Narín✿
سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
- عضویت
- 1/12/19
- ارسال ها
- 2,131
- امتیاز واکنش
- 43,894
- امتیاز
- 418
- محل سکونت
- ☁️
- زمان حضور
- 107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
واحد پرداش گرافیکی Geforce 6600 GT
واحد پردازش گرافیکی (به انگلیسی: Graphics Processing Unit) یا به اختصار GPU ابزاری اختصاصی برای رندر کردن گرافیکی (بهطور طبیعی به نظر رسیدن تصویر) در کامپیوترهای شخصی، ایستگاههای کاری، یا در کنسولهای بازی است. این واحد گاهی اوقات واحد پردازش بصری یا VPU نیز نامیده میشود. ویژگیهای واحدهای پردازش گرافیکی جدید برای پردازش و ارائه دادن کارهای دیداری (گرافیکی)، آنها را بسیار کارآمدتر از واحدهای پردازش مرکزی یا CPU در پردازش الگوریتمهای پیچیده کردهاست.[۱]
در واقع واحد پردازش گرافیکی همانند واحد پردازش مرکزی (به انگلیسی: Central Processing Unit) در کامپیوتر است ولی وظیفه اصلی آن پردازش اطلاعات مرتبط با تصاویر است. یک GPU معمولاً بر روی کارتهای گرافیکی قرار میگیرد، اگرچه کارتهای گرافیکی غیر حرفهای مستقیماً بر روی بُرد مادر به صورت (OnBoard) قرار میگیرند. GPU ابزاری است شامل تعدادی عملگر ابتدایی گرافیکی، که باعث میشود نسبت به CPU در خلق تصاویر بر صفحه نمایشگر بسیار سریعتر عمل کنند.
رایجترین عملگرها برای گرافیک دو بعدی کامپیوترها شامل عملگر بیت بلیت است که معمولاً در سختافزارهای مخصوص یک "Biltter" نامیده میشود. این عملگرها برای کشیدن مستطیل، مثلث، دایره و قوس بکار میروند. پردازندههای گرافیکی جدید، پردازش گرافیک سه بعدی را نیز در رایانهها انجام میدهند.
تاریخچه:
دهه ۱۹۷۰
تراشههای ANTIC و CTIA امکان کنترل سختافزاری حالات گرافیکی و متنی و سایر تأثیرات را بر روی آتاری 8-بیتی را فراهم میکردند. تراشه ANTIC پردازشگری مخصوص برای نگاشت (در حالت برنامه نویسی) متن و دادهٔ گرافیکی به خروجی تصویری بود. طراح تراشه ANTIC جی مینر، طراحی تراشهٔ گرافیکی را برای کمودور آمیگا نیز بر عهده داشت.
دهه ۱۹۸۰
شاید بتوان ایده اولیه شکلگیری مفهوم GPU را به دهه ۸۰ و کومودور آمیگا[۲] نسبت داد. این کامپیوتر اولین دستگاهی بود که با یک واحد پردازش گرافیکی استاندارد ارائه میشد و از ویژگیهای گرافیکی قابل ملاحظهای در زمان خود بهره میبرد. در همین دهه و در سال ۱۹۸۷ کمپانی Texas Instrument اولین ریزپردازنده دارای قابلیتهای گرافیکی را با نام TMS34010 ارائه کرد.
دهه ۱۹۹۰
در دهه ۹۰ روند رشد کارتهای گرافیکی و پردازندههای دارای قابلیتهای گرافیکی به شکل روزافزونی پیش رفت و برای اولین بار پردازندهها و کارتهای گرافیکی با قابلیت رندر تصاویر و ویدیوهای سهبعدی ارائه شدند. ولی نقطه آغاز آنچه که امروز آن را GPU مینامیم به سال ۱۹۹۹ و محصول متفاوت کمپانی انویدیا باز میگردد.
Nvidia GeForce 256 (که به آن NV10 نیز میگویند) اولین کارت گرافیک تجاری بود که توانست قابلیتهای سهبعدی و انتقال و نوردهی را در یک سختافزار تجاری برای مصرفکننده ارائه دهد و از آنجا که بعدها قابلیت سایهزنی پیکسلی و برداری به آن اضافه شد، بسیار انعطافپذیرتر و قابلبرنامهریزیتر از کارتهای گرافیکی سهبعدی همدوره خود بود.[
کمپانیهای تولیدکننده GPU
کمپانیهای بسیاری در زمینه تولید GPU فعالند. در سال ۲۰۰۸، اینتل، انویدیا و AMD/ATI به ترتیب با ۴۹.۵٪ و ۲۷.۸٪ و ۲۰.۶٪ از سهم بازار در صدر تولیدکنندگان GPU بودند. البته در این آمار، پردازندههای گرافیکی مجتمع با CPU اینتل نیز محاسبه شدهاند. اگر آنها را در نظر نگیریم، انویدیا و ATI تقریباً کل بازار را در اختیار دارند. دو شرکت کوچکتر S3 Graphics و Matrox نیز به تولید GPU میپردازند.
واحد پردازش گرافیکی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: