. اما روش دیگری نیز برای پنها‌ن‌سازی فایل‌ها وجود دارد.

1.ابتدا پوشه‌ایی روی یکی از درایوهای خود ایجاد کنید. روی آن کلیک راست کرده و گزینه Rename را انتخاب کنید. برای تغییر نام این پوشه کلید Alt را پایین نگه داشته و مقدار 0160 (و یا 255) را تایپ کنید. با رها کردن کلید alt نام پوشه به صورت یک آیکن خالی همانند تصویر زیر نشان داده می‌شود.



2. در مرحله بعد باید آیکن مربوط به این پوشه را تغییر دهید. روی پوشه کلیک راست کرده، گزینه Properties را انتخاب کنید. در زبانه Customize روی دکمه Change icon کلیک کنید. از میان آیکن‌های موجود در این پنجره آیکن صفحه خالی را انتخاب کرده و روی دکمه ok کلیک کنید.



در این مرحله پوشه به حالت نامریی تبدیل می‌شود. به صورتی‌که اگر های‌لایت مربوطه از روی آیکن این پوشه برداشته شود، ناپدید می‌گردد.



3. در آخرین مرحله باید پوشه موردنظر را hidden کنید. روی پوشه کلیک راست کرده گزینه Properties را انتخاب کنید. در پنجره Properties روی گزینه hidden کلیک کرده و ok را فشار دهید. با این کار پوشه به صورت نامریی روی داریو قرار می‌گیرد.

اما برای دسترسی به پوشه مورد نظر به آسانی نحوه چینش پوشه و فایل‌ها را به وضعیتی مانند Details تغییر دهید.


نکات حرفه‌ای کامپیوتر، برای افراد حرفه‌ای!

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Afshin Javan
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا