خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
مراقبت از بامبوها ساده است و خود گیاه هم اصولا مقاوم است، اما ممکن است برگ های گیاه بامبوی تان زرد شود. آیا می دانید علت زرد شدن برگ بامبو چیست؟

از علت های زرد شدن بامبو چه می دانید؟
این روز ها گیاه بامبو یکی از پرطرفدار ترین گیاهان آپارتمانیمحسوب می شود. مراقبت از این نوع گیاه ویژگی های خاص خود را دارد که شاید از برخی آنها مطلع باشید اما امکان دارد درباره بعضی دیگر اطلاعی نداشته باشید. در این مطلب برای اینکه از بامبوی محبوب تان به نحو احسن مراقبت کنید و از زرد شدن بامبوتان جلوگیری کنید توضیحاتی ارائه کرده ایم.

دلایل زرد شدن برگ بامبو

هرچند نگهداری بامبو ساده است و خود گیاه هم اصولا مقاوم است، اما مانند هر موجود زنده دیگری نیازمند توجه و علاقه است.دو عامل برای زرد شدن بامبو مطرح است. نور مستقیم یا بیش از حد و آب لوله کشی مورد استفاده برای گیاه که حاوی مقدار بیش از حد
نمک یا فلوراید است.



اگر بامبو بنا به دلایلی زرد شده و رشد آن متوقف شده است، آن را از تابش مستقیم نور آفتاب دور کرده و آب آن را تنها از آب اخطار شده یا آبی جوشیده سرد شده تامین کنید تا دوره پربار و جدیدی را آغاز کند.آب لوله کشی حاوی مقادیر زیادی کلر و فلوراید می باشد که برای گیاه بسیار مضر است و سبب زرد شدن برگ ها می گردد.



بامبو برعکس بقیه گیاهان، نگهداری می شود؛ یعنی وقتی نور کمتری به آن برسد، بیشتر در جست و جوی نور قد می کشد و در تماس با نور زیاد و گرما از داخل می پوسد. بنابر این گیاه بامبو نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد. این گیاه کاملا آپارتمانی است و بهترین نور برای آن نوری است که در فاصله ی حدود 3 متر از پنجره ای که جلوی آن پرده کشیده شده می باشد.

دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست؟

تمیز نگه داشتن آب بامبو و تعویض هفتگی اثر به سزایی در سلامت گیاه دارد. مقدار آب هم باید تا مقداری باشد که تقریبا تا 2/5 سانتیمتر بالاتر از انتهای پایینی ساقه قرار بگیرد. درصورتی که تمام ساقه داخل آب قرار گیرد،
ریشه تمام سطح ساقه را می پوشاند و این از زیبایی گیاه کم می کند. برای نگهداری بامبو در آب معمولی ابتدا می باید حدود دو ساعت آب را کنار بگذارید تا کلر آن کاملاّ از بین برود، برای این که کلر آب سبب زرد رنگ شدن گیاهان رنگ سبز می شود. بعد از گذشت مدت زمان مذکور بامبو را در آن بگذارید.



بامبوها گیاهان بسیار حساسی هستند و در صورت کوچک ترین تماسی با موادشیمیایی مثلا ماده های شوینده، مراقبت در هوای گرم، عدم تعویض آب، قرار گرفتن در مجاورت نور زیاد و گاهی بیماری، آرام آرام زرد رنگ می شوند و از بین می روند. به همین علت ظرف یا گلدانی که در آن نگهداری می شود باید ماهی یک بار شسته شود و پیش از آنکه گیاه در آن قرار گیرد، به طور کامل خشک شود.



جهت جلوگیری از شیوع قارچها در ظرف بامبو، زمان معاوضه آب، باید ظرف را با مواد ضدعفونی کننده مثل وایتکس ضدعفونی کرده و اجازه ندهید آب، سبزه ببندد یا کدر شود. قارچ های پودری سیاه رنگ روی برگ ها را با قارچکش ها ضدعفونی کنید و در زمان خرید بامبو توجه کنید گیاه عاری از علائم قارچها حاوی کپک زدگی و خوردگی های لزج مانند بر روی ساقه و سفیدک ها و سیاهک ها بر روی برگ ها باشد.



در صورتی که گیاه دچار پوسیده شدن ساقه شده و ساقه به رنگ زرد در آمد و له شد به دلیل از بین رفتن آوندها و عدم توانایی ساقه در جذب آب، خطر مرگ گل و گیاه را تهدید می کند از این جهت باید ساقه را بالاتر از محل پوسیدگی ببرید تا آوندهای سالم مشاهده شوند و سطح برش سفید رنگ و سالم دیده شود. زرد رنگ شدن زود به زود آب هم علامت بیماری گیاه می باشد و احتیاج به بررسی گیاه دارد.



گیاه بامبو با رطوبت عادی هوای داخل ساختمان سازگار است ولی جهت رشد بهترمی توان در زمان های گوناگون برگ های گیاه را با آب آرام اسپری نمود. در خصوص بامبو هم مثل گیاهان آپارتمانی می توان جهت تأمین عناصر غذایی مورد نیاز از کودهای کامل و یا قطره های مخصوص بامبو استفاده کرده و بصورت ماهانه در آب ظرف بامبو حل نمود.


دلایل خشک شدن بامبو

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
چرا برگ گیاه بامبو زرد می شود

بامبو را در دمای 15 تا 25 درجه سانتی گراد و دور از نور مستقیم خورشید و باد نگه دارید .از قرار دادن بامبو در نزدیکی باد مستقیم کولر، بخاری و شومینه و یا جلو دری که به فضای آزاد راه دارد و گاهی اوقات از آن نسیم وارد می شود، خودداری شود. رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید، پس از مدت 5 تا 7 ماه شاهد قد کشیدن عجیب این گیاه پیچ خورده و سرسبزی آن خواهید بود.



مشکلات و بیماری های بامبو :

بعد از یادآوری نکات بسیار زیادی در مورد گیاه بامبو زمان آن فرا رسیده است که یادآور شوم که –در مقایسه با سایر گیاهان– بامبو گیاهی است که واقعا به مراقبت کمی احتیاج دارد. فقط آب آن را عوض کنید، در معرض نور ملایم قرار دهید و هر از گاهی کود بسیار کمی به آن بدهید. اما بعضی اوقات ممکن است گیاه شما با مشکلاتی روبه رو شود. در پائین مشکلاتی را که ممکن است گیاه با آن درگیر شود و راه های برطرف کردن آن، آورده شده است:



* برگ بالائی قهوه ای شده است: در آب گیاه، فلوراید وجود دارد و یا محیط اطراف آن خشک است. برای حل این مشکل، اگر از آب لوله کشی برای گیاه استفاده کنید، آن را حتماً تصفیه کنید. اگر از کودهای شیمیایی استفاده می کنید، فوراً آب گیاه را عوض کنید و تا چند ماه اصلا به گیاه کود ندهید. رطوبت اندک نیز به قهوه ای شدن برگ های بالایی کمک می کند. فراموش نکنید که بامبو گیاهی است استوایی و عاشق رطوبت بالا. اما به این معنی نیست که گیاه را مکرراً آبیاری کنید چرا که در حقیقت برگ ها آب ندارند نه ساقه!



* برگ ها زرد شده اند: نور زیاد است و یا از کود شیمیایی استفاده شده است. فوراً آب گیاه را عوض کنید، محل گیاه را دورتر از نور قرار دهید و برای مدتی به گیاه کود ندهید.



* ساقه ها از پائین شروع به زرد شدن می کنند: احتمالاً بیش از اندازه به گیاه کود داده شده است. متاسفانه در این حالت کار زیادی از دست شما ساخته نیست. در این حالت فوراً آب گیاه را عوض کنید و اصلا به آن کود و یا مواد مغذی ندهید. اما شانس گیاه برای دوباره ترمیم شدن بسیار کم است.



در این حالت می توانید ساقه را از محلی که زرد شده ببرید و دوباره آن را در آب قرار دهید تا ریشه تشکیل شود. اما اگر بین چندین بامبوی موجود، این اتفاق فقط برای یکی از آنها افتاد و یکی از آن ها زرد شد، می توانید همان را از مجموعه بامبوها خارج کنید.



* ساقه ها قهوه ای یا خمیده می شوند: ریشه ها فاسد شده اند. احتمالاً به دلیل کود دادن بیش از حد گیاه و یا آبیاری بیش از اندازه خاک گیاه است. در این حالت برای ریشه ها هیچ کاری نمی توانید انجام دهید و تنها کاری که می توان انجام داد این است که ساقه گیاه را بریده و آن را دوباره در آب قرار دهید تا مجدداً ریشه ها تشکیل شوند.



– حشرات (و یا کرم در آب به وجود آمده یا اجزاء سفید رنگ پائین ساقه را گرفته اند): در این حالت گیاهان را از گلدان خارج کرده و و در ظرفی که حاوی چند قطره مایع ظرفشوئی است قرار دهید. سپس گیاه را خارج کرده، کامل خشک کرده و با آب خوب بشوئید. گلدان گیاه، سنگ های تزئینی و تیله ها را هم کاملا شسته، مجدداً گلدان را پر از آب نموده و گیاه را داخل آن قرار دهید.



* جلبک در آب به وجود آمده است: نور یا کود شیمیایی زیاد به گیاه رسیده است. در این مورد، اگر از کود گیاهی استفاده می کنید، گلدان مات بهتر است. ساقه، گلدان و سنگ های تزئینی را به دقت بشوئید، گلدان را مجدداً پر از آب کرده و گیاه را داخل آن قرار دهید.


دلایل خشک شدن بامبو

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
چه بامبویی بخرید، چه بامبویی نخرید ...

اگر قصد دارید برای اولین بار گیاه بامبو را خریداری کنید باید نکات کلیدی را بدانید تا بتوانید گیاه سالمی را انتخاب کرده و به خانه تان بیاورید. اول از همه اینکه به ساقه گیاه بامبو دقت کنید. اگر انتهای آن قهوه ای رنگ شده بود، بدانید که گیاه سالم نیست و از خرید آن صرف نظر کنید. دوم اینکه باید گیاه
بامبو را بو کنید.



تشخیص بوی بد کار بسیار ساده ای است بنابراین اگر بوی بدی از بامبو به مشام شما رسید هرقدر هم که ظاهرش سالم باشد از خرید آن انصراف بدهید و دنبال بامبویی باشید که بوی بد ندهد. از خرید بامبوی بدون ریشه خودداری کنید و حتما گیاهی را انتخاب کنید که ریشه آن کاملا مشخص باشد.



یکی از مهم ترین نکات در خرید بامبوی سالم رنگ ساقه آن است. ساقه گیاه بامبو باید سبز باشد و اگر این سبزی به سفیدی بزند یعنی گیاهی که پیش روی شماست سالم نیست و باید بامبویی را انتخاب کنید که سبزی ساقه اش گواهی باشد بر سلامت آن .



روش تکثیر بامبو

درصورتی که به تکثیر این گیاه محبوب در فضای منزل تان علاقه مند هستید کار سختی پیش روی شما نیست و تنها کافی است به روش قلمه زنی ساقه ای عمل کنید. به این ترتیب که از زیر برآمدگی روی ساقه با ابزار تیزی مانند چاقو قلمه را جدا کنید و بعد آن را داخل آب بگذارید تا ریشه بدهد. فصل تابستان بهترین زمان ممکن برای قلمه زدن گیاه بامبو است. در ضمن فراموش نکنید قسمت بریده شده گیاه اصلی را با زغال پودر شده مسدود کنید تا راهی برای خارج شدن عصاره آن وجود نداشته باشد. به همین سادگی.


دلایل خشک شدن بامبو

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا