خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع




اگر به‌دنبال خرید کامپیوتری با بودجه محدود هستید که بتواند بازده مناسبی در کارهای روزمره داشته باشد، با راهنمای خرید پی‌سیِ رده پایین در اسفندماه همراهِ رمان98 باشید.

خرید قطعات کامپیوتر و سخت‌افزار مناسب، همیشه یکی از دغدغه‌های کاربران در بازارِ سنتی ایران است که اطلاع‌رسانی در آن به نحوِ مطلوبی صورت نمی‌گیرد و معمولا قیمت قطعه به‌تنهایی اولین و شاید تنهاترین معیار برای خرید در نظر گرفته می‌شود. قیمت‌های متفاوت و حتی قطعات شبیه‌سازی شده از اصل هم به این وضعیتِ نامطلوب دامن می‌زند و بسیاری از کاربران را گرفتارِ خریدِ قطعاتِ تقلبی، بی‌کیفیت یا ناسازگار با هم می‌کند.

در این سری مقالات سعی می‌کنیم جدیدترین محصولات سخت‌افزاری کامپیوترهای شخصی را معرفی کنیم و مناسب‌ترین‌ها را باتوجه‌به قیمت و رده فروش بازار مطابق با معیار جهانی و همچنین وجود آن‌ها در بازار داخلی پیشنهاد دهیم. به همه کاربران و مخاطبان خود توصیه می‌کنیم تا قبل از مراجعه به بازار یا سایت‌های فروش آنلاین، این راهنما را به دقت مطالعه و پویش کنند تا بتوانند مناسب با کاربرد و بودجه خود آگاهانه عمل کنند. در این سلسله مقالات چهار سیستمِ مختلف از سیستم‌های پی‌سی با کارکردهای متداول را معرفی و چگونگی انتخاب قطعات را تشریح خواهیم کرد. توجه داشته باشید که قیمت‌ها براساس نرخ روز بازار بورس لوازم رایانه در تهران محاسبه شده و صرفا جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارد.

سیستم با بودجه‌ی محدود (راندمان قابل قبول - مناسب برای کاربری روزمره- چندرسانه‌ای با کیفیت بالا- بازی‌های بسیار سبک یا قدیمی)

کاربری

از این سیستم نمی‌توان انتظار بالایی داشت، اگر بازی‌های جدید با تنظیماتِ معمولی یا پایین یا بازی‌های قدیمی با فریمِ بالا، دیدن فیلم‌هایی با کیفیتِ بالا، گشت‌و‌گذار در اینترنت، کار با ایمیل یا ویرایش و کار با اسناد مدنظر شما باشد این سیستم می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. البته برخی از این خواسته‌ها را می‌توان با خرید یک تبلت یا گوشی موبایل رده متوسط هم برآورده کرد، اما قطعا انعطاف و توانایی اجرای انبوهی از نرم افزارهای مختلف را به مانند این پی‌سی نخواهد داشت:

(قیمت تمام قطعات در ۲۰ اسفندماه براساس بازار تهران بروز شده است)

PC-List-Header-3


سه میلیون و ۱۹۰ هزار تومان
(یک میلیون تومان)
AMD Ryzen 5 3400G
(Intel Pentium G5400)
CPU
یک میلیون و ۵۰ هزار تومان
(یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان)
ASUS PRIME A320M-K
(ASUS PRIME B360M-K)
MotherBoard
یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانGSkill AEGIS 2*8GB 3000Mhz - 16GBRAM
---
(دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان)
Onboard
(ASUS GTX1050 DUAL 2GB GDDR5)
VGA
۷۴۰ هزار تومانWD Blue 1TB 7200Rpm 64MBHDD
۲۹۰ هزار تومانASUS 24X SATAODD
۶۴۵ هزار تومانGREEN GP480A-EUDPower
٢۴۰ هزار تومانGREEN HiwaCase
هفت میلیون و ۸۵۵ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)---
تفاوتِ قیمت با سیستم پیشنهادی ماهِ گذشته
Up Arrow price
یک میلیون و ۴۹۰ هزار تومان افزایش



راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

 

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
مهم: با وجود قانونِ ارزی جدید برای دسترسی واردکنندگانِ کالاهای گروه آی‌تی به سامانه‌ی نیما، قیمت‌ِ قطعات همچنان با ارزِ آزاد محاسبه می‌شود.

در بهمن‌ماه Ryzen 5 3400G به فهرستِ بهترین پردازنده‌ی دارای گرافیکِ مجتمع در رده‌ی پایینی بازگشت. اما قیمتِ مادربرد و حافظه به موازاتِ آن دوباره روند صعودی گرفت و باعثِ گران‌تر شدنِ سیستمِ پیشنهادی شد. بقیه‌ی قطعات نیز کمابیش با سیرِ صعودیِ قیمت مواجه هستند.

اخطار: بیش از ۹۰درصد دی‌وی‌دی رایتر‌های موجود در بازارِ داخلی تقلبی است و مدل‌های بازسازی شده را با برچسبِ ASUS به فروش می‌رسانند. آمارِ فروشِ هارددیسک‌های بازسازی شده در بازار هم به‌شدت افزایش پیدا کرده است. هنگامِ خرید ازطریقِ نرم‌افزار از اصالتِ کالا، کارکرده نبودن و تاریخِ ساختِ آن اطمینان حاصل کنید.

همچنین مانیتورهای موجود در بازار هم اکثرا قاچاقی وارد شده و بدون گارانتی هستند و باتوجه‌به وضعیتِ حمل‌و‌نقل و مشاهداتی که از وضعیت این کالاها داشته‌ایم، ریسک خرابی و نبودن لوازم جانبی در بسته‌بندیِ آن‌ها بسیار بالاست.

باتوجه‌به شرایط موجود توصیه می‌شود با عنایت به قیمت‌های فعلی، حتی‌المکان قبل از مراجعه به بازارِ کامپیوتر و خرید، در موردِ انتخاب‌ها تحقیق کرده و فهرستِ اقلامِ مورد نیاز را قطعی کنید.

پردازنده‌های Ryzen 3 3200G و Ryzen 5 3400G با گرافیکِ مجتمعِ RX VEGA معرفی و عرضه شده‌اند و باتوجه‌ به توانایی خوبی که در اجرای بازی‌‌های جدید با کیفیت و راندمانِ متوسط دارند، آن‌ها را در فهرستِ سیستمِ پیشنهادی اصلی جایگزینِ A8-7650K کردیم. این جایگزینی البته با افزایشِ قیمت هم همراه شده که به نسبتِ راندمانی که در بازی‌ها به‌دست می‌آید ارزشمند است.

پردازنده‌های نسل هشتمِ Core i3-8100 از اینتل هم به بازار عرضه شده‌اند که راندمانِ بسیار بالاتری نسبت به نسلِ قبلی دارند، اما فعلا به خاطرِ قیمتِ بالا و عدمِ وجودِ مادربردهای ارزان‌قیمت، انتخاب اصلی برای بودجه‌ی محدودِ ما در اینجا نیستند. پردازنده‌های رده پایین و خوش قیمتِ سری Ryzen 3 هم در رقابت با پردازنده‌های رده پایین از اینتل به خاطر نداشتنِ واحد گرافیکِ مجتمع شانسِ زیادی نخواهند شد.

کارت‌‌های گرافیک رده میانی و ارزان‌قیمت 560 RX از برندهای اصلی موجود هستند و این کارت‌ها را برای سیستم جایگزین در این رده‌ی قیمتی انتخاب کرده‌ایم و در فهرست پیشنهادی جایگزین قرار دادیم. در صورت تأمین بودجه‌ی بالاتر خریدِ کارت RX 570 توصیه می‌شود که راندمانِ بسیار بهتری دارد.

حافظه‌ی مدلِ منتخبِ اصلی را هم به ۱۶ گیگابایت (دو ماجولِ ۸ گیگابایتی) افزایش دادیم. با انتخاب ماجول‌های حافظه با فرکانس بالاتر از ۲۴۰۰ مگاهرتز می‌توانیم هم راندمانِ پردازشی و هم راندمانِ گرافیکی سری پردازنده‌های رایزن را به سطح بالاتری ارتقا دهیم. افزایش ظرفیت هم به جز کارکردِ روان‌تر، باعثِ افزایشِ نسبی فریم‌دهیِ گرافیکِ یکپارچه‌ی Ryzen نیز خواهد شد، چرا که رمِ سیستم در حالت دو کاناله کار خواهد کرد و پهنای باندِ بالاتری خواهد داشت و از آن‌جا که واحد گرافیکیِ مجتمع هم از رم اصلی سیستم به‌عنوان حافظه‌ی گرافیکی بهره می‌گیرد، هرچه فرکانسِ حافظه و پهنای باندِ آن بیشتر باشد، احتمالِ به‌دست آوردنِ فریمِ بالاتر مخصوصا در رزولوشن‌های 1080p و بالاتر افزایش پیدا می‌کند.

سوالی که بسیاری از دوستان در ماه‌های گذشته پرسیده بودند درباره‌ی انتخاب پردازنده‌های مدل Pentium یا Core i3 از اینتل به‌جای APU‌-های ا‌ِی‌اِم‌دی بود. هر چند که پردازنده‌های هم رده از اینتل سرعت پردازش بسیار بالاتری دارند، اما از نظر گرافیکی هنوز هم عقب‌تر هستند و دست کم در این رده برای سیستم جمع و جور و بودجه‌ایِ ما بهترین گزینه نیستند. اما اگر در آینده قصد ارتقای این سیستم را داشته باشید، قطعا داشتن پلتفرم اینتلی با سوکت جدیدِ ۱۱۵۱ انتخاب بهتری است



راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

 

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
پردازنده، مادربرد و رم

در رده‌ی سیستم‌های ابتدایی، بهترین انتخاب موجود APU-های ساخت شرکت اِی‌اِم‌دی هستند. APUها اولین‌بار در سال ٢٠١١ توسط ا‌ِی‌اِم‌دی معرفی شدند و هدف از ساخت آن‌ها معرفی راهکاری ارزان‌قیمت برای برآورده کردن نیازهای پردازشی و گرافیکی تنها در یک تراشه‌ی واحد بود؛ تراشه‌ای که چند سال بعد در کنسول‌های نسل جدید پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان هم با کمی تغییرات بکار گرفته شد. پردازنده‌ی منتخب زومجی در اینجا از معماری +Zen با ۴ هسته‌ی فیزیکی و فرکانس کاری توربوی ٣.۷ گیگاهرتز و گرافیک مجتمعِ ۸ هسته‌ای نسل جدیدِ VEGA 8 بهره‌گیری می‌کند. واحدِ گرافیکیِ این پردازنده در بررسی‌ها تا سطح ۱۲۵۰ مگاهرتز هم اورکلاک شده و توانِ مصرف پردازنده یا TDP آن هم ۶۵ وات تعیین شده است. برای راندمانِ بالاتر هم پردازنده‌ی Ryzen 5 2400G/3400G با سه هسته‌ی گرافیکی بیشتر و فرکانس کاریِ بالاتر روی هسته‌های پردازشی توصیه می‌شود که البته حدود ٣٠ درصد هم گران‌تر است.

AMD Ryzen 3 3200G


پردازنده‌ی Ryzen 3 3200G از سری پردازنده‌های Raven Ridge دارای گرافیکِ وگا، ساخت AMD

مزیت این رده پردازنده‌ها نه در سرعت پردازش خام آن‌ها، بلکه در قدرت تراشه‌ی گرافیکی مجتمع شده در آن است که از گرافیک پردازنده‌های هم‌رده‌ی اینتلی خود بسیار بیشتر است. البته سخت است که بتوان قدرت گرافیکی در این سطح را برای تمامِ بازی‌های مطرحِ پی‌سی مناسب تعبیر کرد، اما چون انتخاب قطعات در این رده‌ی قیمتی براساس گرافیک Onboard یا مجتمع در پردازنده و بدون استفاده از کارت گرافیکی مجزا بوده، انتخاب پردازنده‌ای که گرافیک مجتمع آن قوی‌تر از مدل‌های مشابه باشد، تیری است که می‌توان با آن دو هدف را نشانه گرفت. استفاده از دو ماجول رم ۴ گیگابایتی هم کمترین توصیه‌ی ممکن برای استفاده در سیستم‌عامل‌های امروزی و اجرای یک یا دو برنامه‌ی کاربردی به‌صورت همزمان است، اما باتوجه‌به تفاوت قیمتِ کیت‌های ۸ و ۱۶ گیگابایتی، صرفه با خرید کیت‌های دوتاییِ ۱۶ گیگابایتی است. در مورد فرکانسِ کاریِ رم منتخب هم بهتر است یادآوری کنیم که در صورت به کارگیری ماجول‌های سریع‌تر، راندمان گرافیک مجتمع نیز به همان نسبت بالاتر خواهد رفت و این یکی از خصیصه‌های خوب پردازنده‌های رایزن سری G است.

ASUS PRIME A320M-C


مادربرد ASUS دارای سوکت AM4 و سازگار با APU-های Raven Ridge با مدلِ Ryzen 3/5



راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

 

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
کارت گرافیک

مشخص است برای سیستمی که با اهداف بازی و برنامه‌های گرافیکی تعیین نشده نمی‌توان در این بخش گفتنی‌های زیادی داشت، اما همین سیستم رده پایین را هم می‌توان با اضافه کردن کارت گرافیکی مجزا برای بازی با تنظیمات پایین یا برنامه‌های ویرایش گرافیکی مثل فتوشاپ توانمندتر کرد.

اما کارت‌ گرافیکیِ رده متوسط RX 560 در دایرکت ایکس 11 راندمانی برابر با R7 370 از نسلِ قبلی و همرده‌ی GTX 950 و در دایرکت ایکس 12 راندمانی برابر یا بهتر از GTX 960 ارائه می‌کند و می‌تواند انتخاب خوبی برای بازی‌های جدید در رزولوشن 1080p و نرخ فریم حداقلی ٣٠ فریم بر ثانیه باشد. RX 560 هم تنها با افزایشِ سرعت ساعتِ کاری و افزایش در ظرفیتِ حافظه‌ی گرافیکی به چهار گیگابایت انتخابِ جدیدتر ولی گرانتری محسوب می‌شود. RX 570 هم فعلا از نظر قیمتی در این رده‌ی بودجه‌ای جایگاهی ندارد، اما با هزینه‌ی بالاتر انتخاب بسیار مناسبی است.

Asus-STRIX-RX560-O4G-EVO-GAMING




راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

 

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
نمایشگر

برای سیستمِ منتخبِ این بخش خرید یک مانیتور با ابعاد ١٩ تا ٢٢ اینچی پاسخگوی نیازهای روزمره بوده و در عین حال با توان گرافیکی سیستم هم همخوانی دارد. این مدل‌ها رزولوشن‌های ۱۶۰۰ در٩٠٠ پیکسل یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارند. مدل ASUS VS197DE یک مانیتور ١٩ اینچی، BenQ GL2070 یک ۲۰ اینچی با رزولوشنِ پایین، نمایشگر ۲۲ اینچی SAMSUNG S22F355 و LG 20MP38HB هم از جمله انتخاب‌های موجود هستند.

سیستم جایگزین

این سیستم در صورت عدم دسترسی به ترکیبِ قطعات اصلی یا با اولویت قرار دادن ارتقای قطعات در آینده توصیه می‌شود. مزیت این سیستم راندمان بسیار بالاترِ پردازنده و کارت گرافیکی است. همچنین این ترکیب تا سریع‌ترین پردازنده‌ی نسل هشتم و نهمِ Core i7 قابل ارتقا خواهد بود.

PC-List-Header-Alternate


یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
(یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان)
Intel Core i3 9100F BOX
(Intel Core i3 8100 BOX)
CPU
یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانASUS PRIME H310M-CMotherBoard
یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانGSkill AEGIS 2*8GB DDR4 3000-16GBRAM
سه میلیون و ۵۰ هزار تومان
دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
ASUS CERBERUS GTX 1050 TI O4G 4GB GDDR5
(ASUS PH-GTX 1650-O4G 4GB GDDR5)
VGA
۷۴۰ هزار تومانWD Blue 1TB 7200Rpm 64MBHDD
۶۸۰ هزار تومانWD Green 240GBSSD
۲۹۰ هزار تومانASUS 24X SATAODD
۹۰۰ هزار تومانGREEN GP550A-UKPower
۳۴۰ هزار تومانPARS EVOCase
ده میلیون و ۴۰۰ هزار تومانجمع کل‌ (تومان)---
SSD

در این رده قیمتی از مدل‌های SSD با استاندارد SATA بهره‌گیری می‌کنیم تا علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، به بهترین راندمان در کارکردِ سیستم عامل نسبت به هارددیسک‌های مکانیکی دسترسی پیدا کنیم و زمانِ پاسخگویی سیستم هم به طرزِ چشمگیری افزایش پیدا کند. در ادامه می‌توانید مقایسه تفاوت‌ سرعت حافظه ذخیره‌سازی SSD و HDD در لودینگ بازی‌ها را مشاهده کنید:


مدل WD Green 240GB با بهره‌گیری از کنترلر Silicon Motion SM2258XT و تراشه‌های حافظه‌ی SanDisk به تعدادِ چهار عدد ساخته شده و عمرِ عملیاتیِ تعریف شده برای آنها ۸۰ ترابایت اعلام شده است. مدلِ ADATA Ultimate SU650 240GB هم از تراشه‌های حافظه‌ی TLC-3bit استفاده کرده و به علاوه یک حافظه‌ی سریعِ میانجیِ SLC هم دارد. سرعتِ ترتیبیِ این مدل‌های پایین‌رده به ۵٢۰ مگابایت بر ثانیه در عملیات خواندن و حدودِ ۴۵۰ مگابایت بر ثانیه در عملیاتِ نوشتن محدود می‌شود.

در مقاله‌ی بعد که به‌ زودی منتشر می‌شود برای مطالعه راهنمای خرید سیستم رده متوسط با رمان98 همراه باشید.



راهنمای خرید کامپیوتر پایین رده

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا