خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
در عمل باکتریهایی که دارای خواص یکسانی باشند بندرت یافت می‌شوند، حتی باکتریهایی که از یک سلول منشا می‌گیرند ممکن است از نظر یک یا چند صفت با یکدیگر متفاوت باشند. این تفاوتها نتیجه تغییراتی است که به علت جهش ژنی یا موتاسیون در سلولهای باکتریایی پدید می‌آید. این باکتریهای تغییر یافته ، موتانت Mutant نامیده می‌شوند که از نظر بعضی از خواص نظیر ساختمان آنتی ‌ژن ، حساسیت در مقابل آنتی بیوتیکها و ... با سایر باکتریهای مشابه اختلاف دارند.

سهولت تغییرپذیری در باکتریها مربوط به سرعت تقسیم آنهاست. زمان تقسیم یا مدت زمانی که برای تولید یک سلول جدید در باکتریها لازم است، حدود 2 دقیقه و در مورد انسان 20 سال است. مثلا یک سلول باکتری در مدت 18 ساعت 54 نسل بوجود می‌آورد. درحالیکه برای ایجاد همین تعداد نسل انسان بیش از 1000 سال زمان لازم است. پس جهش ژنی در باکتریها نسبت به موجودات عالی خیلی سریع و قابل ملاحظه است.


تفاوت یوکاریوتها با باکتریها

در کره خاکی تنها دو نوع سلول توسط کلیه ارگانیسمهای زنده تولید می‌شود. سلولهای پروکاریوت (یا هسته ابتدایی). در این گروه هسته ، فاقد غشا است و شامل کلیه باکتریهاست. پروکاریوتها شامل یو‌باکتریها (باکتریهای حقیقی) و آرکئی باکترها (باکتریهای قدیمی) است. اما گروه دیگر یوکاریوتها هستند که دارای غشای هسته و هسته حقیقی می‌باشند. اینگونه هسته در تمام ارگانیسمهای دیگر مانند Algae (جلبکها) Fungi (قارچها) ، پروتوزوئرها (protozoa) و گیاهان (Plant) و جانوران (Animals) یافت می‌شود. پاتوژنهای انسانی تنها در میان یوباکتریها یافت می‌شوند.


مشخصات سلول باکتری

اکثر باکتریها پوشش سلولی (cell envelope) تولید می‌کنند که شامل غشای پلاسمایی ، دیواره سلولی (cell wall) و پروتئینها و پلی ساکاریدهای تشکیل دهنده آن می‌باشد. بعضی از باکتریها کپسول یا لایه چسبنده تولید می‌کنند. فیلامانهای خارجی (فلاژل و پیلی) ممکن است در باکتریها بوجود آید. دیواره سلولی ، ساختمان سخت و مقاومی است که پروتوپلاست را احاطه کرده و آن را از آسیب فیزیکی و شرایط کاهش فشار اسمزی محیط خارج حفاظت می‌کند. معمولا به باکتری اجازه می‌دهد تا در برابر سطح وسیعی از شرایط محیطی ایستادگی کند پروتوپلاست از غشای سیتوپلاسمی و محتویات آن تشکیل شده است.

از نظر محتویات سلولی ، باکتریها سلولهای ساده‌ای هستند. ساختمان اصلی سیتوپلاسم آنها شامل شبکه فیبریلی کروماتین مرکزی یا نوکلئوتید (Nucleoid) می‌باشد که توسط سیتوپلاسم بی‌شکل حاوی ریبوزوم‌ها احاطه شده‌است. اجسام انکلوزیون سیتوپلاسمی یا گرانولهای ذخیره انرژی ، بسته به گونه‌های باکتری ماهیت شیمیایی متفاوتی دارند و مقدار آنها به مرحله رشد و محیط بستگی دارد. بعضی از ساختمانهای سلولی از قبیل آندوسپورها فقط به تعداد کمی از باکتریها محدود می‌شوند.


انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


باکتری ها

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
طبقه بندی باکتریها

باکتریهای پست


این باکتریها تک یاخته‌ای بوده و اگر کروی یا بیضوی باشند، کوکوس و اگر میله‌ای شکل یا دراز باشند، باسیل و اگر خمیده باشند ویبریون و چنانچه مارپیچی شکل و غیرقابل انعطاف باشند، اسپریل و اگر فنری و قابل انعطاف باشند، اسپیروکت نامیده می‌شوند.


باکتریهای عالی یا رشته‌ای

این باکتریها رشته مانند و اغلب غلاف‌دار هستند و اغلب اوقات شاخه‌های حقیقی ایجاد کرده ، میسلیوم تشکیل می‌دهند و چون تشکیلات منشعب ایجاد می‌کنند، لذا اکتینومیست نامیده می‌شوند. بنابراین باکتریها از نظر شکل به 6 گروه گرد ، دراز ، خمیده ، مارپیچی ، فنری و منشعب تقسیم می‌شوند.


اجزای ساختمانی باکتریها


فلاژلها (Flagella)


فلاژلها ، فیلامانهای پروتئینی به طول و قطر یکنواخت می‌باشند و موجب تحرک شبیه به شنای سریع و مستقل اغلب باکتریها پاتوژنیک می‌گردند فلاژل در سه قسمت فیلامان ، قلاب و جسم پایه تشکیل شده است. پایه فلاژل در غشای پلاسمایی قرار گرفته است. لنگرگاه و تعداد فلاژل در باکتریها فرق خواهد کرد.


فیمبریاها

فیمبریاها که پیلی هم نامیده می‌شوند، فیبریلهای شبیه مو هستند به اندازه 0.004 تا 0.008 میکرون هستند. این ارگانل با میکروسکوپ الکترونی در سطح باکتریهای مختلف قابل رویت هستند. آنها مستقیم‌تر ، نازکتر و کوتاهتر از فلاژلها هستند. این رشته‌ها در غشای پلاسمایی سلول میکروبی لنگر می‌اندازد.


هسته باکتری

هسته سلول را میتوان بعد از رنگ آمیزی اختصاصی با میکروسکوپ نوری مشاهده کرد. در مقایسه با سلولهای عالی مواد ژنتیکی باکتریها و سایر سلولهای پست پراکنده ، ساده و بدون پوشش و کروموزوم حلقوی است غشای هسته وجود ندارد و کروموزوم به مزوزوم فرورفته در غشای سیتوپلاسمی چسبیده است. در سالهای اخیر پروتئینهای شبیه هیستون در باکتریها کشف شده است که احتمالا نقش مشابه هیستونها را در کروماتینهای سلولهای یوکاریوت ایفا می‌کنند.


سیتوپلاسم

بیش از 50 درصد پروتئین سلول در سیتوپلاسم قرار دارد و آنزیمهای متابولیسمی راههای گلیکولیز و بسیاری از آنزیمهای چرخه کربس ، انواع کاتالازها ، دهیدروژنازها ، و مواد حد واسط چرخه های متابولیکی در سیتوپلاسم وجود دارد. روابط اتمی ، یونی و الکترونی بین ترکیبهای مختلف سیتوپلاسمی با نظم خاص فعالیتهای حیاتی را ظاهر می‌سازد.


انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


باکتری ها

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
پوشش سلول (Cellenvelope)

کپسول و لعاب (Capsoles)


قدرت بیماری‌زایی پاتوژنها اغلب با تولید کپسول همراه است. باکتریهای کپسول‌دار در محیط جامد ، کلنیهای مخاطی (Mucoid) یا صاف (Smooth) می‌سازند. در مقابل باکتریهای فاقد کپسول کلنیهای خشن (Rough) دارند. اگر باکتری قدرت کپسول‌سازی خودش را از دست بدهد در مقابل قدرت ویرولانس (بیماریزایی) خود را از دست داده و در مقابل دستگاه ایمنی بدن میزبان تاب مقاومت نخواهد داشت.


دیواره سلولی

دیواره سلولی باکتریها بی‌نهایت پیچیده است و لایه سفت و سختی را در اطراف باکتریها ایجاد می‌کند که سلول را از گسیختگی و متلاشی شدن در مقابل فشار اسمزی خارج سلول محافظت می‌کند. همچنین دیواره محل تجمع عوامل آنتی‌ ژن می‌باشد که باکتریها را توسط این آنتی ‌ژنها از هم تمیز می‌دهند. باکتریها با روش رنگ‌آمیزی گرم (Gram stain) به دو دسته تقسیم می‌شوند.

گرچه هر دو گروه یعنی باکتریهای گرم مثبت و منفی دارای دیواره می‌باشند ولی فرق بین این دو گروه مربوط به خواصی است که در ساختمان دیواره سلولی آنها وجود دارد. اساس ساختمان در دیواره سلولی باکتریهای گرم مثبت یک لایه ضخیمی است از پپتیدوگلیکان (Poptidoglycan) ، ولی در باکتریهای گرم منفی ضخامت آن به حداقل می‌رسد.


غشای سیتوپلاسمی

غشای سیتوپلاسمی غشای داخلی نیز نامیده می‌شود. غشای سیتوپلاسمی باکتریها مشخص بوده و از فسفو لیپید و پروتئین ساخته شده است. این غشا در پروکاریوتها از غشای سیتوپلاسمی در یوکاریوتها به علت نداشتن استرول متمایز می‌شود. چین‌خوردگیهای غشای سیتوپلاسمی به درون سلول ساختارهای ویژه‌ای به نام مزوزوم ایجاد می‌کند که کروموزومهای باکتریها به مزوزومها متصل هستند. غشا همچنین به عنوان یک سد اسمزی برای سلول عمل می‌کند و دارای سیتوپلاسم انتقال دهنده برای مواد محلول است و انتقال تولیدات سلولی را در مقابل با محیط خارج سلولی تنظیم می‌کنند.


تولیدمثل باکتری

باکتریها به روشهای تقسیم مستقیم ، آمیختگی ، قطعه قطعه شدن یا بـ*ـو*سیله کنیدی و همچنین جوانه زدن تکثیر می‌یابند. برخی باکتریها توانایی ایجاد هاگ درونی را دارند. هاگ سبب مقاومت باکتری در برابر عوامل نامساعد محیط می‌شود. هر باکتری فقط یک هاگ می‌سازد و از هر هاگ یک باکتری بوجود می‌آید.


انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


باکتری ها

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
باکتري‌ها تک سلولي‌هاي پروکاريوتي هستند که ماده‌ي وراثتي آن‌ها در غشايي محصور نشده است. گاهي مواقع از چسبيدن سلول‌هاي باکتري‌ به‌هم ساختارهاي رشته مانندي تشکيل مي‌شود. کروموزوم باکتري حاوي DNA حلقوي است. بعضي از باکتري‌ها تاژک دارند.
تاژک رشته‌ي پروتئيني است و وسيله‌ي حرکتي باکتري محسوب مي‌شود. هم‌چنين در سطح بعضي از باکتري‌ها رشته‌هاي کوتاه و ضخيمي ديده مي‌شود. اين رشته‌ها پيلي نام دارند. پيلي‌ها در چسبيدن باکتري به سطح مختلف و هم‌چنين در توليد مثل باکتري‌ها نقش دارند.

تولید مثل باکتری‌ها
روش معمول توليد مثل باکتري‌ها تقسيم دوتايي است. هنگامي که سلول باکتري به اندازه‌ي کافي بزرگ مي‌شود، DNA آن همانندسازي مي‌کند و با ايجاد غشا و ديواره‌ي سلولي در داخل سلول باکتري، دو باکتري ايجاد مي‌شود. ژنوم باکتري (DNA حلقوي باکتري) هنگام همانندسازي متصل به غشاي سلول باکتري است. باکتري‌ها معمولا به‌سرعت تقسيم مي‌شوند؛ مثلا باکتري اشريشياکلاي که در روده‌ي انسان زندگي مي‌کند هر 20 دقيقه تقسيم مي‌شود.

رده‌بندي باکتري‌ها
باکتري‌ها را به دو گروه اصلي يوباکتري‌ها(Eubacteria) و آرکي باکتري‌ها (Archaebacteria) تقسيم مي‌کنند. گاهي مواقع يوباکتري‌ها را به‌ اختصار باکتري و آرکي باکتري‌ها را آرکي مي‌نامند.

اصول شناسايي باکتري‌ها
شناسايي باکتري‌ها براساس شکل، نوع ديواره‌ي سلولي و متابوليسم آن‌ها انجام مي‌شود.

شکل باکتري‌ها
سلول‌هاي باکتري به يکي از سه شکل اصلي ميله‌اي (باسيلوس(Bacillus)) ، کروي (کوکوس(Coccus)) و مارپيچي(اسپيريليوم(Spirillum)) ديده مي‌شوند.
گاهي‌ مواقع باکتري‌ها به‌صورت اجتماع در کنارهم قرار مي‌گيرند. اجتماع رشته‌اي باکتري‌ها را با پيشوند استرپتو (Strepto) و اجتماع خوشه‌اي آن‌ها را با پيشوند استافيلو (Staphylo) مشخص مي‌کنند.


باکتری ها

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نوع ديواره‌ي سلولي
راه ديگر تشخيص باکتري‌ها با استفاده از رنگ‌آميزي گرم (Gram) است. در اواخر دهه‌ي 1880 گرم باکتري‌شناس دانمارکي اين روش رنگ‌آميزي را ابداع کرد. براساس رنگ‌آميزي گرم باکتري‌ها به دو دسته‌ي گرم مثبت و گرم منفي تقيسم مي‌شوند. باکتري‌هاي گرم مثبت، در زير ميکروسکوپ نوري، ارغواني ديده مي‌شوند درحالي که باکتري‌هاي گرم منفي، به رنگ صورتي ديده
مي‌شوند. تفاوت اين دو نوع باکتري مربوط به مولکول پپتيد و گليکان است. به‌طوري که در باکتري‌هاي گرم مثبت لايه‌ي پپتيدوگليکان ضخيم است؛ اما در باکتري‌هاي گرم منفي اين لايه نازک است.

متابوليسم
باکتري‌ها از منابع متنوعي براي کسب انرژي استفاده مي‌کنند.
بعضي از باکتري‌ها از يون‌هاي سولفيد، آهن و يا گاز متان براي کسب انرژي استفاده مي‌کنند.
بعضي از باکتري‌هايي در خاک زندگي مي‌کنند، آمونياک (NH3) را به نيتريت (-NO2) تبديل مي‌کنند. نيتروزوموناسنمونه‌اي از اين باکتري‌هاست.
هم‌چنين بعضي از باکتري‌هاي خاک، مانند نيتروباکتر از تبديل يون‌هاي نيتريت به نيترات (-NO3) انرژي به‌دست مي‌آورند.
بعضي از باکتري‌ها فتوسنتزکننده‌اند. سيانوباکتري‌ها نمونه‌اي از اين باکتري‌ها هستند که از CO2 براي ساخت قند استفاده مي‌کنند.
بعضي از باکتري‌ها تخميرکننده هستند و انواعي از قندها و اسيدهاي آلي را تخمير مي‌کنند که نتيجه‌ي آن توليد محصولات شيميايي مهمي مانند اتانول، متانول، استن، لالتيک اسيد، استيک اسيد و پروپيونيک اسيد است.
به‌طورکلي باکتري‌ها براساس شيوه‌ي کسب انرژي به سه گروه فتوسنتزکننده، شيميواتوتروف و هتروتروف تقسيم مي‌شوند.

باکتري‌هاي فتوسنتزکننده
بخش عظيمي از فتوسنتز را اين موجودات انجام مي‌دهند. باکتري‌هاي فتوسنتزکننده براساس نوع رنگيزه‌ي فتوسنتزي به چهار گروه عمده تقسيم مي‌شوند.

- باکتري‌هاي غير گوگردي ارغواني (Purple nonsolfur bacteria)
- باکتري‌هاي گوگردي سبز (Green sulfur bacteria)
- باکتري‌هاي گوگردي ارغواني (Purple sulfur bacteria)
- سيانوباکتري‌ها( Cyanobacteria)


باکتری ها

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
باکتري‌هاي شيميواتوتروف
اين باکتري‌ها انرژي مورد نياز خود را با برداشت الکترون از مولکول‌هاي غيرآلي مانند آمونياک (NH3)، هيدروژن سولفيد (H2S) به‌دست مي‌آورند. نيتروزوموناس و نيتروباکتر دو نوع از اين باکتري‌ها هستند که در فرايند تبديل آمونياک به نتيرات (شوره‌گذاري) نقش دارند و به‌همين دليل ازنظر کشاورزي و محيط زيست اهميت فراواني دارند. گياهان از يون نيترات براي ساختن ترکيبات متفاوت مانند پروتئين‌ها استفاده مي‌کنند.

باکتري‌هاي هتروتروف
اين باکتري‌ها از غذاي ساخته شده توسط ساير جانداران استفاده مي‌کنند. اين باکتري‌ها پيکر بي‌جان موجودات را تجزيه‌ مي‌کنند و به اين طريق مواد غذايي آن را در دسترس ساير جانداران قرار مي‌دهند.
ريزوبيوم‌ها باکتري‌هاي هتروتروفي هستند که نيتروژن را تثبيت مي‌کنند. اين باکتري‌ها به‌صورت همزيست با ريشه‌ي گياهاني مانند لوبيا، نخود،‌ سويا و . . . در خاک زندگي مي‌کنند. ريبوزوم‌ها نيتروژن را در اختيار ريشه‌ي گياهان قرار مي‌دهند و در عوض ترکيبات مورد نياز خود را از گياهان مي‌گيرند.

باکتري‌ها و بيماري‌زايي
باکتري‌ها به دو روش بيماري‌زا هستند. باکتري‌هاي هتروتروف غذاي مورد نياز خود را از طريق ترشح آنزيم‌هاي گوارشي و تجزيه‌ي مواد آلي موجود در محيط به‌دست مي‌آورند. به همين دليل اگر اين باکتري‌ها در بدن موجودات زنده زندگي مي‌کنند با ايجاد اختلال در فعاليت‌هاي زيستي موجود، سلامت و حيات او را به‌خطر مي‌اندازند.
Mycobacterium tuberculosis باکتري عامل سل ريوي است. سل بيماري عفوني است که اگر درمان نشود سبب مرگ بيمار مي‌شود. باکتريPropionibacterium acnes عامل جوش‌ صورت است. اين باکتري‌ها با استفاده از مواد چربي غده‌هاي چربي پوست رشد مي‌کنند و سبب مسدود شدن منافذ پوست مي‌شوند که درنتيجه‌‌ي آن چربي به سطح پوست نمي‌رسد و در پوست جمع مي‌شود و جوش را ايجاد مي‌کند.


باکتری ها

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
توکسين‌هاي باکتريايي
روش ديگر بيماري‌زايي باکتري‌ها، ترشح ترکيبات شيميايي به‌نام توکسين است. مثلا کورينه باکتريوم ديفتريا Coryne bacterium diphtheria – عامل بيماري ديفتري – درون گلو رشد مي‌کند و با ترشح نوعي توکسين بر قلب، اعصاب، کبد و کليه‌ها اثر مي‌گذارد.
باکتري کلستريديوم بوتولينم Clostridium botulinum با توليد هاگ‌هايي به‌نام اندوسپور (Endosphore) مي‌تواند در غذاهاي کنسرو شده باقي بماند و رشد کند.
اندوسپور نسبت به حرارت مقاومت بالايي دارد؛ بنابراين اگر حرارت به‌اندازه‌ي کافي نباشد، اندوسپورها زنده مي‌مانند و درون کنسرو رشد مي‌کنند. توکسين حاصل از اين باکتري که در واقع سم مهلکي است بر دستگاه‌ عصبي انسان اثر مي‌کند و سبب بيماري بوتوليسم (Botulism) مي‌شود. از علايم اين بيماري ديد دوتايي و فلج است. ناتواني در تنفس عامل مرگ اين بيماران است.
هم‌چنين بعضي از مسموميت‌هاي غذايي به‌دليل آلودگي باکتريايي غذا است. مثلا باکتري استافيولو کوکوس (Staphylococcus aureus) اورئوس عامل شايع‌ترين مسموميت غذايي است.
تهوع و اسهال از علايم اين نوع مسموميت است.

مبارزه با باکتري‌هاي بيماري‌زا
بسياري از بيماري‌ها با حرارت و مواد شيميايي از بين مي‌روند. استفاده از مواد شوينده در پاکسازي ظروف و محيط از باکتري‌ها موثر است. مواد ضدعفوني‌کننده با از بين بردن باکتري‌ها مانع انتشار آن‌ها مي‌شوند.
آنتي بيوتيک‌ها موادي هستند که باکتري‌ها را ازبين مي‌برند و مانع از فعاليت آن‌ها مي‌شوند.


باکتری ها

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
الکساندر فلمينگ در سال 1928 متوجه اين پديده شد. او در آزمايشگاه خود توانست پني‌سيلين را از قارچي متعلق به سرده‌ي پني سيليوم جدا کند. امروزه از آنتي بيوتيک‌ها در درمان بيماري‌هاي باکتريايي استفاده مي‌شود. آنتي بيوتيک‌ها بر فرايندهاي سلول باکتري تاثير مي‌کنند؛ بنابراين از آن‌جايي که ويروس‌ها ساختار سلولي و در نتيجه فرايندهاي حياتي سلولي ندارند، آنتي بيوتيک‌ها بر آن‌ها تاثير ندارند. بعضي از آنتي بيوتيک‌ها به‌طور شيميايي ساخته مي‌شوند.

اهميت باکتري‌ها
اگرچه بعضي از باکتري‌ها عامل فساد مواد غذايي و بيماري هستند؛ اما بسياي از باکتري‌ها مفيدند. بشر قرن‌ها از فوايد باکتري‌ها در زندگي خود استفاده کرده است.
باکتري‌ها در تهيه و پردازش فرآورده‌هاي غذايي و شيميايي و هم‌چنين در شناسايي و استخراج معادن و پاکسازي محيط زيست کاربرد دارند. مواد خوراکي مانند ماست، پنير و سرکه حاصل فعاليت باکتري‌هاي تخميرکننده است. استون و بوتانول مواد شيميايي هستند که انواعي از باکتري‌هاي گونه‌ي کلستريديوم آن‌ها را مي‌سازند.
باکتري‌هاي شيميواتوتروف براي تخليص عناصر معدني مانند مس و اورانيوم کاربرد دارند. هم‌چنين باکتري‌ها در پاکسازي آب‌ها و خاک‌هاي آلوده به آلاينده‌هاي نفتي و شيميايي کاربرد وسيعي دارند.

آرکي باکتري‌ها
غشاي سلولي آرکي باکتري‌ها ليپيدهاي غير معمولي دارد که توانايي فعاليت در دماهاي بالا را به آن‌ها مي‌دهد. گليسرول در اين ليپيدها به زنجيره‌هاي هيدروکربني شاخه‌دار متصل است؛ درحالي که ليپيدهاي در يوباکتري‌ها گليسرول به اسيدهاي چرب متصل است. انواع متفاوت ديواره‌ي سلولي در آرکي باکتري‌ها سبب بقاي آن‌ها در محيط‌هاي افراطي مي‌شود. ديواره‌ي سلولي آرکي باکتري‌ها پپتيدوگليکان ندارد. ديواره‌ي سلولي بعضي از آرکي باکتري‌ها به مقدار فراواني پلي ساکاريد دارد. ديواره‌ي سلولي بعضي از آرکي باکتري‌ها پروتئين‌ خالص است و چندتايي نيز ديواره‌ي سلولي ندارند. بيش‌تر آرکي‌ باکتري‌ها شيميواتوتروف هستند. هيچ‌کدام از آرکي باکتري‌ها انگل نيستند به‌همين دليل به‌عنوان عوامل بيماري‌زا شناخته نشده‌اند.

انواع آرکي باکتري‌ها
تقسيم‌بندي آرکي باکتري‌ها معمولا براساس زيستگاه آن‌ها انجام مي‌شود. براين اساس سه نوع آرکي باکتري وجود دارد:

متانوژن‌ها (Methanogens): انرژي مورد نياز خود را با توليد گاز متان از مواد آلي به‌دست مي‌آورند. اين نوع آرکي باکتري‌ها در محيط‌هايي مانند مرداب و روده‌ي جانوران زندگي مي‌کنند. حدود 65 درصد متان اتمسفر، حاصل فعاليت آرکي باکتري‌هاي متانوژن است.

ترمواسيدوفيل‌ها (thermoacidophils): اين آرکي‌ها در محيط‌هاي بسيار داغ مانند چشمه‌هاي آب‌ گرم و اطراف آتشفشان‌ها زندگي مي‌کنند. ترموفيل‌ها در دماهاي بيش از 80 درجه‌ي سانتيگراد به‌خوبي دوام دارند. حتي بعضي از آن‌ها در دماي 105 درجه‌ي سانتيگراد نيز رشد مي‌کنند. ترموفيل‌ها از مواد گوگردي انرژي کسب مي‌کنند.

هالوفيل‌ها (Halophiles):
اين گروه از آرکي باکتري‌ها براي رشد به تراکم‌هاي 12 تا 15 درصد نمک نياز دارند. هالوفيل‌ها در آب‌ها و خاک‌هاي بسيار شور يافت مي‌شوند. آرکي‌هاي هالوفيل رنگيزه‌اي به‌نام باکتريورودوپسين(Bacteriorhodopsin) دارند که با استفاده از آن و در حضور نور ATP مي‌سازند.

منبع: کانون قلم چی


باکتری ها

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا