خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
محققان در تازه‌ترین دستاوردهای تکنولوژیکی، نمونه اولیه دستگاهی را ساخته‌اند که می‌تواند با تولید برق از سایه روشی شگفت‌انگیزی برای تهیه انرژی پاک را در اختیار ما قرار دهد.

تولید برق از سایه در نگاه اول با عقل جور در نمی‌آید؛ تا حدی که اطلاعات ما در مورد تامین انرژی‌های تجدید پذیر از منابعی مانند خورشید یاری می‌کند، می‌دانیم که برای استفاده از پنل‌های خورشیدی و به دست آوردن الکتریسیته نیاز به نور داریم. با این وجود اخیرا دانشمندان وسیله شگفت‌انگیزی ساخته‌اند که می‌تواند در سایه الکتریسیته تولید کند.

این فناوری با نام ژنراتور انرژی اثر سایه (SEG) شناخته می‌شود و این احتمال وجود دارد که نمونه اولیه ساخته شده فناوری مورد نظر در مراحل بعدی، تولید الکتریسیته در داخل فضای ساختمان‌ها و منازل را دگرگون کند. در این فناوری از تضاد بین نور و سایه برای به دست آوردن برق استفاده می‌شود. در نمونه اولیه ساخته شده، لایه‌های نازکی از طلا بر روی بسـ*ـتری از سیلیکون قرار گرفته و کل سیستم روی یک پایه پلاستیکی انعطاف‌پذیر سوار شده است.


سازندگان این دستگاه تولید برق از سایه می‌گویند که محصولات مبتنی بر تکنولوژی SEG از پنل‌های خورشیدی ارزان‌تر تمامی می‌شوند و انرژی الکتریسیته محدود تولید شده توسط آن‌ها می‌تواند گجت‌های خانگی و دیوایس‌هایی مانند تلفن‌های همراه را به راحتی شارژ کند.

جزئیات دستگاه تولید برق از سایه

تان سوی چینگ (Tan Swee Ching)، مهندس مواد از دانشگاه ملی سنگاپور می‌گوید که معمولا سایه‌ها در نیروگاه‌های خورشیدی باعث کاهش کارایی تجهیزات و کم شدن توان تولید می‌شوند، اما سایه همه جا حضور دارد و معمولا قدرت و پتانسیل آن نادیده گرفته می‌شود.

چینگ می‌گوید که تا پیش از این تولید برق از سایه سابقه نداشته و تضاد نور و تاریکی که بر روی پنل‌های دستگاه ساخت او و تیمش به وجود می‌آید، اختلاف ولتاژی را ناشی می‌شود که الکتریسیته را به جریان می‌اندازد. تاثیر این تضاد در فناوری SEG به حدی است که گفته شده در زمان حضور سایه و جابه‌جایی سایه با گردش زمین، کارایی دستگاه ساخته شده توسط تیم چینگ دو برابر صفحات خورشیدی در چنین شرایطی خواهد بود.

اما در هنگام قرارگیری در تاریکی کامل و یا تابش نور به تمامی پنل‌ها، ولتاژ تولیدی دستگاه فوق‌العاده کم و در حد صفر خواهد بود. با این حال دستگاهی که در حال حاضر توسط چینگ و همکارانش ساخته شده، می‌تواند با ایجاد تضاد نور و سایه، ولتاژ ۱.۲ ولت را تولید کرده و برق یک ساعت هوشمند را تامین کند. البته در آینده این توان تولید افزایش خواهد یافت.

فیزیکدان اندرو ووی (Andrew Wee)، از اعضای دیگر تیم تحقیقاتی می‌گوید که تولید برق از سایه در زمانی که نیمی از سطح پنل‌ها در تاریکی قرار دارد، به حداکثر می‌رسد. به علاوه گفته شده که نمونه ساخته شده می‌توان به عنوان یک حسگر نوری عمل کند و حرکت سایه‌ها روی خود را ثبت کرده و آن‌ها را ردیابی کند. از این طریق می‌توان تجهیزاتی ساخت که به عنوان سنسورهای حرکتی امنیتی در منازل و ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شوند.

تحقیقات آینده

ووی می‌گوید که تحقیقات گسترده‌تری باید در سال‌های آینده صورت بگیرند و فناوری ژنراتور انرژی اثر سایه پتانسیل شگفت‌انگیزی برای پیشرفت دارد. چینگ و تیمش هم‌اکنون در حال کار روی کاهش هزینه ساخت دستگاه هستند و به احتمال قوی ورقه‌های طلای به کار رفته در نمونه اولیه با موادی ارزان‌تر جایگزین خواهند شد. همچنین احتمال ساخت یک گجت پوشیدنی بر اساس تجهیزات تکنولوژی SEG هم وجود دارد.

در آینده هرچه تکنیک‌ها و روش‌های تولید انرژی تجدید پذیر بیشتر باشد، خلاقیت تولید کنندگان در این رابـ*ـطه بیشتر خواهد بود و محصولات متنوع‌تر و گسترده‌تری برای به کار گیری این نوع انرژی تولید خواهند شد. فناوری تولید برق از سایه می‌تواند بخشی از تلاش‌های جهانی برای کاهش وابستگی بشر به سوخت‌های فسیلی باشد.


انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


محققان سنگاپوری دستگاهی شگفت‌انگیز برای تولید برق از سایه ساختند

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا