خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
خونریزی مغزی چه علائمی دارد؟

سردرد در اکثر موارد به دنبال خونریزی در مغز بروز می‌کند، اما همیشه چنین نیست. اغلب اوقات، نوع علائم ناشی از خونریزی مغز به ناحیه‌ای که آسیب در آن رخ داده است بستگی دارد. برای مثال، اگر خونریزی در بخش مربوط به بینایی رخ دهد، بیمار دچار مشکلات بینایی می‌شود.

به علاوه، ممکن است مشکل حفظ تعادل و هماهنگی، ضعف یک طرف بدن ، بی‌حسی دست و پا یا حمله ناگهانی نیز رخ بدهد.

اگر خونریزی در قسمت پایین مغز (ساقه مغز)، که اکثر عملکرد‌های خودکار بدن در آن تنظیم می‌شوند، رخ بدهد بیمار توانایی پاسخ به محرک‌ها را از دست داده یا به کما می‌رود.

به علاوه، گاهی اوقات علائم خونریزی مغزی ناگهان بروز کرده و به سرعت بدتر می‌شوند. البته در برخی موارد، علائم به آرامی و در طول چند ساعت یا چند روز شدت می‌یابند.

خونریزی مغزی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر احتمال هرگونه سکته مغزی وجود داشته باشد، باید بیمار فوراً ارزیابی شود، و در صورتی که چنین باشد، معاینه وجود علائمی از قبیل آسیب مغزی به همراه ضعف، صحبت نامفهوم و یا بی‌حسی را آشکار خواهد ساخت.

عموماً، در چنین شرایطی انجام یک آزمایش رادیولوژی مانند سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی ضروری است. سی‌تی‌اسکن مغز یا ام‌آرآی مغزمی‌توانند خصوصیات و مکان خونریزی مغزی را نشان دهند. اگر خونریزی در درون یا اطراف مغز مشاهده شود، آزمایش‌های دیگری برای تعیین علت خونریزی تجویز می‌گردد. این آزمایش‌های اضافی وجود عروق خونی غیرطبیعی را نشان داده و به تعیین گام بعدی در تشخیص یا درمان عارضه نیز کمک می‌کنند. گاهی اوقات، برای تأیید وجود خونریزی یا اطمینان از عدم وجود سایر مشکلات مغزی، استفاده از روش گرفتن مایع مغزی نخاعی (پونکسیون کمری) ضروری است.

چه درمان‌هایی وجود دارد؟

بعد از تعیین علت و محل خونریزی، درمان‌های دارویی یا جراحی لازم جهت توقف خونریزی، برداشتن خون یا کاهش فشار مغز انجام خواهند شد. اگر این عارضه درمان نشود، بخش منعقد شده خون ظرف چند هفته توسط مغز جذب می‌شود (البته، آسیب‌هایی که فشار داخل جمجمه‌ای و مواد سمی خون به مغز وارد می‌کنند برگشت‌ناپذیر خواهند بود).

عموماً، بیمارانی با خونریزی‌های کوچک (کوچکتر از 10 سانتیمتر مکعب) و عیوب جزئی با دارو درمان می‌شوند. اما بیماران مبتلا خونریزی‌های مخچه‌ای (بزرگتر از 3 سانتیمتر مکعب) که وضعیتشان در حال وخیم‌تر شدن بوده یا دچار فشردگی ساقه مغز و هیدروسفالی هستند، هماتوم آن‌ها در اولین فرصت از طریق جراحی برداشته می‌شود. بیمارانی که دچار خونریزی در لوب‌های مغز شده‌ (50 سانتیمتر مکعب) و وضعیتشان در حال وخیم‌تر شدن است، معمولاً برای برداشتن هماتوم تحت جراحی قرار می‌گیرند.

درمان دارویی

در اینجا، با کنترل فشار خون کنترل، خطر افزایش خونریزی کاهش یافته و در عین حال جریان خون کافی به مغز نیز فراهم می‌شود.

کنترل فشار درون جمجمه‌ای مهمترین عامل در تعیین نتیجه خونریزی مغزی است. برای این کار، دستگاهی به نام «ICP مانتیور» مستقیماً در بطن‌ها یا درون مغز قرار داده می‌شود تا فشار اندازه‌گیری شود. فشار درون جمجمه‌ایِ نرمال معادل 20 میلیمتر جیوه است.

کشیدن مایع مغزی نخاعی از بطن‌های روش متداولی برای کنترل فشار درون جمجمه‌ای است. برای این کار یک کاتتر بطنی (شانت مغزی) در بطن‌ها قرار داده شده و با آن مایع مغزی نخاعی کشیده می‌شود تا هماتوم، جای کافی داشته، و بتواند بدون آسیب به مغز گسترش یابد. تنفس عمیق و سریع نیز به کنترل فشار درون جمجمه کمک می‌کند. گاهی اوقات، می‌توان با القای کما با استفاده از دارو، فشار درون جمجمه را کاهش داد.

درمان با جراحی

هدف از جراحی، برداشتن بیشترین میزان ممکن از انعقاد خونی و همچنین توقف خونریزی است (البته، در مواردی که خونریزی یک منبع قابل شناسایی مانند بدشکلی شریانی- وریدی یا تومور دارد). بسته به محل لـ*ـخته، از روش جراحی کرانیوتومی (جمجمه‌بُری) یا آسپیراسیون استریوتاکتیک استفاده می‌شود.

انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


انعقاد خون در مغز

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: parädox و Mana
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا