- عضویت
- 20/8/18
- ارسال ها
- 8,710
- امتیاز واکنش
- 29,620
- امتیاز
- 473
- سن
- 23
- محل سکونت
- کویِ دوست
- زمان حضور
- 207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
( داته) اصطلاح ایرانی باستان برای «قانون» است هم در متون اوستایی و هم در سنگ نبشتههای شاهانهی هخامنشی گواهی گردیده است. این اصطلاح ایرانی باستان به زبانهای برخی از اقوام و مردمان مجاور، در طی دورهی هخامنشی و دوران آینده، راه یافته بود
پارسی باستان در سنگنبشتههای شاهانهی هخامنشی، در مفهومی دوگانه به کار برده میشود. در متون داریوش یکم (۴۸۶-۵۲۲ پ.م.)، همهی اشارهها متوجه به قانون شاهاند، که به واسطهی فرمان وی در امپراتوری برقرار و تأمین گردیده بود.
با وجود این، در دو مورد در سنگنبشتهی معروف به خشیارشا، از (قانون اهوره مزدا) یاد میشود (“از قانونی که اهوره مزدا مقرر داشته اطاعت کن”؛ مردی که از این قانون اطاعت میکند “در زندگی شادمان و در هنگام مرگ رستگار میشود”). بدین ترتیب، ظاهراً قانون الاهی نه تنها در پیوند با فرمانروایی در زمین، بلکه برای کسب سعادت در آخرت نیز به اجرا گذاشته میشد.
هر این دو معنی، یعنی «قانون شاه» و «قانون الاهی»، در جای دیگر نیز تکرار شده است. در فرمان شاهانهی اردشیر یکم (۲۵-۴۶۵ پ.م.)، نقل شده در کتاب هفتم عزرا، «قانون (data/ داطا) خدای شما (یعنی یهوه)» و «قانون شاه» در کنار هم یاد شدهاند. دیگر شواهد موجود در عهد عتیق نیز این معنای دوگانه را تأیید میکند؛ در این پیوند، اشاره به عبارت «قانون معروف و تغییر ناپذیر پارسها و مادها» (در: کتاب دانیال ۶/۹، ۱۳، ۱۶؛ استر ۱/۱۹) بسنده است.
شگفت آور نیست که عبارت «قانون/ فرمان شاه» در بابل نیز، اما صرفاً از زمان شهریاری داریوش یکم، گواهی میگردد. عبارت یاد شده در برخی متون، اما در معناهایی به آشکارا متفاوت، دیده و یافته میشود. از یک سو، تحویل جو و محصولات دیگر و پرداخت بدهی در پیوند با این موضوع مطرح است، در صورتی که در دیگر موارد (مانند سند ثبت فروش یک برده)، در این باره، اشاراتی وجود دارند به دادرسیهایی در نزد یک قاضی که رفتار و رأیاش را قانون هدایت و تنظیم میکرد. بدین ترتیب، آشکار است که این قانون را به تازگی، هخامنشیان، به احتمال بیشتر داریوش، در بابل اعمال و تکلیف کرده بودند.
پارسی باستان در سنگنبشتههای شاهانهی هخامنشی، در مفهومی دوگانه به کار برده میشود. در متون داریوش یکم (۴۸۶-۵۲۲ پ.م.)، همهی اشارهها متوجه به قانون شاهاند، که به واسطهی فرمان وی در امپراتوری برقرار و تأمین گردیده بود.
با وجود این، در دو مورد در سنگنبشتهی معروف به خشیارشا، از (قانون اهوره مزدا) یاد میشود (“از قانونی که اهوره مزدا مقرر داشته اطاعت کن”؛ مردی که از این قانون اطاعت میکند “در زندگی شادمان و در هنگام مرگ رستگار میشود”). بدین ترتیب، ظاهراً قانون الاهی نه تنها در پیوند با فرمانروایی در زمین، بلکه برای کسب سعادت در آخرت نیز به اجرا گذاشته میشد.
هر این دو معنی، یعنی «قانون شاه» و «قانون الاهی»، در جای دیگر نیز تکرار شده است. در فرمان شاهانهی اردشیر یکم (۲۵-۴۶۵ پ.م.)، نقل شده در کتاب هفتم عزرا، «قانون (data/ داطا) خدای شما (یعنی یهوه)» و «قانون شاه» در کنار هم یاد شدهاند. دیگر شواهد موجود در عهد عتیق نیز این معنای دوگانه را تأیید میکند؛ در این پیوند، اشاره به عبارت «قانون معروف و تغییر ناپذیر پارسها و مادها» (در: کتاب دانیال ۶/۹، ۱۳، ۱۶؛ استر ۱/۱۹) بسنده است.
شگفت آور نیست که عبارت «قانون/ فرمان شاه» در بابل نیز، اما صرفاً از زمان شهریاری داریوش یکم، گواهی میگردد. عبارت یاد شده در برخی متون، اما در معناهایی به آشکارا متفاوت، دیده و یافته میشود. از یک سو، تحویل جو و محصولات دیگر و پرداخت بدهی در پیوند با این موضوع مطرح است، در صورتی که در دیگر موارد (مانند سند ثبت فروش یک برده)، در این باره، اشاراتی وجود دارند به دادرسیهایی در نزد یک قاضی که رفتار و رأیاش را قانون هدایت و تنظیم میکرد. بدین ترتیب، آشکار است که این قانون را به تازگی، هخامنشیان، به احتمال بیشتر داریوش، در بابل اعمال و تکلیف کرده بودند.
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
مفهوم قانون در عصر هخامنشی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com