- عضویت
- 18/3/18
- ارسال ها
- 1,878
- امتیاز واکنش
- 18,049
- امتیاز
- 428
- محل سکونت
- Tabriz
- زمان حضور
- 38 روز 17 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتاب دمیان داستان جوانی امیل سینکلر است. جوانی جویای معنا، در طلب رسیدن به وحدت، شکلی دیگر از مفهوم تربیت، عرفان و جامعه. این کتاب مختص کسانی است که در طلب یگانگی، تمامیت و وحدت وجودند. یکپارچگی پارههای از هم گسیختهی روح. امیل در جستجوی یکپارچگی است. ماکس دمیان پلیست که او را برای رسیدن به خواستهاش یاری میرساند. زبان تمثیلی و نثر شاعرانه هرمان هسه این اثر را به تابلویی بیبدیل مانند کرده است.
دمیان یکی از مهمترین کتابهای کارنامه ادبی هرمان هسه، نویسنده نامدار آلمانی است. هسه که در سال ۱۹۴۶ برنده جایزه نوبل ادبی نیز شده است کتاب دمیان را بلافاصله پس از جنگ جهانی اول نوشت؛ کتابی که میتوان آن را آیینه تمامنمای اندیشه هسه دانست. رمانتیسم آلمانی، عرفان و شرقگرایی، آثار و اندیشههای نیچه و یونگ و همچنین زمانهای که اثر در آن به نگارش درآمده است، از مضامین اثرگذار در کتاب دمیان است.
در قسمتی از متن پشت جلد کتاب آمده است:
خودم را مانند تبهکاری یافتم که به سبب دزدی تکهنانی محاکمهاش کنند، حال آنکه او مرتکب قتل شده باشد. احساسی بود نفرتانگیز و ناجور، اما قوی و بهشدت گیرا که مرا محکمتر از دیگر اندیشهها به راز و گناهم گره میزد.
کتاب دمیان
در ابتدای داستان امیل، پسرکی که تا اواسط داستان حتی نامش را نمیدانیم، ده ساله است. پسری آرام، مطیع، غوطهور در توجه و گرمای خانواده. امیل تصویری از خانه به مخاطب نشان میدهد، تصویری همچون بهشت. بهشت کودکی که بیگمان همهی ما آن را تجربه کردهایم. پدری مراقب، مادری دلسوز، تصویری گرم و صمیمی از خانواده. اما طولی نمیکشد که پردههای بهشت دریده میشود و این پناهگاه امن به دو پاره تبدیل میگردد.
فرانتس کرومر، پسرک قلدر داستان، امیل را از عرش به فرش میکشاند و تلاش میکند با باج گرفتن از امیل که خانوادهای مرفه دارد، او را تحت فشار قرار دهد. این بار امیل رازی در سـ*ـینه دارد که او را از جمع شادمان و بیریای خانواده دور میدارد. دیگر آن حس یگانگی در دلش زنده نمیشود. سختترین موقعیت زمانی است که در حضور جمع خانواده باید وانمود کند که همهچیز بر منوال سابق است.
سنگی به چشمهای افکنده شده بود و آن چشمه روح کودکانهی من بود. (کتاب دمیان – صفحه ۴۵)
این ترس، وحشت و جدا افتادگی، زمینهای میشود تا او با مهمترین آدم زندگیاش آشنا شود؛ ماکس دمیان. پسر آقامنشی که فقط چند سالی از امیل بزرگتر است اما رفتار و سکناتش گونهای بزرگمنشی و بی زمانی به شخصیتش میبخشد. این دو خیلی سریع با هم دوست میشوند و اندیشههایی که دمیان با امیل درمیان میگذارد سبب میشود تا امیل آن بهشت موعود را بازسازی کند.
مردمان بسیاری مرگ و از نو زاده شدن را که سرنوشت ماست تنها یکبار در زندگی تجربه میکنند، زمانی که بنای کودکیشان پوسیده میشود و به آهستگی از هم فرومیپاشد، آنگاه است که هرآنچه دوستشان میداشتیم ترکمان میگویند و ما ناگهان تنهایی و سردی مرگبار جهان گرداگرد خویش را حس میکنیم. چه بسیاری که برای همیشه در این تنگنا گیر میافتند و سراسر زندگیشان را به نحو دردناکی در حسرت گذشتهی بازگشتناپذیر و در رویای پردیس گمشده که بدترین و کشندهترین رویاهاست، سرمیکنند. (کتاب دمیان – صفحه ۶۴)
آنچه به کرات در این اثر همچون سایر آثار هسه میتوان شاهد بود، تفکرات نیچه و آموزههای یونگ است. اعتراض هسه به نظام آموزشی دیکتهگر که مذهب را همچون چنگالی در ذهن دانشآموز فرو میکند و مسیر رسیدن به حقیقت را تنها یک راه میداند، برگرفته از تفکرات نیچه است. ارادت هسه به تفکرات این فیلسوف آلمانی در سایر آثارش نیز مشاهده میشود. از سویی نگاه او به آموزههای اساطیری یونگ و مفهوم آنیما به شکلی قوی در باغ عدنی که امیل به دنبال آن است رخ مینمایاند.
از منظر یونگ برای تمام افراد بشر چنین پیش آمده که با حادثهای کوچک یا بزرگ از بهشت کودکی جدا میشوند. بهشت یعنی یگانگی، یعنی به هم رسیدن دوپارهها و در تمام مراحل زندگی این انسان دوپاره در جستجوی یکی کردن این تکههای جداست. این رسالت بشر است؛ رسیدن به تمامیت و فردیت یافتن.
شخصیت امیل نیز به همینگونه در ابتدا دچار یک تناقض میشود. زیر سوال رفتن آموزههای پدر و درهم ریختن دیوارهای بهشت همان تلنگر یا ضربه ابتدایی است. اینجاست که پایههای جستجوی امیل برای یافتن دوباره بهشت، جستجوی جفت زنانه روانش و یکی کردن پارههای روحش بنا نهاده میشود. و در انتها امیل بار دیگر وارد باغ عدن میشود. آنجا که دیدار حوا را آرام روح مییابد.
سوی دیگر اندیشه و آثار هسه بسیار آلمانی است و اگر خواننده منابع آلمانی آثار هسه را نشناسد، برای نمونه موسیقی باخ یا فلسفهی نیچه یا روانشناسی یونگ یا رمانتیسم آلمانی، درواقع به شناخت درستی از او دست نخواهد یافت. (کتاب دمیان – صفحه ۲۰۱)
انجمن رمان نویسی
رمان98
دمیان یکی از مهمترین کتابهای کارنامه ادبی هرمان هسه، نویسنده نامدار آلمانی است. هسه که در سال ۱۹۴۶ برنده جایزه نوبل ادبی نیز شده است کتاب دمیان را بلافاصله پس از جنگ جهانی اول نوشت؛ کتابی که میتوان آن را آیینه تمامنمای اندیشه هسه دانست. رمانتیسم آلمانی، عرفان و شرقگرایی، آثار و اندیشههای نیچه و یونگ و همچنین زمانهای که اثر در آن به نگارش درآمده است، از مضامین اثرگذار در کتاب دمیان است.
در قسمتی از متن پشت جلد کتاب آمده است:
خودم را مانند تبهکاری یافتم که به سبب دزدی تکهنانی محاکمهاش کنند، حال آنکه او مرتکب قتل شده باشد. احساسی بود نفرتانگیز و ناجور، اما قوی و بهشدت گیرا که مرا محکمتر از دیگر اندیشهها به راز و گناهم گره میزد.
کتاب دمیان
در ابتدای داستان امیل، پسرکی که تا اواسط داستان حتی نامش را نمیدانیم، ده ساله است. پسری آرام، مطیع، غوطهور در توجه و گرمای خانواده. امیل تصویری از خانه به مخاطب نشان میدهد، تصویری همچون بهشت. بهشت کودکی که بیگمان همهی ما آن را تجربه کردهایم. پدری مراقب، مادری دلسوز، تصویری گرم و صمیمی از خانواده. اما طولی نمیکشد که پردههای بهشت دریده میشود و این پناهگاه امن به دو پاره تبدیل میگردد.
فرانتس کرومر، پسرک قلدر داستان، امیل را از عرش به فرش میکشاند و تلاش میکند با باج گرفتن از امیل که خانوادهای مرفه دارد، او را تحت فشار قرار دهد. این بار امیل رازی در سـ*ـینه دارد که او را از جمع شادمان و بیریای خانواده دور میدارد. دیگر آن حس یگانگی در دلش زنده نمیشود. سختترین موقعیت زمانی است که در حضور جمع خانواده باید وانمود کند که همهچیز بر منوال سابق است.
سنگی به چشمهای افکنده شده بود و آن چشمه روح کودکانهی من بود. (کتاب دمیان – صفحه ۴۵)
این ترس، وحشت و جدا افتادگی، زمینهای میشود تا او با مهمترین آدم زندگیاش آشنا شود؛ ماکس دمیان. پسر آقامنشی که فقط چند سالی از امیل بزرگتر است اما رفتار و سکناتش گونهای بزرگمنشی و بی زمانی به شخصیتش میبخشد. این دو خیلی سریع با هم دوست میشوند و اندیشههایی که دمیان با امیل درمیان میگذارد سبب میشود تا امیل آن بهشت موعود را بازسازی کند.
مردمان بسیاری مرگ و از نو زاده شدن را که سرنوشت ماست تنها یکبار در زندگی تجربه میکنند، زمانی که بنای کودکیشان پوسیده میشود و به آهستگی از هم فرومیپاشد، آنگاه است که هرآنچه دوستشان میداشتیم ترکمان میگویند و ما ناگهان تنهایی و سردی مرگبار جهان گرداگرد خویش را حس میکنیم. چه بسیاری که برای همیشه در این تنگنا گیر میافتند و سراسر زندگیشان را به نحو دردناکی در حسرت گذشتهی بازگشتناپذیر و در رویای پردیس گمشده که بدترین و کشندهترین رویاهاست، سرمیکنند. (کتاب دمیان – صفحه ۶۴)
آنچه به کرات در این اثر همچون سایر آثار هسه میتوان شاهد بود، تفکرات نیچه و آموزههای یونگ است. اعتراض هسه به نظام آموزشی دیکتهگر که مذهب را همچون چنگالی در ذهن دانشآموز فرو میکند و مسیر رسیدن به حقیقت را تنها یک راه میداند، برگرفته از تفکرات نیچه است. ارادت هسه به تفکرات این فیلسوف آلمانی در سایر آثارش نیز مشاهده میشود. از سویی نگاه او به آموزههای اساطیری یونگ و مفهوم آنیما به شکلی قوی در باغ عدنی که امیل به دنبال آن است رخ مینمایاند.
از منظر یونگ برای تمام افراد بشر چنین پیش آمده که با حادثهای کوچک یا بزرگ از بهشت کودکی جدا میشوند. بهشت یعنی یگانگی، یعنی به هم رسیدن دوپارهها و در تمام مراحل زندگی این انسان دوپاره در جستجوی یکی کردن این تکههای جداست. این رسالت بشر است؛ رسیدن به تمامیت و فردیت یافتن.
شخصیت امیل نیز به همینگونه در ابتدا دچار یک تناقض میشود. زیر سوال رفتن آموزههای پدر و درهم ریختن دیوارهای بهشت همان تلنگر یا ضربه ابتدایی است. اینجاست که پایههای جستجوی امیل برای یافتن دوباره بهشت، جستجوی جفت زنانه روانش و یکی کردن پارههای روحش بنا نهاده میشود. و در انتها امیل بار دیگر وارد باغ عدن میشود. آنجا که دیدار حوا را آرام روح مییابد.
سوی دیگر اندیشه و آثار هسه بسیار آلمانی است و اگر خواننده منابع آلمانی آثار هسه را نشناسد، برای نمونه موسیقی باخ یا فلسفهی نیچه یا روانشناسی یونگ یا رمانتیسم آلمانی، درواقع به شناخت درستی از او دست نخواهد یافت. (کتاب دمیان – صفحه ۲۰۱)
انجمن رمان نویسی
رمان98
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
معرفی کتاب دمیان | هرمان هسه
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com