خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاوش نقاط تاریک ماه هدف اصلی یکی از نوآوری‌های نوابغ آژانس فضایی اروپا (ESA) بوده که با طرحی جدید و جالب‌توجه خود، امکان جستجو در تاریک‌ترین دهانه‌های قمر زمین را فراهم می‌کنند.

کاوش نقاط تاریک ماه به کمک لیزر موضوع طرح جدید ارائه شده توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) بوده که به تازگی خبرساز شده است. گفته شده که آژانس ESA قصد دارد تا از این روش برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد وضعیت تاریک‌ترین دهانه‌های ماه استفاده کند.

دهانه‌های تاریک مورد نظر در نزدیکی قطب‌های این جرم آسمانی قرار گرفته‌اند و به واسطه شرایط گرانشی ماه نسبت به زمین، این مناطق برای همیشه از نور خورشید محروم شده‌اند. به همین دلیل کاوشگرهایی که با استفاده از پنل‌های خورشیدی انرژی لازم برای فعالیت‌های خود را تامین می‌کنند، در این دهانه‌ها بی‌استفاده می‌شوند.

از طرف دیگر، گفته شده که دهانه‌های قطبی ماه مکان‌هایی با احتمال برخورداری از منابع آب و مواد ارزشمند دیگر هستند و جستجو در این دهانه‌های تاریک از اهمیت بالایی برای ماموریت‌های آینده انسان در سکونت بر روی ماه برخوردار است. در همین رابـ*ـطه، آژانس فضایی اروپا در برنامه «اکتشاف و آمادگی» (Discovery & Preparation) خود بودجه لازم برای توسعه طرحی را تامین کرده که به کمک پرتوهای لیزر، انرژی لازم برای حرکت کاوشگرها را تا فاصله ۱۵ کیلومتری از منبع تابش پرتو تامین می‌کند.

کاوش نقاط تاریک ماه برای یافتن آب

در اقدامات دیگر برای کاوش نقاط تاریک ماه فضاپیماها در گذشته تایید کرده‌اند که مقادیر زیادی هیدروژن در دهانه‌های قطبی قمر زمین وجود دارد و حضور این عنصر نشان دهنده قرار گیری منابعی از آب در مناطق مورد نظر است؛ منابعی که گفته شده باید میلیاردها سال قدمت داشته باشند.

همان‌طور که اشاره شد، اگر قرار باشد تا در آینده نزدیک به ماه برویم و در آنجا ساکن شویم، باید منابع زیادی از آب برای نوشیدن، اکسیژن برای نفس کشیدن و هیدروژن برای استفاده به عنوان سوخت موشک را در ماه پیدا کنیم. به همین دلیل آژانس‌هایی مانند ESA به دنبال کاوش نقاط تاریک ماه هستند.

طرح جالب آژانس فضایی اروپا برای کاوش نقاط تاریک ماه

البته می‌دانیم که به صورت معمول، از ژنراتورهای هسته‌ای برای تامین انرژی کاوشگرها استفاده می‌شود؛ اما از آنجایی که چنین سیستمی در کنار به وجود آوردن پیچیدگی‌های گوناگون از لحاظ طراحی و هزینه، حرارت زیادی را به هنگام فعالیت ایجاد می‌کند، کاوش در دهانه‌ای که ممکن است حاوی یخ باشد با حرارت ایجاد شده سازگاری نداشته و چنین مسئله‌ای می‌تواند باعث شکست ماموریت شود.

دانشمندان برای پروژه کاوش نقاط تاریک ماه طرح خود را بر روی یک کاوشگر ۲۵۰ کیلوگرمی و در دهانه‌های قطب جنوب زمین آزمایش کرده‌اند؛ در این آزمایش‌ها یک لیزر ۵۰۰ واتی انرژی لازم را به کاوشگر می‌رساند و پنل‌های تعبیه شده بر روی دستگاه هم با دقتی در مقیاس سانتی‌متر، در فاصله‌های دور پرتوهای لیزر را بر روی پنل‌ها نگه می‌دارند.

به علاوه دانشمندان گزارش کرده‌اند که این کاوشگر می‌تواند در شیب حداکثری ۱۰ درجه ارتباط خود را با فرستنده لیزر حفظ کند و به علاوه، این امکان وجود دارد تا از پرتوهای مورد نظر به عنوان نوعی روش ارتباطی دو طرفه برای مخابره اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری شده استفاده کرد.

انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


طرح جالب آژانس فضایی اروپا برای کاوش در نقاط تاریک ماه

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا