خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

yeganeh yami

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
11/3/20
ارسال ها
1,025
امتیاز واکنش
17,402
امتیاز
323
سن
20
محل سکونت
زیر گنبد کبود
زمان حضور
92 روز 19 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
1590784489398.png Germinal رمان برجسته امیل زولا، رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و روزنامه‌نگار فرانسوی است که در سال ۱۸۸۵ منتشر شد. امیل زولا مهم‌ترین نماینده مکتب ادبی ناتورالیسم است و بدون شک با خواندن این کتاب متوجه چرایی این موضوع خواهید شد. زولا در زمینه ادبیات یک مجموعه‌ ۲۰ جلدی دارد که در آن سرگذشت خانواده روگن ماکار را طی نسل‌های مختلف به تصویر کشیده است. کتاب ژرمینال سیزدهمین جلد این مجموعه است و به زندگی معدنچیان اختصاص یافته است.
اسم کتاب از کلمه germiner به معنی روییدن – به‌وجود آمدن – گرفته شده است. در تقویم فرانسه به ماه اول بهار ژرمینال می‌گوید. زولا به زیبایی این عنوان را برای کتابش انتخاب کرده است. اما برای درک بهتر این عنوان حتما باید کتاب را بخوانید و به رشد شخصیت اصلی کتاب دقت کنید.
تاریکی، رنج و بدبختی در سراسر کتاب دیده می‌شود. کمتر قسمتی در کتاب وجود دارد که خواننده احساس لـ*ـذت کند و شاد باشد و یا بتواند لبخند کوچکی بزند. نه ما و نه شخصیت‌های داستان حتی در لحظه‌ای که جشنی در حال برگزاری است نیز حریف حجم گسترده بدبختی نمی‌شویم. اما چیزی که در کتاب ژرمینال وجود دارد یک دلگرمی محسوس است. اینکه کارگران هرچه که نداشته باشند در نهایت همدیگر را دارند و این بغض که همیشه در گلوی ما و کارگران گیر وقتی منفجر و به عصیان تبدیل شود، لذتبخش است.
در مقابل این کارگران که همدیگر را دارند ما با طبقه سرمایه‌دار آشنا می‌شویم که تقریبا هیچ‌چیز ندارند جز همین کارگران. در صحنه‌هایی که به سرمایه‌دارن اختصاص داده شده می‌بینیم که آن‌ها فقط به فکر به چنگ آوردن سهم بیشتری هستند. یا قصد دارند معدن مجاور را با قیمتی کمتر خریداری کنند و یا نهایتا مشغول حساب و کتاب هستند که معدنشان تا چند سال آینده می‌تواند هزینه را جبران و به سود هنگفت برسد. با همدیگر شوخی می‌کنند و اعتقاد دارند که «پولی که با زحمت دیگران نصیب آدم شود بیشتر به دل می‌نشیند.» نهایت دغدغه این طبقه پیدا کردن دختر یا پسر پولداری برای فرزند خودشان است.
در کنار همه این موارد، اتی‌ین می‌داند که راه نجات آگاه شدن است. به مطالعه می‌پردازد و هر کتابی که به دستش برسد می‌خواند. از جنبش‌های کارگری حمایت می‌کند و موافق پیوستن به اتحادیه کارگران جهان است.
در نهایت شور و شوق اتی‌ین و کارگران این است که به رویای خود یعنی به این اصل برسند که: هرکس باید به قدر لیاقتش و نتیجه کارش نصیب ببرد.
در اینجا ذکر یک نکته ضروری است. کتاب ژرمینال را در سال ۱۸۸۵ منتشر شد و امیل زولا نوشتن آن را از سال‌ها قبل نیز آغاز کرده بود. بنابراین در هنگام مطالعه کتاب باید به آن زمان رفت و اوضاع در همان‌طور که بود تصور کرد. تاریخ جنبش کارگری درس‌های متعددی به ما داده و ما امروز با یک نگاه وسیع‌تر می‌توانیم اتفاقات کتاب را تحلیل کنیم. به همین جهت برای درک بهتر و همه‌جانبه کتاب بهتر است مخاطب مطالعاتی در زمینه جنبش‌های کارگری آن زمان در فرانسه، بین‌الملل اول، سوسیالیسم، آموزه‌های مارکس و کمی هم آشنایی با داروین داشته باشد. در این صورت است که اشتیاق آتشین اتی‌ین بهتر درک می‌شود و ما متوجه می‌شویم نبوغ امیل زولا در کدام قسمت‌های کتاب است.

*توجه: مطالعه ادامه این قسمت از معرفی کتاب ژرمینال، ممکن است بخش‌های پایانی کتاب را فاش کند.
مهم‌ترین سوالی که پیش روی شخصیت اتی‌ین و ما قرار دارد این است که: فایده این جنبش‌های کارگری چیست؟ آیا اصلا فایده‌ای دارد؟ اعتصاب کارگران و خشونت‌هایی زیادی (خشونت‌هایی که بعید است فراموش کنید) که در کتاب آمده است به چه نتیجه‌ای ختم خواهد شد؟ از لحظه شروع عصیان، ما هم همراه با اتی‌ین در تلاش برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها هستیم.
و دقیقا بعد از مطرح شدن این پرسش‌هاست که به زیباترین قسمت کتاب می‌رسیم. دلگرمی‌ای که از آن صحبت کردیم در اینجا خودش را نشان می‌دهد. کارگرانی که حتی تحمل یک لحظه گرسنگی فرزندانشان را نداشتند حالا به خاطر اعتصاب تن به گرسنگی دادند. دیگر مسئله «یک لقمه نان» مطرح نیست. ارزش‌های کارگران تغییر کرده و تا زمان رسیدن به خواسته‌هایشان خیـ*ـانت نمی‌کنند. عطش اتی‌ین به همه سرایت کرده و افق دید همه آن‌ها تغییر کرده است.
به عنوان مثال، ما با شخصیت «زن ماهو» روبه‌رو هستیم. کسی که در ابتدا هیچ نقشی ایفا نمی‌کرد. یک عنصر منفغل بود و همه خفت و خواری‌ها را می‌پذیرفت. اما بعد از اعتصاب به کلی تغییر می‌کند و به معنای واقعی کلمه به یک انقلابی تبدیل می‌شود. حقیقت، درون او را تغییر می‌دهد. شاید در ادامه داستان شاهد این باشیم که او اصول اخلاقی خود را زیر پا می‌گذارد و دچار سخت‌ترین فشارهای روحی می‌شود ولی اکنون با این آگاهی زندگی می‌کند که می‌تواند حقیقت را فریاد بزند. در واقع همه کارگران به این پی برده‌اند که حالا می‌توانند حرف بزنند و اجازه ندهند کسی آنان را برده ببیند.
مهم‌ترین تغییر هم در شخصیت اصلی کتاب یعنی در اتی‌ین رخ داده است. او در ابتدای کتاب جوانی خام در دل تاریکی بود ولی در آخر کتاب فردی بود که بسیار رشد کرده و جوانه زده. عنوان کتاب – ژرمینال – نیز به همین جوانه زدن اشاره می‌کند. پاراگراف آخر کتاب، پیام کتاب را به درست‌ترین شکل ممکن بیان می‌کند.


معرفی کتاب ژرمینال | امیل زولا

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Saghár✿ و Jãs.I
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا