خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
به وجود آمدن سیاره ها پدیده‌ای نیست که دانشمندان امکان رصد نمونه‌های زیادی از آن را داشته باشند، اما اخیرا در اتفاقی نادر تصاویری شگفت‌انگیز از این پدیده به ثبت رسیده است.

پروسه به وجود آمدن سیاره ها در طول مدت زمانی طولانی، به دور ستاره‌های تازه متولد شده رخ می‌دهد و مشاهده و عکس‌برداری از این پدیده اتفاقی نسبتا نادر به حساب می‌آید. با این حال اخیرا خبر رسیده که گروهی از ستاره شناسان بین‌المللی موفق به ثبت عکس‌هایی دیدنی و فوق‌العاده نادر از این اتفاق شده‌اند

ژاک کلاسکا ( Jacques Kluska)، یکی از نویسنده‌های تحقیق منتشر شده از دانشگاه بلژیک در این رابـ*ـطه می‌گوید که قبلا در تمامی تصاویر شکل‌گیری سیاره‌های سنگی، قسمت دیسک گرد و غبار دور ستاره‌ها که محل جمع شدن سنگ‌ها و به وجود آمدن سیاره‌ها بود، اصلا از کیفیت لازم برای انجام بررسی‌های علمی برخوردار نبود؛ فضای گرد و غبار مورد نظر تنها چند پیکسل از عکس‌های ثبت شده در این رابـ*ـطه را به خود اختصاص می‌دادند. با این حال، در دستاورد اخیر دیسک پیرامونی ستاره‌هایی که تنها چند صد سال نوری از زمین دور هستند، با دقتی بی‌سابقه تصویربرداری شده‌اند.

تصاویر به وجود آمدن سیاره ها

این تصاویر فضای داخلی دور ستاره‌ها که پر از گرد و غبار و گازهای گوناگون است را به خوبی نشان می‌دهند. در طول مدت زمانی طولانی، این گرد و غبار و گازها فشرده شده و با تجمع ذرات و شکل‌گیری سنگ‌های بزرگ، در نهایت سیاره‌هایی سنگی و عظیم را به وجود می‌آورند.

فرآیند به وجود آمدن سیاره ها در تصاویری دیدنی به ثبت رسید


نمونه‌ای از تصاویر ثبت شده​


محققان معتقدند که برای مدل کردن این ابرهای عظیم و مشخص کردن الگوهایی که باعث به وجود آمدن سیاره ها می‌شوند و یا از این اتفاق جلوگیری می‌کنند، باید تصویربرداری‌های دقیق صورت بگیرد و جزئیات ابرهای مورد نظر به دقت مورد بررسی قرار گرفته شود. برای این منظور محققان بلژیکی و سایر دانشمندان بین‌المللی با استفاده از رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) در کشور شیلی، تکنیک جدیدی به نام تداخل مادون قرمز (infrared interferometry) را برای عکس‌برداری مورد استفاده قرار دادند.

تداخل مادون قرمز با بهره‌گیری از مدل‌های ریاضی، تصویر مورد نظر دانشمندان را به صورت مستقیم تهیه نمی‌کند، اما با فرآیندی شبیه به آنچه منجر به ثبت اولین تصویر تاریخ از سیاه چاله‌ها شد، امکان جدا کردن نور خود ستاره از گرد و غبار اطرافش را فراهم می‌کند.

ژان فیلیپ برگر (Jean-Philippe Berger)، نویسنده اصلی تحقیق از دانشگاهی در فرانسه می‌گوید که سطح کیفیت تصاویر اخیر از فرآیند به وجود آمدن سیاره ها حیرت‌انگیز است؛ برگر رسیدن به این دقت را با ثبت تصویر یک انسان بر روی ماه و یا تشخیص دادن تارهای مو از فاصله ۱۰ کیلومتری مقایسه می‌کند. از طرف دیگر ابر گرد و غبارهای مورد نظر در فاصله‌ای بسیار کمتر از مسافت بین خورشید و زمین قرار داشتند و این موضوع هم به چالش‌های پیش روی برگر و همکارانش اضافه کرده بود.

انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


فرآیند به وجود آمدن سیاره ها در تصاویری دیدنی و کمیاب به ثبت رسید

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا