خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

KURO TOKA

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/8/19
ارسال ها
954
امتیاز واکنش
20,496
امتیاز
418
محل سکونت
卂几|爪乇 ㄥ卂几ᗪ 丂卂Ꮆ卂
زمان حضور
106 روز 4 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
بختک ها

بَختَک حالت اختناق و سنگینی است که گاهی در خواب به انسان دست می*دهد، رؤیای وحشتناک توأم با احساس خفقان و سنگینی بدن که انسان را از خواب می*پراند. خفتک، خفتو، برفنجک، درفنجک و فرنجک و فدرنجک و برغفج و برخفج و خفج و فرهانج و کرنجو ، سکاچه و تپتپو هم گفته شده به عربی کابوس می*گویند.
عوام احساس سنگینی را که گاه اوقات به شخصی که خوابیده دست می*دهد به وسیله آن توجیه می*کنند. پدیده پزشکی فلج خواب در واقع همان بختک است.
افسانه*ها و باور عامیانه

بَختَک در افسانه*ها و باور عامیانه ایرانی نام موجودی تخیلی است که شبها قصد خفه کردن افراد در خواب را دارد. برخی منابع نیز بختک را با کابوس هم*معنی دانسته*اند. البته بختک با کابوس هم معنا نیست، بختک موجودی نامریی است که شب هنگام بر بدن انسان چیره می*شود و تمام بدن را در اختیار گرفته و قفل می*کند، درین حالت انسان فقط نظاره گر ناتوانی خود است. ترسی بدون دلیل وجود انسان را در بر می*گیرد و انسان توان کوچک*ترین واکنشی نسبت به این ترس ندارد. در برخی باورهای قدیمی معتقدند که بختک روی سـ*ـینه افراد می*نشیند و تمام وجود انها را فلج می*کند. شاید ترس انسان گرفتار از این موجود نیز بدلیل این است که حضور انرا بر روی خود احساس می*کند ولی نمی*تواند انرا ببیند. برخی دیگر بر این باورند که بختک در درون انسان رخنه می*کند و بدن را در اختیار می*گیرد. اصطلاح «بختک روی زندگیش افتاده» نیز ازین جا وارد ادبیات فارسی شده* است.
بختک یا فرنجک، به عقیده عوام، کنیز اسکندر بود. هنگامی که کلاغ به مشک محتوی آب حیات که اسکندر با خود از ظلمات آورده بود منقار زد و آن را دزید و آب حیات بر زمین ریخت، این کنیز بی درنگ مشتی از آن آب را برداشته نوشید و اسکندر که سخت خشمگین شده بود به ضرب شمشیر بینی او را بینداخت، و فرنجک از گِل، و به قولی از خمیر، بینی ئی برای خود ساخت. فرنجک که به سبب نوشیدن آن آب عمر جاودانه یافته* است چون کسی را به پشت خفته ببیند بر سـ*ـینه او می*جهد. اگر در آن حال خفته بیدار شده چنگ در بینی او اندازد فرنجک از بیم آن که بینیش کنده شود گنجی از گنجهای اسکندر را که می*شناسد رشوت خواهد داد تا دست از بینیش بردارد. بختک که به سبب همین افسانه بینی گلی، دماغ گلی و خمیری نیز خوانده می*شود به عقیده عوام در تاریکی و بخصوص زیر درخت*ها و در جنگل*ها و باغ*ها می*گردد. ظاهرأ این اعتقاد از ناآگاهی عوام به گاز کربنیکی که شب*ها از گیاهان متصاعد می*شود و کسی را که در جنگل یا در زیر درخت خفته باشد به خفقان می*افکند ناشی شده*است.برخی افراد معتقدند، در صورتی که بتوان گلو یا دماغ بختک را گرفت، می*توان هر آرزویی کرد تا بختک آن را برآورده کند.
سازوکار علمی ایجاد پدیده

در طی خواب در مرحلهٔ حرکات سریع چشم (rem)، یعنی مرحله*ای که فرد خواب (رویا) می*بیند، مغز انتقال پیام*های عصبی به سوی عضلات اسکلتی (به استثنای عضله دیافراگم و عضلات چشم) را متوقف می*سازد، تا انسان رویاهای خود را برون ریزی نکند (یعنی مثلا وقتی در خواب می*بیند می*دوید، از رختخواب بلند نشوید و شروع به دویدن نکنید).
هنگامی که شما قصد دارید از خواب بیدار شوید، مغز مجدداً کنترل عضلات را به دست می*گیرد. اما گاهی اوقات، قبل از اینکه مغز کنترل عضلات اسکلتی را به دست گیرد و عضلات از حالت فلج بودن خارج گردند، انسان هوشیاری خود را باز می*یابید که نتیجهٔ آن احساس ترس آور فلج بودن بدن خواهد بود.
نقطهٔ مقابل این عارضه زمانی است که برخی افراد هنگام دیدن رویا، دست*ها و پاهای خود را تکان می*دهند و یا در موارد شدید تر دچار خوابگردی (راه رفتن در حین خواب) می*شوند


انواع موجودات ماوراء طبیعی

 
  • تشکر
Reactions: Helia.Z

KURO TOKA

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/8/19
ارسال ها
954
امتیاز واکنش
20,496
امتیاز
418
محل سکونت
卂几|爪乇 ㄥ卂几ᗪ 丂卂Ꮆ卂
زمان حضور
106 روز 4 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
عفریت

عِفریت از موجودات فراطبیعی در فرهنگ اسلامی و نیز فرهنگ ایرانی و عربی است. عفریت نوعی جن است.
معنای لغوی

“عفریت” به معنی گردنکش و خبیث آمده* است. در برخی منابع به قدرت و حیله*گری آنها اشاره شده ،عفریت از لحاظ لغوی برگرفته از عفرة است، و به معنای کسی است که پشت دیگران را به خاک می*مالد؛ و این نشانه قدرت اوست. از معانی دیگر عفریت زبردست و هوشمند و زیرک است. پس خباثت و شرارت برگرفته از معنای لغوی آن نیست. عفریت به شکل “عفاریت” جمع بسته می*شود.
عفریت در قرآن

عفریت در قرآن در داستان سلیمان پیامبر واقع در آیه ۳۹ سوره نمل آمده*است:
[سلیمان] گفت: «ای بزرگان! کدام یک از شما تـ*ـخت او(بلقیس) را برای من می‏*آورد پیش از آنکه مطیعانه نزد من آیند؟» عفریتی از جنّ گفت: «من آن را نزد تو می‏*آورم پیش از آنکه از مجلسِ خود برخیزی، و من نسبت به این امر، توانا و امانت*دارم.» [امّا] کسی که دانشی از کتاب [آسمانی] داشت گفت: «پیش از آنکه چشم بر هم زنی، آن را نزد تو خواهم آورد…»
جمله “إِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمِینٌ” که از جهات مختلفی توام با تاکید است (انّ- جمله اسمیه- لام) نشان می*دهد که بیم خیـ*ـانت در این عفریت می*رفته، لذا در مقام دفاع از خود برآمده و قول امانت و وفاداری داده*است.


انواع موجودات ماوراء طبیعی

 
  • تشکر
Reactions: نسترن و Helia.Z

KURO TOKA

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/8/19
ارسال ها
954
امتیاز واکنش
20,496
امتیاز
418
محل سکونت
卂几|爪乇 ㄥ卂几ᗪ 丂卂Ꮆ卂
زمان حضور
106 روز 4 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
پری

این یک نمونه از پری بد و شیطانی است
پری در اوستا موجودی اهریمنی است و از آن به صورت زنی بسیار زیبا و فریبنده یاد شده که با پنهان و آشکار شدن پی در پی و تغییر شکل*های گوناگون، مردم را می*فریبد و به بیراهه می*کشاند یا موجب دیوانگی آنان می*شود.
در هفت خوان*های رستم و اسفندیار، زنی زیبا و آراسته در حالی که رود می*نوازد به پهلوان نزدیک می*شود و او را به شادخواری و شادکامی دعوت می*کند. اما هر دو پهلوان او را می*شناسند و در نبرد او را می*کشند.
پری از آتش می*گریزد، بنابراین، برای شناختن یا فرار دادن پریان بدکار باید پیوسته آتش در خانه روشن بماند. همچنین فلزات و چیزهای نوک تیز موجب فرار پریان است.
پریان در فرهنگ ایرانیان پس از اسلام، موجوات خوب و دوست داشتنی هستند که مردم نیکوکار و خوش نیت را دوست دارند و آن*ها را به خوشبختی و کامروایی می*رسانند. پادشاه پریان مردی نیک و آزاده است و دختر و پسر شاه پریان رمزی از کمال، زیبائی، ثروت و خوشبختی هستند که هر دختر و پسر جوان آرزوی همسری ایشان را دارد. داستان پری زیبائی که بخت را تقسیم می*کرد در داستان*های مربوط به جمشید شاه آمده است.
در اساطیر ایرانی، پریها از نسل فرشتگان تبعیدی از بهشت هستند که در صورت توبه کردن به بهشت باز می گردند. در منابع قدیمی تر آنها عاملان شیاطین بودند ولی در منابع جدیدتر تبدیل به موجودات غیر شر شدند. پریها موجوداتی بالدار، بسیار دلنشین و با ظاهر فرشته آفریده شده اند. در طبقه بندی موجودات اسطوره ای، آنها آفریده*هایی مابین فرشته و ارواح شیطانی هستند. پریها گاهی اوقات برای ملاقاتهایی به دنیای میرا (جهان ما) مسافرت می*کنند. پریها هدف سطح پایین موجودات شروری به نام دیوسان بودند. دیوسانان با حبس پریها در قفسهای آهنین، اقدام به آزار آنها می کردند. این آزارها بعلاوه عدم اعتماد به نفس خود پریان، باعث می شد که آنها هم به صف مبارزان با خوبی بپیوندند.
نام سزرمین پریان در آثار اسطوره ای، پریستان و کوه قاف است.

در شعر پری و بهشت توماس مور شاعر ایرلندی، در قسمت لاله رخ، یک پری اجازه بازگشت به بهشت را بعد از سه بار تلاش در دادن هدیه*ای به فرشته محبوب خدا بدست می آورد.
اولین تلاش این است که آخرین شرابی که لیبرا با خون قلبی که برای او شکسته و از آن شرابی برای خدا درست کرده را پیدا کرده و هدیه دهد. این خون باید از متعلق به سرباز جوانی که برای حفظ جان محمود اورنگ*زیب (ششمین پادشاه مغول هند در سده ۱۷-۱۸ میلادی) کشته شده است باشد.
هدیه بعدی، یک نگاه پاک و ناب از یک عشق از خود گذشته (کسی که خود را در راه عشقش قربانی کرده باشد). آهی که باید ربوده شود باید از لبهای دختری باکره و در حال مرگ با عشقش در ریونذوری (کوهی در کنیا از رشته کوههای کلیمانجارو) بـ*ـو*سیله طاعون باشد نه اینکه ترجیح دهد در تبعید از عشقش با بیماری زنده بماند.
سومین و آخرین هدیه، اشک یک پیرمرد شیطانی در حال دیدن عبادت یک کودک در خرابهای معبد خورشید در بعلبک لبنان است. مداخله پریان در دنیای فناپذیر به صورت اپرایی فکاهی توسط گیلبرت و سالیوان در سال ۱۸۸۲ زیر عنوان “همزادها و پریها” ساخته شد.


انواع موجودات ماوراء طبیعی

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa و Helia.Z

KURO TOKA

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/8/19
ارسال ها
954
امتیاز واکنش
20,496
امتیاز
418
محل سکونت
卂几|爪乇 ㄥ卂几ᗪ 丂卂Ꮆ卂
زمان حضور
106 روز 4 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
آل

آل یا زائوترسان در باور عامه، موجودی است که اگر زن تازه*زا را تنها بگذارند، سراغش می*آید و بدو آزار یا آسیب می*رساند.

آل یک گونه از موجودات اهریمنی در باور مردمان قفقاز، ایران، آسیای میانه و بخش*هایی از جنوب روسیه است. در باورهای سنتی، نقش آلها در تولید مثل انسانهاست بهمین دلیل آنها را اهریمن وضع حمل یا زایمان می*دانند.

آلها در مناطق گوناگون دارای نامهای مختلفی هستند مثلا در ارمنستان به «آلک»، در میان کردها به «اُل»، در افغانستان و تاجیکستان به «هال» یا «خال»، در کشورهای ترک*زبان آسیای میانه به «آلباستی» یا «آلماستی» و در میان مردم کشمیر و بدخشان به «هالماستی» معروفند.

در فرهنگ بختیاری*ها هم وجود آلها با عبارات رایجی مانند «آل برده» و «الهی آل ببردت» به چشم می*خورد.

در روایات ارمنی، آلها قلب و شش زن درحال زایمان، زن آبستن و زنی تازه زایمان کرده (زائو) را می*دزدند و سبب مرگ او می*شوند. آنها همچنین با آسیب رساندن به جنین در زهدان مادر سبب سقط جنین می*شوند. آلها نوزادان زیر چهل روز را دزدیده و اقدام به تعویض آنها با بچه خود یا بچه جن می*کنند. (مانند الفها در باورهای ژرمنی). آلها نیز مانند انسانها داری دو جنس زن و مرد هستند.
اجزای بدن و صورت آلها

اجزای بدن و صورت آلها بدین سان توصیف شده* است: بینی گِلی، چشمانی آتشین، موهایی ژولیده و نامرتب، دندانهایی آهنین با نیشهایی به جلو آمده مانند گراز وحشی و پستان*هایی آویزان مانند پیرزنها. بنابر باورهای کهن، آلها پس از دزدیدن قلب و شش زن و زمانی که دیگر زن زنده نمانده* است، اقدام به فرار و عبور از اولین آب جمع شده در یک جا یا اولین منبع آب می*کنند. طلسمهای مانع آل، مانند دیگر طلسمها برای دیگر شیاطین است. این طلسمها شامل افسون، دعا، اشیای فلزی، سیر و پیاز و جلوگیری کردن از رسیدن آل به آب است. در ایران آلها به شکل پیرزنی لاغر و استخوانی با بینی گِلی و صورتی سرخ به همراه سبدی حصیری برای شش و جگرهای دزدیده شده تصویر شده* است. در آسیای میانه، آلها چنین روایت شده*اند: موجوداتی چاق و زشت و پیرزنانی پرمو با پستان*های آویزان به همراه سبدی پشمی که جگر و شش*های قربانیان را درون آن قرار می*دهند. برطبق بسیاری از روایات خاور نزدیک، خدا یک آل را برای همسری آدم یا اولین بشر آفرید امّا آدم فانی و خاکزاد با آل که از جنس آتش است، ناسازگار بود. این آغاز و ریشهٔ دشمنی آلها با حوا و همه دختران اوست.


انواع موجودات ماوراء طبیعی

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa و Helia.Z

KURO TOKA

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/8/19
ارسال ها
954
امتیاز واکنش
20,496
امتیاز
418
محل سکونت
卂几|爪乇 ㄥ卂几ᗪ 丂卂Ꮆ卂
زمان حضور
106 روز 4 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
نسناس
نسناس گفته می*شود نوعی جن است، که بدنش نیمی از اعضای انسان را دارد همانند یک پا یک دست و یک چشم. برخی معتقد اند که نسناس دو جنس نر و ماده دارد.
این نام گاهی در گذشته در متن*های زیست*شناسی فارسی در برابر واژه میمون بکار می*رفته که نام عمومی گروهی از آدم*نمایان (گوریل، شمپانزه، اورانگوتان، گیبون) است.
در فرهنگ عامه به نوعی بوزینه بی دم هم اطلاق می*شود.
نسناس در برخی فرهنگ*های فارسی

جانوری بود چهار چشم سرخ*روی درازبالا سبزموی، در حد هندوستان، چون گوسفند بود، او را صید کنند و خورند اهل هندوستان. (لغت*نامهٔ اسدی) (اوبهی).
*****اند از خلق که بر یک پای می*جهند. (دهار).
نوعی از حیوان که بر یک پای جهد. (غیاث اللغات از منتخب اللغات و کشف اللغات) (از آنندراج).
صاحب حیوةالحیوان نوشته که: نِسْناس بالکسر، نوعی از حیوان است که به* صورت نصف آدمی باشد چنانکه یک گوش و یک دست و یک پای دارد و به طور مردم در عربی کلام کند…
و در تواریخ بهجت العالم نوشته که: نسناس در نواحی عدن و عمان بسیار است و آن جانوری است مانند نصف انسان که یک دست و یک پا و یک چشم دارد و دست او بر سـ*ـینهٔ او باشد و به زبان عربی تکلم کند و مردم آنجا او را صید کرده می*خورند. (از غیاث اللغات) (آنندراج).
گویند *****اند از خلق که به یک پای می*جهند. (از مهذب الاسماء) (از برهان قاطع).
دیو مردم که بر یک پای جهند. (السامی).
و به زبان عربی حرف می*زنند. (برهان قاطع).
دیو مردم یا نوعی از مردم که یک دست و پا دارد، و فی الحدیث: انّ حیاً من عادٍ عصوا رسولهم فمسخهم الله نسناساً، لکل واحد منهم ید و رجل من شق واحد ینقرون کما ینقر الطائر و یرعون کما ترعی البهائم. و گویند که قوم عاد که ممسوخ شده بود نیست گردید و قومی که بر این سرشت بالفعل موجود است خلق علی*حده [است] یا آنها سه جنس*اند، ناس و نسناس و نسانس، یا نسانس زنان آنها، یا نسانس گرامی*قدر از نسناس است، یا آنها یأجوج و مأجوج است، یا قومی از بنی*آدم از نسل ارم*بن سام، و زبان عربی دارند و به نامهای عربان می*نامند و بر درخت برمی*آیند و از آواز سگ می*گریزند. یا خلقی بر صورت مردم، مگر در عوارض مخالف مردم*اند و آدمی نیستند، یا در بیشه*ها بر کرانهٔ دریای هند زندگانی می*کنند و در قدیم عربان شکار می*کردند و می*خوردند آنها را. (از منتهی الارب) (آنندراج).
حیوانی است که در بیابان ترکستان باشد منتصب*القامه، الفی*القد، عریض*الاظفار، و آدمی را عظیم دوست دارد، هرکجا آدمی را بیند بر سر راه آید و در ایشان نظاره همی کند و چون یگانه از آدمی بیند ببرد، و از او گویند تخم گیرد، پس بعد انسان از حیوان او شریف*تر است که به چندین چیز با آدمی تشبه کرد یکی به بالای راست و دوم به پهنای ناخن و سوم به موی سر. (از چهارمقالهٔ نظامی عروضی، معین صص۱۴-۱۵).
خدای* تعالی ذریهٔ او را [جدیس را] مسخ گردانید و ایشان را نسناس خوانند، نیم تن دارند و به یکی پای چنان [دوند] که هیچ اسبی درنیابدشان. (از مجمل التواریخ).
آنکه به*شکل انسان بود ولی خوی و سرشت انسانی در وی نباشد. (ناظم الاطباء)


انواع موجودات ماوراء طبیعی

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa و Helia.Z

KURO TOKA

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/8/19
ارسال ها
954
امتیاز واکنش
20,496
امتیاز
418
محل سکونت
卂几|爪乇 ㄥ卂几ᗪ 丂卂Ꮆ卂
زمان حضور
106 روز 4 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
مردآزما

مردآزما نام نوعی جن است که مردم بلوچ معتقداند که اگر کسی از وی نترسد با او دوست می*شود و اگر از او بترسند با ترساندن قربانی اش را از پا در می*آورد.
در این افسانه*ها گفته می*شود مردآزما به صورت حیوانی اهلی بر مسافران مرد پدیدار می*شود و ناگهانی سخن می*گوید یا تغییر شکل می*دهد و با این کار میزان دلاوری و مردانگی مسافر را می*آزماید.
بر پایه افسانه، مردآزما بیشتر در جای*های تاریک و خلوت نمودار می*شود ولی به کسی آسیبی نمی*زند و به باور گروهی، در برابر افراد ترسو ظاهر نمی*شود تا از آن*ها آسیبی نبیند. گفته می*شود این داستان برای این ساخته شده تا به افراد کم*جرأت قوت قلب بدهند که اگر به جای تاریک یا خلوتی رفتند کمتر بترسند زیرا به آن*ها گفته می*شد مردآزما به افراد ترسو کاری ندارد.
در خراسان جنوبی مردآزما را «مرده*آزما» هم می*نامند و او را موجودی زشت*روی می*دانند که محل زندگی*اش گورستان*های خوف*ناک و گاه آسیاب*های کهنهٔ آبی و بادی*ست. او از نور گریزان است و تقلید صدای آدمی می*کند. مرده*آزما را بیشتر به قالب زنی زشت*روی می*دانند که صورتش دراز و چاک دهانش عمودی*ست و دندان*هایش افقی و بُرّان است.
در داستان*هایی دیگر مردآزما در کوچه*های تاریک و خلوت از پشت دیوار ظاهر می*شود و هر اندازه به او نگاه شود بزرگ*تر و بزرگ*تر می*شود.
در کتاب کوچهٔ احمد شاملو نیز مردآزما به عنوان نام یکی از جن‏*هایی است که به شکل*های گوناگونی در می*آید. برخی دیگر آن را هیولا یا غولی تخیلی دانسته*اند که به*صورتِ مویی ظاهر می*شود و بزرگ و بزرگ*تر می*گردد یا قدی بسیار بلند به بلندی کوه دارد، در مناطق کردنشین از این موجود به نام جوان ازما نام برده می شود .
بنا به افسانه*های قدیمی محکم گرفتن بند شلوار یا کمربند موجب ناپدید شدن مردآزما می*شود.


انواع موجودات ماوراء طبیعی

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa

KURO TOKA

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/8/19
ارسال ها
954
امتیاز واکنش
20,496
امتیاز
418
محل سکونت
卂几|爪乇 ㄥ卂几ᗪ 丂卂Ꮆ卂
زمان حضور
106 روز 4 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
پری دریایی

پری دریایی در فرهنگ عامه، یک موجود افسانه*ای آبزی است که سر و تنه*ای به شکل یک زن زیبا و دمی شبیه به ماهی دارد. پری دریایی، در بسیاری از افسانه*ها اینطور تصویر شده است که در کنار ساحل دریا می*ایستد و با یک دست در حال شانه*کردن موهای بلندش و در دست دیگرش آینه*ای را نگاه داشته*است. در قصه*های بسیاری، پریان دریا، غالباً به پیشگویی اتفاقات آینده می*پردازند، گاهی از روی اجبار، نیروهای فراطبیعی خود را به انسان*ها می*بخشند و گاهی عاشق انسانها شده، یا با فریفتن انسان*های فانی که دل در گرو عشق آنها بسته*اند، آنها را به قعر دریا می*برند. تشابهاتی بین افسانه*های پری دریایی و افسانه*های سیرن (حوری دریایی اسطوره*های یونان) وجود دارد.
یک موجود دریایی عجیب موسوم به پری دریایی(این موجود خشک شده و در موزۀ مشهد نگهداری می*شود.)

گرچه پریان دریا، در افسانه*ها گاهی اوقات مهربان و خوش*نام*اند، اما به طور معمول پلید تصویر شده*اند، هدایایشان بدیمنی می*آورد، اگر آزرده*خاطر شوند، موجب به*پاشدن طوفان و سایر بلایا می*شوند، به*طوری که دیدن یکی از آنها در دریا، نشانه غرق شدن کشتی بوده*است. برخی چون لورلای رود راین، با خواندن آوازهای زیبا موجب جلب ماهیگیران و دریانوردان به دریا و غرق شدن آنها شده و بعضی مثل پری دریایی حکاکی شده در سکوی کلیسای «زنور» در «کورنوال» انگلستان، مردان جوان را می*فریبند تا برای زیستن با آنان به اعماق دریا روند.

هانس کریستین اندرسن، در داستان محبوب پری دریایی کوچولو که در سال ۱۸۳۶ آنرا به رشته تحریر درآورد، درباره پریان دریایی اینگونه نقل می*کند که آنها فراموش می*کنند که انسانها نمی*توانند در زیر آبها نفس بکشند، حال آنکه به عقیده برخی دیگر، آنها از روی کینه و دشمنی، انسانها را غرق می*کنند.

پری دریایی در افسانه*های بسیاری از فرهنگ*های جهان، از تمدن آشوریان تا بابل و یونان باستان وجود دارد. در بعضی افسانه*های اروپایی آمده پری دریایی توانایی برآورده کردن آرزوهای انسان*ها را دارد، و در ژاپن معروف است که خوردن گوشت پری دریایی سبب جوان ماندن و زندگی جاوید می*شود.

برخی زمینه خلق افسانه*های پری دریایی را پستانداران آبزی چون گاوهای دریایی و دوگانگ*ها می*دانند که در کنار ساحل دریا به نحوی مثل انسان*ها به شیردادن به بچه*هایشان می*پردازند.


انواع موجودات ماوراء طبیعی

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa و Helia.Z

KURO TOKA

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/8/19
ارسال ها
954
امتیاز واکنش
20,496
امتیاز
418
محل سکونت
卂几|爪乇 ㄥ卂几ᗪ 丂卂Ꮆ卂
زمان حضور
106 روز 4 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
پری دریایی

پری دریایی در فرهنگ عامه، یک موجود افسانه*ای آبزی است که سر و تنه*ای به شکل یک زن زیبا و دمی شبیه به ماهی دارد. پری دریایی، در بسیاری از افسانه*ها اینطور تصویر شده است که در کنار ساحل دریا می*ایستد و با یک دست در حال شانه*کردن موهای بلندش و در دست دیگرش آینه*ای را نگاه داشته*است. در قصه*های بسیاری، پریان دریا، غالباً به پیشگویی اتفاقات آینده می*پردازند، گاهی از روی اجبار، نیروهای فراطبیعی خود را به انسان*ها می*بخشند و گاهی عاشق انسانها شده، یا با فریفتن انسان*های فانی که دل در گرو عشق آنها بسته*اند، آنها را به قعر دریا می*برند. تشابهاتی بین افسانه*های پری دریایی و افسانه*های سیرن (حوری دریایی اسطوره*های یونان) وجود دارد.
یک موجود دریایی عجیب موسوم به پری دریایی(این موجود خشک شده و در موزۀ مشهد نگهداری می*شود.)

گرچه پریان دریا، در افسانه*ها گاهی اوقات مهربان و خوش*نام*اند، اما به طور معمول پلید تصویر شده*اند، هدایایشان بدیمنی می*آورد، اگر آزرده*خاطر شوند، موجب به*پاشدن طوفان و سایر بلایا می*شوند، به*طوری که دیدن یکی از آنها در دریا، نشانه غرق شدن کشتی بوده*است. برخی چون لورلای رود راین، با خواندن آوازهای زیبا موجب جلب ماهیگیران و دریانوردان به دریا و غرق شدن آنها شده و بعضی مثل پری دریایی حکاکی شده در سکوی کلیسای «زنور» در «کورنوال» انگلستان، مردان جوان را می*فریبند تا برای زیستن با آنان به اعماق دریا روند.

هانس کریستین اندرسن، در داستان محبوب پری دریایی کوچولو که در سال ۱۸۳۶ آنرا به رشته تحریر درآورد، درباره پریان دریایی اینگونه نقل می*کند که آنها فراموش می*کنند که انسانها نمی*توانند در زیر آبها نفس بکشند، حال آنکه به عقیده برخی دیگر، آنها از روی کینه و دشمنی، انسانها را غرق می*کنند.

پری دریایی در افسانه*های بسیاری از فرهنگ*های جهان، از تمدن آشوریان تا بابل و یونان باستان وجود دارد. در بعضی افسانه*های اروپایی آمده پری دریایی توانایی برآورده کردن آرزوهای انسان*ها را دارد، و در ژاپن معروف است که خوردن گوشت پری دریایی سبب جوان ماندن و زندگی جاوید می*شود.

برخی زمینه خلق افسانه*های پری دریایی را پستانداران آبزی چون گاوهای دریایی و دوگانگ*ها می*دانند که در کنار ساحل دریا به نحوی مثل انسان*ها به شیردادن به بچه*هایشان می*پردازند.


انواع موجودات ماوراء طبیعی

 
  • تشکر
Reactions: Helia.Z

KURO TOKA

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/8/19
ارسال ها
954
امتیاز واکنش
20,496
امتیاز
418
محل سکونت
卂几|爪乇 ㄥ卂几ᗪ 丂卂Ꮆ卂
زمان حضور
106 روز 4 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
اژدها


ریشه واژه اژدها و (ضحاک) یکی است و صورت*هایی دیگر چون «اژدر»، «اژدرها» و «اژدهات» دارد، به معنی «ماری است افسانه*ای و بزرگ، با دهان فراخ و گشاد.»

اژدها یا اژدر که در زبان اوستایی «اژی» (-aži)، در زبان پهلوی ساسانی (فارسی میانه) «از» (az) و در زبان سانسکریت «اهی» (-ahi) خوانده و نامیده می*شود، به معنی «مار یا افعی مهیب و سهمگین» است. در متون کهن ایرانی، گاه این واژه به گونة عام بکار می*رود.

اژدها جانوری است که در کهن*ترین سنن نماد ویرانکاری و نیز آب و آبادانی بوده است. روزگاری دراز اساطیرشناسان می*پنداشتد که اژدها نمایشگر سَّر و انگیزه پیشرفت بشر است و سرگذشت بشر سراسر کوششی است برای رهائی یافتن از قدرت درهم شکننده اژدها.

کهنترین تصویر موجود اژدها واقع در دروازه ایشتار.

رابـ*ـطه میان اصل و آغاز جهان و اژدها در کیهان*شناسی بابلیان آشکار است. در این کیهان*شناسی، تیامات یا اژدهائی که نماد ظلمت آغازین است غالباً بصورت ماری خشمگین نموده شده و مردوک یا قهرمان خورشیدی بر آن چیره می*شود. بدینگونه جهان روشن پدر سالاری جهان آغازین مادرشاهی را تسخیر می*کند.

در مصر باستان اژدها رمز طغیان*های بزرگ رود نیل بوده است و سود و زیان آن طغیان*ها را که بارور کننده یا ویران کننده*اند نشان می*داده است. از اینرو اژدها غالباً هم با خداوند اُسیریس و هم با الههٔ هاتور همانند می*شده و گاه نیز از لحاظ خیر و برکتی که داشته با اسیریس و به سبب ویرانکاریش با «ست» دشمن ازیریس یکی می*شده است.

اژدها همیشه حیوانی نیرومند و سهمگین پنداشته شده و گاه ‐ چنانکه در چین ‐ مقدس بوده و پرستیده می*شده است زیرا او را بخشندهٔ آب و باران می*دانسته*اند. در بعضی نقاط اژدها را همان تمساح دانسته و پنداشته*اند که تمساح آورنده باران است. اقوام بسیار معتقد بودند که اژدها خدای طوفان و هوای بد و سیل و دیگر بلاهای آسمانی است و طوفان بر اژدها سوار شده موجب لغزش زمین و زمین*لرزه می*شود. تقریباً همه جا اژدها با شب و تاریکی و بطن مادری و آب کیهانی پیوسته و مربوط بوده است.


انواع موجودات ماوراء طبیعی

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa و Helia.Z

KURO TOKA

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/8/19
ارسال ها
954
امتیاز واکنش
20,496
امتیاز
418
محل سکونت
卂几|爪乇 ㄥ卂几ᗪ 丂卂Ꮆ卂
زمان حضور
106 روز 4 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
برخی از اژدهاهای چندسر مشهورند چون لادون که نگاهبان سیب*های زرین هسپریدها بود. بعضی اژدهاها یا مارهای چند سر نیز شاخ*هایی به اشکال گوناگون داشتند از قبیل اژدهای قرمز هفت سر بنام آپوکالیپس، وانی، اژدهای چینی و ژاپنی نیز چندین شاخ دارد. نزد اقوام سرخ پوست پوئبلو مار شاخدار نماد روان و روح آب بوده است، و به باور مانی شیطان یا اهریمن درآغاز بر آب*ها فرمان می*راند، «او همه چیز را تباه می*کرد و ویران می*ساخت».

آزدها تنها موجود اساطیری هست که در تمام ملل جایگاه داشته. چین ژاپن ایران مصر یونان رم شمال اروپا در کتب تاریخی از این موجود یاد شده است.

پرفوسور فرهاد عسکری محقق و فیلسوف اعتقاد دارد که این موجود در گذشته وجود داشته ولی نه به این شکل که مجسمه و روایات ذکر کرده اند.شاید بصورت موجود ( مار عظیم) مانند کنت دراکولا یا ضحاک .

سیمای اژدها در تاریخ اساطیری ایران، در نهایت سهمناکی، زشت*رویی و پلشتی است. آنها از نخستین یاران اهریمن می*باشند که آفرینش نیکوی اهورا مزدا را آشفته می*نمایند؛ ولی توانایی تباه آن را ندارند. اگر فدیه گران*بهایی نثار ایزدانی همچون آناهیتا و وای می*کنند . بر اساس ادبیات اوستایی، هنگامی که اورمزد نخستین سرزمین نیک خویش را می*آفریند (ایرانویج)، آنگاه اهرمن همه تن مرگ برای تباهی آن، اژدهایی (اژدهای سرخ) را در رود دائیتی پدید می*آورد. از سوی دیگر نیز ایزد هم با رزم افزار های خود به نبرد با اژدهای زرد برمی*خیزد تا او را نابود سازد .

بر اساس ادبیات ودایی و اوستایی، دو اژدهای ورتره و اپه اوشه (اپوش)، آبها را در دژ جادویی خود اسیر، ابران آسمانی را سترون و زمین را خشک و کویر می*سازند؛ ولی سرانجام به دست ایزدان ایندره و تیشتر تباه می*گردند. از دیگرسو نیز اژی دهاکه (ازدهاگ/ضحاک) و افراسیاب تورانی نشان از اژدهایان اساطیری دارند که با گذشت زمان و به هنگام تغییر ساختار ساده و نخستین (روایت اوستایی) داستان به شکل پیچیده و پویا (روایات پهلوی ساسانی و خدای نامه)، جامة نوین پادشاه انیرانی (= نا ایرانی) را بر تن می*نشانند. خشکسالی، سترونی، زوال و مرگ، ارمغان دشخدایی آنان بر ایران می*باشد


انواع موجودات ماوراء طبیعی

 
  • تشکر
Reactions: Kameliaparsa و Helia.Z
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا