خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
موضوع ساخت ماسک در خانه از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا و کمیاب شدن ماسک‌های بهداشتی داغ شد؛ اما برای رسیدن به بهترین محافظت ممکن، باید این ماسک‌ها را از چه موادی بسازیم؟


ساخت ماسک در خانه راه حلی بود که بسیاری از ما در مواجهه با وضعیت کمیاب شدن ماسک‌های بهداشتی با شروع پاندمی کووید ۱۹، به سراغ آن رفتیم؛ اما شاید اولین سوالی که در این رابـ*ـطه به وجود می‌آید، مربوط به نوع ماده مورد استفاده برای ساخت ماسک باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بهترین مواد اولیه ممکن برای فراهم کردن حداکثر محافظت با ماسک‌های دست‌ساز بپردازیم.

مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) اعلام کرده که بهتر است مردم از خرید ماسک‌های جراحی و ان ۹۵ (N95) خودداری کنند تا این وسایل به میزان کافی برای کادر درمانی و مبارزان خط مقدم مواجهه با کرونا باقی بمانند. با این حال گزینه بعدی ماسک‌های پارچه‌ای خواهد بود و علاوه بر بحث روش ساخت ماسک در خانه، باید توجه خود را به موضوع ماده مورد استفاده در دوختن ماسک جلب کنیم.

در همین رابـ*ـطه، اخیرا دانشمندان آمریکایی از دانشگاه شیکاگو در تحقیقی انواع پارچه‌های گوناگون را از لحاظ محافظت مکانیکی و الکترواستاتیکی برای فردی که از ماسک استفاده می‌کند، مورد بررسی قرار داده‌اند. همان‌طور که در مقاله منتشر شده در این رابـ*ـطه ذکر شده، دانشمندان رنج گسترده‌ای از مواد در دسترس عموم مانند پنبه، ابریشم، تور نازک، فلانل، مصنوعات مختلف و ترکیبات این مواد را برای مشخص کردن قابلیت اخطار کردن ذرات گوناگون بررسی کردند.

آزمایش ساخت ماسک در خانه

آزمایش‌ها نشان داده که ترکیب مواد و استفاده چندین لایه از پارچه‌هایی که برای تولید لباس‌های گوناگون استفاده می‌شوند، بهترین کارایی ممکن را برای ساخت ماسک در خانه فراهم می‌کند؛ اما باید نکات مهمی را برای جلوگیری از عبور ذرات آلوده کننده و آئروسل‌ها از ماسک مدنظر قرار دهیم.

بهترین ماده برای ساخت ماسک در خانه چیست؟

تصویر بالا شماتیکی از سیستم آزمایش نسبتا پیچیده دانشمندان آمریکایی بوده که در محفظه‌ای انواع ذرات فوق‌العاده ریز آئروسل را ترکیب کرده و با عبور جریان هوای حاوی این ذرات از انواع مختلف پارچه‌های ساده و ترکیبی، نتایج گزارش شده را به دست آوردند.

در این سیستم میزان ذرات آئروسل عبور کرده از پارچه‌ها اندازه‌گیری می‌شدند و دانشمندان رنج مدنظر خود برای ذرات عبوری را بین ۱۰ نانومتر تا ۱۰ میکرومتر قرار دادند. برای درک بهتر ابعاد مورد نظر لازم است بدانیم که یک تار موی انسان ۵۰ میکرومتر قطر دارد و هر نانومتر هم یک هزارم میکرومتر است.

از طرف دیگر گفته شده که ذرات ویروس کرونا قطری بین ۸۰ تا ۱۲۰ نانومتر دارند و با اینکه هنوز اتفاق نظری در مورد قابلیت آلوده کنندگی ذرات فوق‌العاده ریز کووید ۱۹ وجود ندارد، بهتر است که برای اطمینان، ماده‌ای در ساخت ماسک در خانه به کار گرفته شود که با اخطار کردن ذرات فوق‌العاده ریز، عبور ذرات درشت‌تر را به صورت کامل مسدود می‌کند.

انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


بهترین ماده برای ساخت ماسک در خانه چیست؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا