خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
ابوعبیدالله عبدالواحد بن محمد جوزجانی (۹۸۰ م – ۱۰۴۷ م) نویسنده، شاگرد و شرح دهنده آثار پورسینا بوده است. او در سال ۴۰۳ق به خدمت پورسینا پیوست نامبرده در جوزجان متولد شده و تا پایان عمر استادش در خدمت او زیست. هنگام وزارت بوعلی در خدمت شمس‌الدوله، او از بوعلی تقاضا کرد کتاب‌های ارسطو را شرح کند. جوزجانی بر قسمت ریاضیات نجات و قسمت ریاضی و موسیقی دانشنامه علایی به سبک خود کتاب افزوده است. مرگ او را ده سال پس از مرگ پورسینا و در سال ۴۳۸ق دانسته‌اند.

1592489593435.png

شیخ ابوعبید عبدالواحد جوزجانی، از اهالی جوزجان خراسان، و از شاگردان خاص شیخ الرّئیس ابن سینا و مصاحب‌ وی بود. تاریخ‌ ولادت‌ او معلوم‌ نیست‌. به‌ گفته خودش،‌ هنگامی‌ که‌ ابن ‌سینا ۳۲ ساله‌ بوده است در جوزجان‌ (جرجان‌ ) با ابن ‌سینا ملاقات‌ کرده‌ است‌. با توجه‌ به‌ تاریخ‌ ولادت‌ ابن ‌سینا ( ۳۷۰ ق)، احتمالاً این‌ دیدار در سال ۴۰۳ صورت‌ گرفته‌ است‌. جوزجانی از محضر ابن سینا بهره علمی زیادی برده است، و تا آخر عمر استاد (سال ۴۲۸) در سفر و حضر، در خدمت او بوده است، و پس از وفات او، شرح حال خودنوشتِ استاد را تکمیل کرده است.

جوزجانی در مدّت شانزده سال اقامت ابن سینا در اصفهان در اصفهان بود، و پس از آنکه علاءالدّوله کاکویه، شیخ الرّئیس را مأمور تأسیس رصدخانه کرد، شیخ نیز شاگردش ابوعبید جوزجانی را مأمور تهیّه آلات رصدی و استخدام اهل فن گردانید، و او هشت سال را صرف این کار کرد.

جوزجانی‌ ۲۵ سال‌ همراه‌ و ندیم‌ ابن ‌سینا بود. به‌ نوشته خود جوزجانی،‌ او در آغاز به‌ علوم‌ حِکْمی‌ و معارف‌ علاقه‌مند بود، ازاین‌رو در یکی‌ از سفرهای‌ ابن‌ سینا به‌ جوزجان‌، نزد وی‌ رفت‌ و شاگرد و ملازم‌ او شد. وی‌ نزد ابن ‌سینا کتاب هایی‌ مانند مجسطی‌ و المختصر الاوسط‌ فی‌المنطق‌ را خواند.

جوزجانی، آورده است که من به منزل شیخ می رفتم و مجسطی را بر او می‌ خواندم و او نیز بر من منطق شفاء را املاء می ‌کرد.

جوزجانی‌ شرح‌ آثار ارسطو و تألیف‌ یا اتمام‌ برخی‌ نوشته‌های‌ ابن‌ سینا، مانند شفاء، را از وی‌ درخواست‌ کرد و ابن‌ سینا رساله المعاوده فی ‌امرالنفس‌ والفیض‌ را در پاسخ‌ او نوشت.


بیوگرافی ابوعبید جوزجانی | مترجم

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Ghazaleh.A و Mana

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
ابن ‌سینا از او با عنوان‌ شیخ‌ الفاضل‌، شیخ ‌الاجل‌، سلطان ‌العارفین‌ و خاتم ‌المشایخ‌ یاد کرده‌ است.‌ شهرزوری‌ جوزجانی را فاضل‌ترین‌ شاگرد ابن‌ سینا و از خواص‌ یاران او دانسته‌ است‌، اما بیهقی‌ وی‌ را ضعیف ‌ترین‌ شاگرد ابن‌ سینا شمرده است‌.

جوزجانی‌ در زمان‌ حیات‌ ابن‌ سینا و پس‌ از وفات‌ وی‌ به‌ گردآوری‌ نوشته‌های‌ او همت‌ گماشت‌ و در این‌ کار رغبت‌ بسیار داشت‌. اهتمام‌ وی‌ موجب‌ حفظ‌ آثار ابن‌ سینا شد، به‌ گونه‌ای‌ که‌ برای‌ صحت‌ انتساب‌ برخی‌ آثار به‌ ابن ‌سینا، به‌ فهرست‌ جوزجانی‌ استناد می‌کنند.

جوزجانی‌ در ۴۳۸ در همدان‌ وفات‌ یافت‌ و او را در جوار قبر ابن ‌سینا دفن‌ کردند.

از جمله‌ آثار اوست‌:

- تفسیر مشکلات‌ کتاب‌ قانون.

- شرح‌ فارسی‌ رساله حی بن‌ یقظان.‌

- رساله‌ ای در هندسه

- ترجمه برخی‌ از آثار ابن ‌سینا و انضمام‌ آن ها به‌ دانشنامه علایی‌ .

لازم به ذکر است که پس‌ از وفات‌ ابن‌ سینا جز منطق‌ و الهیات‌ و طبیعیات‌ چیزی‌ از دانشنامه علایی‌ باقی‌ نمانده‌ بود. جوزجانی‌ بخش‌ ارثماطیقی‌ (= علم‌ حساب‌) را از ارثماطیقی‌ شفاء ترجمه‌ و مختصر کرد و ریاضی‌ و هیئت‌ و موسیقی‌ را از رساله‌های‌ دیگر ابن‌ سینا به‌ فارسی‌ ترجمه‌ کرد و به‌ آن‌ افزود.

- نامه‌ به‌ ابن ‌سینا، که‌ هدف‌ آن‌ رفع شبهه و رفع‌ سعایتی‌ است‌ که‌ از وی‌ نزد ابن ‌سینا شده‌ بود. متن‌ آن‌ نشان‌ می‌ دهد که‌ مدتی‌ میان‌ جوزجانی‌ و ابن ‌سینا دوری‌ بوده‌ است‌. جوزجانی‌ در این‌ نامه‌ از نثری‌ ادیبانه‌ و شاعرانه‌ بهره‌ برده‌ است‌




بیوگرافی ابوعبید جوزجانی | مترجم

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Ghazaleh.A و Mana
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا