خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

!MeŁłКa ƝasłƦłaƝ!

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/10/19
ارسال ها
1,150
امتیاز واکنش
10,424
امتیاز
323
زمان حضور
73 روز 8 ساعت 4 دقیقه
نویسنده این موضوع
لالایی خواندن در دوران بارداری
تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که در دوران بارداری برای فرزندانشان لالایی می‌خوانند، بچه‌های آرام‌تری دارند که کمتر گریه و بی‌تابی می‌کنند. در پژوهشی زنان حامله را به دو گروه تقسیم کردند. از گروه اول خواستند قبل و بعد از تولد برای نوزادشان لالایی بخوانند و به گروه دوم گفتند لالایی نخوانند. نتایج این تحقیق نشان داد نوزادان گروه اول که مادرانشان برای آنها لالایی می‌خواندند 18.5 درصد از اوقات گریه می‌کنند و در مقایسه کودکانی که مادرانشان هرگز برای آنها لالایی نخوانده بودند 28.2 درصد از مواقع گریه می‌کردند. رشد شنوایی جنین تا هفته بیستم و رشد مغز او نیز تا قبل از هفته بیست و چهارم کامل می‌شود. جنین می‌تواند صدای مادر را بشنود و با آن آرام شود. به همین دلیل نوزادان به صداهایی که قبل از تولد خود تا یک سالگی می‌شنوند، علاقه بیشتری نشان می‌دهند.
تاثیر لالایی در رشد نوزاد
شاید باورتان نشود اما خواندن لالایی نقش مهمی در رشد نوزاد دارد تا جایی که باعث رشد روانی، جسمانی و عقلانی او می‌شود. بر اساس مقاله ای که در کنگره سراسری ارتقاء سلامت نوزاد ارائه شد سلامت دوران بزرگسالی در ارتباط تنگاتنگ با سلامت و تکامل بهینه جنینی، نوزادی، کودکی و نوجوانی است و مهمترین موردی که در این رشد و تکامل نقش دارد موسیقی و لالایی مادرانه است. محققان این مقاله به این نتیجه رسیده‌اند که کودکانی که با موسیقی لالایی بزرگ می‌شوند، شش ماه زودتر از سایر کودکان حرف می‌زنند و رشد عقلی و حافظه بهتری دارند.

همچنین لالایی باعث افزایش درک فضایی هوش برای حل پازل‌های پیچیده و عملکردهای بالاتر مغز مثل ریاضی، موسیقی و شطرنج می‌شود. لالایی حتی بر رشد نوزادان نارس هم موثر است. این تحقیق نشان می‌دهد خواندن لالایی برای نوزادن نارس باعث می‌شود استفاده از گاواژ(تغذیه با لوله ) زودتر قطع و تغذیه با شیر مادر شروع شود.

لالایی همچنین می‌تواند در کاهش ضربان قلب و آرام کردن نوزادان نقش مهمی داشته باشد. دانشجویان دانشگاه بیرجند در پژوهشی تأثیر آوای لالایی بر درصد غلظت اشباع اکسیژن خون نوزادان نارس را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که تحریکات شنیداری مطلوب مثل شنیدن صدای لالایی مادر بر میزان اکسیژن‌گیری نوزاد نارس از طریق منظم‌کردن تعداد تنفس تاثیر دارد.
لالایی می‌تواند در کاهش ضربان قلب و آرام کردن نوزادان نقش مهمی داشته باشد

خواب راحت با لالایی مادر:
محققان معتقدند نوزاد با لالایی خیلی بهتر و سریعتر می‌خوابد. نوا و کلمات آرام و هماهنگ امواج دلتای مغز را علاقه‌مند می‌کند و باعث آرامش نوزادان می‌شود. امواج دلتا با خواب عمیق و آرامش حین خواب ارتباط دارد و با علاقه‌مند این امواج نوزاد می‌تواند خواب آرام، لـ*ـذت‌بخش و عمیقی داشته باشد. روان‌شناسان به والدینی که نوزاد بی‌قرار دارند توصیه می‌کنند حتما قبل از خواب برای آنها لالایی بخوانند. تحقیقات نشان می‌دهد، اگر نوزاد با صدای لالایی بخوابد زمان خواب و بیداری او منظم می‌شود. صدای مادر از طریق نیمکره سمت راست که مرکز شکل‌گیری احساسات و هیجانات در انسان است، عواطف مثبتی را در وجود او ایجاد می‌کند و این عواطف مثبت باعث ترشح هورمون‌های مولد آرامش شده و باعث می‌شود کودک به راحتی و در آرامش استراحت کند.

نوای قلب مادر موسیقی مشترک:
نوای قلب مادر یعنی آن چیزی که بچه ها در آ*غو*ش مادر دریافت می‌کنند پیام صوتی درونی مادر است. وقتی مادری فرزندش را به آ*غو*ش می‌گیرد، کودک آرامش پیدا می‌کند و آرام می‌گیرد. به این دلیل کودک یک هارمونی مشترکی از قبل از دوره رحمی تا زمانی که به دنیا می‌آید دریافت می‌کند.
اگر مادر در دوره بارداری موسیقی گوش کرده و با موسیقی آرامش پیدا می‌کرده، وقتی همین موسیقی را گوش می‌کند روی بچه اثر مثبت می‌گذارد. حالا در این مسیر که بچه به دنیا آمده یا حتی قبل از آن هر نوایی می‌شنیده این نوا برای کودک آشنایی دارد و این آشنایی به بچه آرامش می دهد. یعنی هر چقدر سهم دریافتی کودک از دیتاهای اطلاعاتی در دوره رحمی و بعد از رحمی مشترک باشد، همین روند در ادامه زندگی حس می‌شود و کودک احساس آرامش می‌کند.»
موسیقی به آرامش انسانها در همه سنین کمک می‌کند. موسیقی اصولا وجه آرام بخشی برای آدمهاست، چون آدمها را به رویا می‌برد و هر چقدر این موسیقی با دنیای کودک و دنیای والد همسو تر باشد رویا پردازی های امن بیشتر اتفاق می‌افتد. برای همین است که وقتی ما در قومی یا در گرایش قومیتی لالایی خاصی داریم مفهوم خاصی برای آدمها دارد. این تفاوتها ماحصل آموخته‌های بچه ها در دوره رحمی است به خصوص در چند ماه آخر و بعد از تولد.
وقتی طنین صدای مادر یعنی همان نوای آشنا تکرار می‌شود، وقتی کودک بزرگتر می‌شود در نوجوانی و جوانی و حتی در سنهای بالاتر یک پیام نوستالژیک یعنی بازگشت به دوره آرامش بخش حمایتی را می‌شنود و برای همین است که موسیقی اصولا اثر التیامی دارد به خصوص اگر وجه تکراری داشته باشد. یعنی علائمی داشته باشد که بتواند ما را به یک دوره ای برگرداند و آن دوره دوره امنی برای ما باشد. لالایی زبان انتقال پیام مادر است به کودک و از کودک به دیگری، برای همین است که می گویند سـ*ـینه به سـ*ـینه منتقل می شود چون اثر گذاری اش همیشه ثابت است. لالایی یعنی موسیقی روزهای امن و شاد.»
انجمن رمان نویسی


تاثیر لالایی برای کودکان

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا