خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

niloofar.H

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
11/3/20
ارسال ها
1,078
امتیاز واکنش
13,971
امتیاز
323
زمان حضور
37 روز 16 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
دَلقَک‌ماهی یکی از گونه‌های ماهی از خانوادهٔ شقایق‌ماهیان و یا به عبارت صحیح‌تر دوشیزه‌ماهیان (Pomacentridae) است. در حدود بیست و هشت گونه از دلقک‌ماهی‌ها شناسایی شده‌است. این گونه از ماهی‌ها در آب‌های شور زندگی می‌کنند. نام عمومی این ماهی دلقک ماهی یا شقایق‌ماهی است. علت نامگذاری دلقک‌ماهی به دلیل رنگ‌آمیزی بدن این ماهی و علت نام گذاری به عنوان شقایق‌ماهی به علت هم‌زیستی این ماهی با شقایق دریایی است[۱].

جالب است که این ماهی نسبت به شاخک‌های سمی شقایق دریایی مقاوم است. برخی دانشمندان بر این عقیده‌اند که مخاط ویژه‌ای که روی بدن این ماهی وجود دارد باعث این مقاومت می‌شود.

دلقک‌ماهی نوعی رابـ*ـطهٔ هم‌زیستی با شقایق دریایی دارد. دلقک ماهی در کنار شقایق دریایی زندگی می‌کند و جانوران دیگر نمی‌توانند آن را شکار کنند وجود دلقک ماهی سبب نزدیک شدن جانوران دیگر به شقایق دریایی می‌شود و غذای شقایق تأمین می‌شود.

دلقک‌ماهی نوعی مادهٔ مخاطی و ناشناخته در پوست خود دارد که مانع آزاد شدن نماتوسیست‌های شقایق دریایی می‌شود. در حالی که اگر ماهی دیگری با بازوهای شقایق دریایی تماس پیدا کند، طعمهٔ جانور می‌شود. به این ترتیب شقایق دریایی پناهگاه ماهی می‌شود و ماهی نیز ممکن است با حرکات خود، آب را جابجا کند، رسوبات روی بدن شقایق دریایی را بردارد و حتی ممکن است ماهی‌های دیگری را اغوا کرده، و آن‌ها را به دام شقایق دریایی بیندازد؛ بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده دلقک‌ماهی برای شقایق دریایی چندان بی‌فایده نیست و رابـ*ـطهٔ آن‌ها می‌تواند از نوع هم یاری باشد. این ماهی از نظر **** protandrous hermaphrodites می‌باشد. در زمان تولد همگی نر بوده و پس از بلوغ بزرگترین و غالب‌ترین گروه از نر به ماده تغییر جنسیت می‌دهد و البته دومین گروه نیز جفت مناسبی برای وی می‌باشد.

این ماهی برای نگهداری یکی از بهترین گزینه‌ها بوده و تقریباً محبوبترین ماهی آکواریوم‌های آب شور می‌باشد. جهت نگهداری به دمای بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد و ph حدود ۸٫۴ نیاز دارد. (شوری بین ۱٫۰۲۳ الی ۱٫۰۲۷) نگهداری از گونه‌های مختلف این ماهی در یک آکواریوم به شرط فضای مناسب و تعداد شقایق مناسب امکان‌پذیر بوده، ولی باید تمام آن‌ها را در یک زمان و یک شرایط به آکواریوم اضافه کرد چون در غیر اینصورت دلقک قدیمی به تازه‌واردها حمله کرده و برای حفظ قلمرو خود آسیب‌های مهلکی به آن‌ها وارد می‌کند.

ویژگی ها و سازگاری

دلقک ماهی اسلاریس دارای بدن نارنجی روشن با سه نوار عمودی سفید بر روی آن می باشد. یکی از نوارها بر روی سر و درست پشت چشم ها می باشد. نوار دوم در میانه بدن و سومی بر روی پایه باله دم می باشد. انواع سیاه رنگ دلقک ماهی اسلاریس نیز وجود دارد که به آنها “اسلاریس سیاه” گفته می شود. البته الگوهای رنگی گوناگونی از دلقک ماهی اسلاریس در اسارت پرورش یافته است که به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. قیمت رنگ بندی های جدید این ماهی گاهی به صدها دلار نیز می رسد!

در زیر به این گونه های پرورش یافته اشاره شده است:

  • دلقک ماهی اسلاریس دانه برفی (Snowflake Clownfish)
  • دلقک ماهی اسلاریس دانه برفی ممتاز (Premium Snowflake)
  • دلقک ماهی اسلاریس دانه برفی یخ سیاه (Black Ice Snowflake Clownfish)
  • دلقک ماهی اسلاریس دانه برفی سیاه (Black Snowflake Clownfish)
  • دلقک ماهی اسلاریس نِیکِد
  • دلقک ماهی اسلاریس نیمه شبی (Midnight Ocellaris)
  • دلقک ماهی اسلاریس کاراملی (Caramel Ocellaris)
  • دلقک ماهی اسلاریس دومینو (Domino Ocellaris)
  • دلقک ماهی اسلاریس میس بار (Mis-Bar Ocellaris)
  • دلقک ماهی اسلاریس میس بار اکستریم یا به شدت سیاه (


دلقک ماهی

 
  • تشکر
Reactions: SONIA.K و Leyla

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
دلقک ماهی در طبیعت
این ماهی در طبیعت در شقایق دریایی یا تپه های مرجانی زندگی می کند. دریاهای آرام و تالاب های کم عمق زیستگاه مناسبی برای این ماهی است. در این عمق تعداد شقایق های دریایی و جلبک ها و نیز میگوهای کوچک زیاد است، شقایق دریایی که زیست گاه این جاندار است و جلبک ها و میگوها رژیم غذایی آن را تشکیل می دهند.

آکواریوم های دلقک ماهی باید چه شرایطی داشته باشد؟

اندازه دلقک ماهی در بهترین شرایط نگهداری به ۶ سانتی متر می رسد ولی در طبیعت و در دریاهای آب شور به ۱۲ سانتی متر نیز می رسد. در صورت همزیستی با ماهی های دیگر، سازگار است و خطری ایجاد نخواهد کرد. البته اگر دو ماهی از این نوع با هم جفت شوند، رفتار آنها در برابر سایر انواع ماهیان آکواریوم تهاجمی خواهد بود، در این شرایط بهتر است این دو را از آکواریوم خارج کنید. آکواریومی با گنجایش ۱۴۰ لیتر آب برای این ماهی مناسب است.
پناهگاه مناسب این ماهی شقایق دریایی است، و به همین دلیل به شقایق ماهی نیز معروف است. اگر بخواهید شقایق ماهی در آکواریوم خود داشته باشید، بهتر است با مرجان ها و شقایق دریایی پناهگاهی برای این ماهی درست کنید. دمای مناسب آب برای نگهداری دلقک ماهی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است و میزان اسیدیته آب باید حدود ۴٫۸ باشد. این ماهی در آب شور زندگی می کند و شوری آب باید متناسب باشد.
برای نگهداری ماهی ها بهتر است شرایط طبیعی را در آکواریوم بوجود آورید. نورپردازی آکواریوم بسیار بر تخم ریزی ماهی ها اثر می گذارد. نورپردازی باید به نحوی باشد که در ابتدا نور زیاد و پس از ساعتی نور کم و به تدریج خاموش شود تا ماهی غروب و پایان روز را احساس کند. نباید هیچ شک و استرسی به ماهی داده شود و باید روشنایی به تدریج کم و به تدریج زیاد شود. وسایل دیگر همچون دستگاه فیلتراسیون و بخاری برای پاکیزگی و تنظیم دمای آب آکواریوم نیاز است.

غذای دلقک ماهی
دلقک ماهی یک ماهی همه چیز خوار است و باید در وعده های غذایی این ماهی مخلوطی از سبزیجات و گوشت گنجانده شود. گوشت مورد نیاز این ماهی از گوشت صدف، میگو و اسکوئید است. از غذا دادن بیش از حد به ماهی جدا خودداری کنید و غذاها را با میزان کم و به طور منجمد و در دوره های مشخص به ماهی بدهید. ماهی های بالغ به ۲ بار در روز و ماهی های جوان به ۳ تا ۴ بار در روز غذا نیاز دارند.


دلقک ماهی

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
تولید مثل دلقک ماهی
همانطور که ذکر شد، تخم ریزی دلقک ماهی شدیدا تحت تاثیر نورپردازی آکواریوم است. در زمان تخم ریزی رفتار ماهی ها پرخاشگرانه می شود و ماهی نر برای جلب توجه ماهی ماده حرکاتی می کند که به آن رقص دلقک ماهی گفته می شود. برای شروع تخم ریزی، دلقک ماهی پناهگاه خود را تمیز می کند و این کار را با گاز گرفتن اطراف انجام می دهد.
عملیات تخم گذاری در داخل مرجان ها و شقایق ها انجام می شود. تخم های دلقک ماهی به رنگ نارنجی است، ماهی نر مسئولیت نگهداری از تخم ها را بر عهده دارد، تخم های نارنجی دلقک ماهی مستعد رشد قارچ است به همین دلیل ماهی سریع بر روی تخم ها باله می زند و از طرفی نیز با این کار به تخم ها اکسیژن رسانی می کند.
پس از تخم ریزی به هیچ عنوان تخم ها را از آکواریوم خارج نکنید و فیلتراسیون آب و دمای آب را نیز کنترل کنید. با مرور زمان رنگ نارنجی تخم ها روشن تر شده و چشم بچه های دلقک ماهی در آن ظاهر می شود. خروج ماهی ها از تخم ۸ روز به طول می انجامد و پس از ۱۶ روز بچه ماهی ها بالغ می شوند.

بیماری های دلقک ماهی
اگر این ماهی به طور مناسب نگهداری شود، به سختی بیمار می شود. البته اگر ph آب تنظیم نشده باشد و یا شوک به ماهی داده شود، دچار بیماری و در انتها مرگ خواهد شد. ماهی های آب شور بیشتر دچار بیماری هایی باکتریایی، قارچی و انگلی می شوند.
بیماری های دلقک ماهی عبارتند از ایچ دریایی و بیماری مخملی که این بیماری ها انگلی هستند. در هنگام اضافه کردن هر وسیله ای به آکواریوم باید مراقب انگل ها و باکتری ها باشید. همچنین برای جلوگیری از رشد انگل ها و باکتری ها، آب آکواریوم را در زمان مناسبی عوض کنید و از فیلتراسیون و دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنید.

سازگاری دلقک ماهی

دلقک ماهی ها نسبتا کوچک هستند و حرکت آهسته‌ای دارند. بنابراین نباید با ماهی های بزرگتر،خشن و گوشتخوار مانند شیرماهی یا گروپر در یک مکان نگه داشته شوند. غیر از این نکته، تقریبا محدودیتی در نوع آکواریوم برای دلقک ماهی اسلاریس وجود ندارد. آنان می‌توانند در آکواریوم هایی که فقط حاوی ماهی هستند، آکواریوم های حاوی سنگ‌های زنده، اکواریوم‌هایی دارای چندین گونه مختلف و همچنین آکواریوم‌های ریف نیز زندگی کنند.

منبع:دلگرم


دلقک ماهی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا