- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
آقای دکتر فکوهی ،موضوع این ماه صفحه اقوام ما بحث فرهنگ های قومی،زوال آنها و راهکارهای مقابله با این مسئله است.همان طور که می دانیم یکی از جریان هایی که تنوع فرهنگی در معنای عام و فرهنگ های قومی را در معنای خاص آن مورد تهدید و زوال قرار می دهد فرآیند جهانی شدن است.به خاطر داریم که شما در کلاس های فرهنگ و توسعه تان از مفهوم "جهان محلی شدن" در مقابل "جهانی شدن" صحبت کردید؛فرآیندی که فرصت مقاوت بیشتری به فرهنگ های کوچکتر برای مقابله در برابر فرهنگ های بزرگتر می دهد.لطفا بحث را با ارائه تعریفی پیرامون این مفهوم شروع کنید.
* از زمانی که مسئله جهانی شدن مطرح شد یعنی از ابتدای دهه 80 مسئله دیگری نیز از طرف فرهنگ شناسان و انسان شناسان مطرح گردید که به بعد فرهنگی این فرآیند توجه داشت.آنها بر آن بودند که هرچند جهانی شدن در ابتدا یک فرآیند اقتصادی بوده است ولی می تواند در آینده تاثیرات بسیاری هم بر حوزه فرهنگ داشته باشد به این صورت که با تغییراتی یک سویه به تخریب فرهنگ های قومی و حتی ملی ضعیف تر بپردازد. این فرآیند می تواند نوعی شبیه سازی و یکسان سازی در حیطه فرهنگ ها به وجود بیاورد و تنوع فرهنگی موجود را از بین ببرد. به همین دلیل با مخالفت به جهانی شدن برخاستند چرا که در شرایطی که جامعه مدرن خودش شرایط را برای نابودی فرهنگ های دیگر ایجاد می کرد جهانی شدن نیز به عنوان کاتالیزوری به این معادله اضافه می شد و سرعت تخریب را بالا می برد.
- پس مشکل انسان شناسان با جهانی شدن،تخریب فرهنگ های قومی وملی ضعیف تر بود.
* و علاوه بر این آنها معتقد بودند این ورورد پرخاشجویانه و سرسختانه جهانی شدن و فشارش بر سایر فرهنگ ها می تواند باعث مقاومت هایی در آنها شود که نمی توان گفت مثبت هستند.ظهور اشکال مختلفی از بنیادگرایی و ایجاد دو مرتبه جماعت گرایی از خطرات دیگر این عکس العمل هاست.
- می شود کمی بیشتر توضیح دهید.
* ببینید منظور از بنیادگرایی،نوعی گذشته گرایی همراه با نفی و عدم پذیرش ساختارهای جهان جدید است که پدیده ای منفی است چرا که هرگونه ساختارهای جهان جدید را رد می کند و مثلا حاضر به پذیرش اشکال جدید آموزش و حتی مسائل بهداشتی جدید نیست.وقتی هم که ما از جماعت گرایی صحبت می کنیم منظور رفتن گروه های اجتماعی به داخل واحدهای کوچک و منسجم خود و قطع رابـ*ـطه با دیگران و درحقیقت نوعی فرورفتن در پیله فرهنگی خود است. ایجاد گروه های طرفدارسبک خاصی از موسیقی و یا گروه های قومی در شهرها نمونه هایی از همین جماعت گرایی است. این از طرفی خوب است که در جهانی که هویت های قومی و محلی را از بین رفته نوعی هویت سازی کرده و بر آن تاکید می نماید اما مشکل اینجاست که این قطع رابـ*ـطه افراطی با سایر فرهنگ ها جلوی تبادل فرهنگی را گرفته و گروه را به سمت نوعی تعصب،خودمحوربینی و حتی نژادپرستی می برد که می تواند به یک نفرت افراد جماعت به سایر گروه های جامعه هم منجر شود.به همین دلایل تا اواخر دهه 90 نظر انسان شناسان و جامعه شناسان در مورد جهانی شدن منفی بود.ریتزر در کتاب مشهور خود "مک دونالدی شدن جهان" دقیقا چنین تفکری را بیان می کرد که هدف جهانی شدن،تسری یک فرهنگ غالب به تمام دنیا و نابودی سایر فرهنگ های قومی و ملی است.کمی بعد موضع اندیشمندان علوم اجتماعی به این مسئله کمی تعدیل شد تا جایی که فردی به نام مانوئل کاستلز آمد و از جهان شبکه ای صحبت کرد؛جهانی که در آن ما دیگر با یک نقطه قدرت مرکزی طرف نبوده بلکه با نقاط مرکزیت یافته متعدد و متغیری روبه روییم که امکان تبادلات گسترده را به فرهنگ ها می دهد.امروز جهان از طریق مهاجرت با حرکت آدم ها،حرکت ایده ها و نیز حرکت پول وسرمایه در داخل اجزای خود مواجه است.
فرد دیگری به نام "آپادورای" با همین استدلال نتیجه می گیرد که در جهان امروز همان طور که فرهنگ غالب بر فرهنگ های کوچک تاثیر می گذارد فرهنگ های کوچک هم می توانند بر آن تاثیر بگذارند.
- چه طور؟
* اگر توجه کنید می بینید که ما امروز جماعت های هندی و پاکستانی،جماعت های عرب و آفریقایی بسیاری در خود کشورهای اروپایی داریم.تا اوایل قرن 20 تصور می شد که این قومیت ها و ملیت های ضعیف وقتی که وارد فرهنگ های قوی می شوند کلا در آن حل شده و کاملا داشته های خود را کنار می گذارند.این مسئله تحت عنوان نظریه "دیگ ذوب" مطرح می شد که امروز دیگر پذیرفته نیست چرا که مطالعات موردی بسیای نشان داده که این افراد در فرهنگ های قوی تر،تا چندین نسل پس از خود همچنان داشته های فرهنگیشان را حفظ کرده و هنوز به سنت های قومی و ملی خود پایبندند.من این روزها اخباری شنیده ام مبنی بر اینکه بنیاد قدس رضوی، موقوفاتی در لس آنجلس دارد. این مسئله اصلا هم عجیب نیست چرا که ایرانیان خارج از کشور درست است که امروز دیگر در ایران زندگی نمی کنند ولی هنوز به فرهنگ وقف معتقدند و همان طور که وقتی در ایران بودند زمین وقف امام رضا(ع) می کردند حالا هم در آمریکا از اموالشان همین کار را می کنند.
انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98
* از زمانی که مسئله جهانی شدن مطرح شد یعنی از ابتدای دهه 80 مسئله دیگری نیز از طرف فرهنگ شناسان و انسان شناسان مطرح گردید که به بعد فرهنگی این فرآیند توجه داشت.آنها بر آن بودند که هرچند جهانی شدن در ابتدا یک فرآیند اقتصادی بوده است ولی می تواند در آینده تاثیرات بسیاری هم بر حوزه فرهنگ داشته باشد به این صورت که با تغییراتی یک سویه به تخریب فرهنگ های قومی و حتی ملی ضعیف تر بپردازد. این فرآیند می تواند نوعی شبیه سازی و یکسان سازی در حیطه فرهنگ ها به وجود بیاورد و تنوع فرهنگی موجود را از بین ببرد. به همین دلیل با مخالفت به جهانی شدن برخاستند چرا که در شرایطی که جامعه مدرن خودش شرایط را برای نابودی فرهنگ های دیگر ایجاد می کرد جهانی شدن نیز به عنوان کاتالیزوری به این معادله اضافه می شد و سرعت تخریب را بالا می برد.
- پس مشکل انسان شناسان با جهانی شدن،تخریب فرهنگ های قومی وملی ضعیف تر بود.
* و علاوه بر این آنها معتقد بودند این ورورد پرخاشجویانه و سرسختانه جهانی شدن و فشارش بر سایر فرهنگ ها می تواند باعث مقاومت هایی در آنها شود که نمی توان گفت مثبت هستند.ظهور اشکال مختلفی از بنیادگرایی و ایجاد دو مرتبه جماعت گرایی از خطرات دیگر این عکس العمل هاست.
- می شود کمی بیشتر توضیح دهید.
* ببینید منظور از بنیادگرایی،نوعی گذشته گرایی همراه با نفی و عدم پذیرش ساختارهای جهان جدید است که پدیده ای منفی است چرا که هرگونه ساختارهای جهان جدید را رد می کند و مثلا حاضر به پذیرش اشکال جدید آموزش و حتی مسائل بهداشتی جدید نیست.وقتی هم که ما از جماعت گرایی صحبت می کنیم منظور رفتن گروه های اجتماعی به داخل واحدهای کوچک و منسجم خود و قطع رابـ*ـطه با دیگران و درحقیقت نوعی فرورفتن در پیله فرهنگی خود است. ایجاد گروه های طرفدارسبک خاصی از موسیقی و یا گروه های قومی در شهرها نمونه هایی از همین جماعت گرایی است. این از طرفی خوب است که در جهانی که هویت های قومی و محلی را از بین رفته نوعی هویت سازی کرده و بر آن تاکید می نماید اما مشکل اینجاست که این قطع رابـ*ـطه افراطی با سایر فرهنگ ها جلوی تبادل فرهنگی را گرفته و گروه را به سمت نوعی تعصب،خودمحوربینی و حتی نژادپرستی می برد که می تواند به یک نفرت افراد جماعت به سایر گروه های جامعه هم منجر شود.به همین دلایل تا اواخر دهه 90 نظر انسان شناسان و جامعه شناسان در مورد جهانی شدن منفی بود.ریتزر در کتاب مشهور خود "مک دونالدی شدن جهان" دقیقا چنین تفکری را بیان می کرد که هدف جهانی شدن،تسری یک فرهنگ غالب به تمام دنیا و نابودی سایر فرهنگ های قومی و ملی است.کمی بعد موضع اندیشمندان علوم اجتماعی به این مسئله کمی تعدیل شد تا جایی که فردی به نام مانوئل کاستلز آمد و از جهان شبکه ای صحبت کرد؛جهانی که در آن ما دیگر با یک نقطه قدرت مرکزی طرف نبوده بلکه با نقاط مرکزیت یافته متعدد و متغیری روبه روییم که امکان تبادلات گسترده را به فرهنگ ها می دهد.امروز جهان از طریق مهاجرت با حرکت آدم ها،حرکت ایده ها و نیز حرکت پول وسرمایه در داخل اجزای خود مواجه است.
فرد دیگری به نام "آپادورای" با همین استدلال نتیجه می گیرد که در جهان امروز همان طور که فرهنگ غالب بر فرهنگ های کوچک تاثیر می گذارد فرهنگ های کوچک هم می توانند بر آن تاثیر بگذارند.
- چه طور؟
* اگر توجه کنید می بینید که ما امروز جماعت های هندی و پاکستانی،جماعت های عرب و آفریقایی بسیاری در خود کشورهای اروپایی داریم.تا اوایل قرن 20 تصور می شد که این قومیت ها و ملیت های ضعیف وقتی که وارد فرهنگ های قوی می شوند کلا در آن حل شده و کاملا داشته های خود را کنار می گذارند.این مسئله تحت عنوان نظریه "دیگ ذوب" مطرح می شد که امروز دیگر پذیرفته نیست چرا که مطالعات موردی بسیای نشان داده که این افراد در فرهنگ های قوی تر،تا چندین نسل پس از خود همچنان داشته های فرهنگیشان را حفظ کرده و هنوز به سنت های قومی و ملی خود پایبندند.من این روزها اخباری شنیده ام مبنی بر اینکه بنیاد قدس رضوی، موقوفاتی در لس آنجلس دارد. این مسئله اصلا هم عجیب نیست چرا که ایرانیان خارج از کشور درست است که امروز دیگر در ایران زندگی نمی کنند ولی هنوز به فرهنگ وقف معتقدند و همان طور که وقتی در ایران بودند زمین وقف امام رضا(ع) می کردند حالا هم در آمریکا از اموالشان همین کار را می کنند.
انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98
جهانی شده و قومیت
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com