خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
کمبود ویتامین دی با نرخ مرگ و میر ویروس مرگبار کرونا ارتباط دارد؛ این نتیجه یکی از تازه‌ترین تحقیقات انجام شده بر روی بیماران کووید ۱۹ بوده است. در بررسی این موضوع با گجت نیوز همراه باشید.


کمبود ویتامین دی (vitamin D) معمولا با مصرف مکمل‌های مورد نظر و یا قرارگیری در معرض نور خورشید، برطرف می‌شود و سلول‌های بدن می‌توانند به صورت طبیعی این ویتامین را با کمک نور آفتاب تامین کنند؛ با این حال تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مرگ و میر بیماران کرونا با میزان ویتامین دی موجود در بدن آن‌ها ارتباط دارد.

با بررسی وضعیت نرخ تلفات بیماری کووید ۱۹ در سراسر اروپا، محققان بنیاد بیمارستان ملکه الیزابت و دانشگاه آنگلیا شرقی در انگلستان مقاله‌ای را تهیه کرده‌اند که کمبود ویتامین دی را به افزایش احتمال مرگ افراد آلوده به بیماری کرونا ارتباط می‌دهد.

مقاله مورد نظر هنوز به صورت رسمی منتشر نشده، اما حتی قبل از این اتفاق هم لازم است تا نتایج دانشمندان را مورد بررسی قرار دهیم و کمی بیشتر به ارتباط فاکتورهای مختلف تغذیه‌ای و سبک زندگی با مسئله‌ای مانند کووید ۱۹ بپردازیم. دانشمندان مورد نظر با بررسی داده‌های جمع‌آوری ‌شده در سال‌های گذشته از مقدار میانگین ویتامین دی بدن شهروندان ۲۰ کشور گوناگون اروپایی، این آمار را با میزان مرگ و میر کرونا در کشورها مقایسه کردند.

نتایج تحقیقات در مورد کمبود ویتامین دی

به صورت کلی آمار و ارقام نشان دادند که کمبود ویتامین دی بدن افراد، پایین‌تر از میزان میانگین، ارتباط واضح و مستقیمی با مرگ میر گزارش شده در هر کشور داشته است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کمبود ویتامین مورد نظر در یک قشر خاص از اعضای جامعه می‌تواند باعث خطرناک‌تر بودن کووید ۱۹ برای این افراد شود.

البته باید توجه داشته باشیم که این دست از تحقیقات محدودیت‌ها و مشکلات خاص خود را دارند؛ به عنوان مثال، چنین احتمالی مطرح می‌شود که افراد دارای سطح بیشتر ویتامین D، احتمالا سبک زندگی و تغذیه‌ای متفاوتی نسبت به بقیه دارند که باعث قوی‌تر شدن آن‌ها در مقابل این ویروس مرگبار دستگاه تنفسی شده است.

با این حال قبلا هم تحقیقات جالب‌توجهی در مورد ارتباط کمبود ویتامین دی با مشکلات گوناگون دستگاه تنفسی انجام شده و می‌توان گفت که بروز بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، سل و یا آسم با میزان این ویتامین در بدن افراد بی‌ارتباط نیست. ویتامین دی به شکل حلال در چربی، در مواد غذایی مثل قارچ یا ماهی یافت می‌شود و همان‌طور که اشاره شد، سلول‌های پوست در واکنش با نور ماورا بنفش به شکل طبیعی این ویتامین را تولید می‌کنند.

از طرف دیگر، چندین دهه تحقیقات مختلف به ما نشان می‌دهند که کمبود ویتامین دی باعث کمتر شدن کلسیم بدن و کاهش مقاومت استخوان‌ها می‌شود؛ مشکلات مختلف دفرمه شدن اسکلت بدن و تضعیف استخوان‌ها به میزان ویتامین مورد نظر در بدن افراد ارتباط داده شده، اما در کنار این تحقیقات، دانشمندان مدتی است که در حال پژوهش بر روی نقش ویتامین D در سلامت سیستم ایمنی بدن هستند. با این حال هنوز مشخص نیست که نقش ویتامین مورد نظر در مبارزه با بیماری کرونا چه بوده و انتظار می‌رود که در سال‌های آینده حجم گسترده‌ای از تحقیقات مختلف در این رابـ*ـطه منتشر شوند.

مصرف مکمل‌های غذایی

در حالی که ارتباط بیماری کووید ۱۹ با کمبود ویتامین D کمی عجیب به نظر می‌رسد، دانشمندان می‌گویند که نتایج یک تحقیق کلی که هنوز به صورت رسمی چاپ نشده نباید به مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامین دی منجر شود. در سال ۲۰۱۷ هم دانشمندانی از دانشگاه‌های نیوزیلند و انگلستان تحقیقات جالبی را در مورد مصرف مکمل‌های گوناگون بر اساس اطلاعات پژوهش‌های علمی منتشر کردند و در این رابـ*ـطه هشدار دادند.

مارک جی بلند (Mark J Bolland) از دانشگاه آکلند نیوزیلند می‌گوید که بحث مصرف مکمل‌های ویتامین دی بسیار داغ بوده و برای مدت‌ها تحقیقات گوناگونی در این رابـ*ـطه منتشر شده است. بر اساس توضیحات بلند، نمی‌توان به این راحتی نتایج مجموعه‌ای از آمار و ارقام که در پژوهش‌های گوناگون به مباحثی مثل مصرف ویتامین دی ارتباط داده می‌شوند را سریعا مبنایی برای توصیه‌های دقیق پزشکی قرار داد. حتی سازمان جهانی بهداشت هم با وجود بحران اخیر در اعلام توصیه‌های گوناگون بر اساس پژوهش‌های پیشین بسیار محتاطانه عمل می‌کند.

بلند می‌گوید که تحقیق اخیر در مورد رابـ*ـطه کمبود ویتامین دی و مرگ ناشی از کرونا تنها باید به عنوان یک پژوهش کلی و فرضی در نظر گرفته شود و برای تایید رسمی چنین ارتباطی لازم است که به شکلی گسترده‌تر و دقیق‌تر آزمایش‌هایی بر روی افراد گوناگون صورت بگیرد تا دلیل اصلی وقوع چنین پدیده‌ای مشخص شده و میزان اثرگذاری ویتامین مورد نظر بر روی مشکلات دستگاه تنفسی تعیین شود.

در حالی که جریان پیشرفت‌های علمی و انجام آزمایش‌های معتبر پزشکی با وجود بحران پاندمی کرونا کمی کند به نظر می‌رسد، بلند و سایر دانشمندان می‌گویند که آهستگی تحقیقات دقیق و قابل اعتماد همیشه ارزش صبر کردن را خواهد داشت.

انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


کمبود ویتامین دی احتمال مرگ بیماران کرونا را بیشتر می‌کند!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا