خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

!MeŁłКa ƝasłƦłaƝ!

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/10/19
ارسال ها
1,150
امتیاز واکنش
10,426
امتیاز
323
زمان حضور
73 روز 8 ساعت 4 دقیقه
نویسنده این موضوع
دلیل مخالفت طب اسلامی با پوشاندن لباس زرد تن نوزاد

باوری که در طب اسلامی وجود دارد این است که طیف خاصی از رنگ ها با طیفی از طول موج ها در ارتباط هستند که حضرت علی علیه السلام در «نهج البلاغه» به آنها اشاره داشته و برای به کارگیری صحیح آن ها توصیه هایی را فرموده اند.
فرهنگ اسلامی اهمیت خاص و زیادی برای رنگ لباس کودک و نوزاد قائل شده است در این مورد در روایات ذکر شده است که در بدو تولد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومان (علیهم السلام) نگاه ویژه ای به نوع لباس نوزادان داشتند. چرا که تاکید کردن بر اینکه لباس سفید به کودک بپوشانید و از پوشاندن لباس زرد خودداری کنید حاکی از تاثیر و اهمیت رنگ لباس بر نوزاد می باشد.

در روایتی نقل شده است که به هنگام تولد امام حسن علیه السلام ،حضرت فاطمه (س) با سرپیچی از امر رسول الله داخل پارچه ای زرد رنگ قرارداد. که در آن هنگام رسول الله (ص) خطاب به او فرمود:مگر تو را نه به استفاده از لباس زرد رنگ برای کودک نکردم؟ سپس آن را دور انداخت و او را در پارچه سفیدی پیچانید. مگر حضرت زهرا (س) از هر گنـ*ـاه و خطایی مبرّا نبودند؟ پس به چه علت خلاف فرموده پیامبر کاری را انجام دادند؟

لباس زرد نوزاد


پاسخ کامل و اجمالی

همانطور که پیش از این اشاره شد امام حسن مجتبی علیه السلام به هنگام تولد در لباس زردی پوشانده شده بود و همین که نزد پیامبر آوردنش حضرت بدون وقت نوزاد را در آ*غو*ش گرفت و طبق برخی گزارشات لباس سفید به تن او کرد.

در مورد شخصی که نوزاد را با لباس زرد رنگ به خدمت پیامبر آورد نقل های متفاوتی وجود دارد.

1- اسماء بنت عمیس می گوید: هنگامی که حسن (ع) متولد شدند پیامبر فرمودند:فرزند من را در آ*غو*شم بدهید و من همچنان که نوزاد را داخل پارچه زرد قرار داده بودند تقدیم ایشان کردم.پیامبر (ص) اقدام به کنار زدن پارچه زرد رنگ کرد.البته در نقل دیگری، پیامبر اسلام (ص)، اسماء مورد سرزنش پیامبر فراگرفت.

2- عروه بن فیروز از سواده بنت مسرج (مسرح) روایت می کند:هنگامی که فاطمه (س) امام حسن را به دنیا آوردند من به پیامبر خبرش را رسانده و حضرت بسیار خوشحال شدند و از آنجایی که نوزاد را در پارچه زرد رنگی پیچیده بود به نزد پیامبر برد اما پیامبر پارچه سفیدی را به جای آن پارچه زرد قرار دادند. در نقل دیگری، سواده می گوید:زمانی که پیامبر (ص) در این مورد ما را نکوهش کرد، من گفتم:«وَ لَمْ أجِدْ من ذلک بُدّاً»؛ «پارچه دیگری نداشتیم!».

لباس سفید برای نوزاد


3- امام سجاد (ع) فرمود:‏ هنگامی که حضرت فاطمه (س) ، زایمان کردند با مشورت امام علی علیه السلام در مورد نام فرزندشان گفت و گو می کردند که با ورود پیامبر اسلام (ص) مواجه می شوند امام حسن را در حالی که در یک پارچه رنگ قرار داده بودند به خدمت حضرت می آورند پیامبر صلی الله به محض دیدن نوزاد خطاب به حضرت فاطمه می فرماید:مگر تو را به استفاده از لباس زرد رنگ برای نوزاد منع نکردم؟ سپس آن را دور انداخت و او را در پارچه سفیدی پیچانید.

4- هرچند در این روایت، سرزنش و نکوهشی از سوی پیامبر (ص) در این باره ملاحظه می شود، اما مشخص نیست که چه کسی لباس را پوشانده و چه شخصی نوزاد را خدمت پیامبر (ص) آورده است.

از دیگر روایات نیز برمی آید که پوشاندن نوزاد توسط اطرافیان بود و نه پدر و مادر.

انجمن رمان نویسی رمان ۹۸


چرا پیامبر فرمودند لباس سبز تن نوزاد نکنید؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا