خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

آیا این تاپیک مفید است ؟

  • کم

  • متوسط

  • زیاد

  • عالیه

  • نظری ندارم


نتایج فقط بعد از شرکت در نظرسنجی قابل رویت است.

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
آموزش صفر تا صد مبانی سطحی وب
با سلام Afshin Javan هستم
متخصص سئو ، وب مستر و طراح گرافیکی

مقاله آموزش صفر تا صد مبانی سطحی وب در وبسایت رمان98 تهیه و انتشار داده شده
مدتی است که در زمینه کسب و کار اینترنتی فعالیت میکنم و با خودم گفتم بهتره دانش و تجربیاتم رو با شما در میان بگذارم
امیدوارم بتونید از اطلاعاتی که در اختیارتون قرار میدم به درستی استفاده کنید و درصورت نیاز به مشاوره حتما بهم پیام بدین
درصورت داشتن نقد و پیشنهاد میتونید به صورت شخصی به من پیام ارسال کنید و یا با من به صورت عمومی در ارتباط باشید


1583965179406.png
برای دسترسی سریع به لینک تاپیک با گوشی اسکن کنید
انجمن رمان نویسی رمان 98


mobile 1-2.jpg


فواید :
* عنوان مناسب
* تگ های مناسب
* وجود نظر سنجی
* وجود کد QR
* تصاویر مرتبط
معایب :
* توضیحات زیاد
* نبود لینک های مفید در پست ها


آموزش صفر تا صد مبانی سطحی وب

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: TiNAX007، Mahta.ra، Narín✿ و 7 نفر دیگر

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
GMAIL & جیمیل
gmail 1-1.jpg
نکاتی جهت استفاده بهتر از سرویس جی میل ،سرویس ایمیل شرکت گوگل؛ یعنی Gmail یکی از بهترین سرویس های ایمیل است که کاربران زیادی هم دارد.با این اوصاف است که حالا دیگر اغلب کاربران ایمیل در سراسر دنیا به Gmail مهاجرت می کنند تا از سرعت و امکانات پیشرفته آن بهره ببرند.

بنابراین کلیدهای میان بر، امکانات و کلیدهایی که در جاهای مختلف برای انجام سریع تر امور قرار داده شده، برچسب ها و دسته بندی های شخصی، جست وجو و سایر امکانات جی میل برای کاربران آن مهم است. با این اوصاف می توانید با این چند نکته کاربردی از این سرویس ایمیل محبوب بهتر و راحت تر استفاده کنید.

انصراف از ارسال ایمیل
این یک قابلیت بسیار خوب و کاربردی است که در بسیاری از سرویس های ایمیل دیگر وجود ندارد. گاهی از ارسال یک ایمیل منصرف می شوید و تصمیم می گیرید آن را ارسال نکنید. برای این کار باید به بخش تنظیمات که با آیکون چرخ دنده مشخص شده، مراجعه کرده و در تب Labs آن را فعال کنید. در این صورت اگر به اشتباه ایمیلی را به آدرسی بفرستید، می توانید به سرعت از ارسال آن انصراف دهید.


جی میل تان را مرتب کنید
شاید ظاهر جی میل تان گاهی کمی شلوغ باشد و شاید هم برعکس، به نظر خیلی فشرده برسد. برای اینکه تراکم آیکون ها و ایمیل ها بیشتر شود، بهتر است از حالت نمایش Compact یا فشرده استفاده کرده و اگر می خواهید این بخش ها بزرگ تر شوند، حالت Comfortable را انتخاب کنید. برای انتخاب این حالات نمایش از آیکون چرخ دنده استفاده کنید که در سمت بالا و راست دیده می شود.


کلیدهای میان بر ضروری
قبل از هر چیز به قسمت Setting رفته و از تب تنظیمات عمومی یا General، گزینه Keyboard Shortcuts را در حالت فعال یا on قرار دهید.



چند کلید میان بر مفید عبارتند از: J برای باز کردن ایمیل قبلی، K برای باز کردن ایمیل بعدی، E برای آرشیو کردن یک ایمیل، شیفت و # برای فرستادن به سطل زباله یا Trash، / برای تایپ کردن در نوار جست وجو، A برای جواب دادن به ایمیل در جواب تمام افرادی که ایمیل موردنظر برای شان ارسال شده است و بالاخره R هم برای جواب دادن به یک ایمیل تنها در جواب یک شخص.

استفاده راحت تر از عکس ها
برای استفاده از عکس ها در جی میل کافی است که با کلید میان بر Ctrl+V آنها را Paste کنید. البته قبل از این عمل باید عکس را در کی برد کپی کرده باشید. با استفاده از قابلیت پشتیبانی گیری گوگل پلاس کار کمی ساده تر می شود، چون هر عکسی که با گوشی یا تبلت خود گرفته باشید، روی گوگل درایو ذخیره می شود.


کاربرد آن در جی میل این است که می توانید از کلید Insert که گوگل اخیرا در کادر ایجاد ایمیل جدید اضافه کرده، استفاده کنید و عکس های گوگل درایو خود را در ایمیل قرار دهید. البته امکان به اشتراک گذاری یک آلبوم کامل هم وجود دارد.


حذف ایمیل های حجیم
اگر فضای ۱۵ گیگابایتی جی میل شما رو به اتمام است، می توانید با استفاده از این لینک بررسی کنید که فضای موجود به چه صورت استفاده شده و برای خالی کردن موارد حجیم باید از کجا شروع کرد. برای این کار عبارت «size:[x number]m» را در گوگل جست وجو کنید.



مثلا با جست وجوی عبارت «size:۱۰۰k» تمام ایمیل هایی که ظرفیت بیش از ۱۰۰ کیلوبایت را اشغال کرده اند، نمایش داده می شوند. به جای k از m استفاده کنید تا ایمیل های بیشتر از ۱۰۰ مگابایت را پیدا کنید.

دیدن تعداد ایمیل های خوانده نشده در کنار تب های مختلف
با فعال کردن افزونه ای به نام Unread message icon می توان در کنار نام تب ها تعداد ایمیل های خوانده نشده را هم مشاهده کرد؛ البته به شرطی که تعداد تب ها زیاد نباشد. این تعداد به صورت خودکار به روز می شود و نیازی به باز کردن تبی که جی میل در آن باز شده ندارید. برای فعال کردن این امکان مسیر زیر را در تنظیمات دنبال کنید:

Settings > Labs tab > Enable Unread message icon


ارسال و آرشیواگر دوست دارید جی میل شما خلوت باشد، از آیکون Send and Archive به جای Send معمولی برای پاسخ به ایمیل ها استفاده کنید. البته آرشیو با حذف کردن متفاوت است. برای دیدن ایمیل های آرشیو شده می توان از تب All Mail در بخش کناری یا نوار جست وجو در بالای صفحه استفاده کرد. برای فعال کردن این ویژگی جی میل مسیر زیر را دنبال کنید:

Setting > General > Show Send & Archive Button in reply



خواندن ایمیل ها به صورت آفلاینGmail Offline یکی از مهم ترین ویژگی های جی میل است. این افزونه به شما اجازه می دهد که ایمیل ها را بخوانید، پاسخ بدهید، جست وجو و آرشیو کنید، آن هم بدون اتصال به اینترنت. برای فعال کردن این ویژگی در تنظیمات جی میل به تب Offline مراجعه کنید.



لینکی برای نصب افزونه در این تب قرار داده شده که پس از نصب آن، امکان همگام سازی ایمیل ها فراهم می شود. به این صورت که در حالت آفلاین همه چیز توسط افزونه ذخیره می شود و به محض اتصال به اینترنت، با جی میل آنلاین همگام سازی می شود.


ایمیل ها را به برنامه های روزانه خود اضافه کنید
جواب دادن به ایمیل کار وقت گیری است. اگر سرتان شلوغ باشد و در انجام این مهم تعلل کنید، ممکن است بعضی از ایمیل های مهم بدون پاسخ باقی بمانند. بنابراین بهتر است این ایمیل ها را به Tasks خود اضافه کنید. در بخش بالا و چپ روی عبارت Gmail کلیک کنید و از لیست نمایش داده شده، گزینه Tasks را انتخاب کنید.


انصراف از ثبت نام در وب سایت ها و سرویس ها
شاید در وب سایت های زیادی ثبت نام کرده اید و از اینکه در طول روز ایمیل های زیادی دریافت می کنید، خسته شده اید. برای انصراف از ثبت نام یا به اصطلاح unsubscribe در نوار جست وجو همین عبارت را تایپ کنید.


نتیجه جست وجو این است که تمام مواردی که شامل این عبارت هستند، نمایش داده می شوند و می توانید یک به یک همه موارد را بررسی کنید. پلاگینی به نام Unroll.me هم برای پاکسازی این نوع ایمیل ها وجود دارد که کار را ساده تر می کند.

برای ایمیل ها Label انتخاب کنید
با Drag کردن لیبل های جی میل از بخش بالایی inbox و رها کردن روی ایمیل ها، می توانید عمل لیبل گذاری را سریع تر و راحت تر انجام بدهید.


آموزش صفر تا صد مبانی سطحی وب

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: TiNAX007، Mahta.ra، Narín✿ و 6 نفر دیگر

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
پاک کردن اطلاعات در گوگل
0-10.jpg
آموزش بسیار ساده پاک کردن اطلاعات در گوگل!
تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که گوگل چقدر درباره شما میداند؟ با امکان جدیدی که گوگل به تازگی به موتور جستوجوگر خود اضافه کرده میتوانید این موضوع را بررسی کنید و همچنین سابقه تمام جستوجوهای خود را ببینید و دانلود کنید.

به وسیله این قابلیت که توسط وبلاگ غیررسمی «سیستم کار گوگل» کشف شده است، به کاربر این امکان داده میشود که به تمام اطلاعات از جستوجوها گرفته تا لینکهایی که در جستوجوها روی آن کلیک کرده است، دسترسی پیدا کند.
همچنین کاربران با این قابلیت به آدرسهایی که جستوجو کردهاند دسترسی پیدا میکنند. حتی میتوانند فهرستی از تصاویری را که هنگام جستوجو روی آنها کلیک کردهاند مشاهده کنند. پاک کردن حافظه مرورگر باعث نمیشود که این اطلاعات پاک شوند.
اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد زیرا علاوه بر دانلود سوابق جستوجوهای خود میتوانید آنها را پاک کنید. در ابتدا برای دانلود سوابق جستوجوها به این شکل عمل کنید.

1- به صفحه google web and app activity بروید

2- روی آیکون gear در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.

3- از منویی که باز میشود گزینه دانلود را انتخاب کنید. اکنون یک پنجره باز میشود که به شما هشدار میدهد سوابق جستوجوهای خود را در یک رایانه عمومی دانلود نکنید زیرا حاوی حجم زیادی از اطلاعات حساس است.

4- اگر قصد ادامه داشتید، روی گزینه ایجاد آرشیو (create archive) کلیک کنید.

زمانی که سوابق شما دانلود شد، ظرف چند ثانیه یک لینک دریافت میکنید که به شما اجازه میدهد اطلاعات خود را ببینید.
اگر نمیخواهید اطلاعات را دانلود کنید و ترجیح میدهید از شر آنها خلاص شوید میتوانید آنها را پاک کنید.


البته دلایلی وجود دارد که به گوگل اجازه دهید اطلاعات جستجوهای شما را نگه دارد. برای مثال این سوابق نتایج سریعتر جستوجو را تضمین میکند. همچنین گوگل با این سوابق تمام تازه ترین اطلاعات مرتبط به شما را دارد. اگر این سوابق را پاک کنید نتایج جستوجوهای شما مطابق عادات شما نخواهد بود.
اما اگر باز هم خواستید سوابق جستوجوهای خود را پاک کنید، بدین طریق است.
قبل از شروع، لازم به ذکر است که اگر میخواهید اطلاعات خود را مخفی نگه دارید میتوانید از گزینه حریم خصوصی مرورگر خود استفاده کنید که مانع ذخیره سازی اطلاعات توسط گوگل میشود. اگرچه همچنان شرکت ارائه دهنده اینترنت و یا کارفرما شما میتواند به آن دسترسی داشته باشد.
صرفا پاک کردن حافظه مرورگر باعث پاک شدن سوابق جستوجوهای ذخیره شده توسط گوگل نمیشود زیرا شما فقط اطلاعات ذخیره شده توسط مرورگر را پاک میکنید نه اطلاعاتی که روی سرور گوگل ذخیره میشود.



1- به صفحه web and app activity page بروید و روی آیکون gear در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.

2- گزینه items remove را انتخاب و از پنجره ای که باز میشود گزینه the beginning of time را انتخاب کنید.

3- آیکون remove را بزنید و اطلاعات خود را پاک کنید. به این ترتیب سوابق تمام جستجوهای شما در گوگل پاک خواهد شد و لازم نیست که نگران آگاهی گوگل از اطلاعات درباره خود برای مثال زمانیکه برای یک کنسرت رزرو کرده اید باشید.


آموزش صفر تا صد مبانی سطحی وب

 
  • تشکر
  • تشویق
Reactions: TiNAX007، سوگل بانو، Mahta.ra و 6 نفر دیگر

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
وبلاگ چیست سایت چیست
x14.jpg.pagespeed.ic.lWinqvu375.jpg
با حضور پر رنگ دنیای مجازی در زندگی روزمره ما، داشتن وبلاگ و سایت در میان افراد عادی محسوب می شود، اما بد نیست بدانید میان سایت و وبلاگ تفاوت هایی است.
وب سایت مجموعه ای از تعدادی فايلهای حاوی متن، تصویر یا گرافیک به هم متصل است که غالباً شامل یك صفحه اصلی است که بر روی یك خدمات دهنده اینترنتی یا سرور قرار دارد.اطلاعات آن به صورت مجموعه ای توسط یك فرد، گروه یا سازمان تهیه و نگهداری می شود و عموم مردم می توانند بـ*ـو*سیله اینترنت به آن دسترسی داشته باشند؛مانند صفحه هایی که دائما در اینترنت با آن سر و کار داریم.


اين مجموعه فايل ها با فرمت HTML شناخته شده اند و هر کاربر با وارد کردن نام اینترنتی وب سایت مربوطه در مرورگرها می توانند به صفحه اصلی وب سایت دسترسی پیدا کرده و از طریق این صفحه به سایر صفحات دیگر وب سایت راهنمایی شوند.
یک وب سایت اغلب می تواند متعلق به یک سازمان،شرکت یا شخص باشد که طراحی سایت برای دستیابی به بازارهای آنلاین و جلب توجه بینندگان و ترغیب کاربران جهت بازدید آنها و یا خرید محصولات و خدمات و ایجاد انگیزه برای بازگشت مجدد به همان سایت اهمیت بسزایی دارد.

برای ایجاد کردن یک وب سایت باید هم دامنه و هم فضایی جهت میزبانی داشته باشید و همچنین وب سایت ها برای مقاصد اقتصادی و تجاری،اطلاع رسانی،سرگرمی و آموزش ساخته می شوند.
وبلاگ:
وبلاگ از یک یا چندین صفحه اینترنتی شخصی یا گروهی تشکیل شده که در آن شخص یا گروه به نوشتن مطالب روزانه یا چند روز یکبار با موضوعات متنوع به صورت متوالی می پردازند این افراد در نوشتار خود می توانند افکار،عقاید اشعار و یا خاطرات خود را مکتوب کنند و برای مطالعه عموم قرار می دهند.


به دلیل اینکه وبلاگ در اینترنت منتشر می شود می توان آن را یک نشریه اینترنتی شخصی هم نامید،می توان گفت در واقع وبلاگ یک رسانه اینترنتی محسوب می شود.
برای نوشتن وبلاگ نیازی به پرداخت پول نیست چون سرویس های مختص آن امکانات لازم را به صورت رایگان در اختیار وبلاگ نویسان قرار می دهند ولی برای داشتن یک سایت باید برای داشتن دامنه هزینه کد در صورتی که وبلاگ رایگان است.
در نوشتن وبلاگ می توانید فیلم یا تصویر نیز به صورت رایگان به اشتراک بزارید و الزامی برای حضور تبلیغات در این صفحات نیست اما در وب سایت ها برای تامین هزینه های خود از تبلیغات در کناره سایت استفاده می کنند.


آموزش صفر تا صد مبانی سطحی وب

 
  • تشکر
Reactions: TiNAX007، Mahta.ra، Narín✿ و 5 نفر دیگر

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخچه فعالیت های ما در گوگل
_تاریخچه جستجوها در گوگل را پاک کنیم 3.jpg
کنون به این موضوع فکرکرده اید که گوگل اطلاعات جست و جویتان را در اختیار دارد؟ شما به وسیله قابلیت سابقه گوگل می توانید این موضوع را بررسی کنید و همچنین سابقه تمام جست و جوهای خود را ببینید و دانلود کنید.

اطلاعات خود را در گوگل پاک کنید

کاربران با این قابلیت به آدرس هایی که جست و جو کرده اند دسترسی پیدا می کنند. حتی می توانند فهرستی از تصاویری را که هنگام جست و جو روی آنها کلیک کرده اند مشاهده کنند. پاک کردن حافظه مرورگر موجب نمی شود که این اطلاعات پاک شوند.

اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا علاوه بر دانلود سوابق جست و جوهای خود می توانید آنها را پاک کنید. در ابتدا برای دانلود سوابق جست و جوها به این شکل عمل کنید.

به صفحه (google web and app activity) بروید و روی آیکون (gear) در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. از منویی که باز می شود گزینه دانلود را انتخاب کنید. اکنون یک پنجره باز می شود که به شما هشدار می دهد سوابق جست و جوهای خود را در یک رایانه عمومی دانلود نکنید؛ زیرا حاوی حجم زیادی از اطلاعات حساس است.




اگر قصد ادامه داشتید، روی گزینه ایجاد آرشیو (create archive) کلیک کنید.

حال اگر نمی خواهید اطلاعات را دانلود کنید و ترجیح می دهید از شر آنها خلاص شوید می توانید آنها را پاک کنید.

البته دلایلی وجود دارد که به گوگل اجازه دهید اطلاعات جست و جوهای شما را نگه دارد. برای مثال، این سوابق نتایج سریع تر جست و جو را تضمین می کند. همچنین گوگل با این سوابق تمام تازه ترین اطلاعات مرتبط به شما را دارد. اگر این سوابق را پاک کنید نتایج جست و جوهای شما مطابق عادات شما نخواهدبود.

اما اگر می خواهید سوابق جست و جوهای خود را پاک کنید، به این طریق است.

گفتنی است که اگر می خواهید اطلاعات خود را مخفی نگه دارید می توانید از گزینه حریم خصوصی مرورگر خود استفاده کنید که مانع ذخیره سازی اطلاعات از سوی گوگل می شود. اگرچه همچنان شرکت ارایه دهنده اینترنت یا کارفرمای شما می تواند به آن دسترسی داشته باشد.

صرفا پاک کردن حافظه مرورگر باعث پاک شدن سوابق جست و جوهای ذخیره شده به وسیله گوگل نمی شود؛ زیرا شما فقط اطلاعات ذخیره شده توسط مرورگر را پاک می کنید نه اطلاعاتی که روی سرور گوگل ذخیره می شود.

برای این منظور به شکل زیر عمل کنید.

به صفحه (web and activity page) بروید و روی آیکون (gear) در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. گزینه (items remove) را انتخاب و از پنجره ای که باز می شود گزینه (the beginning of time) را انتخاب کنید.

آیکون (remove) را بزنید و اطلاعات خود را پاک کنید. به این ترتیب سوابق تمام جست و جوهای شما در گوگل پاک خواهدشد و دیگر لازم نیست نگران اطلاع گوگل از برنامه های خود باشید.


آموزش صفر تا صد مبانی سطحی وب

 
  • تشکر
Reactions: TiNAX007، Mahta.ra، Narín✿ و 5 نفر دیگر

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
گوگل علیه رقبا
بسیاری از کاربران مدتی سعی کرده اند از جستجوگر بینگ استفاده کنند، به قوت حریم خصوصی در جستجوگر «داک داک گو» دل خوش کرده و حتی یاهو را نیز یک بار دیگر امتحان کنند اما در نهایت باز به سراغ گوگل این قهرمان عرصه جستجوگری می روند.

سایر جستجوگرها دارند فاصله شان را با گوگل کم می کنند اما گوگل همچنان یکه تاز است زیرا نتایج مرتبط تری به دست می دهد، وبگاه ها را سریع تر نمایه بندی و جستجو می کند و مدام در حال بهتر شدن است. به راستی گوگل از رقبا بهتر است؟







تاریخچه فناوری جستجوگر

بد نیست نخست به برخی از فناوری ها و شرکت ها نگاهی بیندازیم که جستجوگری را پیش برده و جستجوگری را به وضعیت کنونی رساندند.

به میدان آمدن آرکی (1900)

آرکی (Archie) را بسیاری نخستین جستجوگر می نامند. براساس معیارهای امروزی بدوی به نظر می رسد اما ابرازی بود که وبگاه های اف تی پی در دسترس عموم را نمایه بندی می کرد تا کاربران بتوانند فایل های مورد نظرشان را پیدا کنند. دوره قبل از جهان گستری وب بود. بنابراین کاربر باید با استفاده از کارخواه (client) محلی یا تلنت به رایانه های خدمات دهنده آرکی دسترسی می یافت. تلنت قرارنامه ای برای شبکه بندی است که اتصال دو رایانه هم شبکه را میسر می کند.






واندرر (1993)

جستجوگر واندرر (World Wide Web Wanderer) که در سال 1993 پا گرفت. نخستین جستجوگری بود که برای نمایه بندی وبگاه ها و درج خود کار آنها در پایگاه داده پدید آمد. نمایه این جستجوگر یعنی واندکس راهی برای اندازه گیری وب براساس شمارش رایانه های خدمات دهنده سراسر جهان به منظور اندازه گیری ردش وب بود. در واقع این قابلیت به سرمشق برنامه های وب کاوی امروزی تبدیل شد که وارد اوب می شوند و محتوای آن را نمایه بندی می کنند.

اکسایت (1993)

اکسایت طرح شش دانشجوی دانشگاه استفورد بود که سعی داشتند میزان کارایی نمایه بندی را با تحلیل روابط در زبان عادی افزایش دهند. در اکسایت که در آن هنگام آرکی تکست نام داشت، خبرنگاران رات برای نوشتن بررسی های کوتاه راجع به وبگاه ها به کار گرفتند تا قابلیت کاربری را در قیاس با جستجوگرهای بدوی تر مبتنی بر پیوندها بهبود دهند.

رونق جستجوگری (1994)

سال 1994 احتمالا مهمترین سال در تاریخ جستجوگرها است. در 12 ماه همین سال بود که جستجوگرهای اینفوسیک، آلتاویستا، وب کراولر، یاهو و لایکوس پدیدار شدند.

* اینفوسیک: این جستجوگر به کاربران امکان می داد به طور بی درنگ صفحه های وب خود را ارائه دهند و به طور خود کار براساس رده ای که کاربر تعریف می کرد نمایه بندی می کرد.

* آلتاویستا: نخستین جستجوگری که از پهنای باند نامحدود استفاده می کرد، پرس و جو به زبانط بیعی را پوشش می داد و برای بهکرد نتایج دارای تصحیح کننده جستجو بود.

* وب گراولر: کل صفحه را نمایه بندی می کرد نه فقط عناوین و توضیحات را.

* لایکوس: نخستین جستجوگری که براساس مرتبط بودن یافته ها، آنها را مرتب می کرد. این جستجوگر بزرگترین بانک داده وبگاه های مرتب شده را داشت و در اوج خود (حضور سال 1996) بیش از 60 میلیون وبگاه را نمایه بندی کرده بود.

جستجوگرها طی این دوره زمانی و چند سال بعد به شدت از برچسب های نشانگر عناوین، توضیحات و کلیدواژه های افزوده شده به وبگاه از سوی مدیر وبگاه استفاده کرده بودند. این برچسب ها و همچنین چگالی کلیدواژه ها در متن وبگاه عامل های اصلی رتبه بندی بودند که به شناسایی و نمایه بندی مناسب محتوا کمک می کردند.





آموزش صفر تا صد مبانی سطحی وب

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: TiNAX007، Mahta.ra، Narín✿ و 6 نفر دیگر

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
گوگل علیه رقبا 2

جستجوگر اسک/ اسک جیو (1997)

در جستجوگر اسک (Ask) و خدمات اسک جیوز (Ask Jeev) آن از ویراستارها (انسان) استفاده کردند تا فهرستی از پرسش های جستجویی معروف تهیه کنند. در این خدمات از عملیات خود، کار در قالب سامانه رتبه بندی موسوم به دایرکت هیت استفاده کردند تا وبگاه ها را براساس معروفیت شان رتبه بندی کنند اما متوجه شدند دستکاری آن خیلی آسان است و چند سال بعد استفاده از این جستجوگر را متوقف کردند.



ام اس ان بینگ (2009-1998)

ام اس ان با نیت بهره گیری از موفقیت سایر محصولات مایکروسافت جستجوگر خاص خود را راه اندازی کرد و پای به قلمرو جستجوی بر خط گذاشت. این جستجوگر برای ارائه نتایج جستجو متکی به آورچر، لوک اسمارت و سایر فهرست های پولی بود تا اینکه گوگل موفقیت الگوی خود را به نام پیونده برگشتی را ثابت کرد. در نتیجه ام اس ان در سال 2004 با سرمشق قرار دادن گوگل راهبرد مشابهی در پیش گرفت، هر چند نتوانست به اندازه گوگل به موفقیت دست یابد. ام اس ان در سال 2009 میلادی نام تجاری خود را به بینگ تغییر داد.


6432191_446.jpg
سربرآوردن گوگل
در اواخر دهه 1990 میلادی سیطره هرزنامه ها در وب و بی ربطی نتایج جستجو موجب شده بود تا جستجوگرهای اینترنتی کمابیش بی استفاده باشند. برای دردسرهای ناشی از یکه تازی هرزنامه ها و دستکاری جستجوگرهای اینترنتی راهکاری وجود نداشت تا اینکه گوگل به میدان آمد. آغاز گوگل در واقع طرحی به نام بک راب بود که لاری پیج و سرگئی برین در سال 1996 آغاز کردند. هدف شان این بود عمدتا از پیونده ها برای رتبه بندی و بهکرد میزان با ربط بودن نتایج استفاده کنند و انقلابی در حوزه جستجوگری پدید آوردند.




محور این نظریه این بود که هر وبگاه دارای پیوند با وبگاه دیگر به معنای اعتماد به محتویات آن است. این پیونده ها نقش رأی را بازی می کردند و متن لنگر انداخته در آن پیونده روشی برای نمایه بندی وبگاه براساس چیزی بود که دیگران به آن رأی داده بودند.

این فناوری خیلی جالب بود و برین و پیج کوشیدند آن را به مبلغ 750 هزار دلار به رقبا بفروشند. خوشبختانه کسی علاقه ای به خرید آن نداشت. برین و پیج همچنان به بهسازی این فناوری ادامه دادند و گوگل در سال 2000 به بزرگترین جستجوگر جهان تبدیل شده بود.


google-amp-fast-speed-travel-ss-1920-800x450.jpg
علت پیشتازی گوگل

سازگارپذیری را شاید بتوان مهمترین دلیل برای پیشی گرفتن کاربری گوگل از سایر رقبا خواند. همین که بازاریابان و متخصصان جستجوی اینترنتی یاد می گرفتند گوگل را دستکاری کنند، گوگل دست به تغییر می زد.

وقتی فناوری های جدید مانند رسانه های اجتماعی نقش فعالی در ارتباط میان کاربران پیدا کردند، گوگل آنها را در الگوریتم خود گنجاند تا با ربط بودن نتایج را افزایش دهد. عادات جستجو هم که تغییر می کرد، گوگل خود را تغییر می داد. گوگل مدام در حال دیده بانی، واکاوی و تکمیل سازی است و با استفاده از انبوه داده هایی که از کاربران گردآوری می کند، مدام در حال تحویل محصولات و خدماتی بهتر، دقیق تر و کاربرپسندتر از رقبا است.​





آموزش صفر تا صد مبانی سطحی وب

 
  • تشکر
Reactions: TiNAX007، Mahta.ra، Narín✿ و 2 نفر دیگر

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
آینده جستجوگری
getty_1186234285_409059.jpg

گوگل در صدر قرار دارد و بعید به نظر می رسد در آینده ای نزدیک هیچ کدام از رقبا بتوانند دردسری برایش ایجاد کنند اما وب هم به سرعت در حال تغییر است و گوگل و سایرین باید همچنان دقت جستجوگری های خود را بهبود دهند.






جستجوگرهای اینترنتی و از جمله گوگل تاکنون برمبنای انطباق پرسش ها یا صفحه های وب نتایج جستجو را تحویل می داده اند. اکنون بینگ، گوگل و یاهو در تکاپوی آن هستند تا براساس جستجوی معنایی به نتایج بهتری دست یابند.

افزایش اهمیت مکان

مثال غذای دریایی نشان می دهد که مکان اهمیت زیادی دارد. کسی که در تهران زندگی می کندرستوران غذاهای دریایی واقع در سنگاپور به دردش نمی خورد. جستجوی مکان مبنا در حال تغییر دادن همه چیز است و اکنون مکان کاربر برای تحویل نتایج مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است.

بهکرد جستجوی همراه

در سال 2015 برای نخستین بار در تاریخ میزان ارتباطات تلفن همراهی در اینترنت از نوع رایانه ای چه رومیزی چه کیفی پیشی گرفت و این روند همچنان به طور شتابان ادامه دارد. بنابراین باید به کاربران تلفن همراه هوشمند توجه بیشتری داشت.

گوگل در حال معرفی الگوریتم جدیدی برای تلفن همراه است که وبگاه هایی را که به طور مناسب در تلفن همراه به نمیاش درنمی آیند در نظر نمی گیرد تا کاربران تلفن همراه تجربه بهتری از کاربری خود به دست آورند. یاهو هم به تلفن همراه توجه دارد که شاید اثر ماریسا مایر، مدیرعامل این شرکت باشد که کارمندس ابق گوگل است.​


آموزش صفر تا صد مبانی سطحی وب

 
  • تشکر
Reactions: TiNAX007، Mahta.ra، Narín✿ و 2 نفر دیگر

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
هک و امنیت
11495646_969.jpg

1حدود ده سال پیش، شما با خیال راحت می توانستید درخواست های دوستی را قبول کنید. اما امروزه، حتی برای به اشتراک گذاری یک عکس باید کمی بیشتر درباره آن فکر کنید. در اینجا شما می توانید با انجام دادن این 10 روش ساده، علاوه بر اینکه می توانید تجربه خوبی را از حضور در شبکه های اجتماعی داشته باشید، از به سرقت رفتن اطلاعات شخصیتان جلوگیری کنید.







1. گمنام ثبت نام کنید

اول از همه یک ایمیل جدید درست کنید. از هیچ یک از مواردی که باعث شناختن هویت شما می شود (از جمله نام و نام خانوادگی، سال تولد یا کد پستی) در آدرس ایمیل جدید یا پروفایل تان استفاده نکنید. با استفاده از این آدرس ایمیل جدید، صفحات رسانهای اجتماعی را ایجاد کنید و فقط افرادی را که واقعا به آنها اعتماد دارید اضافه کنید. همچنین از گذاشتن عکس های شخصی که به شناسایی شما کمک میکند اجتناب کنید.

2. از رمز عبورهای قوی استفاده کنید

پسورد هایتان را برای اکانت هایی که دارید به روز رسانی کنید و مطمئن شوید که برای هر کدام از اکانت هایی که دارید پسورد قوی استفاده کردهاید. برای ساختن یک پسورد قوی می توانید از ترکیب حروف (حداقل یک حرف بزرگ) و عدد استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که می توانید از کاراکتر های خاص (از جمله @ # $ % !) نیز استفاده کنید. از رمز عبورهایی که به راحتی قابل حدس زدن هستند به هیچ وجه استفاده نکنید.

3. تنظیمات حریم خصوصی خودتان را ارتقاء دهید

هر رسانهی اجتماعی، گزینه ای برای تنظیمات دارد که در آن به شما اجازه میدهد امنیت حساب کاربری خود را افزایش دهید. بنابراین با استفاده از آن شما میتوانید فقط به دوستانتان یا افراد خاصی اجازه بدهید که پست های شما و اطلاعات شخصیتان را ببینند. هیچ وقت تصور نکنید که تنظیمات پیشفرض، به صورت محرمان ه تنظیم شده است.

4. از شناسههای مکانیابی استفاده نکنید

تنظیمات مکانیابی را خاموش کنید و هرگز اطلاعات مکانی را که در آن می خواهید باشید (مثلا هنگام خارج شدن از شهر برای تعطیلات) را به اشتراک نگذارید. حتی مشخصات مکانی که معمولاً برای خرید کردن به آنجا می روید را با دیگران در میان نگذارید. این کار باعث می شود که مردم کارهای روزمره ای را که انجام می دهید پیدا کنند و درنتیجه می توانند مکانی را که شما قرار است به آنجا بروید پیشبینی کنند.

5. افرادی را که به عنوان دوست قبول می کنید، با دقت انتخاب کنید

مطمئن شوید افرادی که شما را به عنوان دوستی اضافه میکنند را می شناسید. قبل از اینکه درخواست دوستی را قبول کنید یک پیام خصوصی برای آن شخص بفرستید و از او چیزی را درخواست کنید که به شما در شناساندن هویتش کمک می کند. حتی اگر شما فرض کنید که می توانید او را از روی عکس یا نام تشخیص دهید، در این صورت برای شما راحت تر خواهد بود که بفهمید این فرد همان شخصی است که می شناسید یا اینکه نقش او را بازی می کند ( این روش، یکی از روش های مرسوم برای جعل هویت است).

6. اطلاعات شخصیتان را به اشتراک نگذارید

منظور از این اطلاعات، مواردی همچون شمارههای بیمه اجتماعی، تاریخ تولد، شماره تلفن واطلاعات بانکی است. سارقین هویت می توانند از این اطلاعات شما استفاده کنند. اگر فردی از لحاظ قانونی به این اطلاعات شما نیاز داشته باشد، راههای دیگری نیز وجود دارد که می تواند با استفاده از آنها با شما تماس بگیرد.

7. ارسال کردن ، دوباره ارسال کردن، لایک کردن

هیچ چیزی بر روی اینترنت به طور کامل امن نیست. هر کسی می تواند آنچه را که شما پست کردهاید ذخیره کند و یا اینکه آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. پس به خاطر داشته باشید چیزی را که می خواهید ارسال کنید با دقت بیشتری انتخاب کنید. همیشه فرض کنید چیزی را که ارسال می کنید باقی خواهد ماند و حذف نمی شود. هیچ وقت چیزی را درمورد خودتان،خانواده تان یا دوستان تان، که خود شما یا آنها دوست ندارند عمومی شود را ارسال نکنید. همیشه از ارسال چیزهایی که لحظه ای به ذهنتان خطور میکند اجتناب کنید، و اینکه از ارسال چیزی که باعث پشیمانی و تأسف خوردن شما می شود خودداری کنید.

8. از عکسها و آبرویتان محافظت کنید

اگر شخصی چیزی را ارسال کرده است که شما آن را دوست ندارید به آنها اجازه بدهید که بدانند این برای شما ناخوشایند است و از آنها درخواست کنید که آن را بردارد. به صورت منظم بخش "عکس هایی مربوط به خود" را چک کنید و ببینید که چه کسی آن را ارسال کرده است، همچین دیوار (wall) خودتان را بررسی کنید و چیزهایی که در آن برچسب خوردهاید را ببینید. اگر فردی از حذف کردن چیزی که برای شما ناخوشایند است امتناع می کند، پس ضروری است تا او را بلاک کنید و یا اینکه آن را گزارش (report) کنید.

9. مراقب چیزی که بر روی آن کلیک می کنید باشید

اگر بر روی لینک هایی که از محتوای آن خبر ندارید کلیک کنید، آگاه باشید که هکرها می توانند با استفاده از این روش وارد اکانت شما شوند و یا اینکه می توانند ویروسی را از طریق آن پخش کنند. اگر فردی چیزی را برای شما ارسال کرد و این فایل غیر طبیعی به نظر برسد و یا اینکه برای شما ناآشنا باشد، یک پیام برای آنها ارسال کنید و از آنها در مورد این فایل توضیح بخواهید و به آنها این فرصت را بدهید که فکر کنند که شما می دانستید آنها قصد هک کردن شما را داشتند.

10. شناخت کامل از کاری که میخواهید انجام دهید را داشته باشید

اگر شما توسط کسی اذیت شدید، مکالمه یا پست آزارگر را ذخیره کنید و یا از آن یک عکس (اسکرین شات) بگیرد و آن را به سایت مربوطه و یا هر شخصی که با چنین موقعیت هایی سرو کار داشته باشد (مانند وکیل، مشاور، و یا مددکار اجتماعی) گزارش دهید.

توانمندسازی به معنی این است که واقعیت ها را بدانید و آنچه را که برای شما بهترین است، انتخاب کنید. اگر شما احساس خوبی از رسانههای اجتماعی ندارید، این برای شما بهتر است و خود را تحتفشار قرار ندهید که در هر سایتی ثبتنام کنید. اگر احتیاج به کمک دارید تا بدانید چه چیزی برای شما مناسبتر است با یک مشاور حرفهای صحبت کنید.
رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی


آموزش صفر تا صد مبانی سطحی وب

 
  • تشکر
Reactions: TiNAX007، Mahta.ra، Narín✿ و 2 نفر دیگر

Afshin Javan

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر مسدود شده
عضویت
18/1/20
ارسال ها
2,337
امتیاز واکنش
13,208
امتیاز
323
زمان حضور
52 روز 9 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
GMAIL & جیمیل 2

gmail 1-1.jpg
برای هر کسی پیش آمده است که از ارسال ایمیلای پشیمان شده باشد. مثلا ممکن است ما به صورت تکانهای بعد از خشمگین شدن از عبارات ناپسندی استفاده کرده باشیم یا اینکه ممکن است به سبب شباهت نسبی دو آدرس ایمیل با هم، ایمیلی را اشتباهی برای شخص دیگی فرستاده باشیم، یا ممکن است، ایمیلی فرستاده باشیم که بعد متوجه شده باشیم، نیاز به ویرایش عمده دارد.




در همه این موارد، ایمیل اشتباه اولی، ایمیلی است که دیگر فرستاده شده است و وارد اینباکس گیرنده شده و ما ظاهرا نمیتوانیم دیگر این ایمیل ارسال شده را بازگردانیم.

اما جیمیل از مدتها قبل در قسمت Labs خود این امکان را فراهم آورده بود که اگر متوجه اشتباهی در ارسال ایمیل شدیم، کوتاهزمانی بعد از ارسال بتوانیم، ایمیل را برگردانیم.

با این همه بسیاری از کاربران جیمیل متوجه این ویژگی خوب نبودند، حالا گوگل این ویژگی را به صورت پیشفرض در قسمت تنظیمات عمومی جیمیل قرار داده است. (+)

برای فعال کردن این گزینه مراحل زیر را طی کنید:

- به قسمت settings جیمیل بروید.




- در زبانه General، پایین بروید.




- گزینه undo send را پیدا کنید و فعال کنید.




- بهتر است بازه زمانی ۳۰ ثانیه را انتخاب کنید، تا ۳۰ ثانیه برای انصراف دادن از ارسال ایمیل، وقت داشته باشید.

- حالا هر وقت خواستید، یک ایمیل ارسالشده را برگردانید، بعد از ارسال ایمیل در بالای صفحه جیمیل روی گزینه undo کلیک کنید.



آموزش صفر تا صد مبانی سطحی وب

 
  • تشکر
Reactions: TiNAX007، Mahta.ra، Narín✿ و 2 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا