خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
جهاني شدن به منزله نيروي يکنواخت کننده، به جامعه جهاني بافت همگون مي دهد و مي خواهد جامعه جهاني را تا آنجا که امکان دارد پيشرفت دهد و همساني و يکپارچگي پديد آورد. منظور از يکپارچگي، همگوني در پديده هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي، هنجاري، ارزشي، کيفي و... است، اما هيچ يک از اين موردها، فرآيند نويني در جهان معاصر به شمار نمي آيند. پديده هاي اقتصادي در برگيرنده سرمايه گذاري، گردش سرمايه ها، بازرگاني کالا، خدمات، انتقال فناوري، ارزش ها، باورها و عقيده هاي مردم جهان است که به تدريج متحول مي شوند و حرکت جبري تاريخ و ويژگي کيفي و منحصر به فرد را که در شمار فرآيندهاي جهاني شدن است، پديد مي آورد. جهاني شدن موجب امنيت دنياست و قدرت و منافع ملي را گسترده مي سازد و انسجام ملي را نيرومند مي کند و فرصت هاي فردي و گروهي بسياري فراهم مي سازد و نيز جهاني شدن عارضه ناامني فردي و گروهي در بازار رقابت جهاني را از ميان مي برد و همکاري و تعاون در همه زمينه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، هنري، جهانگردي و همکاري هاي ديگر... نزد ملت هاي جهان، در سرلوحه آرمان هاي جهاني شدن قرار دارد. تغييرات فناوري امروزي، موتور به حرکت درآورنده جهاني شدن است و هر اندازه دانش و صنعت و فرهنگ صنعتي پيشرفت کند، حرکت به سوي جهاني شدن شتاب تندتري مي گيرد. يکي از آرمان هاي جهاني شدن، کاهش دادن و از ميان بردن فاصله طبقاتي ميان ملت هاي تنگدست و ملت هاي دارنده و ثروتمند است تا از اين راه ميان مردم جهان برابري و همگوني پديدار سازد.

آغاز سخن

جهاني شدن از ديدگاه تاريخي پديده نويني نيست. اين فرآيند همگام با رشد معرفت و شناخت آدمي نسبت به خود و پيرامون زيست طبيعي و اجتماعي، از شروع تاريخ وجود داشته است. از آغاز دومين جنگ جهاني (1939 ميلادي) تاکنون، پيشرفت بازرگاني جهاني، افزايش جابه جايي سرمايه ها در سطح جهاني، کوچيدن هاي نيروي انساني و کاهش مانع هاي بازرگاني بر شالوده پيمان هاي جهاني، سيماي ديگري يافت و شتاب بيشتري پيدا کرد. در سال هاي اخير نيز بازرگاني جهاني با شتاب فزاينده دانش و فناوري و فروريختن ابرقدرت خاور و پايان دوره جنگ سرد، سرعت بي سابقه يي گرفته است.

گسترش بازرگاني جهاني در سال هاي 1950 تا 2008 ميلادي و فزوني بسيار آن بر رشد فرآوري، واحدهاي توليدي کشورها را به بخشي از شبکه جهاني فرآوري و بازرگاني تبديل کرده است. در چنين اقتصادي نظام سرمايه داري جهان، براي تضمين فروش مازاد فرآوري خود به بازاري نيازمند است که پيوسته در راه گسترش باشد و در نهايت گستره يي به اندازه تمام جهان پيدا کند. در اين روند، کشورهاي پيشرفته از برتري فناوري و از نفوذ خود در سازمان هاي مالي جهاني و شرکت هاي بزرگ فرامليتي سود جسته و مناسبات توليدي و روش توليد، شکل و فرم بهره برداري

از منابع و امکانات کشورهاي جهان سوم را به سود خود سازماندهي کرده و فرآيند کارها و فعاليت ها را در راستاي سودمندي هاي خود رهبري مي کنند.


انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


جهانی شدن از نوع اقتصادی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
واژه جهاني شدن2 را گاهي جهاني سازي3 تعبير کرده اند هرچند اين اصطلاح ها مترادف به نظر مي آيند اما به لحاظ بار معنايي و واقعيت کاربردي و ابزاري که منعکس مي کنند با هم متفاوتند. اين واژه نوعي اراده و اختيار را القا مي کند و اين پيام را به خواننده مي دهد که جهاني شدن واقعيتي ملموس و ضروري که گريز از آن نشايد و هر جامعه اگر آرزومند آسايش شهروندانش است، بايد خود را با اين فرآيند جهاني نيرومند و سودمند براي جامعه انساني و براي کشور هم آواز و سازگار کند.

اما جهاني سازي برنامه يي است که بنا به باور سرمايه داري، نظامي است که حتماً بايد گسترش پيدا کند و در اين راه رقابت فشرده و خردکننده يي را براي رقيبان خود اعمال مي کند. از اين روي کارکرد نظام سرمايه داري، تحولات بنيادي است که پديد مي آورد. از جمله اين تحولات مي توان عنوان هاي زير را نام برد.

- نيازهاي ناراستين شهروندان جامعه

- تبليغ براي مصرف هاي لوکس و غيرلازم

- آلودگي پيرامون زيست (بر اثر گسترش صنعت ها)

- ايجاد مساله هاي دامنه دار اقتصادي و اجتماعي

- افزايش فرآوري که به آن مازاد توليد گويند.

- بي تعادلي طبيعي در بازار عرضه و تقاضاي واقعي

يکي ديگر از تحولاتي که نظام سرمايه داري پديد مي آورد هم چشمي و رقابت است که در اقتصاد امروز سبب کاهش سود در بنگاه هاي توليدي است بساني که آن بنگاه ها براي بازگشت سرمايه اوليه شان با دشواري روبه رو مي شوند.

نجات سرمايه بنگاه هاي اقتصادي از شکست و خطر نيستي و نابودي در اين است که بتوانند در بازار فروش فعال بوده و توليدهاي آنها از رشد بسنده برخوردار باشد و آن بنگاه ها بتوانند با حداکثر ظرفيت فرآوري، توليد بيشتري به بازارهاي فروش برسانند و به پول تبديل کنند به ويژه آنکه کالاهاي توليد شده مناسب بازارهاي جهاني باشد.

در اين بازارها ممکن است سود به دست آمده، از بهاي فروش هر واحد توليد، کم باشد ولي با فروش بيشتر، سود کسب شده، در مجموع جالب توجه خواهد بود.

در کشورهاي تنگدست و نيز در کشورهاي سرمايه داري صنعتي، شهروندان با دشواري روبه رو هستند به اين معني که در جامعه هاي تنگدست، فقر و نداري، زندگي مردم را آسيب پذير و سخت مي کند. در کشورهاي سرمايه داري و پيشرفته نيز، نابرابري در توزيع دارايي و درآمد و گسترش تنگدستي، زندگي بيشترينه شهروندان را دشوار کرده است. در اين شرايط اگرچه کارخانه ها و شرکت ها و سازمان هاي توليدي وجود دارند که با بهره گيري از صنعت ها و فناوري هاي پيشرفته توانسته اند به توليد فراوان برسند ولي آنها با تنگناي بازار فروش روبه رو هستند و نمي توانند کالاهاي توليد شده خود را به آساني به فروش رسانند زيرا مصرف کنندگان با کاهش درآمد روبه رو هستند. اين فرآيند با حضور رقيبان بسياري که در بازار ساخت و توليد کالا وجود دارد تشديد مي شود و رقابت در زمينه کاهش هزينه توليد و کاستن از بهاي توليدها پيش مي آيد در نتيجه فرآورندگان را مجبور مي سازد هم کيفيت را بالا ببرند و هم در کاهش قيمت بکوشند تا بتوانند به گونه کارساز توان رقابت خود را بالا ببرند و با گسترش بازار فروش محصولات و خدمات، کار توليدي و فعاليت خود را ادامه دهند و از رقيبان خود شکست نخورند.

در گفت وگوي جهاني شدن اقتصادي بايد يادآور شد سرمايه يکي از عامل هاي مولد دارايي است. برخي از اقتصاددانان گفته اند ميزان سود بنگاه هاي فرآوري کالا به منزله خون است که بايد در رگ هاي نظام سرمايه داري جريان داشته باشد. در غيراين صورت نظام سرمايه داري زنده بودن خود را از دست مي دهد و به شکل موجودي بي جان و بي توان درمي آيد. يکي از ويژگي هاي دوران جهاني سازي، توسعه و ترقي فناوري در راه پيشرفت آگاهي ها و اطلاعات است. از اين راه تحول در شيوه هاي انتقال ثروت انجام مي گيرد.

رابرت ونت4 نگره پرداز بريتانيايي در کتاب خود به نام «جهاني شدن»5 کوشش کرده است جستارهاي گوناگوني را در جهاني شدن و جهاني سازي مورد بررسي و موشکافي قرار دهد. او مي نويسد؛ سرمايه داري هميشه نظام بين المللي داشته است. اما هنگامي که جريان هاي مالي و بازرگاني معاصر و تغييرات در سازمان هاي گروهي را بررسي مي کنيم درمي يابيم رشد کيفي نوين در باختر زمين از دهه 1980 روي داده است. اين امر در پي بخشي که حقيقت جهاني سازي را از افسانه و ايدئولوژي جدا مي کند، پيش مي آيد.

رابرت ونت مي نويسد کارشناسان و صاحب نظران امريکايي واقعيت هاي زيادي در زمينه جهاني شدن ارائه مي دهند. سرمايه داري هميشه داراي نظام و خصوصيات جهاني است. هنگامي که جريان هاي مالي و بازرگاني معاصر و تغييرات در سازمان هاي گروهي را بررسي مي کنيم، متوجه مي شويم رشد به عنوان کيفيتي جديد در باختر زمين از دهه 1980 روي داده است و اين امر در پي فرآيندي است که حقيقت جهاني سازي را از افسانه ها و ايدئولوژي ها جدا مي کند.



انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


جهانی شدن از نوع اقتصادی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
گرايش به سوي جهاني سازي

جهاني سازي به عنوان فرآيندهاي تغييرناپذير و دوري ناگزير توصيف شده که با زندگي بشر مانند برخي پديده هاي طبيعي گره خورده و در زندگي آدم ها نفوذ کرده است. طبق اين نگرش، جهاني شدن برخاسته از پيشرفت هاي تکنولوژي نوين است. انقلاب و دگرگوني در ارتباطات و پردازش داده هاي مربوط به سرمايه عاملي است که رهبران صنعتي را توانمند مي کند و فعاليت هاي گروهي را به اجرا درمي آورد و هر لحظه از سازمان مرکزي شان به سراسر جهان انتشار مي دهد. ونت به شرح حتميت گرايي تکنولوژي مي پردازد و نقص هاي آن را نشان مي دهد. امکانات تکنولوژي نقش مهمي در جهاني شدن بازي مي کند. اما تکنولوژي به تنهايي نمي تواند جهان را دگرگون سازد. اين امر تنها هنگامي روي مي دهد که تمام موانع اعم از نمادي، اقتصادي، اجتماعي، قانوني و... در برابر کاربردهاي نوين از سرراه به کنار روند. تصميم هاي سياسي و تغييرات در روابط اجتماعي قدرت هاي سياسي در اين امر لازم است. اکنون اين پرسش مطرح مي شود که چه کاري براي تغيير در اصلاحات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و نهادي به منظور هموار کردن راه جهاني شدن بايسته است؟ در اينجا به طور خلاصه مي توان به تحليل پيشرفت سرمايه داري بعد از جنگ جهاني دوم به ياري فرضيه هاي گوناگون پرداخت و با تصويري از پيشرفت فرضيه ها، توصيف و شرح چگونگي دوران حرکت به سوي توسعه پس از جنگ جهاني 1945 (عصر طلايي تا نيمه دهه 1970) را مي توان ارائه داد. پيشرفت سرمايه داري از هنگام دوران عطف اقتصادي سال 75-1974 يکي ديگر از جستارهاي مورد نظر ونت است. فرآيندهاي بازسازي که در آغاز دهه 1980 شکل گرفت منجر به تغييرات بزرگ سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و نهادي شد و نيز گرايش به سمت جهاني شدن نقش مهمي در اين امر داشت. ونت از اين بررسي ها با نگاهي به آينده نتيجه گيري مي کند هيچ بازگشتي به دوران تمايل به توسعه پس از جنگ وجود ندارد. در پي

ادامه جهاني شدن در عصر حاضر که منجر به فشار فراگير در بازرگاني شده است، نابرابري هاي عميق اجتماعي، که حاصل فرآيند دوقطبي شدن جهان است پيش آمد که هم در درون کشورها و هم در مقياس جهاني در ميان کشورها پديد آمده است. افزون بر اين بيشتر شدن کاهش دستمزدها، کاهش فرصت هاي شغلي، کاهش امنيت اجتماعي، افزايش مهاجرت ها، و ويراني هاي تهديدکننده بوم شناختي، افزايش بي شمار نهادهاي جهاني و منطقه يي، کاهش بيشتر دموکراسي را موجب شده است. اما نمي توان از بحران هاي مهم جهاني جلوگيري کرد زيرا ريسک کردن در اين زمينه به فرآيند جهاني شدن ارتباط دارد. مشکل اينجاست که هيچ قانون واقعي جهاني وجود ندارد يا هيچ کنترلي در کار نيست که بتوان جايگزين کنترل ملي و مکانيسم هاي قانوني کرد تا اينکه بتوان بي قانوني ها، خصوصي سازي و ابتکارهاي مالي را سامان داد. بحران مکزيک در پايان سال 1994 و بحران فراگير در نيمه سال 1997 در آسيا نشان داد چگونه اقتصاد جهاني شده تا اين اندازه بي ثبات و غيرقابل پيش بيني است. اما راه درست ديگري به جز اقتصاد بيمار عصر حاضر و وجود اجتماعي پويا مي توان يافت. چنين نيازهاي مسلمي، جهاني شدن و تجارت آزاد را زير پرسش مي برد. توزيع مجدد و ايجاد دموکراسي بنيادي در ساختارها، منابع و امکانات، يک جهان پيروز را به ما پيشکش مي کند و به جاي عقايد شايعي که جهان را تغيير مي دهد، نهادهاي چپگرا، جنبش اتحاديه هاي کارگري و ديگر جنبش هاي اجتماعي هستند که بايد اميدها را دوباره زنده کنند و تغييرات جهاني، اجتماعي، بوم شناختي اعتباري که بايد دوباره بازسازي شوند و اين امر کار ساده يي نيست.

رابرت ونت مي نويسد کتابش وسيله يي براي ايجاد همکاري هاي مختصر در زمينه کارهاي ضروري است، همچون از ميان بردن شيوه هاي سنتي اقتصادي خيالي و قرار دادن سلاح هاي عقيدتي در دست نهادها و جنبش هايي که خواهان تغييرات هستند.

برخي به اين باورند که جهاني شدن براي همگان نتيجه مثبتي ندارد و ممکن است يک واکنش بزرگ در اين زمينه پديد آيد. يک نظرسنجي در ايالات متحده امريکا نشان داد درجه نارضايتي مردم در آن آمارگيري اغراق آميز نبود. بيش از نيمي از افراد شرکت کننده در آن نظرسنجي پذيرفتند که بازرگاني در ايالات متحده داراي نفوذ و قدرت چشمگيري است و سه چهارم بررسي شوندگان با اين امر موافق بودند که مزاياي اقتصاد جديد به طور متنوع در حال تقسيم شدن است. مفسران و مقاله نويسان در مطبوعات سرتاسر جهان به سياستگذاران هشدار دادند که در زمينه بازرگاني بايد پيش از اينکه موج انديشه هاي عموم مردم عليه جهاني شدن به حرکت درآيد مردم را آگاه کنند.

درباره جهاني شدن اقتصاد همه روزنامه ها و مجله ها در همه کشورها هر روز مقاله هايي به چاپ مي رسانند. جست وجو براي به دست آوردن پول کلان در بازارهاي جهاني دنبال مي شود، تقسيم بين المللي کار در درون شرکت هاي چندمليتي، افزايش رقابت جهاني در بازارها و استراتژي بازسازي هاي جهاني در جريان است. مقاله ها و کتاب هاي فراواني در اين زمينه و در مورد جهاني شدن تاکنون نوشته شده است.



انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


جهانی شدن از نوع اقتصادی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
حکمراني ابرتوانمندهاي اقتصادي

تاکنون سخن بسيار در زمينه «جهاني شدن» گفته و نوشته شده است. گاهي افراد کم تجربه جهاني شدن را پديده يي خيال انگيز مي پندارند و به پيامدهاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي آن توجهي ندارند. برخي از قدرت هاي جهان به طور نسنجيده در روند جهاني شدن قرار گرفته و به سوي به دست آوردن سرمايه و انباشتن آن پيش مي روند تا بازارهاي کالا و سرچشمه هاي استراتژيک را در اختيار خود بگيرند.

ابرتوانمندهاي اقتصادي در جست وجوي حکمراني کامل بر منطقه هاي گوناگون و کشورهاي مختلف هستند و نفوذ و حضور آنان در همه جا احساس مي شود و آنان با سرمايه گذاري هاي کلان در منطقه هاي حساس اقتصادي چيرگي خود را بر جهان اعمال مي کنند و مشارکت فرامليتي خودشان را با سرمايه گذاري هاي پرحجم ميليارد دلاري و کنترل بازارها و توليدها در جهان به اجرا درمي آورند. اين فرآيند به منزله اخطاري است براي انبوه مصرف کنندگان و کارهاي کوچک و متوسط اقتصادي که توان هم چشمي با آنان را ندارند. «ابرقدرت ها از شرکت هاي کلان حمايت مي کنند.همراه با درهم شدن شرکت هاي بزرگ آلومينيوم و انحصار توليد اين فلز که در صنعت هاي اتومبيل سازي و تکنولوژي فضايي کاربرد دارد، نگراني زيادي در اتحاديه هاي کارگري و صنعت هاي فلزي در کشور برزيل، هند، استراليا، امريکا، جامائيکا و گينه ايجاد شده است.» موج بيکار کردن و اخراج کارگران ده ها هزار نفري در کشورهاي صنعتي وجود دارد. مسابقه درهم آميختن شرکت هاي بزرگ در سال هاي گذشته شدت بيشتري داشته است و نتيجه ادغام شرکت هاي غول پيکر کارخانه هاي اتومبيل سازي، ارتباطات، آهن و فولاد، بانک داري، ماشين سازي، کاميون سازي و... در سال 1996 بوده است. در همان سال 1996 ارزش داد و ستدهاي انجام گرفته به 600 بيليون دلار مي رسيد. در 1997 آن رقم به 700 بيليون دلار و در سال هاي 1990 به 800 بيليون دلار رشد يافت اما هم پاي اين روندهاي سودآور، روزبه روز تعداد بيکاران افزايش يافت و حدود 3/1 درصد کارگران که در صنايع کار مي کردند، بيکار شدند. توسعه در آستانه شمار اندکي از کشورها انجام مي گيرد و اين در صورتي است که حدود 48 کشور جهان با جمعيتي بيش از 700 ميليون تن از اين فرآيند محروم اند. اکنون دوران سرمايه داري جهاني به سوي الکترونيک هاي کوچک7 گام برمي دارد و تعريف تازه يي از استراتژي اشتغال انعکاس يافته است. در سازمان هاي جهاني از جمله در مجمع تجارت و توسعه8 موضوع بيکاري مطرح است. بيکاري در کشورهاي جهان به سيماي يک آسيب دوري ناپذير درآمده است. کنسرسيوم هاي بزرگ از خيلي از کشورهاي صنعتي و رشديافته توانمندتر شده اند. به طوري که حجم بازرگاني کارخانه جنرال موتورز در امريکا بيشتر از توليد ناخالص ملي کشور دانمارک است. به اين سان هيچ يک از کشورهاي جهان سوم يا امريکاي لاتين نمي توانند با کشورهاي بزرگ سرمايه داري چون امريکا به مقابله برخيزند. در واقع شرکت هاي بزرگ جهان در آغاز سده بيست و يکم بر کره زمين حکم مي رانند و در برخي موردها مانع پيشرفت کشورهاي تنگدست مي شوند. اکنون برنامه هاي اقتصادي جهان به گونه يي است که سرمايه داري جهاني را به سوي شرکت هاي بسيار بزرگ مي کشاند و با پشتيباني کشورهاي صنعتي و پيشرفته، بازار و توليد جهاني را در قبضه اختيار خود قرار مي دهند و بر منابع و ثروت هاي طبيعي جهان مسلط مي شوند.



انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


جهانی شدن از نوع اقتصادی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
بازرگاني جهاني

از پايان جنگ جهاني دوم تا به حال بازرگاني جهاني رشد مداوم و تدريجي يافته و از 60 ميليارد دلار در سال 1948 به 110 ميليارد دلار در سال 1955، به 240 ميليارد دلار در سال 1968، به 900 ميليارد دلار در سال 1978 و به بيش از 2 تريليون دلار در سال 1988 رسيده که سريع تر از توليد يا بازرگاني داخلي افزايش داشته است و با در نظر گرفتن تورم در سال 1963 به عنوان سال مبناي آن (100=) در سال 1993 توليد کل جهان از 100 به 223 افزايش يافت در حالي که حجم کل صادرات به 314 رسيده بود. از اواخر دهه 1980 تا 2003 بازرگاني جهاني دو برابر تجارت ناخالص ملي - ترکيبي جهان افزايش داشته است و حداقل يک سوم بازرگاني جهاني در کشورهاي چندمليتي روي داده است. اين نخستين بار نيست که بازرگاني جهاني رشد نشان مي دهد. از سال 1870 تا 1913 اقتصاد جهان پيوسته بازتر شده است.9 سال هاي بعد اين روند خاتمه يافت اما از اواخر دهه 1940 اقتصاد جهان يک بار ديگر گسترش يافت و باز شد و تنها در سال 1968 به سطح 1913 رسيد.

رويکرد به شاخص هاي اقتصادي نشان مي دهد اکنون اقتصاد جهان در برخي موارد رونق پيشين را ندارد. در مورد اينکه آيا جهاني سازي واقعاً يک پديده جديد است يا نه مقايسه بين دوره هاي 1870 تا 1913 نقش مهمي در اين زمينه نشان دارد. در آن زمان افزايش قابل ملاحظه يي در بازرگاني جهاني و رشد اقتصاد باز جهاني ديده مي شد.

در سال 1913 بيشتر کالاهاي دادوستد شده در جهان مواد خام بودند درحالي که امروزه بيشتر کالاهاي بازرگاني فرآورده هاي صنعتي هستند. افزون بر اين، رقم هاي داد و ستد تغييرات کيفي مهمي را نشان مي دهد و به خاطر وجود بلوک هاي منطقه يي، بسياري از سرمايه گذاري ها جايگزين بازرگاني شده اند. سرمايه گذاري ژاپن در امريکا و اروپا در اين طبقه بندي قرار مي گيرد.

جهاني شدن و مصرف گرايي

مصرف يکي از پديده هاي اقتصادي است و مردم جهان هرگز تا به اين اندازه گرايش به مصرف نداشته اند. مصرف فراوان، توليد انبوه را به دنبال مي آورد و در راستاي برآوردن درخواست مصرف کنندگان، توليد انجام مي گيرد و فزوني مي يابد. اکنون توليد به توليد انبوه تبديل شده و انبوه سازان ترس و بيمي از توليد زياد ندارند و مطمئن هستند که فرآوري انبوه آنان به مصرف انبوه مي انجامد. از اين روي است که امروزه توليد انبوه، نمايشگاه ها و فروشگاه هاي بزرگ کالا در همه شهرهاي پيشرفته و در راه پيشرفت جهان پديد آمده است و مصرف کنندگان نقش بزرگي در اين فرآيند برعهده دارند. «رويکرد به بازاريابي و تبليغات رسانه يي در راستاي شناخت و تشخيص موقعيت مصرف کننده و حدود انتظارهاي او صورت مي گيرد و مي بينيم که روز به روز دامنه آن گسترده تر مي شود.»10

رشد توليد جهاني

جهاني شدن همگام با افزايش آگاهي انسان نسبت به خود و پيرامون زيست طبيعي و اجتماعي وجود دارد. از هنگام جنگ جهاني دوم (1945-1939) پيشرفت بازرگاني جهاني و افزايش جا به جايي سرمايه ها در سطح جهاني و کوچيدن هاي نيروي انساني و کاهش مانع هاي بازرگاني بر شالوده قراردادهاي جهاني به شکل هاي گوناگون شتاب بيشتري پيدا کرد. در سال هاي اخير همراه با سرعت فزاينده دانش و فناوري و پايان دوران جنگ سرد و فروپاشي ابرقدرت خاور، جهاني شدن شتاب بسيار گرفته است. گسترش بازرگاني جهاني در سال هاي 1950 تا 2007 ميلادي و فزوني قابل ملاحظه آن بر رشد توليد جهاني افزوده و واحدهاي توليدي کشورها را به بخشي از شبکه جهاني فرآوري و بازرگاني تبديل کرده است. در چنين اقتصادي نظام سرمايه داري جهان براي اطمينان از فروش مازاد فرآورده هاي خود به بازار بزرگي نيازمند است که هميشه رو به گسترش باشد و به گستره يي به بزرگي جهان رشد داشته باشد. در اين روند کشورهاي صنعتي از برتري فناوري و از نفوذ خود در سازمان هاي مالي جهاني و شرکت هاي بزرگ فرامليتي سود مي جويند و مناسبت هاي نوآوري و شيوه توليد و چگونگي بهره برداري از امکان ها و منابع موجود در کشورهاي جهان سوم را به سود خود سازماندهي مي کنند در نتيجه جريان امور گوناگون را در راستاي منافع خود رهبري مي کنند. يکي از فرآيندهايي که در آستانه جهاني شدن امروز ديده مي شود وجود تکنولوژي ارتباطات و گفت و شنود و چندصدايي ميان ملت هاي جهان به منظور برقراري تفاهم است. تکنولوژي ارتباطات اين فرآيند را شتاب بخشيده است.



انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


جهانی شدن از نوع اقتصادی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
رهبري دولت

نظام اقتصادي موجود در جامعه به وسيله دولت رهبري مي شود و دولت به منزله انحصارگر واحد نقش برعهده دارد و بر همه کارها و امکان هاي اقتصادي جامعه حکم مي راند و اختياردار همه امور اقتصادي است. در برابر اين فرآيند، خصوصي سازي و انحصارستيزي پديده آمده و ناظر بر اين است که تلاش شود واحدها و مراکز صنعتي و توليدي و خدماتي و... از اختيار دولت بيرون بروند و به وسيله مردم جامعه اداره شوند و انحصار دولتي پيشين جاي خود را به گونه يي جهان محوري و مشارکت همه مردم در همه کارها بدهد.

در دولت و مجلس در کشورها فرآيندهاي بسياري دچار چالش شده اند اما نظريه هايي که در اين رابـ*ـطه وجود دارد روشن مي سازد چون تغييرات ساختاري در آستانه جهاني ايجاد شده است قوانين بازار مي توانند به طور مداوم زير تاثير سياست هاي اقتصادي و اجتماعي قرار گيرند پس همه قوانين سازماني و بين المللي بايد بر اساس اصول جهاني پايه ريزي شوند و هيچ يک از اثرات مثبت آنها در بازار و در راندمان توليد و بازاريابي و پيشرفت هاي فناوري حذف نشود. جهاني شدن را مي توان به شکل بوروکراتيک دنبال و در اين رابـ*ـطه تمرکز زيادي روي گزينش هاي اقتصادي و اجتماعي در سطح منطقه يي و ملي کرد که در آنها شرايط و قوانين و ساختارهاي جهاني نيز در نظر گرفته شوند. جهاني شدن به عنوان يک قانون کلي و به صورت پديده يي دوري ناپذير و فرآيندي غيرقابل بازگشت درآمده است که در آن برخي از پديده هاي مهم طبيعي به تدريج در زندگي ما ايجاد مي شود.

انقلاب در ارتباطات و به طور مثال فرآيند نوآوري اطلاعات توانسته است تحرک اقتصادي و سرمايه يي پديد آورد و راهبري صنايع در جهان هر لحظه مي تواند صورت گيرد. برخي تسهيلات فناوري مي توانند نقش مهمي در جهاني شدن بازي کنند. اما برخي موانع اقتصادي ساختاري و اجتماعي و قانوني در اين رابـ*ـطه وجود دارد که روي تصميم گيري هاي اقتصادي و تغييرات بر روابط اجتماعي و نيروهاي موجود تاثيرگذار است.

اينک ما در پي تغييرات ساختاري، اجتماعي، سياسي و سازماني هستيم که در فرآيند جهاني شدن راه دارند. اما رشد و نمو کاپيتاليسم پس از جنگ دوم جهاني در اين رابـ*ـطه مهم است و چگونگي پديده کاپيتاليسم بايد مورد بررسي قرار گيرد و اينکه چطور اقتصاد جهاني در سال هاي 1975-1974 دچار تغييرات شد و اين فرآيند توانست در ابتداي دهه 1980 باعث تحرک اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و تغييرات ساختاري شود و نقش مهمي در اين رابـ*ـطه برعهده گيرد. ادامه يافتن جهاني شدن نيز توانست دستاوردهاي مهمي داشته باشد و در نهايت نشان دهنده وضعيت اجباري بازار شود.



وابستگي الگوهاي مصرف

اکنون نظام سرمايه داري با اينکه آسيب هايي به آن وارد مي شود، همچنان در حال گسترش يافتن است و موجب تغييرات عمده يي در ساختار و سازمان بندي و کارکرد فعاليت ها در اقتصاد جهاني مي شود. اما اين تغييرات در پايان به يک آميزش شديد با افزايش وابستگي هاي متقابل اقتصادي تبديل مي شود. اقتصادهاي ملي نيز به طور ژرف به يکديگر وابسته اند.

فرآورده هاي جهاني و الگوهاي مصرف متقابلاً به هم وابستگي دارند و بازار براي کالاها و خدمات و سرمايه ها و اسناد مالي و نيروي انساني در سراسر جهان يکپارچه ادغام مي شوند. در سطح خرد و کلان در يک شرکت، روابط جهاني افزايش يافته است. به طور مداوم قطعات يدکي و مواد خام و کالاهاي نيمه ساخته (براي مونتاژ) و محصولات تمام ساخته را به اطراف و اکناف جهان منتقل مي کنند.

دولت هاي ملي، توسعه و پيشرفت اقتصادي خود را زير کنترل دارند و ناتواني دولت هاي ملي در کنترل بر اقتصاد، توسط يک سازمان تنظيم کننده جهاني نيرومند يا توسط بانک مرکزي جهاني تقويت مي شود. برعکس، عقيده به سلطه اقتصادي بايد تا حد امکان در بازار پرداخته شود. براي به تعادل درآوردن بازار، حکومت ها ناگزيرند به طور منظم از بانکداران و سازمان هاي بين المللي مانند BIS 11 و IMF 12 وام بگيرند. به طور مثال BIS در سال 1988 با شالوده مقررات و قوانيني که وجود آن الزام آور بود شروع به کار کرد. پس از گفت وگوهاي طولاني مقرر شد بانک ها در عمليات بانکي به تصميم گيري در زمينه آرايش يکسان سازماني در ذخيره سرمايه به نظام جهاني روي آورند و احترام بگذارند و پايبندي خود را نشان دهند.

BIS همچنين دستورالعملي را براي بانک ها تنظيم کرد مبني بر اينکه بانک ها به ذخيره هايي نياز دارند تا آن را به منظور پوشش دادن جبران ضرر و زيان احتمالي در بازارهاي مالي هزينه کنند.

IMF به دولت هاي دچار مصيبت و بحران واقع در جنوب شرقي آسيا، روسيه و برزيل، ده ها بيليون دلار وام پرداخت کرد. روشن است که آنان بايد در آينده وام هاي دريافتي را بازپرداخت کنند تا از تمام بحران هاي متفاوت مالي در سراسر جهان جلوگيري شود. هرچند اين اقدام ها در مقايسه با بي ثباتي رو به افزايش مالي، واکنش هاي ناچيزي هستند و حکومت ها در اصول و قواعد بانک ها به طور گسترده مداخله مي کنند.



انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


جهانی شدن از نوع اقتصادی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
سرمايه گذاري هاي جهاني

اينک رشد سريع و ناگهاني در انتقال و تلفيق سرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي وجود دارد. اين افزايش سالانه چهار بار بيشتر و بزرگ تر از ميزان نرخ رشد بازرگاني جهاني است. آزادي جريان سرمايه به طور قابل توجهي شتاب پيدا کرده است. از سال 1980 تاکنون به سختي کشوري را در جهان باختر مي يابيم که جريان سرمايه جهاني خود را محدود کرده باشد. آمارها نشان مي دهند طبق نظر BIS حجم سرمايه گذاري هاي بازرگاني جهاني از سال 1980 بيش از 20 برابر افزايش يافته است.

سرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي بنا به گزارش FDI 13 به ميزان بسيار زيادي رشد يافته است و طبق نظر آنکتاد 14 در طول يک دهه و نيم گذشته تلفيق جهاني نسبت به سرمايه گذاري مستقيم خارجي در مورد بازرگاني و دادوستد پيشرفت سريع تري داشته است. تا سال 1997 حداقل 143 کشور و ناحيه هاي قلمروشان، قوانين خاص مربوط به سرمايه گذاري و تشويق هاي مربوط به آن را پذيرفتند و کشورهاي زيادي با آن کشورها به منظور جذب سرمايه گذاران خارجي اقتصادشان را هماهنگ کردند. روند سرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي در پايان 1990 تقريباً از لحاظ ظرفيت و حجم به دو برابر آنچه در سال 1980 بود، رسيد.اگر سرمايه گذاري مستقيم خارجي افزايش يابد، اين امر با روند جابه جايي سرمايه هاي کوچک و کوتاه مدت که شديداً رشد پيدا کرده مورد مقايسه قرار مي گيرد.

ارتباطات

فناوري ارتباطات سبب پديد آمدن جهاني شدن است و يکي از دستاوردهاي آن در سده بيست و يکم، کمرنگ شدن مرزهاي سياسي در ميان ملت هاي جهان است که سبب گستردگي روابط در کنش متقابل ميان کشورهاست. پديده جهاني شدن از يک ملت خاص سرچشمه نمي گيرد يا ثمره يک ايدئولوژي معين نيست. اين پديده داراي ماهيت هاي گوناگون است و انبوه مردم نامشخص جامعه هاي انساني آن را به وجود آورده اند. مخالفان جهاني شدن آن را وسيله يي براي پراکندن سانتراليسم ملي و از ميان برداشتن توانمندي و منافع ملي مي دانند. حال آنکه موافقان جهاني شدن بر اين گمانند که جهاني شدن فرصت هاي اجتماعي و فردي بسياري براي مردم جامعه ها در هر کجاي جهان فراهم مي سازد و اينکه جهاني شدن، منافع اقتصادي کلاني را تامين مي کند و از هزينه ها مي کاهد.

جهاني شدن از آن يک ملت ثروتمند يا از آن يک ملت تنگدست نيست بلکه جهاني شدن از آن

همه مردم جهان است و همگان مي توانند از آن بهره مند شوند. نويسنده مقاله «آسيب شناسي جهاني شدن» حدود 10 سال پيش نوشته است؛ «براي سازگاري با روند جهاني شدن، افراد و کشورها بايد دست به ابتکار عمل بزنند. آنها بايد با پيش بيني ها و تخمين هاي خود، برخورد با آسيب هاي احتمالي پيش رو را هرچه بيشتر کاهش داده و ورود به هرچه جريان جهاني شدن را تا حد امکان روان سازند. اين سازگاري ها در سه سطح فراملي، ملي و فردي بايد لحاظ شوند.»16

در سطح فراملي بايد به توسعه يک نوع کنترل جهاني به منظور حل مسائل و مشکلات جهاني ياري کرد. در سطح فردي بايد توجه داشت که مشکلات موجود داراي همبستگي بالايي با آموزش و پرورش باشند. به بيان ديگر آسيب هاي فردي جهاني شدن ناشي از نداشتن منابع آموزشي بسنده و نيز نداشتن آگاهي و دانش لازم براي راه حل هاي بالا بردن امنيت فردي است.



انجمن رمان 98
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98


جهانی شدن از نوع اقتصادی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا