خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

!MeŁłКa ƝasłƦłaƝ!

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/10/19
ارسال ها
1,150
امتیاز واکنش
10,426
امتیاز
323
زمان حضور
73 روز 8 ساعت 4 دقیقه
نویسنده این موضوع
چگونه و در چه زمانی کودکمان را از پوشک بگیریم؟
۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
تعداد نظرات: ۳

برنامه ریزی کنید که دوران آموزش مصادف با سفر یا آمدن مهمانی که قرار است چند روز در منزلتان بماند، نباشد. بهترین فصل برای آموزش کودک فصل تابستان است.

سرویس سبک‌زندگی فردا: یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین در مورد کودکانشان، موضوع توالت رفتن و از پوشک گرفتن آنهاست. اینکه چه سن و سالی برای این کار مناسب است و چگونه به کودک آموزش دهند که در این مورد به استقلال برسد، سوالاتی است که در این یادداشت به آن پاسخ خواهیم داد.


بهترین سن
دو سالگی، معمولا اولین زمان برای گرفتن کودک از پوشک است. اما این یک قانون نیست. شما می‌توانید هرگاه که کودک برای این کار آماده بود، شروع کنید. بهترین سن برای این پایان سه سالگی است. معمولا کودکان از ۱۸ ماهگی می‌توانند ادرار خود را کنترل کنند، البته این سن تقریبی است و در همه کودکان یکسان نیست. اگر کودک شما دارای این علائم بود یعنی به لحاظ جسمی آماده است:


۱.از پوشیدن پوشک فرار کند یا هنگام پوشیدن پوشک گریه و مقاومت کند

۲. نسبت به دستشویی رفتن والدین کنجکاوی نشان دهد

۳. توانایی فهمیدن دو کار را به صورت همزمان داشته باشد

۴.بتواند پنج دقیقه بنشیند

۵. بتواند شلوارش را خودش در بیاورد

۶. وقتی شما سرپایش می‌گیرید بدون اینکه به او بگویید دستشویی کند.


به این نکات دقت داشته باشید
قبل از شروع آموزش دقت داشته باشید که کودک نباید اسهال یا یبوست داشته باشد، این باعث می‌شود که دوره آموزش‌ برای او طاقت فرسا شود. دخترها زودتر از پسرها می‌توانند این دوره را بگذرانند. در دوره آموزش کودک، می‌توانید شب‌ها او را پوشک کنید. انجام این کار تا سن سه سال و نیم بدون اشکال است.


خودتان را آماده کنید
برای این دوره آموزشی نه تنها کودک که شما نیز باید آماده باشید. برنامه ریزی کنید که دوران آموزش مصادف با سفر یا آمدن مهمانی که قرار است چند روز در منزل‌تان بماند، نباشد. بهترین فصل برای آموزش کودک فصل تابستان است. نباید در این دوران چند آموزش را با هم به کودک تحمیل کنید. جدا کردن محل خواب کودک یا گرفتن او از شیر را برای زمان‌های دیگر بگذارید.


امکانات لازم
برای کودک‌تان لگن خوب بخرید. می‌توانید چند لگن و در رنگ‌های متنوع تهیه کنید. بگذارید خودش انتخاب کند و اولین لگنی را که آن را برداشت و با آن شروع به بازی کرد را بخرید. لگن باید برای چند روز به وسیله بازی کودک تبدیل شود. لگن را در این چند روز مقابل تلویزیون یا در اتاق خواب کودک قرار دهید تا به آن عادت کند. سپس لگن را به دستشویی برده و در محل ثابتی قرار دهید. اگر به خانه مادرتان زیاد رفت و آمد می‌کنید، لگنی هم‌شکل و هم‌رنگ لگن در منزل برای فرزندتان تهیه کنید و در دستشویی آنجا هم قرار دهید.


عجله نداشته باشید
برای این کار به هیچ وجه عجله نداشته باشید. در غیر این صورت زحمت خودتان برای شست و شوی خرابکاری‌های فرزندتان بیشتر خواهد شد. کودک در این مورد باید به آمادگی جسمی و روحی برسد. برای کسب آمادگی کودک باید او را تشویق کنید. این تشویق حتما باید به صورت مادی باشد. به عنوان مثال برایش خوراکی‌هایی را که دوست دارد تهیه کنید. بستنی و لواشک‌های دست‌ساز خودتان می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشد. تشویق‌ها باید در ابتدا پررنگ و به مرور کمرنگ و حذف شود.


یک محیط شاد و رنگارنگ
برای اینکه کودک به دستشویی رفتن بیشتر ترغیب شود آنجا را کاملا تمیز کنید. عکس‌های زیبا روی دیوارش بچسبانید و چند اسباب بازی مخصوص برای بازی در آنجا برای کودکتان تهیه کند. همچنین روی لگن او را هم می‌توانید با برچسب‌های شخصیت‌های مورد علاقه‌اش تزئین کنید.

یا می‌توانید آنجا برایش کتابی که دوست دارد را بخوانید تا زمان برایش راحت‌تر بگذرد.
قدم اول
همین که کودک از خواب بیدار شد او را سر لگن بنشانید و از او بخواهید کارش را انجام دهد. اسباب‌بازی‌هایی که برایش تهیه کردید را به او بدهید تا با آنها بازی کند. بعد از تمام شدن کارش او را ببوسید و برای بیست دقیقه او را باز بگذارید. بعد دوباره او را پوشک کنید. بعد از دو ساعت پوشکش را باز کنید، اگر خشک بود دوباره او را روی لگن بنشانید و اگر خیس بود یعنی کودک زودتر از دو ساعت ادرار می‌کند. به این ترتیب فواصل زمانی نیاز کودک به دستشویی رفتن را محاسبه کرده و از این به بعد در زمان مناسب او را به دستشویی ببرید. در این دوره حتما کودک باید در فاصله دو ادرار پوشک شده باشد. به این صورت عادت می‌کند در زمانی که او را باز می‌کنید ادرار کند. عادت کردن کودک به این وضعیت یک هفته تا سه هفته زمان می‌برد. بعد از اینکه کودک به این وضعیت عادت کرد دیگر بین زمان دستشویی رفتن او را پوشک نکنید. بهتر است اگر کودک‌تان مایل است که خودش را بشورد این کار را با نظارت خودتان به او بسپارید.


فقط ده دقیقه
اگر کودک‌تان بیشتر از ده دقیقه روی لگن نشست و هیچ کاری نکرد، به اجبار از او نخواهید که ادرار کند. او را از دستشویی بیرون بیاورید و یک ساعت بعد دوباره او را به دستشویی برگردانید. اگر کودک‌تان از دستشویی کردن می‌ترسد برای او توضیح دهید که این کار نه تنها برایش هیچ ضرری ندارد بلکه بسیار هم مفید است.

شب ادراری
برای گرفتن کودک از پوشک در شب، باید ببینید که کودک شما جزو کدام است. دسته‌ای که همیشه شب‌ها پوشکش خشک است و نزدیک صبح خیس می‌شود یا دسته‌ای که تمام شب پوشکش خیس است. کودکانی که صبح پوشک‌شان را خیس می‌کنند، باید صبح زود بیدارشان کنید و رروی لگن بنشانید. این در مورد کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود. اما کودکی که شب تا صبح پوشکش خیس است یعنی به هیچ وجه برای گرفتن پوشک آماده نیست و باید فعلا صبر کنید. اگر از این مرحله هم به خوبی عبور کردید ولی پس از مدتی فرزندتان دچار شب ادراری شد این یعنی شرایط روحی او تغییر کرده، خسته است یا اینکه شب مایعات زیادی خورده است.


وسواسی نباشید
توجه داشته باشید که در این دوره شما باید وسواس را کنار بگذارید. هر اندازه که کودک شما برای این کار آماده باشد به هر حال مشکلاتی از نظر تمیزی و بهداشت خواهید داشت. اگر بسیار وسواسی هستید می‌توانید برای یک تا دو ماه فرش‌های‌تان را لوله کرده و گوشه اتاق بگذارید یا برای مدتی بی‌خیال دکور خانه شوید. همچنین برای تمیز ماندن خانه‌تان لازم نیست به کودک مایعات کمتر بدهید. این کار باعث ایجاد یبوست و درد در کودک خواهد شد و او را از لگن بیزار خواهد کرد. چرا که تصور می‌کند به خاطر نشستن روی لگن دچار چنین دردی شده است.


عصبانیت ممنوع
در دوره آموزش کودک، باید بر اعصاب‌تان مسلط باشید و کودک را تنبیه نکنید. فریاد کشیدن سر کودک مسئله را پیچیده‌تر خواهد کرد. علاوه بر این دعوا کردن باعث می‌شود که کودک تصور کند دستشویی کردن یک اشتباه بزرگ است و دچار سرخوردگی شود. این احتمال وجود دارد که کودک در سه، چهار روز یا هفته اول به خوبی با شما همکاری کند اما بعد خسته شود و دوباره به روزهای قبل از آموزش برگردد. در این حالت به او فرصت دهید و چند روزی را برای استراحت او در نظر بگیرید.


آموزش‌های یکسان
برای به خوبی سپری شدن این دوره، کودک باید تحت آموزش‌های یکسان قرار بگیرد. اگر او را به خانه مادرتان می‌برید، به مادرتان بسپارید که دقیقا مثل شما او را آموزش بدهد تا کودک دچار سردرگمی نشود. حتما بعد از تمام شدن کار کودک حتی در صورتی که دست‌های او به هیچ چیز آلوده‌ای برخورد نکرد، دست‌هایش را بشویید. کودک باید یاد بگیرد که بعد از هر بار دستشویی رفتن باید دستان خود را بشویی


چگونه کودک را از پوشک بگیریم؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا