خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

^moon shadow^

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
18/3/18
ارسال ها
1,896
امتیاز واکنش
17,965
امتیاز
428
محل سکونت
Tabriz
زمان حضور
38 روز 17 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
تخم کتان,خواص تخم کتان,فواید تخم کتان


نزديک به ۶۰۰۰ سال است که تخم کتان بعنوان یک ماده ی غذایی در دنیا استفاده ميشود . تخم کتان یکی از دانه هایی است که استفاده آن فواید بسیار زيادي دارد. تخم کتان مملو از ویتامین B۶، آهن، پتاسیم، مس و روی( زینک) است. در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص بی نظیر این دانه گیاهی( تخم کتان) اشنا شوید.

كليات گياه شناسی کتان:
امروزه گياه كتان در منطقه وسيعي از اروپا و آسيا مي رويد. از گياه کتان استفاده هاي زيادي بعمل مي آيد. از الياف کتان برای يافتن پارچه استفاده مي شود. پارچه كتان برای البسه مخصوصا در فصل تابستان نوعی مناسب بشمار مي رود. كتان گياهي است كه از قديم الايام شناخته شده و بكار ميرفته است. حتی پرورش آن در مصر در حدود پنج قرن پیش از ميلاد مسيح رایج بوده است.


فواید و خواص تخم کتان:
1- یکی از فواید فوق العاده تخم کتان این است که دارای مقدار زيادي آب لزج است. این ماده ژل مانند تشکیل دهنده فیبر به صورت محلول در آب است و دارای خواص باور نکردنی در دستگاه روده است. این ماده می تواند غذا را در معده نگه داشته و آن را سریع در روده کوچک تخليه کند که می تواند جذب مواد مغذی را افزايش دهد.

2- تخم کتان میتواند باعث کاهش کلسترول خون و همچنين پائین امدن قند خون گردد. فیبر محلول موجود در تخم کتان میتواند باعث کاهش کلسترول گردد و از افزایش پلاک در خون جلوگيري کند و در نتيجه از تنگ شدن دیواره عروق خونی که میتواند منجر به افزایش فشار خون و در پایان سکته و حملات قلبی گردد، جلوگيري و پيش‌گيري نماید. فیبر موجود در تخم کتان همچنين میتواند از افزایش قند خون در بیماران دیابتی جلوگيري کند.

3- حتماً تا به حال از فواید روغن ماهی و چربی های امگا۳ براي سلامتی بسیار شنیده اید. روغن ماهی حاوی EPA و DHA است. این دو نوع چربی امگا۳ براي تندرستی بسیار مفیدند. هرچند بذر کتان این دو نوع چربی امگا۳ را ندارد، ولی حاوی آلفا لینولنیک اسید( ALA) است که نوع دیگری از چربی های امگا۳ است. و همچنين از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگيري ميکند.

انجمن رمان نویسی
رمان98


خواص تخم کتان

 

^moon shadow^

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
18/3/18
ارسال ها
1,896
امتیاز واکنش
17,965
امتیاز
428
محل سکونت
Tabriz
زمان حضور
38 روز 17 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
تخم کتان,خواص تخم کتان,فواید تخم کتان


4- استفاده از تخم کتان راه عالی براي جایگزینی دانه های حاوی گلوتن است. بدین ترتیب، تخم کتان براي افردی که بیماري سلیاک دارند یا دارای آلرژی گلوتن هستند، مطلوب است. همچنين جایگزین خوبی براي چربی های امگا 3 در ماهی براي اشخاص مبتلا به آلرژی غذایی دریایی میباشد . یکی ديگر از خواص مهم کتان استفاده از آن در آشپزی است.

5- لینگان ها در کتان براي زنان یائسه موثر هستند. این مواد بعنوان جایگزین براي درمان جایگزینی هورمون استفاده شود به دلیل آن که لیگنان ها خواص استروژنی دارند. این خواص همچنين میتواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد. چه بسا با کمک به حفظ مرتب چرخه میتواند به قاعدگی کمک کند.



تخم کتان و روغن آن

از دانه های کتان در اثر فشار و بدون حرارت دادن روغنی به دست مي‌ايد که روغن دانه کتان نامیده ميشود. روغن دانه کتان یکی از بی نیاز ترین منبع های امگا۳ است. به گزارش « ehow»، این روغن دارای اسید چرب امگا۳، ۶، ۹، ویتامین B، پتاسیم، منیزیم، فیبر، پروتئین و روی است. بدین ترتیب بعنوان یک مکمل مهم، که عملکردی مانند یک مولتی ویتامین دارد، شناخته شده است.


احتیاط در مصرف تخم کتان!

پژوهشگران معتقد هستند علی رغم فواید بسیار زيادي که در تخم کتان مشاهده و اثبات شده، ولی در استفاده آن نباید زیاده روی کرد.

افرادی که دارای روده التهابی و علاقه‌مند پذیر ميباشند، باید از خوردن تخم کتان پرهیز کنند. همچنين زنان حامله و مادران شیرده نباید تخم کتان استفاده کنند.

از طرفی افرادی که دچار بیماري هایی مثل اندومتریوز، تخمدان پلی کیستیک و فیبرویید ميباشند، هم باید از مصرف تخم کتان پرهیز نمایند.



پژوهشگران اظهار می دارند مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات ميباشند، باید از استفاده تخم کتان پرهیز نمایند. درصورتی که تخم کتان را بعنوان یک دارو استفاده می کنید، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

انجمن رمان نویسی
رمان98


خواص تخم کتان

 

^moon shadow^

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
18/3/18
ارسال ها
1,896
امتیاز واکنش
17,965
امتیاز
428
محل سکونت
Tabriz
زمان حضور
38 روز 17 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
تخم کتان,خواص تخم کتان,فواید تخم کتان


روش تهیه و نگهداری تخم کتان:
بهتر است دانه های تخم کتان را خريداري کرده و خود آن را در خانه اسیاب نمایید. از آنجایی که تخم کتان یک دانه روغنی است، خرید تخم کتانی که قبلاً اسیاب شده، امکان دارد گذشت زمان باعث اکسیده شدن آن گردد، در حالی که شما میتوانید دانه های تخم کتان را خريداري کرده و به موقع استفاده و به ميزان احتیاج خود، آن را با اسیاب برقي در خانه اسیاب نمایید و به صورت پودر درآورید و استفاده کنید. دانه های تخم کتان میتوانند بیش از یک سال قابل استفاده باشند.


بهتر است پودر تخم کتان را در دمای اتاق نگهداری کنید. ميزان استفاده تخم کتان براي اشخاص سالم و بزرگ سال که در استفاده آن محدودیتی ندارند، یک قاشق سوپ خوری در روز میباشد.


روش استفاده تخم کتان:
* به هنگام صرف ناهار، دانه های تخم کتان را به سالاد خود اضافه کرده و میل کنید.
* تخم کتان را با آبمیوه مخلوط کرده و میل نمایید.
* تخم کتان را به انواع سالادها و یا سوپ ها بیفزایید.
* تخم کتان را به ماست و یا دوغ خود اضافه کرده و میل کنید.
* تخم کتان را به سس گوجه فرنگی و یا آب انواع گوشت ها اضافه کرده و میل نمایید.
* تخم کتان را به گوشت چرخ کرده اضافه کرده و بعد با آن کوفته و یا کباب درست کنید.
* مخلوط کردن تخم کتان با آب میتواند آن را به جایگزینی براي تخم مرغ تبدیل کند.
* میتوانید تخم کتان را به کیک یا شيريني های خانگی هم اضافه کنید.



ترکیبات تخم کتان:

* تخم کتان دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی من جمله اکثر ویتامین های گروه b بوده و دارای منیزیم و منگنز هم میباشد.


* تخم کتان دارای دو نوع فیبر محلول و نامحلول میباشد.

* تخم کتان دارای چند نوع آنتی اکسیدان قوی از جمله لیگنان است. از آنجایی که تخم کتان یک ماده گیاهی است، یکی از بهترین منابع لیگنان ها میباشد.

* تخم کتان دارای اسیدهای چرب امگا- 3 بوده و از این جهت ضد التهاب میباشد. تخم کتان یکی از منابع بی نیاز گیاهی است که دارای امگا- 3 گیاهی به اسم آلفالینولنیک اسید( ala) میباشد . پس از روغن تخم کتان، روغن کانولا بيش ترین ميزان ala را دارا است.

انجمن رمان نویسی
رمان98


خواص تخم کتان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا