خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SONIA.K

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/20
ارسال ها
415
امتیاز واکنش
2,667
امتیاز
248
محل سکونت
جزایر هاوایی
زمان حضور
17 روز 23 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
یوز پلنگ ( چیتا )

یوز پلنگ یا یوز ( نام علمی : Acinonyxjubatus ) جانوری مهردار و پستاندار از راسته ی گوشت خواران از خانوارده ی گربه سانان است.
این جانور در گذشته در بیشتر مناطق آفریقا و گسترده ی وسیعی از آسیای مرکزی و شبه قاره ی هند یافت می شد.
اما امروزه با کاهش شدید جمعیت رو به رو است.
از میان دو زیر گونهٔ ی اصلی یوز پلنگ ، یکی از زیر گونه ها با نام ( یوز پلنگ آسیایی ) شناخته می شود و خطر جدی انقراض است و تعداد کمی از ان در دشت های مرکزی ایران به بقا ادامه می دهند.
بدن یوز پلنگ به ازای چندین میلیون سال به گونه ای پیشرفت پیدا کرده است که این جانور بتواند به طور معمول توانایی حرکت با سرعت برابر با 112 کیلومتر در ساعت را داشته باشد.
و البته برای مدت کوتاهی توانایی سرعت برابر با 120 کیلومتر در ساعت هم دارد.
سرعت یوز پلنگ پس از دو ثانیه پس از شروع دویدن به 75 کیلومتر می رسد که از شتاب خیلی از ماشین های مسابقه ای بیشتر است.
البته میانگین سرعت یوز پلنگ برابر با 64 کیلومتر در ساعت است.
انـ*ـدام باریک ، پاهای لاغر و بلند ، قفسه سـ*ـینه های کم پهنا ولی عمیق و جمجمه ی کوچک ، ظریف و گرد یوز را به سریع ترین جانور روی زمین تبدیل کرده.
این جانور به اسانی از دیگر جانداران قابل تشخیص است.
نه تنها از روی خال های یوز پلنگ می توان ان را تشخیص داد بلکه از روی بدن بلند و کشیده و جمجمه ی کوچک و ظریف و از روی خط اشک ان می توان یوز پلنگ را تشخیص داد.
طعمه ی معمول یوز ها آهو ( به ویژه آهوی تامسون ) و ایمپالا و دیگر پستانداران سم دار که حد اکثر تا 40 کیلوگرم وزن دارند.
یک نر های بالغ هر چند روز یک بار به شکار می روند ولی ماده های دارای توله هر روز به شکار می روند.
در حالی که ثایر شکار چیان شب هستند یوز پلنگ عمدتأ روز ها به شکار می روند و روز ها فعال اند و اغلب در اوایل بامداد و غروب آفتاب به سراغ طعمه ی خود می روند.

802f1b1b6c695fca7edb9342cda2b04e.jpg



نکات جالب در مورد یوز پلنگ

1

یوز پلنگ گونه ای آسیب پذیر است.

2
یوز پلنگ ها دوست دارند پر مشغله باشند.

3
یوزپلنگ ها سریع هستند.

4
یوز پلنگ هارا به عنوان حیوان خانگی غیر قانونی نگه می دارند.

5
یوز پلنگ ها شکار چیان زبر دستی هستند.


6
یوز پلنگ ها بسیار لاغر و انعطاف پذیر اند.

7
یوز پلنگ های ماده از داشتن زندگی ارام لـ*ـذت می برند.

70894fe24adcae5630a417099cb6ca2c.jpgc298eb7126add10925b0b13b26ed22f7.jpg



یوزپلنگ ( چیتا )

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
یوزپلنگ چه حیوانی است؟
یوزپلنگ حیوانی است که از خانواده گربه سانان می باشد. محققان این حیوان را به دو گونه اصلی یوز آفریقایی و یوز آسیایی تقسیم بندی کرده اند. به این ترتیب که سه گونه از یوز ها در محدوده آفریقا پراکنده اند و گونه ‌ای دیگر در محدوده آسیای مرکزی و آسیای میانه اما در حال حاضر فقط تعدادی یوز آسیایی و تعدادی یک یوز آفریقایی در جهان باقی مانده اند.

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می ‌کنند که یوزپلنگ و پلنگ از یک نژاد هستند، در صورتی که آن ها تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند و یوزپلنگ خود به عنوان گونه ای از پستانداران شناخته می شود. یوزپلنگ ها دارای بدنی باریک و کشیده، دست و پایی بلند هستند واز نظر جثه تا حدودی به سگ های تازی شباهت دارند.

آن ها حدود ۷۶ تا ۸۸ سانتی متر ارتفاع، ۱.۲ متر ارتفاع و حدود ۴۰ تا ۷۲ سانتی متر وزن دارند و طول دم آن ها نیز ۶۶ تا ۸۴ سانتی متر اندازه گیری شده است. همانند دیگر گربه سانان ماده ها معمولاً کوچکتر از نر ها هستند بنابراین در مقایسه با دیگر گربه سانان کوچک جثه به نظر می رسند. رنگ بدن یوزپلنگ ها به رنگ نخودی تا خاکستری مایل به زرد می باشد که سرتاسر بدن با خال های ریز و درشت تو پر به رنگ مشکی پوشیده شده است البته این خال ها به شکل نامنظم هستند و الگوی خاصی ندارد.

همچنین در گوشه چشم آنها تا قسمت دهان نوار سیاه رنگی همانند خط اشک کشیده شده که عملکرد آن به این صورت است که با جذب نور خورشید مانع از انعکاس و زنندگی نور خورشید می شود.

یوزپلنگ جزو کدام گونه های جانوری است؟
یوزپلنگ ها جانورانی از نوع مهره داران و از رده پستانداران می باشند که گوشتخوار هستند و در خانواده گربه سانان تعلق می گیرد. آنها خود به دو گونه ی یوز آسیایی و آفریقایی تقسیم بندی می شوند.
یوزپلنگ در کدام مناطق ایران زندگی می کند؟
همانطور که گفتیم یوزپلنگ آسیایی در نواحی آسیای غربی و آسیای میانه به طور گسترده پراکنده بودند. متاسفانه به دلایل مختلف طبیعی و انسانی تعداد آن ها رو به کاهش یافت به طوری که از حدود دهه ۷۰ میلادی بسیاری از گربه سانان از بین رفتن و فقط تعدادی از آن ها در کشور ایران و نواحی آفریقا مشاهده و گزارش شد. به همین خاطر ایران تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در دنیا شناخته می شود به طور کلی این حیوان با توجه به خصوصیات و شرایطی که دارد بهترین زیستگاه ها برای این حیوانات علفزارهای مناطق استپی و بیابانی و نیمه بیابانی و همچنین سرزمین های باز می باشد و تاکنون گزارشی از مشاهده این حیوان در دشت ها نشده است.

بنابراین مناطق بیابانی و نیمه بیابانی کویر به خصوص در نواحی مرکزی ایران است که شامل استان های سمنان، یزد، کرمان، اصفهان و خراسان برای آن ها بسیار مناسب می باشد. براساس آخرین تحقیقات و گزارش های مسئولان محیط زیست ایران جمعیت یوز های ایرانی در مناطق دور افتاده و نواحی حفاظت شده بیابانی از جمله پارک ملی خارتوران، کویر در انجیر راور، نایبندان عباس آباد، میاندشت و خوش ییلاق پراکنده شده اند.

یوزپلنگ چه خصوصیاتی دارد؟
یوزپلنگ ها گونه ای از گربه سانان هستند که ویژگی ها و خصوصیات زیادی در رابـ*ـطه با آن ها مطرح است. آن ها به عنوان سریعترین دونده در روی زمین شناخته می‌ شود طوری که قادر با سرعت حدود ۱۱۰ کیلومتر در ساعت طعمه خود را دنبال و شکار کند. در واقع سرعت یوزپلنگ در ثانیه می تواند از صفر به ۱۰۰ کیلومتر برسد.

آن ها بر خلاف دیگر گربه سانان حیواناتی اجتماعی هستند و زندگی گروهی نیز دارند با این حال برخی از آن ها همچنان تمایل به زندگی انفرادی و تنهایی دارند. به طور کلی یوز ها به سه حالت دیده می شوند یا به صورت تنها و منفرد یا به صورت گروه خانوادگی که متشکل از مادر به همراه توله هایش می باشد و سوم اینکه به صورت گروهی و متشکل از چند ‏ یوزپلنگ که معمولاً با هم برادر هستند.

در واقع آن ها بعد از جدایی از مادر همچنان در کنار هم باقی مانده اند و به شکل گروهی زندگی می کنند. از دیگر ویژگی‌های متفاوت یوزپلنگ ها این است که آن ها معمولاً در طی روز در حال شکار و مهار طعمه هستند و معمولاً در طی شب در حال استراحت می باشند. اما از جالب ترین ویژگی های دیگر مربوط به این حیوانات این است که آنها با تولید نوعی صدا یکدیگر را پیدا می کند و جالب تر اینکه صدای تولید شده متفاوت می باشد.

به این صورت که مادر برای صدا زدن توله هایش صدای خاصی تولید می کند و یا اینکه اعضای گروه نرها نیز برای اینکه یکدیگر را صدا بزنند با صدای خاصی این عمل را انجام می دهند. یوز ها قلمروی مخصوص به خود را دارد که معمولاً یک محدوده وسیعی را شامل می شود و آن ها را به روش های مختلف مشخص می کنند.


یوزپلنگ ( چیتا )

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
جدول اطلاعات
مهمترین نکات مربوط به یوزپلنگ آسیایی در جدول زیر ارائه شده است:

عنوانیوزپلنگ
رده یوزپلنگرده پستانداران_ گوشتخوار
نژاد های یوزپلنگیوز آسیای _ آفریقایی
طول عمر یوز پلنگ۱۰ سال در طبیعت
گونه های یوز ایرانییوزپلنگ خارتوران _ کوشکی یوزپلنگ
آیا یوزپلنگ در خطر انقراض است؟
همانطور که گفتیم در گذشته یوزپلنگ در محدوده وسیعی از آسیای مرکزی و آسیای میانه و نواحی از آفریقا پراکنده و گسترده شده به عنوان یوز آسیایی و یوز آفریقایی تقسیم‌ بندی شده بودند. اما تعداد زیادی از آن ها به دلایل مختلف تلف شدند و در حال حاضر فقط تعدادی از گونه های آن در محدوده ایران باقی مانده اند. به همین خاطر به آن یوز ایرانی گفته می شود.

متاسفانه همین تعداد باقی مانده نیز به دلایل مختلف انسانی و طبیعی در حال کم شدن هستند در رابـ*ـطه با یوز های آفریقایی نیز وضعیت هم چنین است. براساس آخرین محاسبات و سرشماری صورت گرفته بیش از ۹۰ درصد از جمعیت یوز های آفریقایی از بین رفته اند و در حال حاضر ققط ۱۰ هزار قلاده از این گونه در حیات وحش آفریقا باقی مانده اند.

به همین خاطر اقدامات پیشگیرانه متعددی برای حفظ بقا این حیوان صورت گرفته است. که از جمله آن می توانیم به اقدامات صورت گرفته در ایران اشاره کرد که اقداماتی برای توله آوری یک جفت یوز پلنگ انجام شد که در نتیجه ۳ یوز به روش سزارین متولد شدند. متاسفانه دوتای آن به دلایل جسمانی از بین رفتند و تنها یوز باقی مانده به نام پیروز در حال حاضر در وضعیت سلامت به سر می برد و به زندگی خود در حیات وحش ادامه می دهد.
دشمن طبیعی این حیوان چیست؟
از مهمترین دلایلی که سبب کاهش جمعیت به این دسته است گربه سانان شده است وجود دشمنان قوی در طبیعت می باشد. به این صورت که بسیاری از یوز های ضعیف تر از جمله توله ها معمولاً توسط دیگر درندگان حیات وحش مانند پلنگ ها گرگ ها و ببر ها و حتی سگ های وحشی نیز مورد تهاجم قرار می گیرند.
غذای این حیوان چیست؟
مهمترین غذای گربه سانان حیواناتی مانند قوچ و میش می باشد اما در صورت نبود این طعمه ها حیواناتی مانند بز، جبیر، آهو، کل، خرگوش وحشی و برخی از پرندگان نیز به عنوان طعمه یوزپلنگ ها شناخته می شوند.

مدت زمان بارداری یوزپلنگ چقدر است؟
یوزپلنگ حیواناتی هستند که معمولاً در تمام فصول سال امکان جفتگیری و تولید مثل دارند. اما بهترین موقع برای جفت گیری و بچه آوری آن ها معمولاً از ابتدای زمستان تا ابتدای بهار می باشد. پس از اینکه یک جفت نر و ماده جذب یکدیگر شدن آن ها آماده جفتگیری خواهد بود. در صورتی که جفت ماده باردار شود حدود ۹۰ تا ۹۸ روز زمان خواهد برد تا توله‌ ها متولد شود که معمولاً در هر دوره از بارداری حدود یک تا چهار تا توله متولد می شود.

این حیوان در چه سنی بالغ می شود؟
با توجه به اینکه در مقایسه با دیگر گربه‌ سانان یوز ها بیشترین آمار مربوط به مرگ و میر توله ها را دارند طوری که کمتر از ۱۰ درصد از توله ها به سن بلوغ می رسند شرایط زاداوری در آن ها بیشتر صورت می گیرد. توله های متولد و بزرگ شده معمولاً در ماه های ۲۱ تا ۲۲ ماهگی به سن بلوغ می رسند و آن ها قادر خواهند بود که برای جفت ‌گیری و تولید مثل اقدام کنند.

منبع:هپی‌پت


یوزپلنگ ( چیتا )

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا