خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,275
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 12 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی گل های سایه دوست و مقاوم

گل های سایه دوست از جمله عناصر تزیینی و طبیعی هستند که مانند هر گل و گیاه دیگری باعث شادابی ما شده و در عین حال رنگ فرح بخش سبز را به خانه ما می آورند.



در این پست سعی می کنیم چند نمونه از گیاهان آپارتمانی سایه دوست (گل های آپارتمانی کم نور) و گل هایی که به نور کم مقاوم (گیاهان آپارتمانی مقاوم) و برای فضاهای بسته و آپارتمان های کم نور مناسب هستند را به شما معرفی کنیم.



در کنار گل های آپارتمانی سایه دوست نباید از درختچه های
آپارتمانی سایه دوست که زیبایی فوق العاده ای دارند غافل شد. در ادامه اسامی گلهای آپارتمانی سایه دوست را برای شما لیست کرده ایم و توضیحاتی راجع به آن داده ایم

۱- گیاه گندمی

گیاهی است زیبا و
ارزان و سریع الرشد از خانواده مارچوبه سانان برای افراد مبتدی و نا آشنا به نگهداری گیاه آپارتمانی بسیار مناسب است، به علت وضع خاص برگ ها و آویزان شدن آنها در سبد های اویزان استفاده می شود، گیاهچه های حاصله در انتهای ساقه های طویل منبع تولید و تکثیر گیاه است که همین گیاهچه ها در سبدهای آویزان منظره جالبی را ارائه می کند، گیاهی است مناسب برای کاشت در آب. در ضمن دقت شود که این گل با گل گندم که یک گل بیرونی است تفاوتی چشمگیر دارد.



نیازها:

بهترین وضعیت این گل قرار دادن در کنار گلدان های دیگر در حیاط در نقطه ای سایه است، آفتاب مستقیم در تابستان برگ هایش را خراب می کند، داخل منزل کنار پنجره با نور زیاد باشه تا برگ هایش زیاد از حد دراز نشن و بشکنند. از نظر دما بی اندازه مقاوم است و تا
درجه حدود صفر مقاومت می کند.



گیاهان کم نور, آشنایی با گیاهان کم نور


۲- گبرگ بیدی

این گیاه از گروه تراوسکانتیا و دارای ۶گونه است و بیشتر برای تزئین طاقچه، پشت پنجره و بالکن های سرپوشیده نگهداری می شود و احتیاج به خاک مرغوب و تقویت شده دارد. این گیاه به سرمای زمستان بسیار حساسیت دارد و در کمتر از ۸ درجه از بین می رود. گیاهی است زیبا و سریع الرشد و کم توقع و ارزان ، به طوری که از یک
گلدان ان در یک سال متوالی می توان ۵ گلدان جدید تهیه و تکثیر کرد.



نیازها:

برگ بیدی به سایه تا نور متوسط نیاز دارد. نور مستقیم خورشید در رشد این گیاه بسیار موثر است. به گرمای زیاد، تا حدود ۳۰ درجه سانتی گراد نیاز دارد. به سرمای زمستان بسیار حساسیت دارد و در کمتر از ۸ درجه از بین می رود .برگ بیدی در بهار و تابستان احتیاج به آبیاری روزانه دارد، اما در فصل زمستان هفته ای یک بار آبیاری کافی است.



گیاهان سایه پسند,گیاهان سایه دوست آپارتمانی


۳- برگ قاشقی

گل برگ قاشقی از خانواده پی پراسه و زادگاه آن برزیل و جنگل آمازون بوده، دارای برگ های قلبی شکل،
گوشتی و ابلق به رنگ های سفید کرمی و سبز می باشد، زادگاه این گیاه جنگل های نسبتا تاریک بوده و به همین سبب سایه آپارتمان را به خوبی تحمل می کند. در کاشت گروهی هم به عنوان پوشش گلدان و هم به عنوان یک گیاه مجزا مورد استفاده دارد و مقایسه جالبی در شکل و رنگ برگ ها به وجود می آورد.
نیازها:

نیم سایه آفتاب و نور کنار پنجره احتیاجات نوری آن را تامین می کند، احتیاج به مراقبت در برابر اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در ظهر دارد. حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۴ درجه و حداقل درجه در زمستان ۱۸ درجه است، گیاه تا ده درجه هم مقاومت نشان می دهد. اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان گل قاشقی خشک شود، آبیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی گیاه و در نهایت حمله قارچ بیماری زای ((بوتری تیس)) می گردد.


۴- گل آنتوریوم

گل آنتوریوم از جمله گل های سایه دوست است که برگ هایش کشیده و خنجری به رنگ سبز پررنگ و براکته هایش قرمز و قلبی شکل هستند. دوام
گل و براکته آنتوریوم زیاد بوده و ۲ تا ۳ ماه پایدارمی ماند. گل های واقعی آنتوریوم انـ*ـدام فنرمانندی اند که از داخل براکته ها رشد می کنند. گل های آن خوشه ای و پیچیده شده در یک براکته بزرگ قلبی شکل رنگین می باشد. این گیاه به خاطر گل های بادوام و زیبای آن که غالبا دارای دمگل بسیار بلند است در گلخانه کشت و کار می شود.



نیازها:

به نور ملایم با سایه آفتاب علاقه مند است. در تابستان آن را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید. دوستدار محیط گرم و مرطوب است. آنتوریوم به جنگل های استوایی تعلق دارد، به همین دلیل گرما و رطوبت زیاد سبب رشد بهتر آن می گردد. به آب سنگین و سرما بسیار
حساس است در زمستان ۸-۶ هفته استراحت دارد بنابراین به آبیاری کمی نیاز دارد. در بهار و تابستان بین دو آبیاری خاک خشک شود، آبیاری در زمستان هفته ای یک بار کافی است.

نگهداری از گل سانسوریا,شرایط نگهداری از پوتوس قلبی


آشنایی با گل‌های مقاوم به نور کم

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MacTavish

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,275
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 12 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
۵- گیاه برگ عبایی

مقاوم ترین گیاه آپارتمانی و قابل سازش با شرایط آپارتمان است به طوری که گیاه فولادی نام گرفته برگ هایی بلند و کشیده شبیه برگ ذرت و الیاف مقاوم و برنگ سبز تیره است و مستقیما از ساقه های زیر زمینی خارج شده واریته
ابلق با برگ هایی به رنگ سبز و کرم نیز موجود است اما مقاومت کمتری نسبت به برگ سبز دارد دارای گل هایی بنفش و گود در خاک گلدان است که جنبه ی زینتی ندارد. عمر این گیاه زیاد است و سالهای متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اطاق می ماند.



نیازها:

بهترین دما،درجه حرارت مناسب برای زندگی در اتاق است. نیم سایه نیم آفتاب را ترجیح می دهد، نور کامل آفتاب باعث ایجاد لکه هایی سوخته در برگ می شود. نور کم را به خوبی تحمل می کند. در تابستان باید گلدان ها را در نیم سایه بگذارید. در هرفصل بین دو آبیاری خاک خشک می شود ولی دشمن این گل آبیاری زیاد است! بهتراست با آب بدون املاح آبیاری کرد تا از زردی برگ ها به خاطر سنگینی و قلیایی شدن خاک جلوگیری شود. آبیاری با آب سنگین باعث زردی برگ ها می شود. این گل به کمبود آهن بسیار حساس است بنابراین اسیدهیومیک با آهن هر دو هفته یکبار تغذیه کنید، و هر ماه یکبار با کود کامل هم تغذیه شود.



آشنایی با گیاهان کم نور, آشنایی با گیاهان مقاوم



۶- سانسوریا

از گیاهان مورد استفاده زیاد در خانه ها می باشد. از خانواده سوسنیان یا لیلیاسه و بومی آفریقاست، برگ ها بلند و کشیده و خاردار با حاشیه زرد و به شکل سرنیزه، ارتفاع برگ ها به یک متر می رسد و تکثیر آن از طریق برگ و یا ساقه های زیرزمینی است، بسیار کم توقع و مقاوم در برابر خشکی و سایه ولی در این واریته به علت ابلق بودن برگ ها به نور بیشتری احتیاج دارد.



نیازها:

نور کامل بهترین شرایط نوری این گیاه است ولی در سایه هم قادر به ادامه زندگی است، تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی کند. در زمستان تا درجه حرارت ۱۰ درجه سانتیگراد قدرت تحمل دارد ولی درجه حرارت مطلوب در این فصل ۱۶ است، در تابستان در درجه حرارت مطلوب برای انسان ۲۴ درجه. در زمستان هر ۳ هفته یکبار و در تابستان یکبار در هفته آبیاری کافی است به دلیل ساقه گوشتی گیاه که سرشار از آب است از آبیاری زیاد از اندازه پرهیز نمایید چون باعث پوسیدگی گیاه می گردد. در بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود.



گیاهان سایه دوست آپارتمانی,گیاهان کم نور



۷- پوتوس قلبی

پوتوس گیاهی برگ زینتی و آپارتمانی است. برگ ها قلبی شکل دارند. بسیاری از گونه ها حالت بالا رونده دارند و تا سقف بالا می روند. با توجه به اینکه این گل تصفیه کننده ی هوا هم
هست ارزش آن برای ادارات و دفاتر دولتی دو چندان است. این گیاه زینتی از هر نظر مقاوم ترین فیلدوندرون هاست.



در ایران به نام پوتوس قلبی معروف است، بالارونده و نیاز به تکیه گاه خزه دار دارد، سریع الرشد و ارزان و نگهداری آن ساده است و به همین دلیل در اکثر منازل عمومیت دارد، البته باید دقت شود که با پتوس معمولی فرق دارد که این گونه برگ هایش قلبی است و آن گونه بیضی هست، گیاهی است مناسب برای استفاده به عنوان سبد آویزان که در این صورت باید هر سال ۲-۳ بار جوانه های انتهایی را قطع تا جوانه های جانبی اجازه رشد یابند، مقاومت عجیبی به تاریکی دارد.



نیازها:

تقریبا در همه نقاط آپارتمان قابل نگهداری است، گیاه را از معرض نور مستقیم آفتاب در امان نگهدارید، بهترین مکان نزدیک پنجره است. حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۸ درجه سانتیگراد و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه است. بین دو آبیاری حتما خاک خشک شود. رطوبت معمولی اتاق برایش کافی است.



گیاه برگ بیدی, نگهداری از گل آنتوریوم



۸- درختچه پاچیرا

پاچیرا یا درخت پول به تازگی وارد ایران شده و به همان نام درخت پول مشهور است این گیاه آپارتمانی زیبا و گران قیمت بومی آمریکای مرکزی و شرق آسیا است و در علفزارها و باتلاق های این مناطق زندگی می کند. برگ های سبز تیره با حالت کشیده و پنجه مانند دارند و ساقه صاف و بلند و مرتجع این گیاه که اغلب به خاطر زیباتر شدن بافته می شوند چشم هر بیننده ای را می نوازد. این گیاه بسیار سریع الرشد است و نگهداری از آن بسیار آسان است و ارتفاع آن در شرایط مساعد تا ۲ متر نیز می رسد.



نیازها:

در محیط کم نور و سایه مانند مثل گوشه اتاق پذیرایی یا لابی هتل و رستوران و دفتر کار بسیار خوب رشد می کند و پنجره های شرقی بهترین مکان از نظر رفع نیاز نوری این گیاه زیباست. به آبیاری هفته ای یکبار نیاز دارد، دوستان این گل به آب زیاد حساسه، مانند پاچیرا آب زیاد باعث زردی و سیاهی برگ ها از نوک می شود. در ضمن روی ساقه ها و بین ساقه ها آب نریزید چون باعث پوسیدگی می شود در زمستان چون نور کمتر می شود و رشد گیاه هم کم می شود پس حتما آبیاری را به هفته ای یکبار کاهش دهید. دمای متوسط خانه یعنی ۱۶ تا ۲۴ درجه را تحمل می کند.



گیاه برگ عبایی,نگهداری از گل سانسوریا


آشنایی با گل‌های مقاوم به نور کم

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MacTavish

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,275
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 12 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
۹- گل عشق یا اکسالیس

گل عشق نیز از جلمه گل های سایه دوست است که ظاهر این گیاه بی نظیر خود گویای این است که چرا به گیاه عشق معروف شده است. این گیاه عمدتا با شبدر ایرلندی نیز اشتباه گرفته می شود. اما مدل برزیلی رنگ های بسیار درخشان تر و برجسته تری دارند، از
بنفش گرفته تا قرمز سیر توسط این گیاه تولید می شوند. این گیاه اگر در مرحله پیاز گل خریداری شود تا یک هفته بعد سریعا رشد کرده و پس از ۱۰ هفته گل می دهند. گل عشق اگر در گلدان های روشن و سفید کاشته شوند بسیار زیباتر خودنمایی خواهند کرد.



نگهداری از گل سانسوریا,گیاهان سایه دوست آپارتمانی



۱۰- زامیفولیا

زامیفولیا گیاه دیگری است که رشد سریعی داشته و نیاز به مراقبتی بسیار کم دارد. این گیاه ارتفاع
زیادی می گیرد و به همین خاطر در هر جایی که باشد خود را کامل نشان می دهد. این گیاه هم به نور مستقیم خورشید نیازی نداشته و سایه دوست است. اما در عکس دوم این قسمت با گیاه ایستاده دیگری به نام درخت اژدها آشنا می شویم. وقتی صحبت از درخت های خانگی می شود سخت می شود گیاهی را پیدا کرد که مقاوم باشد اما درخت دراسنا مارپیچی از این قاعده مستثنی است. این گیاه هم سایه دوست بوده و فقط زمانی که خاک آن خشک می شود نیاز به آب پیدا می کند.



شرایط نگهداری از پوتوس قلبی,گیاهان سایه پسند


آشنایی با گل‌های مقاوم به نور کم

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MacTavish
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا