- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
او نظام ارزشی این متفکران را دنیاگرایانه میخواند و بر این باور است که آنها با اصل گرفتن تجدد از عهدهء فهم وعدههای جهانی ادیان و درک اندیشه و توان جنبشهای دینی و چرایی آنها برنمیآیند.
در حالی که از نظر کچویان، تنها نظم عامگرایانهء ممکن نظم دینی است چرا که هم وسعت وجودشناختی آن فراتر از جهان پدیداری است هم این که بر وجوه ذاتی انسان ابتنا دارد.
«نظریههای جهانی شدن و دین» کتابی است از «دکتر حسین کچویان» که به قرائت انتقادی نظریات جهانی شدن از منظر تئوریپردازان آن و جایگاه دین در این نظریهپردازیها میپردازد.
کچویان با مطالعهٔ انتقادی نظریات متفکرانی چون الوین تافلر، دیوید هاروی، فردریک جیمسون، امانوئل کاستلز، آنتونی گیدنز، فرانسیس فوکویاما، رابرتسون و بیر معتقد است که در این نظریات دین به عنوان مانع تصویر شده است و تلاش میشود که به حاشیه رانده شود.
او نظام ارزشی این متفکران را دنیاگرایانه میخواند و بر این باور است که آنها با اصل گرفتن تجدد از عهدهٔ فهم وعدههای جهانی ادیان و درک اندیشه و توان جنبشهای دینی و چرایی آنها برنمیآیند.
در حالی که از نظر کچویان، تنها نظم عامگرایانهٔ ممکن نظم دینی است چرا که هم وسعت وجودشناختی آن فراتر از جهان پدیداری است هم این که بر وجوه ذاتی انسان ابتنا دارد.
نگاه متفاوت و انتقادی «دکتر حسین کچویان» به «نظریهپردازی در علوم اجتماعی سکولار» قطعا رهیافتهای جالبی برای دوستداران علوم انسانی به همراه خواهد داشت.
جهانی شدن از یکسو به تخریب و انهدام نهادها، ساختارها، قواعد و الگوهای رفتاری متعلق به گذشته میانجامد و از سوی دیگر این فرآیند ایجاد نظامها، ساختارها، نهادها، اصول و ارزشها یا شیوههای رفتاری جدیدی را پایهریزی میکند.
اکنون این فرآیند کل ساکنان و جوامع جهان را از نظامهای اجتماعی - فرهنگی خود جدا کرده و در نظم عقلانی تجدد سازماندهی مجدد میکند.
حسین کچویان در کتاب «نظریههای جهانی شدن و دین» به مطالعهای انتقادی دربارهٔ نقش دین و کارکرد آن در تئوریهای جهانی شدن پرداخته است که در آن علاوه بر مطالعهٔ جدیدترین تئوریها در این باره، نگاه منتقدانهٔ کچویان به آن را مطالعه میکنیم.
کچویان معتقد است که در مرحلهٔ ابتدایی درک از جهانی شدن، در کل نوعی غفلت نسبت به دین وجود دارد زیرا اصولا افراد درگیر در این مباحث عمدتا سیاستمداران، اقتصاددانان و مدیران ارشد هستند.
اما با این حال به اعتبار پیوندی که این مرحله از نظریهپردازی با بحرانهای تجدد و سرمایهداری دارد بعضا به صورتی بسیار گذرا و جزیی، مسالهٔ دین و به ویژه مسالهٔ بیمعنایی زندگی و مشکلات فقدان معنویت، توسط افرادی که منظر یا دیدی جامعهشناسانه دارند نیز مطرح میشود.
در نخستین فصل کتاب نویسنده به خوانش آرا و اندیشههای «الوین تافلر» در این باره میپردازد.کچویان پس از شرح نظریهٔ تافلر مبنی بر عبور تمدن بشری از مرحلهٔ ابتدایی اقتصاد کوچنشینی و جمعآوری غذا به تمدن یکجانشینی کشاورزی و سپس گذر به تحولات عصر صنعتی و موج سوم دانشگرا، رویکرد تافلر را نسبت به حضور دین در صحنه خصمانه ارزیابی میکند زیرا وی تجدید حیات دین را در جهان کنونی امری میداند که بدوا قابل فهم نیست آن هم به این دلیل که مطابق نظریات متجددین و نظریههای دنیایی شدن عصر دین پایان یافته تلقی شده است.
با این همه تافلر میگوید، اگر این رخدادها [جنبشهای دینی] را بتوان در چارچوب نزاع و تصادم تمدنهای در حال زوال و در حال ظهور گذاشت موضوع به روشنی فهم خواهد شد.
انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98
در حالی که از نظر کچویان، تنها نظم عامگرایانهء ممکن نظم دینی است چرا که هم وسعت وجودشناختی آن فراتر از جهان پدیداری است هم این که بر وجوه ذاتی انسان ابتنا دارد.
«نظریههای جهانی شدن و دین» کتابی است از «دکتر حسین کچویان» که به قرائت انتقادی نظریات جهانی شدن از منظر تئوریپردازان آن و جایگاه دین در این نظریهپردازیها میپردازد.
کچویان با مطالعهٔ انتقادی نظریات متفکرانی چون الوین تافلر، دیوید هاروی، فردریک جیمسون، امانوئل کاستلز، آنتونی گیدنز، فرانسیس فوکویاما، رابرتسون و بیر معتقد است که در این نظریات دین به عنوان مانع تصویر شده است و تلاش میشود که به حاشیه رانده شود.
او نظام ارزشی این متفکران را دنیاگرایانه میخواند و بر این باور است که آنها با اصل گرفتن تجدد از عهدهٔ فهم وعدههای جهانی ادیان و درک اندیشه و توان جنبشهای دینی و چرایی آنها برنمیآیند.
در حالی که از نظر کچویان، تنها نظم عامگرایانهٔ ممکن نظم دینی است چرا که هم وسعت وجودشناختی آن فراتر از جهان پدیداری است هم این که بر وجوه ذاتی انسان ابتنا دارد.
نگاه متفاوت و انتقادی «دکتر حسین کچویان» به «نظریهپردازی در علوم اجتماعی سکولار» قطعا رهیافتهای جالبی برای دوستداران علوم انسانی به همراه خواهد داشت.
جهانی شدن از یکسو به تخریب و انهدام نهادها، ساختارها، قواعد و الگوهای رفتاری متعلق به گذشته میانجامد و از سوی دیگر این فرآیند ایجاد نظامها، ساختارها، نهادها، اصول و ارزشها یا شیوههای رفتاری جدیدی را پایهریزی میکند.
اکنون این فرآیند کل ساکنان و جوامع جهان را از نظامهای اجتماعی - فرهنگی خود جدا کرده و در نظم عقلانی تجدد سازماندهی مجدد میکند.
حسین کچویان در کتاب «نظریههای جهانی شدن و دین» به مطالعهای انتقادی دربارهٔ نقش دین و کارکرد آن در تئوریهای جهانی شدن پرداخته است که در آن علاوه بر مطالعهٔ جدیدترین تئوریها در این باره، نگاه منتقدانهٔ کچویان به آن را مطالعه میکنیم.
کچویان معتقد است که در مرحلهٔ ابتدایی درک از جهانی شدن، در کل نوعی غفلت نسبت به دین وجود دارد زیرا اصولا افراد درگیر در این مباحث عمدتا سیاستمداران، اقتصاددانان و مدیران ارشد هستند.
اما با این حال به اعتبار پیوندی که این مرحله از نظریهپردازی با بحرانهای تجدد و سرمایهداری دارد بعضا به صورتی بسیار گذرا و جزیی، مسالهٔ دین و به ویژه مسالهٔ بیمعنایی زندگی و مشکلات فقدان معنویت، توسط افرادی که منظر یا دیدی جامعهشناسانه دارند نیز مطرح میشود.
در نخستین فصل کتاب نویسنده به خوانش آرا و اندیشههای «الوین تافلر» در این باره میپردازد.کچویان پس از شرح نظریهٔ تافلر مبنی بر عبور تمدن بشری از مرحلهٔ ابتدایی اقتصاد کوچنشینی و جمعآوری غذا به تمدن یکجانشینی کشاورزی و سپس گذر به تحولات عصر صنعتی و موج سوم دانشگرا، رویکرد تافلر را نسبت به حضور دین در صحنه خصمانه ارزیابی میکند زیرا وی تجدید حیات دین را در جهان کنونی امری میداند که بدوا قابل فهم نیست آن هم به این دلیل که مطابق نظریات متجددین و نظریههای دنیایی شدن عصر دین پایان یافته تلقی شده است.
با این همه تافلر میگوید، اگر این رخدادها [جنبشهای دینی] را بتوان در چارچوب نزاع و تصادم تمدنهای در حال زوال و در حال ظهور گذاشت موضوع به روشنی فهم خواهد شد.
انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98
مروری بر کتاب نظریههای جهانی شدن و دین
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش: