خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

VIDA VAHED

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
5/4/20
ارسال ها
134
امتیاز واکنش
1,920
امتیاز
163
محل سکونت
غرب
زمان حضور
18 روز 5 ساعت 9 دقیقه
نویسنده این موضوع
چگونگی مطالعه درس منطق

درس فلسفه و منطق بدون تردید در کنار درس ریاضیات، پرچالش ترین و به تعبیری دشوارترین درس کنکور سراسری در گروه علوم انسانی قلمداد می شود.

این درس با دارا بودن ضریب قابل توجه نه (۹) در زیر گروه یک و ضریب سه (۳) و شش (۶) در سایر زیر گروه ها، تاثیر بسزایی در رتبه سازی برای داوطلبان کنکور دارد. زمانی که این ضریب قابل توجه را در کنار میانگین درصد کشوری این درس در آزمون سراسری (تنها حدود سه (۳) درصد!) قرار می دهید، اهمیت دو چندان این درس برایتان مشخص می شود.


نکاتی درباره هر چه بهتر خواندن منطق

منطق از جمله دروسی است که بیش از هر چیز، به “تمرکز” در حین خواندن نیاز دارد. شرایط را برای خود به صورتی آماده کنید که طی منطق خواندن حواستان پرت نشود؛ مثلا تلویزیون روشن نباشد، یا حواستان مدام به سمت گوشی موبایلتان نرود. چرا که اگر تنها یک مطلب از یک صفحه کتاب به خوبی مطالعه نشود، به مثابه آن است که کل صفحه کتاب خوانده نشده است.

طولانی مدت منطق نخوانید؛ یعنی با خود شرط نکنید که در یک روز ۱۰ صفحه می خوانم یا از ۱۰ ساعت مفیدم، ۴ ساعت را به منطق اختصاص میدهم. منطق درس خشکی است و برای هر چه مفیدتر و پر بازده تر خواندن آن، نیاز داریم تا طی بازه های کوتاه مدت به سمتش برویم.

منطق را “درس به درس” بخوانید و بفهمید و جلو بروید. دلیل این سخن ما، پیوستگی مطالب کتاب منطق با لسفه سال یازدهم و دوازدهم است که لزوم به ترتیب خواندن دروسش را می طلبد. در واقع پراکنده خواندن کتاب منطق باعث کج فهمی و درک نادرست از اصطلاحات، تعاریف و مفاهیم کتاب شده و داوطلب را با مشکلات جدی روبرو می کند.

هم چنین تکیه ما بر فهمیدن هر درس به جهت فهم درس بعدی اش می باشد. در واقع به طور مثال، شما نمی توانید مطالب درس هفتم کتاب منطق را بدون فهم مطالب درس ششم، درک کنید.

درس منطق درسی معلم محور است. به عبارت دیگر، بخش مهمی از آن فهمی که از منطق بدست می آید را معلم در ذهن داوطلب ایجاد می کند. از دبیران خود بخواهید که تمامی مطالب کتاب درسی را که اتفاقا حجم کمی دارد برای شما واکاوی کنند. وظیفه دانش آموز در این مرحله یادداشت تمامی نکاتی است که دبیر به صورت حاشیه ای و برای فهم بهتر مطالب بعضا گنگ کتاب مطرح می کند. هنگام خواندن هر بخش از کتاب منطق، گفته های دبیر که مربوط به همان بخش است را به همراه داشته و به صورت ترکیبی بخوانید تا مطالب در ذهنتان جا بیفتد.

اهمیت خلاصه نویسی در درس منطق فراتر از گفته هاست؛ خلاصه فرمول هایی که گاهی اوقات لزوم به خاطر سپردن آن ها در منطق احساس شده، نکات حفظی کتاب، نکاتی که به درک آسان تر مطالب مفهومی کتاب کمک می کند و… تاثیر بسیار زیادی در به خاطر سپردن و یادگیری هرچه بیشتر مطالب دارد.

شیوه تست زنی در درس منطق قابل توجه است. بارها گفته ایم که میان زمان خواندن و زمان تست زنی در دروس غالبا حفظی رشته علوم انسانی باید فاصله ای حدودا ۲،۳ روزه باشد؛ در درس منطق اما توصیه ما تست زنی بلافاصله پس پایان مطالعه است.

در واقع درس منطق به سبب وجود نکات مفهومی فراوان که بسیاری از آن ها به صورت ریز مطرح شده اند، مستلزم تست زنی پس از مطالعه است تا نقاط ضعف مشخص شده و نکاتی که به آن ها توجه نشده، مورد توجه قرار بگیرند.

یادگیری مطالبی که حین مطالعه با درک دقیقی همراه نشده اند، از دیگر فواید تست زنی پس از مطالعه در درس منطق می باشد. در حقیقت ممکن است هنگام مطالعه به مطالبی بر بخوریم که با وجود ممارست برای فهم آن ها، نتیجه ای نگرفته و به دبیر نیز دسترسی نداشته باشیم. در این مواقع است که تست هایی دقیق و عمیق با پاسخ نامه هایی تشریحی به کمک ما آمده و باعث باز شدن مطلب و فهم آن می شوند.

یادداشت کردن نکات جدید هر تست و پاسخ نامه آن را در دفتر خلاصه نویسی هایتان فراموش نکنید.

تابستان مناسب ترین زمان برای جمع کردن کتاب منطق است. زیرا در این وقت از سال می توانید با آرامش خاطر کامل و بدون استرس به مطالعه منطق پرداخته و به طور مفهومی آن را یاد بگیرید.

نکته ای بسیار کلیدی برای موفقیت در درس منطق

بارها دیده ایم که بسیاری از داوطلبان، از ساده، خلاصه و اجمالی بودن کتاب درسی گلایه کرده و تست های طرح شده در آزمون سراسری را بسیار دشوارتر از متن کتاب درسی دانسته اند. این سخن تا حدودی صحیح است و ما برای رفع این مشکل راهکاری بسیاری کاربردی داریم.

احتمالا تا به حال اسم مجموعه کتب “معرفی علوم اسلامی” استاد مرتضی مطهری را شنیده اید؛ این کتاب در چندین مجلد به واکاوی و بررسی علوم مختلف اسلامی پرداخته که یکی از آن ها منطق بوده و در قالب کتاب “معرفی علوم اسلامی؛ فلسفه و منطق” گردآوری شده است.

دلیل معرفی کتاب استاد، کتاب منطقی که در دست دانش آموزان عزیز دبیرستانی قرار دارد، بوده که در واقع خلاصه ای از کتاب استاد مطهری می باشد؛ واضح است که مطالعه کتاب منبع در راه فهم کتاب درسی آن هم به طور جامع تر، تاثیر بسیار زیادی در تسلط داوطلبان بر کتاب منطق دارد. از این رو، توصیه ما به افرادی که خواهان به ثبت رساندن درصدهای بالا و قابل توجه برای قبولی در رشته – دانشگاه های برتر هستند، مطالعه کتاب مذکور استاد مطهری است.

و اما به عنوان پایان بخش این مطلب، بار دیگر اهمیت این درس را به شما یادآوری می کنیم. از ۲۵ سوال درس فلسفه و منطق در کنکور، حدود ۱۰ سوال به درس منطق اختصاص یافته که اغلب داوطلبان آن ها را به کناری گذاشته و سعی دارند تا به زعم خود تمرکز خود را بر دروس آسان تر بگذارند! غافل از آن که هر تست صحیح در این درس، کارایی چندین تست صحیح در سایر دروس را دارد.

شما این اشتباه سایر داوطلبان را مرتکب نشده و به کمک روش هایی که بیان کردیم، آمادگی خود را در درس منطق به حداکثر برسید.

انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


روش مطالعه درس منطق

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: سیده کوثر موسوی، ASaLi_Nh8ay، Karkiz و 2 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا