خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

!MeŁłКa ƝasłƦłaƝ!

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/10/19
ارسال ها
1,150
امتیاز واکنش
10,424
امتیاز
323
زمان حضور
73 روز 8 ساعت 4 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱- به طور کلی مرگ همگان، فنای هستی آنان در هستی بی‌کران حق و محو قطرات وجود آن ها در دریای بی‌کران هستی خداوند است. مرگ اختصاص به انسان ندارد، بلکه همه موجودات خلقت گرفتار مرگ می شوند. حیوانات همانند انسان دارای روح هستند که از ویژگی های آن، قوه درک و شعور است. هنگام مرگ، روح حیوانات نیز به وسیله فرشته یا فرشتگان موکل بر آن قبض می شود.
۲- طبق روایات، خلقت ملائکه بعد از خلقت ارواح پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام بوده، همه آنها حتی جبرائیل ،اسرافیل و دیگر ملائکه مقرب الهی قبل از قیامت خواهند مرد. درباره چگونگی مرگ ملائک احتمال دارد مراد، گسستن پیوند روح از قالب مثالی شان یا از کار افتادن فعالیت مستمر آنها باشد.
۳ ـ برای فرشتگان، زمان معنی ندارد. چرا که موجوداتی فرازمانی هستند.
۴ - عالم تجرد از قوه و فعل تهی است لذا مرگ در عالم تجرد معنا ندارد.
۵ - موجود مادّی مرکّب است از مادّه و صورت نوعیّه ؛ و مرگ یعنی رها گشتن صورت نوعیّه ، از مادّه. لذا هر چیزی که مادّه ندارد و فقط صورت می باشد، مرگ در مورد او منتفی است. پس اگر فرشتگان تجرد دارند، مرگ در مورد آنها معنی ندارد. البته فنا امر دیگری است غیر از مرگ اصطلاحی، که شامل جمیع ممکنات می شود. فنا یعنی رجوع از ظاهر به باطن؛ و محو شدن در اسماء الله.
۶ ـ برای فرشتگان هم نوعی مرگ مخصوص به خودشان وجود دارد که در لحظه ی قیامت خواهد بود. در آن هنگام تمام موجودات هلاک می شوند از جمله ملائک.
۷ ـ مرگ ملائک مانند قبض روح انسانها و جدا شدن روح از بدن مادی نیست تا بتوان قیاس یا تصوراتی باطلی بر آن مترتب نمود. مرگ هر موجودی به تناسب وجود خود اوست. تنها موجودی که مرگ برای او معنی ندارد، خداست و وجه الله؛ که مراد از وجه الله، وجود نوری اهل بیت علیهم السلام است . خدای تعالی فرمود: « کُلُّ شَیْ ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ـــ همه چیز هلاک شونده است جز وجه او؛ حکم تنها از آن اوست؛ و همه بسوى او بازگردانده مى شوید.» (القصص:۸۸).
۸ - طبق روایات، هنگام نفخ صور اوّل، تمام موجودات فانی می شوند جز سه فرشته ی اعظم؛ یعنی جبرئیل و اسرافیل و میکائیل و عزرائیل علیهم السلام . آنگاه خدا امر می کند عزرائیل را که میکائیل و اسرافیل را اماته کند. آنگاه امر می کند که خودت نیز بمیر. آنگاه خطاب می کند به جبرئیل علیه السلام که یا جبرئیل، چه کسی مانده است؟ عرض می کند: بنده ات جبرئیل و وجه الله. امر می کند: تو هم بمیر. آنگاه که همه فانی شدند، دوباره اسرافیل را از حال فنا بیرون می آورد و امر می کند که در صور بدمد؛ در این هنگام همه ی موجودات از حال هلاک و فنا خارج می شوند، و محشر کبری برپا می شود.


کیفیت مرگ‌ فرشتگان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا