خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

VIDA VAHED

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
5/4/20
ارسال ها
134
امتیاز واکنش
1,920
امتیاز
163
محل سکونت
غرب
زمان حضور
18 روز 5 ساعت 9 دقیقه
نویسنده این موضوع
روش مطالعه علوم و فنون ادبی برای کنکور انسانی

درس علوم و فنون ادبی گرچه شاید به لـ*ـذت بخشی خوندن کتاب "فارسی" نباشه، ولی بالاخره جذابیت های خاص خودش رو داره. این کتاب ترکیبی از تاریخ ادبیات و آرایه های ادبی است.
واسه تاریخ ادبیات که یکی از بهترین رویکردها بهش، اینه که فرض کنید دارید داستان می خونید و قراره شخصیت های این داستان و مسیر زندگی شون رو حفظ کنید. خیلی ساده بگم که لـ*ـذت ببرید از یک سفر تاریخی، که طعم ادبی هم داره!

برای حفظ کردن نکات ریزتر، مثل آثار شعرا و نویسندگان، میتونید از شیوه ی فلش کارت و جعبه لایتنر بهره بگیرید. خودتون فلش کارت تاریخ ادبیات درست کنید و در زمان های پرت طول روزتون مدام تکرارشون کنید. خیلی کیف داره وقتی بعد یه مدت استمرار، میبینید که همه رو کاملا حفظید!

فقط صبور باشین و به جای غرغر و ترس اینکه: (فراموش میکنم!) با قدرت بی نظیر "مرور منظم" به خودتون ثابت کنید که (من همه چیز رو در حافظه ام دارم و به وقتش بازیابی میکنم)!

و اما آرایه های ادبی!

اون همه لطافت و زیبایی اشعار، از برکت حضور همین آرایه هاست و خب زمانی که بلدشون باشیم فهم بهتری داریم و در نتیجه لـ*ـذت بیشتری هم میبریم. آرایه ها، چندان سخت نیستند فقط باید مهارت تشخیصش رو بدست بیارید که یک راه حل داره؛ اونم خوندن اشعار و متن های بیشتر و کشف آرایه های اوناست. تست هم که همیشه در کنار خوندن کنکور باید باشه و زمان خاص خودش رو داره.

نکته ی آخر هم اینکه به آرایه هایی که مشابه هم هستن اما متفاوت اند، بیشتر دقت کنید. گاهی نکته انحرافی سوالات چهار گزینه ای، دقیقا همین هاست.

سومین بخش کتاب علوم و فنون، شامل بحث شیرین وزن و عروض و قافیه است. خوشبختانه به مبحث قافیه فقط در یک درس اشاره شده و یاد گرفتن آن با کمی تمرین ممکن است. بهترین روش برای یادگیری عروض و اوزان شعر استفاده از روش سماعی است. در روش سماعی با تقویت هوش موسیقیایی می توان در مدت زمان کوتاهی و بدون تقطیع هجایی وزن شعر را تشخیص داد. برای این کار باید تمرین کنید و خوب به وزن هر شعر دقت کنید. به تفاوت های هر رکن با رکن دیگر پی ببرید.
برای مثال اهنگ وزن مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن کاملا با وزن مفاعلین مفاعیلن فعولن متفاوت است.
شعرهای خارج از کتاب مانند مثنوی معنوی و بـ*ـو*ستان سعدی و سایت های شعر می توانند بسیار کمک کننده باشند.

انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


روش مطالعه علوم و فنون ادبی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و MacTavish
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا