خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

yeganeh yami

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
11/3/20
ارسال ها
1,025
امتیاز واکنش
17,402
امتیاز
323
سن
20
محل سکونت
زیر گنبد کبود
زمان حضور
92 روز 19 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
خلاصه کتاب خوشه‌های خشم
این رمان درباره زندگی سخت کارگران آمریکایی است که به دنبال زندگی بهتر در حال مهاجرت هستند. داستان اصلی رمان درباره خانواده جادها است اما در فصل‌های کوتاه نیز به بررسی کلی زندگی کارگران مهاجر پرداخته می‌شود.
خوشه‌های خشم با توصیف طوفان‌های شدید آغاز می‌شود. طوفان‌هایی که مزرعه‌ها را از بین می‌برد و محصولات را زیر شن دفن می‌کند. محصولاتی که زندگی افراد بسیاری به آن وابسته است. با از بین رفتن محصولات، بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند بدهی خود را به بانک پرداخت کنند که در نتیجه آن، بانک زمین‌های آنان را تصاحب کرده و همه را مجبور به ترک خانه‌هایشان می‌کنند. بانک می‌خواهد زمین‌ها را به شیوه‌های جدید و با استفاده از ماشین‌آلات مدرن مانند تراکتور زیر کشت ببرد و دیگر نیازی به افراد محلی که تنها استفاده از گاوآهن را می‌دانند ندارد.
باد شدت یافت؛ زیر سنگها لغزید، پره‌های کاه، برگهای مرده و حتی کلوخهای کوچک خاک را با خود برد و از لابه‌لای کشتزارها، بر گذرگاهش، اثر گذاشت. از خلال هوا و آسمان گرفته خورشید سرخ سرخ به چشم می‌خورد. تلخی گزنده‌ای در هوا بود. شبی باد بتندی از در و دشت گذشت، زیر جلی اطراف ریشه‌های کوچک ذرت را کند و ذرت با برگهای بی‌جانش ایستادگی کرد تا وقتی که ریشه‌ها تسلیم شدند، آن‌گاه هر ساقه‌ای از پهلو خم شد و در جهت باد قرار گرفت. (خوشه‌های خشم – صفحه ۷)
در ادامه، شخصیت اصلی کتاب، یعنی توم جاد وارد داستان می‌شود. توم پس از سال‌ها دوری از خانواده اکنون دوباره نزد آن‌ها برمی‌گردد اما وقتی به خانه می‌رسد کسی نیست از او استقبال کند. همه اعضای خانواده او رفته‌اند و توم با دیدن چند دوست متوجه می‌شود که خانواده‌اش مجبور به مهاجرت شده‌اند. آن‌ها دیگر زمینی ندارند و به اجبار برای به دست آوردن کار راهی کالیفرنیا شده‌اند. خوشبختانه خیلی دور نشده‌اند و توم کمی بعد به آن‌ها ملحق می‌شود.
داستان اصلی کتاب ماجرای سفر طولانی این خانواده به سوی کالیفرنیا است. جادها اعلامیه‌هایی را دیده‌اند که در کالیفرنیا به کارگر احتیاج دارند، بنابراین زندگی خود را در اکلاهما فروخته با مقداری از پولی که به دست آوردند یک کامیون خریدند تا به کالیفرنیا سفر کنند. توم نیز به آن‌ها ملحق می‌شود و سفر پرفراز و نشیب این خانواده به سوی سرزمین امید آغاز می‌شود. سفری که به هیچ وجه به آن صورتی که آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند جلو نمی‌رود.


خوشه‌های خشم
درباره رمان خوشه‌های خشم
کتاب خوشه‌های خشم با وجود همه تلخ بودن آن، کتابی مهم، آگاهی‌بخش و بسیار خواندنی است که بدون شک از خواندن آن خسته نخواهید شد. وب‌سایت معرفی کتاب کافه‌بوک این رمان را جزء کتاب‌های پیشنهادی خود قرار داده است. (لیست کتاب‌های پیشنهادی کافه‌‌بوک)
شخصاً هنگام خواندن کتاب خوشه‌های خشم به یاد این جمله از بوکفسکی می‌افتادم که می‌گوید: «آدمیزاد به چه خفت و خواری‌هایی باید تن بدهد تا بتواند یک لقمه غذا زهرمار کند و کپه مرگش را یک جایی بگذارد.» و واقعا هم خانواده جادها به چه خفت و خواری‌هایی که تن ندادند. از همان اول کتاب آن‌ها را از سرزمین خودشان بیرون می‌کنند. از زمین‌هایی که نسل‌ها در آن کار کردند و با عشق و علاقه در آن زراعت می‌کردند و به واسطه آن شکم خودشان را سیر می‌کردند. دل کندن از این زمین به‌حدی سخت بود که پدربزرگ خانواده کمی بعد از ترک سرزمین‌شان از دنیا می‌رود.
خوشه‌های خشم درباره مردم بیچاره‌ای است که جز امید هیچ چیز دیگری ندارند. در سخت‌ترین شرایط سعی می‌کنند دل‌هایشان را به چیزایی خوش کنند که حتی وجود خارجی هم ندارد اما می‌دانند اگر امیدشان را از دست بدهند نابود می‌شوند و چه بسا در طول رمان افرادی از این خانواده از ادامه دادن قطع امید می‌کنند.
این رمان در محکومیت بی‌عدالتی نوشته شده است. یک بی‌عدالتی بسیار گسترده که در حدود دویست هزار نفر آن را تجربه‌ کرده‌اند. بی‌عدالتی علیه مهاجرانی که از روی ناچاری و بدبختی مجبور به مهاجرت شدند. کسانی که از سرزمین‌های خودشان بیرون انداخته شدند و در سرزمین‌های جدید هم تحقیر و طرد شدند.
در کتاب، شخصیت‌های مختلفی وجود دارد اما وجود دو شخصیت بسیار بیشتر به چشم می‌خورد. یکی از این شخصیت‌ها مادر خانواده است که به اعتقاد من نقطه قوت رمان نیز محسوب می‌شود. چیزی که به من انرژی می‌داد تا این کتاب تلخ را نیمه رها نکنم، شخصیت قوی و آهنین مادر خانواده مدام در تلاش است تا همه کمبودها را جبران کند و اجازه ندهد اعضای خانواده از هم جدا شوند. کسی که اگر نبود رنج و مشقت همه ده برابر میشد. دیگر شخصیت قابل توجه در این رمان توم است. فردی خانواده‌دوست و در عین حال کسی که در جستجوی عدالت است. توم همه تلاش خود را می‌کند تا به خانواده خدمت کند، آن‌ها را از حاشیه‌ها و دردسر دور کند اما هنگامی که با ناعدالتی روبه‌رو می‌شود کنترل خود را از دست می‌دهد و فوران می‌کند.
خوشه‌های خشم را بخوانید و ببینید وقتی مردم با هم همکاری نکنند و در کنار هم نباشند چه بدبختی‌هایی بر سر آن‌ها خواهد آمد. ببینید افراد در مقابل جامعه چه مسئولیتی دارند. این کتاب را بخوانید تا ببینید سختی‌ها چگونه چهره واقعی آدم‌ها را آشکار می‌کند.
این معرفی براساس چاپ هجدهم کتاب که در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است می‌باشد. ترجمه کتاب خوب و روان بود اما کتاب به ویراستاری جدی نیاز دارد تا بی‌عیب شود. امیدواریم در چاپ‌های جدید کتاب بدون ایراد به چاپ رسیده باشد.
اینفوگرافیک رمان خوشه‌های خشم
براساس این کتاب یک اینفرگرافیک توسط کافه‌بوک ترجمه و بازطراحی شده است که در آن خلاصه کتاب و همچنین جنبه‌های مختلف رمان به خوبی منعکس شده است. توجه به نکات و موضوعاتی که در این اینفوگرافیک منعکس شده است، به درک بهتر کتاب کمک می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که اگر این رمان را نخوانده‌اید و روی افشای داستان حساس هستید، مطالعه این اینفوگرافیک برای شما مناسب نیست. چراکه در اینفوگرافیک خلاصه همه کتاب ارائه شده است و بخش‌های مهم آن را بازگو می‌کند.


معرفی کتاب خوشه های خشم | جان اشتاین بک

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: SAEEDEH.T

yeganeh yami

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
11/3/20
ارسال ها
1,025
امتیاز واکنش
17,402
امتیاز
323
سن
20
محل سکونت
زیر گنبد کبود
زمان حضور
92 روز 19 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقد رمان خوشه‌های خشم

به طور کلی می‌توان گفت رمان بزرگ خوشه‌های خشم حول این محورها در گردش است: تجربه‌های مشترک – حرص و طمع شرکت‌ها – صنعتی شدن – ارتباط انسان‌ها با زمین – امید در برابر ناامیدی. در ادامه نقد رمان خوشه‌های خشم هر یک از این مفاهیم بررسی می‌شود.
زیبایی رمان خوشه‌های خشم نوشته نویسنده بزرگ آمریکایی – جان اشتاین‌بک – در این است که تجربه‌های خانواده جاد، بیانگر تجربیات هزاران خانواده دیگر نیز می‌باشد که به امید یک زندگی بهتر به سوی غرب سفر می‌کنند. چنین تجربه‌های مشترکی در زمینه‌های تاریخی هم دیده می‌شود که در همان آغاز رمان نمود پیدا می‌کند و در ساختار خود رمان نیز حضور دارد.
این رمان اشتاین‌بک بین فصل‌هایی که به جزئیات زندگی اعضای خانواده جاد می‌پردازد و فصل‌هایی که به شکلی کلی‌تر به مهاجران می‌پردازد، در گذار است. در این فصل‌های رمان به رخدادها، جریانات و گرایشات وسیع‌تری پرداخته می‌شود و تجربیات مشترک مردم در این میان نمود پیدا می‌کند. بخش‌های روایی رمان به شکل خاصی در ارتباط با این مضمون مؤثر واقع می‌شوند، چون این فصل‌ها همیشه مقدمه‌ای برای فصل‌هایی هستند که با جزئیاتی بیشتر به زندگی خانواده جاد می‌پردازند. در اصل آن‌ها زمینه را برای جنبه‌های خاصی از زندگی این خانواده آماده می‌کنند. به این صورت، تجربیات مشترک اهمیت و جاذبه‌ای به خوشه‌های خشم می‌بخشد، و آن را در میان آثار ماندگار و بزرگ ادبیات آمریکا جای می‌دهد.
همگام با پیشروی مضمون صنعتی شدن، حرص و طمع شرکت‌ها و ثروتمندان هم مضمونی کلی در این رمان است. این مضمون حتی ارتباطی غیرمستقیم با عنوان اثر هم دارد: عبارت خوشه‌های خشم را می‌توان هم در مکاشفه یوحنا و هم در سرود جنگ جمهوری نوشته جولیا وارد هوی پیدا کرد. هر دوی این اشارات، همان‌طور که از محتوای رمان اشتاین‌بک درک می‌شود، فریادی هستند نسبت به قدرت‌های بالاتر برای رسیدگی به ظلم و ستم‌هایی که قدرت‌ها نسبت به کشاورزان فاقد زمین روا داشته‌اند. طمع زمین داران ثروتمند از ابتدای رمان تا پایان آن نشان داده شده است، آن‌ها تند و بی‌رحم هستند و برای به دست آوردن سود و ثروت بیشتر به هر کاری دست می‌زنند.
این مضمون هم در فصل‌های روایت کلی و هم در فصل‌هایی که به صورت ویژه به جادها و روابط مسقیم‌شان با دیگران می‌پردازد، مشهود است. به خاطر حرص و طمع زمین‌داران، مردمانی همچون خانواده جاد زندگی غم‌انگیز و سختی را می‌گذرانند. آن‌ها به سختی می‌توانند با درآمد روزانه شان شکم خود را سیر کنند. با شرایطی سخت و مشقت بار از زندگی روبه رو می‌شوند. صدها هزار از مردم در رنج و زحمت هستند فقط به این خاطر که چند شرکت قدرتمند بتوانند پول بیشتری از یک جعبه هلو یا یک کیلو کتان جمع کنند. زیر فشار این وضعیت‌های سخت و دشوار، «خوشه‌های خشم» کارگران به جوش می‌آید، رشد می‌کند و شدت می‌گیرد.
در قسمتی از کتاب درباره بانک‌ها و شرکت‌ها چنین آمده است:


این مخلوقات نمی‌توانند هوا تنفس کنند و گوشت بخورند. آنها سود تنفس می‌کنند و ربح می‌خورند. بدون اینها خواهند مرد، درست مثل شما که بدون هوا و گوشت می‌میرید؛ خیلی تاسف‌آور است. ولی این است که هست؛ همین است که هست. (رمان خوشه‌های خشم)

صنعتی شدن و ماشینی شدن هرچه بیشتر کشاورزی در آمریکا باعث شد زمین‌داران بزرگ و ثروتمند، سود و درآمد بیشتری از زمین‌ها به دست بیاورند. این زمین‌داران قدرتمند وقتی که می‌توانند با به کار گیری تراکتورهای کارآمد زمین هایشان را شخم بزنند، دیگر نیازی به داشتن رفتاری مناسب و شایسته با کارگران نمی‌بینند. صنعتی شدن و ساخت ماشین‌آلات قوی باعث شد شرکت‌ها در صدد بیرون کردن کارگران از زمین‌ها بر آیند و حضور آن‌ها را در روند کارهای کشاورزی غیر ضروری و اضافه بدانند.
صنعتی شدن باعث ایجاد فرایندی کشاورزی و اقتصادی شد که شامل هم ادغام عمودی هستند هم ادغام افقی. (ادغام عمودی وقتی اتفاق می‌افتد که زنجیره دارایی‌های یک شرکت، جزو مالکیت همان شرکت باشد. برای نمونه مالک کنسرو سازی هلو صاحب همان زمین‌هایی هم باشد که هلو‌ها در آن کاشت می‌شوند. ادغام افقی وقتی رخ می‌دهد که یک شرکت در یک صنعت کامل توسعه می‌یابد. برای نمونه یک کشاورز قدرتمند در کارش موفق عمل می‌کند و کشاورزان دیگر را از تجارت خارج کرده و کسب و کار آنان را نیز خریداری می‌کند.) وقتی این دو فرآیند همزمان اتفاق بیافتند، انحصارها رشد می‌کنند و قدرتمندتر می‌شوند.


ارتباط کشاورزان و انسان‌ها با زمین‌هایشان یکی از مضامین مهم در رمان خوشه‌های خشم است.
وقتی که مردم اوکلاهاما مجبور به ترک سرزمین‌شان می‌شوند، واضح است که این فرایندی ویرانگر است. این کشاورزان وجودشان بخشی از زمین‌هایشان بوده است و سال‌ها ارتباطی عمیق با زمین‌هایشان را در خود احساس کرده‌اند: امید و آرزوهایشان را در زمین‌هایشان می‌کاشتند، اما اکنون تراکتورهایی بی‌جان زمین‌هایی را شخم می‌زنند که زمانی زمین آن‌ها بود. راننده تراکتور هیچ وقت خاک را لمس نمی‌کند و ارتباطی با خاک در او ایجاد نمی‌شود، که در دید کشاورزان این نوع کار، مضحک و بی‌ارزش است.
وقتی که کشاورزان آن جا را ترک می‌کنند، بخش از وجود خود را هم به جا می‌گذارند. علاوه بر سختی و اندوه موجود در ترک کردن سرزمین اصلی‌شان، کشاورزان نمی‌توانند ارتباط جدیدی هم با سرزمینی جدید برقرار کنند. آن‌ها مجبور می‌شوند که در جاده‌ها بمانند، بدون داشتن مکانی برای خوابیدن و زندگی کردن، و دائماً در حال حرکت هستند. نمی‌توانند ریشه‌هایشان را در خاک جدیدی بکارند. بی‌مکانی برایشان بسیار مشکل است آن هم با توجه به ارتباطات قبلی‌شان و شیوه‌های ساده و معمولی زندگی که در گذشته داشته‌اند.
اما مهم‌ترین مفهوم در کتاب شاید امید در برابر ناامیدی باشد. وقتی که خانواده جاد از روستای‌شان سفر می‌کنند، هنوز مطمئن نیستند که وقتی به کالیفرنیا برسند با چه چیزی مواجه خواهند شد. هر یک از آن‌ها به شکل متفاوتی با این تردید روبه رو می‌شوند؛ البته بدون توجه به اینکه آن‌ها در مورد آینده به بحث می‌پردازند یا سکوت می‌کنند، نشانه‌ای از امید در تمامی اعضای خانواده دیده می‌شود. آن‌ها بر این باوراند که سفری را به سوی یک زندگی جدید و بهتر آغاز می‌کنند. مردان امیدواراند که شغلی پیدا خواهند کرد، شخصیت مادر (یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین شخصیت‌های داستان) امیدوار است که خانه‌ای سفید خواهد داشت، رز شارون امید دارد که در شهری زندگی خواهد کرد با یک کمد سرما و دسترسی آسان به سینما.
اعضای خانواده جاد این حس از امیدواری را حفظ می‌کنند، با اینکه در جهانی زندگی می‌کنند که دلایل اندکی برای خوش بین بودن ارائه می‌دهد. با مشکلات زیادی در زندگی روزانه‌شان روبه‌رو می‌شوند، کار پیدا کردن آسان نیست، غذا گران است، و دائماً مجبور می‌شوند از جایی به جایی دیگر نقل مکان کنند، با این حال این نگرش خوش‌بینانه‌شان را حفظ می‌کنند.
یه چیزی تو زندون یاد گرفتم که میخوام بهت بگم، آدم هیچ‌وقت نباید به اون روزی که آزاد میشه فکر کنه. اینه که آدمو دیوونه میکنه. باید به فکر امروز بود و بعد به فردا. باید همین کارو کرد. این کاریه که آدمهای کارکشته میکنن. تازه‌واردها سرشونو به دیوار میکوبن و هی میپرسن چه‌قدر دیگه باید بمونیم. چرا به روزی که هنوز نیومده فکر می‌کنی؟ (رمان خوشه‌های خشم)


وقتی که مردان وارد باغ هلو می‌شوند و متوجه می‌شوند کارشان چقدر می‌تواند سخت باشد، ما هنوز بر این باور است که می‌توانند پول کافی پس‌انداز کنند و خانه‌ای با زمین‌هایی اطراف آن خریداری کنند. نگرش‌های آن‌ها در تضاد با محیط و شرایط زندگی‌شان است. به این صورت تنشی بین امیدواری و نا امیدی ایجاد می‌شود که در طول رمان در بخش‌های مختلفی از آن نمود پیدا می‌کند.


معرفی کتاب خوشه های خشم | جان اشتاین بک

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا