خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Mahdohkt_83

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
14/9/19
ارسال ها
50
امتیاز واکنش
1,687
امتیاز
153
محل سکونت
سرزمین آب هاا
زمان حضور
2 روز 15 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
•بنام اهورامزدا •
Screenshot_۲۰۱۹-۱۱-۲۵-۱۴-۰۰-۲۶-1.png

سلام مهدیه زمانی هستم با اسم مجازی
Mahdokht_83 اولین رمانم هستش و امیدوارم که ازم حمایت کنید.

نام رمان: جلد اول چهار ناجی
نام نویسنده: Mahdokht_83
ژانر: فانتزی، معمایی، عاشقانه
ناظر: haniye anoosha
خلاصه:
درباره یه دختر دختری از جنس من و تو به یکباره زندگیش دچار تحولاتی میشه و به راز هویتیش پی میبره و همراه دوستانش اتفاق های جدیدی براش رقم میخوره!
ولی او در کنار همه این چیز ها وظیفه هایی داره که باید انجامشون بده و این وظیفه ها...


رمان چهار ناجی (جلد اول) | mahdohkt_83کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Z.A.H.Ř.Ą༻، MĀŘÝM، حنانه سادات میرباقری و 6 نفر دیگر

Asal_Zinati

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/2/20
ارسال ها
593
امتیاز واکنش
19,814
امتیاز
303
محل سکونت
دیوار..
زمان حضور
129 روز 11 ساعت 21 دقیقه
بسم الله الرحمن الرحیم
نقد رمان چهار ناجی

در نگاه اول، رمان چهار ناجی رو رمان شلوغ و پرکاراکتری دیدم، اتفاق پشت اتفاق می‌افتاد و هرلحظه به تعداد کاراکترها افزوده می‌شد. نویسندگان رمان‌های پرکاراکتر مثل رمان چهار ناجی، کار سختی رو پیش رو دارند، زیرا باید طوری کاراکترها رو معرفی کنند که خواننده سردرگم نشود و بتواند با یک یا دو سرنخ، کاراکتر رو شناسایی کند. خوشحالم که نویسنده توانست این مورد رو رعایت کند، طوری که حتی با وجود پرشخصیت بودن رمان، شخصیت‌ها از ذهن خواننده پاک نمی‌شدند!
اما یک نکته‌ای که ذهن من رو درگیر کرد، شخصیت پردازی رمان بود. من شباهتی رو بین همه‌ی کاراکترها دیدم و این، به نویسنده برمی‌گردد. نویسنده یک نفر است و باید ده‌ها فرد با عقاید مختلف رو به نمایش بگذارد، نویسنده ماهر فردی هست که دراین بین، هر کاراکتر رو متفاوت با دیگری به تصویر بکشد. نویسنده رمان چهار ناجی تاحدودی این تفاوت را نشان داد، مثلا اشاره‌ای می‌کنم به چهار شخصیت اصلی رمان، هرچهار نفر دید طنزی داشتند و با شوخی و خنده جلو می‌رفتند. نمی‌گویم اشتباه است! نه این یک چیز سلیقه‌ای هست اما احساس می‌کنم بهتر است دربین این چهار نفر(مثلا ماهان) یکی از آنها کمی جدی‌تر باشد!
مطمئنا شکست دادن آز و غلبه شدن بر تاریکی، راه سختی برای چهار ناجی هست و جا داره کمی کاراکترها جدی‌تر باشند. این مسئله حتی باورپذیری رمان رو هم تحت تأثیر قرار داده که امیدوارم با پیشنهادم، این مشکل رفع بشه!

یک مورد دیگه هم درباره شخصیت‌پردازی هم هست و این، تک بعدی بودن شخصیت‌هاست. ما باید بتونیم کمی بیشتر به درون شخصیت‌ها نفوذ کنیم و آنها رو بشناسیم، تک بعدی بودن شخصیت‌ها این حس رو به ما القا می‌کنه که آنها صرفا زاده‌ی ذهن نویسنده هستند و بس! درحالی که شخصیت‌ها نباید فراواقعی جلوه کنند و شما می‌توانید با توصیف بیشتر، آنها رو از تک بعدی بودن در بیارید.
شروع یک رمان، مهم‌ترین عنصر آن برای جذب مخاطب هست. شروع رمان شما خوب بود اما توانایی بهتر شدن را دارد. مثلا شما می‌توانید با یکدست کردن زاویه دید، شروع تمییزتری داشته باشید! منظورم از یکدست کردن زاویه دید، قسمت مربوط به ملکه‌ها نیست بلکه گوهردخت را می‌گویم.
چیزی که به شدت در رمان شما دیده می‌شد، عجله بود. چه شروع رمان چه تمام اتفاق‌های بعد آن! کمی سیر رمان رو آرام‌تر کنید و بگذارید خواننده هم همراه باشه!
مثلا مرگ شاهدخت، مطمئناً مسئله غم‌انگیزی بود که باید خواننده رو تحت تأثیر می‌ذاشت! پس چرا موفق نشد؟ بخاطر عجله‌ و سیر تند رمان
ترجیح می‌دادم به جای یک هفته یا یک ماه بعد، در زمان کوتاه‌تری همراه سه ناجی به دریاچه ارواح می‌رسیدم! متوجه منظورم شدین؟ عجله در رمان رو به اشتیاق شما در نوشتن ربط می‌دم اما خب، اینجا بحث خواننده هم هست!
ضعف توصیف به شدت در رمان دیده می‌شد، مخصوصا توصیف مکان که هیچ بود و توصیف چهره که یکجا بود! مکانی که کاراکترها قرار دارند باید توصیف بشه، مثلا برای اتاق، دکوراسیون چه رنگی هست؟ طرز قرار گرفتن وسایل؟ اگه ویژگی‌های خاص داره؟ و...
توصیفات چهره هم نباید یکجا باشه، باید قطره‌ای به خواننده گفته بشه، مثلا شما اومدید چند خط رو در توصیف هر یک، موقع اولین دیدارشون نوشتید. این باعث شد من چشمی این چندخط رو رد و توجهی نکنم؛ نه!
توصیفات باید آرام‌آرام و باتکرار باشه، مثلا در یک قسمت درمورد رنگ‌ و مدل چشم‌ها، در یک قسمت راجب به رنگ مو و بلندی یا کوتاهی آن و... صحبت کنید! شاید نبود توصیف قطره‌ای مربوط به سیر تند رمان باشد، که پیشنهاد می‌کنم حتما آن رو کمتر کنید!
اما اگر از این دو توصیف بگذریم، نویسنده به خوبی توانست توصیف احساسات رو به نمایش بذاره و در این مورد ماهر بود!
مثلا نویسنده نگفت "فلانی عصبانی است" بلکه عصبانیت رو در حرکات و حالت کاراکتر نشان داد و این، امتیاز مثبتی برای نویسنده است!
روی قسمت‌های مخصوص به آز، باید بیشتر کار بشه‌‌، چرا چند خط؟ یک پارت رو اختصاص بدید به آز! قصری که هست رو توصیف کنید، مدل نشستنش، سربازی که پیشش میاد، همه رو توصیف کنید و سرسری از این قسمت رد نشید! هم توصیف مکان رو جا بدید هم چهره_البته اگر قصد دارید آز چهره‌ی مخفی داشته باشد، نه_ سرباز!
رمان چهار ناجی ایده جدیدی نیست، اما نویسنده توانسته با قرار دادن ماجراهای جدید، از کلیشه شدن رمان بزند. با خواندن محتوای رمان، کلمه‌ای که به ذهنم رسید صمیمی بود. صمیمیت در بندبند رمان وجود داشت و اگر جملات بین کاراکترها طنز نباشد، حداقل بامزه است و فضای رمان رو صمیمی کرده!
و مهم‌ترین نکته در رمان، ببینید، شما وقتی یک صحنه‌ی مهم و شلوغ رو می‌نویسید، فقط روی یک یا دو کاراکتر تمرکز می‌کنید و از بقیه غافل می‌شید! درحالی‌که اسم رمان چهار ناجی هست و خواننده انتظار داره در یک ریکشن حیاتی، درمورد هر چهار نفر بخواند؛ حالت هر چهار نفر را بداند و با هر چهار نفر همراه باشد!
یعنی شما باید اونقدر ماهر باشید که حواستون به همه باشه و همه رو توصیف کنید! مثال خاصی برای این قسمت ندارم چون تقریبا در تمام رمان این موضوع هست، پررنگ نیست اما می‌تونه بهتر هم بشه!
در چندجا پرانتزهایی رو شاهد بودم که رمان رو کات می‌کردند و درمورد موضوعات مختلف صحبت می‌کردند! این پرانتزها و پ.ن‌ها رو حذف کنید و اطلاعاتی که درون پرانتز هستند رو در خود رمان جا بدید!
و درآخر، باتوجه به اینکه این اولین رمان شما هست، قطعا شما راه درازی رو پیش رو دارید! هر رمانی که بنویسید، قلم شما پخته‌تر می‌شه و خودتون این پیشرفت رو احساس می‌کنید!
فانتزی‌ای که نوشتید، کمی از چارچوب قوانین فانتزی‌نویسی خارج است که پیشنهاد می‌‌کنم با خواندن مقاله‌های فانتزی نویسی، رمان بعدی را در چارچوب قوانین بنویسید.
"مردم می‌توانند عاشق کتاب‌های من باشند یا از آنها متنفر باشند ولی هرگز نمی‌توانند مرا متهم به تلاش نکردن بکنند."
99/2/13
کادر نقد رمان 98


رمان چهار ناجی (جلد اول) | mahdohkt_83کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: حنانه سادات میرباقری، Arnosh، Karkiz و 6 نفر دیگر

Mahdohkt_83

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
14/9/19
ارسال ها
50
امتیاز واکنش
1,687
امتیاز
153
محل سکونت
سرزمین آب هاا
زمان حضور
2 روز 15 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
واقعا از اینکه وقت گذاشتی و رمان منو خوندی ممنونم نقدت خیلی بجا و تاثیر گذار بود حتما به این نکاتی که گفتی عمل میکنم و سعی میکنم از این به بعد روند داستانی کندتر و توصیفات رو بهتر کنم. قطعا به شخصیت پردازی هم اهمیت میدم و داستان و جدی میگیرم. :aiwan_light_heart:


رمان چهار ناجی (جلد اول) | mahdohkt_83کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: حنانه سادات میرباقری، bita sadeghi، * رهــــــا * و 2 نفر دیگر
وضعیت
موضوع بسته شده است.
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا