- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
مطالعه و بررسی علمی برخورد یک جسم در مقابل جریان هوا را علم آیرودینامیک میگویند. امروزه محاسبه ضریب آیرودینامیک خودروها در مکانهایی به نام تونل باد صورت میگیرد. نزدیک به نود سال است که مقاومت هوا در مقابل حرکت بدنه خودرو، ذهن طراحان آن را در سرتاسر جهان درگیر خود نموده است. زمانی که بحث کاهش مصرف سوخت و آلایندههای هوا به میان میآید، نقش آیرودینامیک در بدنه خودرو پر رنگتر نیز میشود. هر چند که کاربرد این علم در کاهش صدای باد در درون کابین نیز تأثیر بسزایی دارد.
اولین خودروها با طراحی آیرودینامیک
از همان دهههای آغازین ظهور صنعت خودرو، علم آیرودینامیک و کاربرد آن در کانون توجه طراحان خودرو بوده است. از نخستین خودروهایی که با نگاهی به این علم ساخته شدهاند می توان به خودروی آلمانی رامبلر تروپفن واگن در سال 1921 میلادی، خودروی آمریکایی کرایسلر ایرفلو در سال 1934 و همچنین خودرویی از جمهوری چک به نام تاترا 77 اشاره داشت، که البته مورد مذکور نیز در سال 1934 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد. ناگفته نماند که ضریب پسای 0.212 بدنه در خودرو تاترا 77 حتی در دنیای نوین خودرو هم رقمی قابل تأمل است.
فشار هوا و ایجاد نیروی پسا (drag)
هوا همانند آب خاصیت چسبندگی دارد. برای مثال، اگر دستمان را لحظاتی چند در درون بطری آب قرار دهیم میبینیم که پس از خروج، مقداری از این سیال به آن میچسبد و به همین سبب، آب را دارای خصلت چسبندگی دانسته و مولکولهای آن دارای ویژگی کشش مولکولی هستند. فشار هوا نیز بر حسب ارتفاع محل تغییر میکند و هر چه ارتفاع بیشتر شود فشار هوا نیز کمتر میشود. اگرچه کمبود فشار هوا در مناطق مرتفع و کوهستانی موجب میشود که فشار کمتری به دماغه جلویی خودرو وارد شود ولی در عوض به علت کمبود اکسیژن، شاهد افت راندمان و کارایی پیشرانه آن هستیم و به اصطلاح خودرو کمجانتر از حد معمول خود میشود.
مقاومت هوا در مقابل حرکت بدنه خودرو، بر تحرک و در نتیجه دینامیک و پویایی آن بر روی سطوح متفاوت جادهای تأثیرگذار است. البته این مقاومت در برابر توده هوا، در سرعتهای پایین مثلاً بین 20 تا 50 کیلومتر چندان محسوس نیست ولی هر چه سرعت خودرو بالاتر رود، بخش بیشتری از توان و نیروی پیشرانهاش صرف غلبه بر جریان هوا میشود.
انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98
اولین خودروها با طراحی آیرودینامیک
از همان دهههای آغازین ظهور صنعت خودرو، علم آیرودینامیک و کاربرد آن در کانون توجه طراحان خودرو بوده است. از نخستین خودروهایی که با نگاهی به این علم ساخته شدهاند می توان به خودروی آلمانی رامبلر تروپفن واگن در سال 1921 میلادی، خودروی آمریکایی کرایسلر ایرفلو در سال 1934 و همچنین خودرویی از جمهوری چک به نام تاترا 77 اشاره داشت، که البته مورد مذکور نیز در سال 1934 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد. ناگفته نماند که ضریب پسای 0.212 بدنه در خودرو تاترا 77 حتی در دنیای نوین خودرو هم رقمی قابل تأمل است.
فشار هوا و ایجاد نیروی پسا (drag)
هوا همانند آب خاصیت چسبندگی دارد. برای مثال، اگر دستمان را لحظاتی چند در درون بطری آب قرار دهیم میبینیم که پس از خروج، مقداری از این سیال به آن میچسبد و به همین سبب، آب را دارای خصلت چسبندگی دانسته و مولکولهای آن دارای ویژگی کشش مولکولی هستند. فشار هوا نیز بر حسب ارتفاع محل تغییر میکند و هر چه ارتفاع بیشتر شود فشار هوا نیز کمتر میشود. اگرچه کمبود فشار هوا در مناطق مرتفع و کوهستانی موجب میشود که فشار کمتری به دماغه جلویی خودرو وارد شود ولی در عوض به علت کمبود اکسیژن، شاهد افت راندمان و کارایی پیشرانه آن هستیم و به اصطلاح خودرو کمجانتر از حد معمول خود میشود.
مقاومت هوا در مقابل حرکت بدنه خودرو، بر تحرک و در نتیجه دینامیک و پویایی آن بر روی سطوح متفاوت جادهای تأثیرگذار است. البته این مقاومت در برابر توده هوا، در سرعتهای پایین مثلاً بین 20 تا 50 کیلومتر چندان محسوس نیست ولی هر چه سرعت خودرو بالاتر رود، بخش بیشتری از توان و نیروی پیشرانهاش صرف غلبه بر جریان هوا میشود.
انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98
خودروهای آیرودینامیکی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com