خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

VIDA VAHED

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
5/4/20
ارسال ها
134
امتیاز واکنش
1,915
امتیاز
163
محل سکونت
غرب
زمان حضور
18 روز 5 ساعت 9 دقیقه
نویسنده این موضوع
تکیه معاون الملک از جمله آثار باشکوه و زیبای کرمانشاه است که از دوره قاجار به یادگار باقی مانده است. این تکیه روزگاری میزبان مراسم‌های بسیاری بوده است. تکیه بعد از گذران فراز و نشیب‌های بسیار به تکیه معاون الملک مشهور گردید و همچنان در محله لـ*ـب آبشوران کرمانشاه پا برجاست. اما این تکیه دقیقا چه خصوصیاتی دارد و چه روزهایی را پشت سر گذاشته است؟



تکیه معاون الملک کرمانشاه




تکیه معاون الملک بیش از صد سال پیش توسط حسین خان معین الرعیا ساخته شد. حسین خان معین الرعیا پدربزرگ رحیم معینی کرمانشاهی از شاعران بزرگ معاصر بوده است. بعد از آن، تکیه توسط حسن خان معین الملک تکمیل شد. تکیه معاون الملک در خیابان حداد عادل در شهر کرمانشاه قرار دارد که نام قدیمی این خیابان، آبشوران است.



تکیه معاون الملک کرمانشاه






تکیه معاون الملک کرمانشاه




در کرمانشاه تا زمان حکومت پادشاهان قاجار تکیه‌های زیادی وجود نداشت و اکثر مراسم‌ سوگواری ماه محرم در خیابان و میدان‌های اصلی شهر برگزار می‌شد. با ورود قاجار کم کم تعداد تکیه‌ها در شهر افزایش یافت.



تکیه معاون الملک کرمانشاه




تکیه معاون الملک در سال 1320 هجری قمری (1281 هجری شمسی) توسط حسین خان معین الرعیا در سه بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه شروع به ساخت کرد و یک سال بعد کار ساخت حسینیه به اتمام رسید. در سال 1327 هجری قمری به دنبال جریان مشروطه خواهان، تکیه توسط ظهیرالملک به توپ بسته شد. ظهیرالملک به بهانه‌ی اینکه مشروطه خواهان به این حسینیه پناه آورده‌اند، آنجا را تخریب کرد. در جریان این اتفاق منزل مسکونی معین الرعیا نیز تخریب و خود حسین خان هم ترور شد.



تکیه معاون الملک کرمانشاه




بعد از آرام شدن شرایط، حسینیه سال‌ها متروکه باقی ماند تا نهایتا در سال 1320 هجری شمسی میرزا حسن خان معاون الملک، حسینیه را خریداری کرد و اقدام به بازسازی آن نمود. در سال 1326 هجری شمسی میرزا حسن خان ساختمان مجاور را خریداری کرد و بخش زینبیه و عباسیه را هم بنا کرد و از آن تاریخ حسینیه به تکیه تبدیل شد.



تکیه معاون الملک کرمانشاه






تکیه معاون الملک کرمانشاه




امتیاز برجسته و قابل ملاحظه تکیه در کاشی‌کاری آن است. کاشی کاری‌ها در دو نوع کاشی برجسته و کاشی هفت رنگ اجرا شده‌اند. در ساخت این تکیه باشکوه از هنرمندان مشهور و زبده‌ای مانند استاد محمدبنا، سید ابوالقاسم مانی، حسین خطاط و حسن تهرانی کمک گرفته شده است. در این کاشی کاری‌های تصویرسازی‌های زیبا و تماشایی به کار گرفته شده است.



تکیه معاون الملک کرمانشاه






تکیه معاون الملک کرمانشاه




نقاشی‌های این بنا روایت‌گر واقعه کربلا و حوادث مربوط به آن و همچنین داستان‌های قرآنی است. برای مثال در بخش زینبیه 18 پرده کاشی کاری شده از صحنه‌های واقعه‌ی کربلا (مانند رزم حضرت علی اکبر(ع)، رزم حضرت قاسم (ع)، رزم حضرت ابوالفضل (ع)، خاکسپاری شهدای کربلا، مجلس مختار و بردن اهل بیت و امام سجاد (ع) به خرابه‌های شام) به تصویر کشیده شده است.



تکیه معاون الملک کرمانشاه






تکیه معاون الملک کرمانشاه




بنای عباسیه که در قسمت شرقی تکیه معاون الملک قرار دارد، به صورت صحنی بزرگ ساخته شده که در دو طبقه است. دیوارهای این بنا هم با کاشی کاری‌های زیبا تزیین شده و روایت‌گر ورود حضرت یوسف به کنعان، بارگاه حضرت سلیمان و همچنین حرم امام علی (ع) است.



تکیه معاون الملک




امروز در بخش عباسیه این تکیه دو موزه فرهنگی به نام موزه مردم شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و زیورآلات استان کرمانشاه وجود دارد. آیا شما هم مبهوت زیبایی‌های این تکیه‌ی تاریخی شدید؟


تكیه معاون الملك كرمانشاه

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و n@ziii
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا