خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
1584720237110.png

به دنبال شیوع ویروس کرونا از روزهای پایانی سال 1398 به اجبار در یک قرنطینه خانگی فرو رفتیم و همین اتفاق ناخوشایند باعث شده در روزهایی که به هیچ‌وجه حال و هوای خوش فرا رسیدن بهار و روزهای دلچسب آغازین سال جدید را ندارند، برخی از ایرانی‌ها سری به آرشیو خاک گرفته فیلم‌ها و کتاب‌هایشان بزنند و ما هم در فیلم های پیشنهادی خود برای تماشا در نوروز 1399 را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

نوشتن یک مطلب پیرامون فیلم های پیشنهادی برای تماشا در نوروز اندکی دشوارتر از زمانی است که بخواهید در مورد فیلم‌های مورد علاقه یا تاثیرگذار مد نظرتان بنویسید؛ زیرا شما در انتخاب آثار با توجه به حال و احوال عید و سال نو باید کمی ملاحضه به خرج بدهید، ناسلامتی دارید برای یک بازه زمانی طبیعتا شاد فیلم پیشنهاد می‌دهید! حالا بیایید ماجراهای کرونا و فشار روانی و استرسی که طی این روزها به مردم تحمیل شده را هم به الزامات نوشتن چنین مطلبی اضافه کنید تا دقیق‌تر بدانید با چه نوع نگاه و خواستی دست به انتخاب این لیست زده‌ایم.

برای پوشش اغلب ژانرهای محبوب سینمایی، تصمیم گرفتیم در دو مطلب جداگانه به معرفی آثار مد نظرمان بپردازیم و در قسمت نخست به سراغ سه سبک درام، ترسناک و معمایی-جنایی/رازآلود رفته‌ایم. جدای از انتخاب‌های اصلی انتهای مقاله پنج فیلم دیگر را هم آورده‌ایم که بد نیست نگاهی به آن‌ها هم داشته باشید. لازم به ذکر است آثار حاضر رتبه‌بندی نشده‌اند و هیچ‌کدام اجحیتی بر دیگری ندارند و از انتخاب برخی آثار که اکثر سینمادوستان آن‌ها را دیده‌اند نیز خودداری کرده‌ایم.

فیلم‌های درام

فیلم های پیشنهادی


در حال و هوای عشق، احتمالا رمانتیک‌ترین اثر در میان فیلم های پیشنهادی ما باشد



فیلم در حال و هوای عشق – In the Mood for Love

فیلم در حال و هوای عشق یکی از پر احساس‌ترین و در عین حال زیباترین فیلم‌های رمانتیک از لحاظ بصری طی دو دهه اخیر است. این فیلم محصول سال 2000 به کارگردانی وونگ کار وای هنگ کنگی و بخش میانی از سه‌گانه عاشقانه اوست. این فیلم می‌تواند مدخل مناسبی به دنیای پیچیده، عاشقانه و آرام این فیلم‌ساز صاحب سبک باشد و اگر از دیدن فیلم In the Mood for Love لـ*ـذت بردید، در دیدن سایر آثار او به خصوص 2046 و چانگ‌کینگ اکسپرس تردید نکنید.

در حال و هوای عشق ماجرای یک زن و مرد در سال 1962 را روایت می‌کند که درگیر یک عاشقانه خاص می‌شوند. زن قصه (با بازی مگی چانگ) پس از رفتن شوهرش به یک سفر تجاری اتاقی در یک خانه اجاره می‌کند و همزمان با او، مرد خبرنگاری (با بازی تونی لیانگ) به آن خانه می‌آید و رفته رفته خرده علاقه‌ای بین آن‌ها شکل می‌گیرد و تنهایی این زن و مرد سبب می‌شود تا قلب آن‌ها بیشتر بهم نزدیک شود. نکته دوست‌داشتنی در مورد این فیلم درام این است که با یک روایت عاشقانه سرد یا کند طرف نیستیم و قصه به فراخور نیاز خود، مسائل و پیچش‌های جذابی دارد و سبک بصری و نوع کارگردانی هم باعث می‌شوند از تک تک دقایق In the Mood for Love لـ*ـذت ببرید و در انتها از تماشایش راضی باشید.

فیلم های پیشنهادی


فیلم شکار – The Hunt

توماس وینتربرگ دانمارکی با فیلم جشن نشان داد چه توانایی قابل توجه‌ای در به تصویر کشیدن فیلم‌نامه‌هایی که براساس یک اتفاق ناگهانی و یک رخداد در گذشته یا حال استوارند دارد. فیلم شکار را نمونه بالغ و جذاب شده جشن می‌دانم و اگر به دیدن فیلم‌هایی که با یک اتفاق مخاطب را شکه می‌کنند و در ادامه به واکاوی برخورد و رفتار شخصیت‌های متاثر از آن مسئله می‌پردازد علاقه دارید، فیلم The Hunt بدون شک یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که پیش روی شماست.

شکار روای داستان معلمی بوده که به تنهایی زندگی می‌کند و پس از مشکلات بسیار در حال به دست آوردن حق حضانت فرزندش است و از طرفی دیگر عشق تازه‌ای یافته، اما ناگهان زندگی‌اش به طرز وحشتناکی با یک دروغ کوچک از هم می‌پاشد و همه‌چیز از کنترل خارج می‌شود و با یک هیستری جمعی مواجه می‌شویم. جدای از فصه و کارگردانی خوب، بازی مدس میکلسن نیز بسیار چشم‌گیر است و او به خاطر ایفای این نقش موفق به دریافت بهترین بازیگر مرد از جشنواره کن شد.

فیلم های پیشنهادی


فیلم چه زندگی شگفت‌انگیزی – It’s a Wonderful Life

تصور می‌کنم فیلم چه زندگی شگفت‌انگیزی بهترین پیشنهاد برای این روزها باشد. این فیلم کلاسیک با اینکه بیش از 70 سال از زمان ساخت آن می‌گذرد، به هیچ‌وجه مشمول گذر زمان نشده است و هنوز با یک اثر سرزنده و قابل توجه مواجه هستیم. حتی می‌توانید نسخه مرمت شده فیلم It’s a Wonderful Life را مشاهده کنید تا بیش از پیش مجذوب جذابیت‌های این ساخته فرانک کاپرا شوید.

جرج بیلی (با بازی جیمز استوارت) مرد مهربان و مردم‌دوستی است که پس از تحمل مشکلات بسیار تصمیم به خودکشی می‌گیرد؛ اما فرشته‌ای جالب به نام کلارنس مامور می‌شود تا او را از این تصمیم منصرف کند. ماجراهای فیلم به این سادگی‌ها نیست و پیش از فرستاده شدن کلارنس به زمین، همراه با او مسیر زندگی جرج از کودکی تا زمانی که قصد خودکشی دارد را نظاره می‌کنید و سپس به فصل‌های پایانی شوکه کننده، جذاب و فراموش ناشدنی فیلم می‌رسیم که به سادگی می‌توانند هر بیننده‌ای را احساساتی و راضی کنند.

فیلم‌های ترسناک

فیلم های پیشنهادی


فیلم دیگران – The Others

آلخاندرو آمنابار و نیکول کیدمن فیلم‌ها و بازی‌های درخشان بسیاری در کارنامه حرفه‌ای خود دارند، اما فیلم The Others از این دو هنرمند جایگاه ویژه‌ای در ذهن من دارد و احتمالا به دلیل فضای گوتیک، سبک خاص اثر و داستان دندان‌گیر آن باشد. فیلم دیگران داستان گریس استورات (با بازی نیکول کیدمن)، یک مادر کاتولیک معتقد را به تصویر می‌کشد که در غیاب همسرش که به جنگ رفته به‌همراه دو فرزند کوچکش در یک خانه بزرگ و پرت زندگی می‌کند. بچه‌ها، آن (با بازی آلاکینا مان) و نیکولاس (با بازی جیمز بنتلی)، به نور حساسیت دارند و به خاطر این بیماری نادر، محیط خانه آن‌ها همواره تاریک است. با ورود سه خدمتکار جدید و یک باغبان به خانه همه چیز تغییر می‌کند و فیلم آرام آرام در جهت رسیدن به پایان‌بندی قوی خود قدم برمی‌دارد.

فیلم های پیشنهادی


نفس نکش یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک مبتنی بر هیجان طی سال‌های اخیر است



نفس نکش – Don’t Breathe

فیلم نفس نکش من را غافلگیر کرد؛ زیرا انتظار چنین اثر نفس‌گیر و هراس‌آوری را از فده آلوارز نداشتم. اما خوشبختانه فیلم Don’t Breathe بهتر از تصوراتم بود و به سادگی در میان بهترین فیلم‌های ترسناک و هیجان‌انگیز چند سال اخیرم قرار گرفت. راکی، الکس و مانی سه دزد جوان هستند که با سرقت لوازم عتیقه و لوکس به گذران زندگی می‌پردازند. آن‌ها در یکی از سرقت‌هایشان تصمیم می‌گیرند به خانه یک کهنه‌سرباز پولدار و نابینا (با بازی استیون لانگ) دست‌برد بزنند که در ابتدا هدفی آسان به نظر می‌رسد، ولی رفته رفته مشخص می‌شود سارقان جوان ما در چه مخمصه‌ای گرفتار شده‌اند! اگر به دنبال یک فیلم ترسناک و تنش‌زا هستید که لحظه‌ای از نفس نیوفتد و در مدت زمان 88 دقیقه‌ای خود خسته کننده نشود، به سراغ فیلم نفس نکش بروید.

فیلم های پیشنهادی


فیلم حس ششم – The Sixth Sense

دلیل اصلی دوست‌داشتنی بودن فیلم حس ششم همانند فیلم دیگران، فیلم‌نامه و داستان جذاب این اثر است. فیلم The Sixth Sense در عین حال که می‌تواند به واسطه فضاسازی قوی و داستان خوبش مخاطب را بترساند، پیچش داستانی و شخصیت‌پردازی مناسبی هم دارد و به همین خاطر خیلی راحت جای خود را در میان فیلم های پیشنهادی گجت نیوز برای نوروز 1399 باز کرده است! حس ششم داستان پسر بچه‌ای را به تصویر می‌کشد که می‌تواند با دنیای ارواح و مردگان ارتباط برقرار کند و حالا یک روانشناس (با بازی بروس ویلیس) قصد دارد به دنیای او سرک بکشد و با پسر قصه ما همراه شود.

فیلم‌های تریلر و جنایی-معمایی

فیلم های پیشنهادی


فیلم کنیز – The Handmaiden

تا پیش از فیلم The Handmaiden کارنامه درخشان پارک چان-ووک برایم یک فیلم خاص داشت و آن هم اثر جاودانه این کارگردان، پیرپسر (OldBoy) بود که خوش‌بختانه پس از دیدن فیلم کنیز تعداد فیلم‌های خاص و تراز اول چان-ووک برای من به دو رسید! فیلم The Handmaiden یک ماجرای معمایی و هیجان‌انگیز تمام عیار را روایت می‌کند که بارها به بیننده رو دست می‌زند و شما را شگفت‌زده می‌کند، ولی لحظه‌ای دچار شلختگی در روایت نمی‌شود و همواره انسجام خود را حفظ می‌کند.

دهه 1930، زمانی که کره در اشغال ژاپن است، مردی شیاد و حسابگر برای اغوای زن ثروتمند ژاپنی و راضی کردن او به ازدواجش با وی، دختر جوانی را به عنوان خدمتکار/کنیز به خانه او می‌فرستد. وظیفه این خدمتکار قلابی راضی کردن زن به ازدواج با آن مرد است، اما به یک‌باره همه چیز تغییر می‌کند و رابـ*ـطه زن ژاپنی و دخترک ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند، ولی این همه داستان نیست و ماجرا از آنچه که به نظر می‌رسد پیچیده‌تر است!

فیلم های پیشنهادی


فیلم بازی – The Game

فیلم بازی سومین ساخته دیوید فینچر، استاد خلق آثار روانشناختی و معمایی است، فیلمی که به زیبایی مخاطبش را با خود همراه می‌کند و با جادوی خاصی که دارد قادر است بیننده را در دنیا اثر غرق کند. اتفاقات فیلم The Game از یک هدیه تولد عجیب و غریب شروع می‌شود؛ یک بانکدار ثروتمند و تنها (با بازی مایکل داگلاس) در آستانه 48 سالگی خود، سنی که پدرش در آن به یک‌باره و بدون هیچ دلیلی خودکشی کرده‌است، برای رهایی از زندگی یکنواختش توسط برادرش به یک بازی مهیج دعوت می‌شود! این بازی توسط شرکتی به نام سی‌آر‌اس تولید و مدیریت می‌شود و برای هر کس به صورت اختصاصی و با توجه به ویژگی‌های جسمی و روحی آن فرد طراحی شده و در انتها او را متحول می‌کند. بعد از یک سوم ابتدایی فیلم، عملا مرزی بین واقعیت و بازی وجود ندارد و تئوری یک توطئه شروع به شکل‌گیری می‌کند، اما هیچ‌چیز قابل اطمینان و اتکا نیست. اگر به دنبال فیلمی هستید که ذهن شما را درگیر کند و همواره اتفاق تازه‌ای برای شگفت‌زده کردنتان داشته باشد، The Game فیلم شماست!

فیلم های پیشنهادی


خاطرات قتل تنها اثر حاضر در این فهرست بوده که بر اساس واقعیت ساخته شده‌است



فیلم خاطرات قتل – Memories of Murder

شاید این روزها بونگ جون هو با اثر تحسین شده و برنده اسکارش، یعنی فیلم انگل بسیار شناخته‌تر باشد، اما سینما‌دوستان از سال‌ها قبل و نخستین روزهای هزاره جدید با این کارگردان صاحب سبک کره‌ای آشنایی دارند. فیلم خاطرات قتل راوی یک داستان واقعی پیرامون یک سری قتل زنجیره‌ای در کره است؛ این فیلم درام-جنایی به ماجرای کشته شدن چند زن در شهر هواسئونگ بین سال‌های 1986 تا 1991 می‌پردازد. خاطرات قتل با اینکه بر اساس واقعیت ساخته شده، اما فیلم‌ساز به خوبی توانسته ضمن ارائه اطلاعات کافی و لازم در مورد آن جنایات، فرم نمایشی و روایی خاص خود را در عین وفادار ماند به اصل ماجرا، به داستان تزریق کند که بسیار قابل تحسین است. فیلم Memories of Murder همانند سایر آسار بونگ از یک طنز ملموس و دلنشین نیز در ساختار خود بهره می‌برد که ارزش دیدن اثر و جذابیت آن برای مخاطب را دوچندان می‌کند. تصور نمی‌کنم کسی به دیدن فیلم‌های جنایی، خصوصا آن‌هایی که با کاراگاه‌های خاص خود مخاطب را به فلب جنایات یک قاتل زنجیره‌ای می‌برند، علاقه داشته باشد ولی از دیدن خاطرات قتل لـ*ـذت نبرد. درنتیجه اگر تا به امروز موفق به دیدن این اثر نشده‌اید، لحظه‌ای تردید نکنید و به تماشای Memories of Murder بنشینید.

سایر فیلم های پیشنهادی برای تماشا در نوروز
  • فیلم خرچنگ – The Lobster​
  • فیلم عشق سگی – Amores Perros​
  • فیلم شیون – The Wailing​
  • فیلم جاده مالهالند – Mulholland Drive​
  • فیلم لئون: حرفه‌ای – Léon: The Professional​
نظر شما در مورد این فیلم‌ها چیست؟ فیلم های پیشنهادی شما برای این ایام کدامند؟ نظرات خود در این خصوص را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
انجمن رمان نویسی


بهترین فیلم های ژانر درام، ترسناک و دلهره‌آور برای تماشا در نوروز 99

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا