- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
درباره سابقه تاریخی جامعهشناسی و دلایل پیدایش آن بهعنوان یک رشته علمی، زیاد شنیدهایم. یکی از قویترین این دلایل، تحولات عظیم اقتصادی- اجتماعی ناشی از انقلاب صنعتی و انقلابهای اجتماعی و بروز بحرانهای شدید اجتماعی در اروپای غربی است.
تغییر بنیادی در ساختارهای اقتصادی، تغییر ساختارهای اجتماعی سنتی و نظم مبتنی بر آن را در پی داشت و بحران اجتماعی ناشی از بیاعتبار شدن قواعد و مقررات پیشین حاکم بر روابط اجتماعی و به عبارت دیگر، سستی نظام هنجاری یا بیهنجاری یا آنچه دورکیم آنومی اجتماعی مینامد، باعث شد تا دانشمندان و متفکرانی در این جوامع، در پی تأسیس دانشی به نام جامعهشناسی برآیند. جامعهشناسان در تمامی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، تمام توان خود را معطوف توضیح و تبیین چنین تحولات عظیم اجتماعی در تاریخ بشر نمودند و با نظریات خود، هم پایهگذار یک علم جدید و تکوین آن شدند و هم در فائق آمدن بر این بحران یا تخفیف آن اصول راهنمایی ارائه کردند که در واقع، جامعه را در وضعیت جدید تعریف نموده و اصول حاکم بر آن را توضیح میداد.
بدینوسیله، جامعهشناسان در نظم اجتماعی جامعه نوین و روندهای آتی آن سهم اساسی داشتهاند. پس از آن نیز جامعهشناسان نسبت به مشکلات و مسائل جامعه خود بیتوجه نبودهاند و در پی توضیح و تبیین آنها برآمدهاند. از قِبلِ این تلاشها و عطف توجه آنان، نظریههای جامعهشناسی نیز پا به پای تحولات اجتماعی گسترش یافته است
اما ایران
بیشک این دانش در جامعه ما نمیتواند یک دانش محض باشد. موضوع اصلی این علم، جامعه انضمامی است و نه جامعه انتزاعی در اندیشه متفکران اجتماعی. جامعه ایران که یکی از موضوعات این دانش است، در حال حاضر با دو تغییر عمده روبروست و از جامعهشناسان ایرانی انتظار میرود برای تعریف و تبیین آنها اهتمام ورزند، در غیر این صورت به نظر میرسد آنچه ما انجام میدهیم با بخش اعظم آنچه جامعهشناسی در خاستگاه اصلی آن انجام داده، متفاوت است و بنابراین سهمی در این حوزه علمی نخواهیم داشت.
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98
تغییر بنیادی در ساختارهای اقتصادی، تغییر ساختارهای اجتماعی سنتی و نظم مبتنی بر آن را در پی داشت و بحران اجتماعی ناشی از بیاعتبار شدن قواعد و مقررات پیشین حاکم بر روابط اجتماعی و به عبارت دیگر، سستی نظام هنجاری یا بیهنجاری یا آنچه دورکیم آنومی اجتماعی مینامد، باعث شد تا دانشمندان و متفکرانی در این جوامع، در پی تأسیس دانشی به نام جامعهشناسی برآیند. جامعهشناسان در تمامی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، تمام توان خود را معطوف توضیح و تبیین چنین تحولات عظیم اجتماعی در تاریخ بشر نمودند و با نظریات خود، هم پایهگذار یک علم جدید و تکوین آن شدند و هم در فائق آمدن بر این بحران یا تخفیف آن اصول راهنمایی ارائه کردند که در واقع، جامعه را در وضعیت جدید تعریف نموده و اصول حاکم بر آن را توضیح میداد.
بدینوسیله، جامعهشناسان در نظم اجتماعی جامعه نوین و روندهای آتی آن سهم اساسی داشتهاند. پس از آن نیز جامعهشناسان نسبت به مشکلات و مسائل جامعه خود بیتوجه نبودهاند و در پی توضیح و تبیین آنها برآمدهاند. از قِبلِ این تلاشها و عطف توجه آنان، نظریههای جامعهشناسی نیز پا به پای تحولات اجتماعی گسترش یافته است
اما ایران
بیشک این دانش در جامعه ما نمیتواند یک دانش محض باشد. موضوع اصلی این علم، جامعه انضمامی است و نه جامعه انتزاعی در اندیشه متفکران اجتماعی. جامعه ایران که یکی از موضوعات این دانش است، در حال حاضر با دو تغییر عمده روبروست و از جامعهشناسان ایرانی انتظار میرود برای تعریف و تبیین آنها اهتمام ورزند، در غیر این صورت به نظر میرسد آنچه ما انجام میدهیم با بخش اعظم آنچه جامعهشناسی در خاستگاه اصلی آن انجام داده، متفاوت است و بنابراین سهمی در این حوزه علمی نخواهیم داشت.
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98
| ماهیت جامعه ایران |
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: