خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
سایبورگ‌ها (cyborgs) به عنوان ترکیبی از انسان و ربات در دنیای داستان‌های علمی تخیلی شناخته می‌شوند، اما همان‌طور که از مقاله منتشر شده توسط محققان هنگ کنگی در ژورنال “Nature” پیداست، در آینده نزدیک ایده سایبورگ تنها در داستان‌ها دیده نمی‌شود! این دانشمندان با ساخت نمونه اولیه یک چشم بیومتریک که شامل سیم‌های فشرده نانو می‌شود، به نوعی نیمکره شبکیه چشم را شبیه‌سازی کرده و عملکرد بیولوژیکی گیرنده‌های نوری چشم انسان را با تجهیزات ساخت دست بشر شبیه‌سازی کرده‌اند.

ساخت نمونه اولیه چشم رباتیک

سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ فان ژییونگ (Fan Zhiyong)، از اساتید این دانشگاه بوده و ایده ساخت چشم رباتیک و ترکیب قابلیت‌های انسان و ماشین، در سال ۲۰۱۲ و از طریق فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی به ذهن این دانشمند رسیده بود. البته همان‌طور که اشاره شد، ایده بهتر کردن بینایی انسان با تجهیزات رباتیک تازه نیست، اما عملی کردن چنین وسیله‌ای که می‌تواند دیدی فوق‌العاده قوی به ربات‌ها داده و در نهایت به بدن انسان پیوند داده شود، کاری فوق‌العاده چالش‌برانگیز است.

ژیوونگ می‌گوید که سخت‌ترین قسمت شبیه‌سازی چشم انسان به وجود آوردن سطح منحنی مردمک چشم بوده و به همین خاطر می‌بینیم که دوربین‌های مورد استفاده برای چشم‌های تجهیزات رباتیک، سطحی صاف دارند. این دانشمند در سال ۲۰۱۲ به فکر ایده استفاده از سیم‌های نانوی فشرده برای ساخت سیستمی از پردازش داده‌های تصویری افتاد که برخلاف تجهیزات دیگر، سطحی منحنی دارد.

این ایده از ۸ سال پیش تاکنون مورد توجه ژییونگ و همکارانش بوده و نتیجه نهایی، ساخت چشم رباتیک جالب‌توجهی است که بین سنسورهای گیرنده نوری آن، تنها ۳ میکرومتر فاصله وجود دارد. در واقع کار گذاشتن این تعداد حسگر در شبکیه مصنوعی ساخته شده باعث می‌شود تا مجموعه سنسورهای نوری مورد استفاده ۳۰ برابر از چشم انسان بیشتر شود.

به این ترتیب می‌توان ایده تصویربرداری ابر انسانی و بینایی فوق طبیعی را عملی کرد؛ در حال حاضر ژییونگ و تیمش از چشم رباتیک ساخته شده برای مجهز کردن ربات‌های پزشکی در بیمارستان‌ها استفاده کرده‌اند. این ربات‌ها از طریق داده‌های تصویری وضعیت بیماران را آنالیز می‌کنند. محققان هنگ کنگی گفته‌اند که در صورت کشف مواد قابل تطابق با بدن انسان، شاید روزی این اختراع شگفت‌انگیز برای بازگرداندن بینایی به افراد نیازمند به کار گرفته شود.


انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


چشم رباتیک نوابغ هنگ کنگی بدن انسان و ربات را ترکیب می‌کند!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا