خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
1586894003204.png

به بهانه‌ی معرفی دو گوشی پرچمدار سال ۲۰۲۰ وان پلاس، در ایجا قصد داریم به بررسی اولیه وان پلاس ۸ (OnePlus 8) همراه نمونه تصاویر دوربین، مشخصات فنی، قابلیت ها و قیمت آن بپردازیم.

سال گذشته مدل معمولی وان پلاس ۷ تی گزینه‌ای بود که بیشتر از مدل پرو پیشنهاد می‌شد، زیرا بیشتر ویژگی‌های کلیدی آن را با قیمتی کمتر ارائه می‌کرد. اما امسال چطور؟ آیا مدل اصلی وان پلاس ۸ باز هم ارزش خرید بیشتری نسبت به مدل پرو دارد؟

مدل اصلی ۸ به یک نمایشگر با نرخ رفرش ۹۰ هرتز مجهز است، در حالی که مدل پرو از یک نمایشگر ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد. دوربین استاندارد تله فوتو نیز در این مدل جای خودش را به یک لنز ماکرو داده است. همچنین اگر می‌خواهید از شارژ بی‌سیم استفاده کنید نیز باید مدل گران قیمت‌تر را خریداری کنید، چون وان پلاس ۸ فاقد پشتیبانی از شارژ بی‌سیم است.

بررسی اولیه وان پلاس ۸
اما نسبت به نسل گذشته چه تغییراتی را می‌توان در این مدل جدید یافت؟ شاید مهم‌ترین پیشرفت، چگونگی برش عکس‌های ثبت شده توسط دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در مقایسه با لنز تله فوتو با زوم ۲ برابری در مدل ۷ تی است. ما همچنین مشتاقیم ببینیم باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با چیپست خوشنام اسنپدراگون ۸۶۵ و یک مودم ۵G مستقل به نام اسنپدراگون X55 چه عملکردی در این گوشی خواهد داشت.

با تمام مشخصات فنی این گوشی در جدول زیر آشنا شوید:

مشخصات فنی وان پلاس ۸
نمایشگر۶.۵۵ اینچ ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل
Fluid AMOLED
+HDR10
نرخ رفرش ۹۰ هرتز
ابعاد۱۶۰.۲ در ۷۲.۹ در ۸ میلی‌متر
۱۸۰ گرم
سیستم عاملاندروید ۱۰
OxygenOS 10.0
پردازندهکوالکام اسنپدراگون ۸۶۵
حافظه۱۲۸/۲۵۶ گیگ حافظه
۸/۱۲ گیگ رم
دوربین اصلی۴۸ مگاپیکسل واید – فوکوس خودکار تشخیص فاز، فوکوس خودکار لیزری، لرزشگیر اپتیکال
۸ مگاپیکسل اولتراواید – فوکوس خودکار
۲ مگاپیکسل ماکرو
دو فلاش LED
دوربین سلفی۱۶ مگاپیکسل واید
HDR خودکار
لرزشگیر الکتریکی
اسپیکراستریو
جک هدفونخیر
باتری۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت لیتیوم پلیمر
شارژ سریع ۳۰ وات با ۵۰ درصد شارژ در عرض ۲۲ دقیقه
رنگبندیمشکی، سبز، آبی
آنباکسینگ وان پلاس ۸
مطابق همیشه، کمپانی وان پلاس در طراحی جعبه‌ی گوشی جدیدش باسلیقه و خوب عمل کرده است. در اینجا شما علاوه بر خود گوشی، یک محافظ نمایشگر، یک شارژر ۳۰ وات به نام Warp Charge 30T با یک کابل USB-A‌ به USB-C،‌ برخی استیکر با برند وان پلاس و یک قاب محافظ سیلیکونی شفاف را در اختیار خواهید گرفت.

بررسی اولیه وان پلاس 8


طراحی
وان پلاس ۸ در دست احساس آشنایی دارد. آن از لحاظ لبه‌های خمیده، ابعاد و حاشیه‌های نمایشگر شباهت زیادی با وان پلاس ۷ پرو و ۷ تی پرو دارد. البته بین آن‌ها دو تفاوت نیز وجود دارد که اگر آن‌ها را کنار یکدیگر قرار دهید، متوجه خواهید شد. طراحی مدل ۸ همچنین بسیار شبیه به ۸ پرو است.

صفحه نمایش مدل استاندارد به اندازه‌ی نسل قبل نسخه‌ی پرو بزرگ است. ابعاد آن نیز ۶.۷۸ اینچ بوده،‌ در حالی که تفاوت بین این مدل با مدل‌های نسل قبل، باریک‌تر شدن و کمی هم بلندتر شدن است. دیگر تفاوت، استفاده از یک نمایشگر مسطح در مدل ۷ تی بوده که جای خودش را به نمایشگری با لبه‌های خمیده در مدل ۸ داده است. خبری از ناچ بالای صفحه هم نیست و در عوض سازنده تصمیم گرفته از یک حفره در سمت چپ نمایشگر برای میزبانی از دوربین سلفی استفاده کند. این گوشی حالا نسبت به ۷ تی پرو کمی مربعی‌تر شده و ظاهری مردانه‌تر را به خود گرفته است.

بررسی اولیه وان پلاس 8


اما قاب جلو را ترک کنیم و به پشت بدنه برویم، جایی که برای در دست‌گیری راحت‌تر و بهتر،‌ یک شیشه‌ی منحنی حضور دارد. هرچه گوشی بزرگ‌تر باشد و قاب پشتی آن نیز شیشه‌ای باشد، آن لغزنده‌تر می‌شود. به همین خاطر این لبه‌های منحنی باعث ایجاد احساس بهتری می‌شوند. همچنین وان پلاس این شیشه را به رنگ مات درآورده تا جای اثر انگشت‌های شما روی آن باقی‌نماند. این صفحه با گوریلا گلس سه بعدی شرکت Corning محافظت می‌شود، اما مشخص نیست کدام نسخه از آن است.

بررسی اولیه وان پلاس 8


وان پلاس سه نسخه‌ی تابنده (Interstellar Glow)، سبز (Glacial Green) و مشکی (Onyx Black) را از این گوشی عرضه خواهد کرد که به نظر ما جذاب‌ترین نسخه، همان مدل اولی است. این نسخه با شیب رنگی نقره‌ای به زرد همراه است.

اما با دیدن قاب پشتی گوشی، متوجه تغییر چینش دوربین‌ها نیز می‌شویم. وان پلاس خیلی زود ماژول گرد دوربین را فراموش کرده و حالا به شکل ساده‌تری سه لنز دوربین را زیر یکدیگر در وسط قاب پشتی قرار داده است. فریم کناری OnePlus 8 که دکمه‌های فیزیکی روی آن حضور دارند نیز از جنس فلز است که به خوبی قاب پشتی و جلویی را از یکدیگر جدا کرده است. کلیدهای تنظیم ولوم در سمت چپ و کلید پاور به همراه اسلایدر سخت افزاری نوتیفیکیشن نیز در سمت راست حضور دارند.

بررسی اولیه وان پلاس 8


گوشی OnePlus 8 علیرغم اینکه از یک باتری بزرگ‌تر برخوردار بوده و نمایشگر یکسانی دارد، با وزن ۱۸۰ گرم سبک‌تر از ۷ تی پرو با وزن ۲۰۶ گرم شده است. شاید استفاده نکردن از مکانیزم دوربین سلفی پاپ آپ باعث این کاهش وزن شده باشد.

نمایشگر
این شرکت چینی از زمان عرضه‌ی سری ۷ گوشی‌هایش نشان داد که تمرکز ویژه‌ای روی بهبود عملکرد نمایشگرها کرده و آن‌ها را به ویژگی اصلی گوشی‌های خود تبدیل کرده است. سری ۸ نیز از این قاعده مستثنا نیست. حتی اگر مدل اصلی این خانواده نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را ارائه نکند و از وضوح پایین‌تری نسبت به مدل پرو برخوردار باشد، این بدان معنا نیست که با نمایشگر بدی طرف باشیم.

بررسی اولیه وان پلاس 8


این نمایشگر دارای نسبت ابعاد ۲۰:۹ بوده که فقط دو ردیف پیکسل برای ارائه‌ی نسبت ابعاد سینمایی ۲۱:۹ کم دارد. آن همچنین وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل را در ابعاد ۶.۵۵ اینچی ارائه می‌کند که اگر لبه‌های گرد آن را نیز محاسبه نکنیم، چیزی در حدود ۶.۳۴ اینچ در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این منحنی‌ها روی نمایشگر نسبت به نسل گذشته اصولی‌تر شده‌اند تا تحریف کمتری داشته باشند. البته فقط افرادی با حساسیت بالا متوجه این قضیه می‌شوند و شاید اکثر کاربران اصلاً به چنین مواردی توجه نکنند.

این نمایشگر نرخ رفرش ۹۰ هرتزی را ارائه می‌کند که از نمایشگر بسیاری از گوشی‌ها با نرخ رفرش ۶۰ هرتز بهتر بوده و این برتری در اجرای بازی‌های مدرن به خوبی مشهود است. وان پلاس نام این پنل را Fluid AMOLED گذاشته که نمایانگر سرعت بالا، در عین خمیدگی طبیعی در پنل جلو OnePlus 8 است.

دقت رنگ این نمایشگر بسیار چشمگیر است. آن از نظر بصری با چشم انسان قابل تشخیص نبوده و همچنین از استاندارد +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند. ولی متاسفانه برخی از ویژگی‌های مدل پرو نظیر Adaptive Display (تنظیم حرارت رنگ بسته به محیط اطراف) و Motion Graphics Smothing (روان شدن حرکت گرافیک‌ها) در این نمایشگر وجود ندارد.

سخت افزار
وان پلاس ۸ از جدیدترین و بهترین چیپست کوالکام، اسنپدراگون ۸۶۵ با یک مودم خارجی به نام اسنپدراگون X55 که روی باندهای ۴G‌ و ۵G کار می‌کند،‌ قدرت می‌گیرد. هرچند از ۵G mmWave پشتیبانی نمی‌شود، اما به وای فای ۶ مجهز است. البته هر دو شبکه هنوز محدود به کشورهای اندکی می‌شوند و روترهای وای فای ۶ زیادی در بازار وجود ندارد.



و هرچند که اسنپدراگون ۸۶۵ از حافظه LPDDR5 پشتیبانی می‌کند،‌ اما وان پلاس این حافظه را برای مدل پرو در نظر گرفته و نسخه‌ی اصلی این خانواده به حافظه‌ی قدیمی‌تر LPDDR4X مجهز است که ۵۰ درصد کندتر و ۴۵ درصد مصرف انرژی بیشتری نسبت به مدل جدیدتر دارد. به هر حال شما ۸ تا ۱۲ گیگابایت رم LPDDR4X و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.0 را در اختیار خواهید داشت.

این نخستین گوشی هوشمندی نیست که به چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ مجهز است، بنابراین عملکرد تا حدی پیش‌بینی شده دارد. ما به زودی بنچمارک‌های مربوط به این گوشی را نیز بررسی خواهیم کرد.

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر گوشی OnePlus 8 را نیز فراموش نکنید. خود وان پلاس جزئیات خاصی در مورد آن را ارائه نکرده است، اما همانند گذشته ما آن را سریع و قابل اطمینان می‌دانیم. از نظر باتری نیز این گوشی به ظرفیت کمتری نسبت به مدل پرو برخوردار بوده و ظرفیت ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را ارائه می‌کند. هرچند این نسبت به نسل گذشته، افزایش پیدا کرده است. اما سرعت شارژ آن بدون تغییر مانده و با توان ۳۰ وات (فناوری Warp Charge 30T) شارژ می‌شود. متاسفانه شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس بی‌سیم در این مدل ارائه نمی‌شود.

دوربین
دنباله رو نسل قبلی، وان پلاس ۸ از دوربین سه‌گانه بهره می‌برد؛ اما به جای یک لنز تله فوتو،‌ اکنون یک لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی به کار رفته است. در عوض وان پلاس برای زوم، از عکس‌های لنز ۴۸ مگاپیکسلی اصلی برش می‌زند. گلکسی اس ۲۰ و اس ۲۰ پلاس نیز از همین تکنیک استفاده می‌کنند، اما حسگر دوربین آن‌ها ۶۴ مگاپیکسلی است. ما عملکرد این تکنیک را مشابه لنزهای تله فوتو می‌دانیم.

بررسی اولیه وان پلاس 8


در بررسی اولیه وان پلاس ۸ ما متوجه این شدیم که متأسفانه حسگر ۴۸ مگاپیکسلی به کار رفته در مدل OnePlus 8 مشابه آنچه در مدل ۸ پرو به کار رفته نیست. این گوشی از حسگر تصویر قدیمی‌تر Sony IMX586 با اندازه پیکسل ۰.۸ میکروپیکسل به جای حسگر Sony IMX689 (در مدل پرو) با اندازه پیکسل ۱.۱۲ میکرو پیکسل استفاده می‌کند. با این حال شما لرزشگیر اپتیکال و دیافراگم باز f/1.75 را از آن نیز دریافت خواهید کرد. در زیر نمونه تصاویر ثبت شده با لنز ۴۸ مگاپیکسلی این گوشی با به صورت معمولی و با زوم ۲ برابری را می‌توانید ببینید.

بررسی اولیه وان پلاس 8
بررسی اولیه وان پلاس 8
بررسی اولیه وان پلاس 8

دوربین معمولی

بررسی اولیه وان پلاس 8
بررسی اولیه وان پلاس 8
بررسی اولیه وان پلاس 8

زوم ۲ برابری

دوربین اولتراواید این گوشی نیز قادر به ثبت عکس‌های ۱۶ مگاپیکسلی با زاویه‌ی نه چندان عریض ۱۱۶ درجه‌ای و دیافراگم f/2.2 است، در حالی که دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی به ثبت عکس‌های پرتره کمک می‌کند. عکس‌های ثبت شده با لنز اولتراواید این گوشی را در زیر ببینید.

بررسی اولیه وان پلاس 8

اولترا واید

یک دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی نیز درون حفره‌ی روی نمایشگر OnePlus 8 حضور دارد که دیافراگم f/2.0 و اندازه پیکسل‌های ۱ میکرو پیکسل را ارائه می‌کند. در زیر نمونه تصاویر عکس سلفی معمولی و با حالت پرتره که توسط وان پلاس ۸ ثبت شده را می‌توانید مشاهده کنید.

بررسی اولیه وان پلاس 8
معمولی
بررسی اولیه وان پلاس 8
پرتره

و تا فراموش نکردیم، این دو نیز نمونه تصاویر دوربین ماکرو گوشی جدید وان پلاس هستند. در بررسی اولیه وان پلاس ۸ ما متوجه عملکرد خوب این دوربین ماکرو شدیم. با وجود ۲ مگاپیکسلی بودن، ولی آن می‌تواند عکس‌های خوبی را از گل و گیاه و اجسام کوچک از نزدیک بگیرد.

بررسی اولیه وان پلاس 8
بررسی اولیه وان پلاس 8

ماکرو

نسخه‌ی نونوار شده‌ی رابط کاربری OxygenOS 10.5
هیچ ویژگی جدیدی برای ارائه در رابط کاربری OxygenOS این گوشی وجود ندارد. فقط تغییرات جزئی نسبت به آنچه در مدل‌های نسل قبل دیده بودیم، کرده است. قابل توجه‌ترین تغییر، آیکون‌های سیستمی جدید و والپیپرهای پویا همراه با حالت تیره Dark Mode 2.0 است. دارک مود جدید در واقع همان حالت تیره‌ی گسترده‌ی سیستمی است، اما اکنون با اپلیکیشن‌های متفرقه عملکرد بهتری دارد.

بررسی اولیه وان پلاس 8


شب تا صبح گوشی‌تان را به شارژ بزنید!
یک جفت تنظیم نمایشگر جدید نیز شامل پنهان‌سازی حفره با یک نوار مشکی در بالای نمایشگر، به منوی تنظیمات اضافه شده است. و در انتها باید به قابلیت شارژ هوشمند (Smart Charging)‌اشاره کرد. این نرم افزار روی عادات استفاده‌ی شما از گوشی نظارت می‌کند و به همین خاطر شب قبل خواب می‌توانید با خیال راحت گوشی‌تان را به شارژ بزنید و وقتی بیدار شدید،‌ بدون به وجود آمدن هرگونه مشکلی آن را از شارژ بکشید. این می‌تواند به حفظ عمر باتری در دراز مدت کمک کند.

جمع‌بندی
برخلاف خانواده وان پلاس ۷ تی، گوشی وان پلاس ۸ ارتقاء بزرگی را نسبت به نسل گذشته ارائه نمی‌کند. مطمئناً افزایش ظرفیت باتری و اندازه‌ی نمایشگر قابل تقدیر است، اما OnePlus 8 با افزایش قیمت مواجه شده که به خاطر اضافه شدن فناوری ۵G خواهد بود. این شرکت گوشی جدیدش را با قیمت پایه ۶۹۹ دلاری عرضه می‌کند. این می‌تواند وان پلاس که گذشته به ارائه کننده‌ی قاتل پرچمداران با قیمتی بسیار پایین‌تر مشهور بود را از نظر سـ*ـیاست قیمت گذاری به دیگر شرکت‌ها همچون سامسونگ،‌ اپل و هواوی نزدیک کند.

بررسی اولیه وان پلاس 8


وان پلاس اکنون رسماً وارد لیگ بزرگان بازار شده است. باید دید آیا وان پلاس ۸ می‌تواند نگاه منتقدان را نسبت به خودش مثبت کند یا خیر؛ زیرا این مهم‌ترین بخش برای موفقیت در بازار است. خود ما به عنوان یک رسانه‌ی مستقل، پس از بررسی اولیه وان پلاس ۸ ، عملکرد این گوشی را در تمام بخش‌ها مثبت ارزیابی می‌کنیم.

انجمن رمان نویسی


بررسی اولیه وان پلاس ۸ – OnePlus 8 ؛ مشخصات نخستین گوشی ۵G وان پلاس

 
  • تشکر
Reactions: Mounes Hasanpour و Leyla
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا