خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
پایان نامه نویسی یکی از مهمترین بخش ها جهت اخذ مدرک تحصیلی، در دوره تحصیلات تکمیلی در مقطع ارشد و دکتری می باشد. از این رو دانشجویان باید کاملا با نحوه نگارش پایان نامه یا تز دکتری آشنا گردند. فرمت نگارش عموما مشخص و دارای پنج فصل کلی می باشد که به اختصار در ادامه توضیح داده خواهد شد. در نظر داشته باشید که با توجه به فرمت نگارش پایان نامه هر دانشگاه ممکن است برخی قسمت ها تغییر یابد. و هر دانشگاه فرمت نگارش خاص خود را داراست.



از پایان نامه شما چه کسانی استفاده می کنند؟

به یاد داشته باشید که چرا می خواهید پایان نامه بنویسید و چه کسانی آن را می خوانند و از آن استفاده می کنند درست همانند یک پژوهش علمی. شما پایان نامه کارشناسی ارشد خود را برای دانشجویان در تمامی سنین رشته‌ی خودتان می نویسید، بنابراین توجه داشته باشید که آن ها قبل از اینکه پایان نامه شما را بخوانند، از دانش و تجربه‌ی زیادی برخوردار خواهند بود. آنها را با گفتن و نوشتن مطالب غیرضروری خسته نکنید.



بررسی و مطالعه شما از
پژوهش ها و مقالات و پایان نامه های قبلی در مورد موضوع مورد بررسی شما باعث می شود مطالب تکراری به کار نبرید و با کشف موضوعات جدید پروژه خود را یک پایان نامه تاپ معرفی کنید.



اگر قبل از شروع تحقیق‌تان یک پرسش پژوهشیِ بی‌نقص را انتخاب کنید، می‌توانید جلوی یاس و ناامیدی را بگیرید و در وقت خود صرفه‌جویی کنید. شاید مهم‌ترین کاری که باید هنگام فراگیریِ نحوه‌ی
نگارش پایان نامه‌ی خود فراگیرید این باشد که باید تلاش زیادی را برای طرح پرسش پژوهشیِ بی‌نقص صرف کنید.



پایان نامه چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
انتخاب موضوع پایان نامه

اولین قدم برای نوشتن پایان نامه انتخاب یک موضوع هدفمند و مفید است که بتوانید به راحتی آن را پیش ببرید. به همین دلیل باید در انتخاب موضوع خیلی دقت داشته باشید.



برای تهیه پایان نامه ابتدا به کلیات و موضوع تحقیق و پژوهش خود بپردازید. به مطالبی در حیطه ی موضوع خود بپزدازید و پرسش ها و هدف خود را از انجام تحقیق بیان کنید.



انتخاب منابع تحقیق

در این مرحله از نوشتن پایان نامه باید منابع تحقیق خود را انتخاب کنید و آن را برای نگارش آماده کنید. تمامی مقالات و کتاب های در رابـ*ـطه با موضوع تحقیق خود را جمع آوری کنید و آن ها را بررسی کنید.



منابع تحقیق شما به دو دسته تقسیم می شوند منابع اولیه و منابع ثانویه.



منابع اولیه، منابعی هستند که توسط فردی نوشته شده اند که خلق کننده ی ایده، داستان، نظریه، آزمایش و غیره بوده است.



منابع ثانویه، منابعی هستند که راجع و پیرامونِ منابع اولیه نوشته شده ‌اند.



تجزیه و تحلیل داده ها

در این مرحله نوبت به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از تحقیق است. نتایج حاصله از انجام پایان نامه در این بخش معرفی می گردند و به بحث و نظریه پردازی درباره داده ها و نتایج حاصله پرداخته می شود. خروجی های حاصل از تحقیق خود را در این فصل ارائه کنید و به توضیحات کامل درباره آنها بپردازید. در این بخش درستی نتایج بدست آمده توسط شما به طور قاطعانه بیان می شود.



نتیجه گیری

در فصل پایانی، پایان نامه به بیان نتایج حاصل از پژوهش بپردازید. محدودیت های موجود در پژوهش برای محقق بیان گردد. پیشنهادات اجرایی و پژوهشی را بیان کنید. که در حدود چند صفحه به صورت موردی و کامل بیان می شود.



برنامه ریزی

برای انجام مراحل تحقیق و تکمیل آن برنامه ریزی کنید. بعد از انجام تحقیقات باید تحقیق خود را بنویسید یا تایپ کنید. برای این کار حتما برنامه ریزی کنید و زمان مشخصی را برای خود تعیین کنید.

رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی


پایان نامه چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
مراحل اخذ، تدوین و دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد

انتخاب موضوع پایان نامه

انتخاب استاد راهنما و مشاور

تکمیل فرم انتخاب موضوع پایان نامه و ارائه به مدیر گروه

تکمیل پروپوزال زیر نظر استاد راهنما و مشاور و ارائه پرپوزال به گروه تخصصی

تصویب پرپوزال در گروه تخصصی و ارسال به پژوهش دانشکده

صدور کد برای پایان نامه

نگارش پایان نامه

اعلام آمادگی دفاع و داوری پایان نامه

برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه

ثبت نمره نهایی



برای تهیه یک پایان نامه مورد تایید نکاتی در خصوص مطالب بالا و رفع ابهامات میدهیم تا دانشجویان بتوانند بهترین موضوعات را انتخاب و پایان نامه ایی ارایه دهند که برای آینده کشور مفید و قابل استفاده باشد. ارایه یک پایان نامه معتبر در سطح بین المللی باعث می شود تا اختراعات و نو آوری های خوبی انجام شود.



انتخاب موضوع پایان نامه

به دلیل اینکه پایان نامه سختی خود را دارد موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه داشته باشید و باعث دل زدگی و خستگی شما نشود.



موضوع پایان نامه نباید تکراری باشد.

موضوع پایان نامه باید در رابـ*ـطه با رشته و گرایش فرد باشد.

به موضوعی بپردازید که امکان استخرج مقاله را داشته باشید.



انتخاب استاد راهنما و مشاور

یکی از استادان که در زمینه مورد نظر از تخصص کافی برخوردارند را به عنوان استاد راهنما انتخاب کرده و پروپوزال خود را با ایشان درمیان بگذارید.



توصیه های مهم در انجام پایان نامه:

هفته‌ای یک بار استاد راهنمای خود را ملاقات کنید و گزارش پیشرفت ارائه کنید.

بر اساس قانون، دانشجو موظف است هر دو ماه یک گزارش پیشرفت کار نیز به دانشکده ارائه دهد.



وقت زیادی بر روی مطالعه سابقه تحقیق قرار دهید.

این کار به شما کمک می ‌کند تا راه خود را بهتر انتخاب کنید، از تجربه دیگران بهره ببرید و از دوباره کاری پرهیز کنید.



برای این منظور در کتابها، مقالات چاپ شده در مجلات، مقالات چاپ شده در مجموعه مقالات کنفرانس، گزارش ‌های تحقیق و ... جستجو کنید.

تمام مطالبی را که تهیه می‌کنید شماره گذاری کنید تا بعدا در فهرست مطالب از آن کمک بگیرید.



در هنگام تهیه گزارش نهایی باید مرجع تمامی شکل ها، جدول ها، نمودارها و مطالب خاص را در همان محل ذکر کنید و در فهرست مطالبی که در انتهای گزارش آورده اید منابع را با فرمت مصوب دانشگاه لیست کنید.



مقالات تهیه شده را به استاد راهنمای خود ارائه دهید و نظر ایشان را در بهبود روند مطالعه تاریخچه جویا شوید.

در اولین زمان ممکن فصل ‌بندی پروژه خود را به استاد راهنما پیشنهاد و پس از انجام اصلاحات مکتوب کنید. این کار به انجام تحقیق شما نظم و انضباط می دهد.



برای اثبات صحت آنچه در تحقیق خود به آن می‌رسید فکری بکنید. چرا که باید نتایج تحقیق خود را با داده های واقعی و یا یک مدل بجز مدل خود مقایسه کنید.

چند کتاب در مورد شیوه نگارش و ادبیات گزارش نویسی مطالعه کنید. رعایت موارد دستوری نگارش پایان نامه را دست کم نگیرید.

در تایپ گزارش خود نکات تایپ را رعایت کنید.


پایان نامه چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
تکمیل فرم تایید موضوع پایان نامه و ارائه آن به مدیر گروه تخصصی رشته مربوطه

دانشجو می بایست عنوان پیشنهادی جهت موضوع پایان نامه خود با رعایت موارد ذکر شده دربند انتخاب موضوع پایان نامه پیشنهاد نمایید.

از نتایج حاصل از جستجو پرینت گرفته و ضمیمه فرم تصویب موضوع پایان نامه نمائید. بعد ازتایید موضوع پیشنهادی پایان نامه توسط مدیرگروه مربوطه می بایست ظرف مدت حداکثر ۲ هفته دانشجو به تالیف و آماده سازی پرپوزال زیر نظر اساتید راهنما و مشاور اقدام نموده و جهت مطرح شدن در شورای تخصصی گروه به مدیرگروه مربوطه تحویل دهد.



ارائه پرپوزال

پرپوزال، فرم پیشنهادی تحقیق پایان نامه کارشناسی ارشد است که دانشجو می بایست با هماهنگی و تایید استادان راهنما و مشاور در خصوص موضوع پایان نامه موارد خواسته شده در آن از قبیل: بیان مساله، اهداف، روش کار، سوابق تحقیق و … را به طور کامل و بر اساس توضیحات ذکر شده در هر بخش تکمیل نماید.



در صورت عدم تحویل پرپوزال در زمان مقرر، مسئولیت آن درزمان تحصیل و تبعات دیگر متوجه دانشجو خواهد بود و عذری در خصوص نبود آگاهی و عدم اطلاع رسانی مناسب در این خصوص پذیرفته نیست.



چنانچه موضـوع پایان نامه بطـور اساسـی تغییر نماید، لازم است پرپوزال جدید تنظیم و پس از تایید در گروه تخصصی، علت تغییر عنوان نیز در فرم مربوطه اعلام شود در اینصورت اگر تغییری در وضعیت اساتید راهنما و مشاور ایجاد نشود، فقط ابلاغیه جدید برای دانشجو صادر خواهد شد تایید نهایی با شورای پژوهشی دانشکده می باشد.



پایان نامه چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع

اخذ کد و دریافت نامه کدینگ

پس از تصویب در شورای پژوهشی دانشکده ، پروپوزال های مربوطه جهت ثبت در سایت پایان نامه های دانشگاه و دریافت کد به کارشناس پژوهش ارسال می شود.



نگارش پایان نامه

پس از تأئید نهایی پرپوزال ها، اسامی دانشجویانی که پرپوزال آنها تصویب شده است به همراه کد پایان نامه آنها در برد تحصیلات تکمیلی اعلام می گردد. دانشجویان مذکور می توانند با رعایت موارد ذکر شده در فایل شیوه نگارش پایان نامه اقدام به تألیف پایان نامه خود نمایند.



اعلام آمادگی دفاع از پایان نامه و تعیین تاریخ دفاع

دانشجویان کارشناسی ارشد ۶ ماه پس از تاریخ تصویب پروپوزال در گروه تخصصی می توانند از پایان نامه خود دفاع کنند. توجه به این نکته ضروری است که دفاع دانشجو از پایان نامه قبل از موعد مقرر ۶ ماه ممنوع است.



توجه: شرط لازم در خصوص دفاع از پایان نامه، اعلام نمره کلیه واحدهای درسی دانشجویان ترم آخر و اقدام جهت اخذ و یا تمدید واحد پایان نامه می باشد.



توصیه های مهم در جلسه دفاع:

زمان شما برای ارائه
مطالب خود فقط ۲۰ دقیقه است. توجه داشته باشید که در حدود ۲ الی ۳ دقیقه (حداکثر ۵ دقیقه) به لزوم انجام تحقیق و تاریخچه تحقیقات انجام شده قبلی در زمینه کار خود بپردازید (حداکثر ۳ اسلاید) و باقیمانده زمان را به توضیح در مورد روش کار خودتان و یافته‌هایتان بپردازید. نتیجه گیری و بحث در مورد یافته‌های شما مهمترین قسمت پایان نامه است که همگی مایل به شنیدن آن هستند.

رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی


پایان نامه چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
مطمئنا یکی از چالشهای دوران تحصیل هر دانشجویی بدون استثناء ، ارائه و نگارش پایان نامه یا پروژه نهایی و دفاع از آن میباشد . چالش سختی که باعث شده دانشجویان بعضا در ارائه سلاله علمی و تجربی دوران تحصیل خود با مشکل مواجه شوند . سایت دیجی لود سلسله مقالاتی را در دست تالیف ، ترجمه و تدوین دارد تا به طور کامل نیاز های دانشجویان و متقاضیان نگارش پایان نامه در تمامی مقاطع تحصیلی را پاسخگو باشد . این مقالات از تعریف و انجام پایان نامه و نحوه نوشتن چکیده گرفته تا آماده سازی پروپوزال و پیدا کردن منابع و بطور کلی نگارش متن کامل پایان نامه در رشته های مختلف و مهم دانشگاهی بررسی و در سایت بصورت مرتب ارائه خواهند شد . مطمئنا سوالات بسیاری در ذهن دانشجویان شکل گرفته از اینکه اصلا پایان نامه چیست؟ چرا پایان نامه مینویسیم ؟ چه نکاتی را باید در انتخاب موضوع پایان نامه رعایت کنیم؟ و .. که دیجی لود سعی دارد به تمامی این سوالات در قالب مقالاتی که تدوین مینماید جواب بدهد. در ادامه مقاله ای ترجمه و تدوین شده که امیدواریم برای کاربران عزیز مفید واقع بشود. با مطالعه این مقاله شما قادر به درک تعریف مشخصی از پایان نامه و رساله و همچنین ساختار آنها بهمراه نحوه نگارش ایشان خواهید شد. در این میانه مفهوم پروپوزال، پیشینه پژوهش شرح شده و جزئیات لازم پیرامون نحوه تصمیم گیری درباره آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پایان نامه چیست و نحوه انجام پایان نامه داشتن تحصیلات عالیه هدف نهایی سیستم‌های آموزشی نیست، زیرا که دانشجویان این مقطع تحصیلی با تلاش خود به ما در کسب درک بهتری از انسان‌ها و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم کمک می‌کنند. این بدان معنیست که تحقیقات دانشجویان پیرامون مسائل متفاوت فهم مفاهیم طبیعی، فرهنگی، انتزاعی، اجتماعی و تکنولوژیک را برای جامعه آسان نموده و راهکار‌های نوینی برای مواجه شدن با مشکلات، پیچیدگی‌ها و زیبایی‌های دنیا فراهم می‌کند. موازی با این اهداف هر فرد در مسیر تحصیل تلاش می‌کند تا با گسترش دایره معلومات و افزایش خرد خود به بهبود تجربه‌اش از زندگی کمک نماید. نظام آموزشی هر کشوری شامل مراحل متفاوتی برای سپری نمودن تحصیلات عالیه می‌شود، اما بطور عمومی سیستم‌هایی که تمرکز اصلی خود را بر روی افزایش توانایی‌های نیروی جوان برای جذب در بازار کار متمرکز می‌نمایند، تنها به آموزش موضوعات متفاوت بسنده کرده و در صورت لزوم با سپری کردن یک دوره کارورزی یا پروژه فرد را فارق التحصیل می‌کنند. در مقابل تحصیل در رشته‌هایی که شما را برای استفاده در سیستم آموزشی آماده می‌کنند، در تمامی مقاطع مهم نیازمند ارائه پایان‌نامه بوده و در نهایت تحصیل در مقاطع بالاتری بمانند دکترای تخصصی یا حتی حرفه‌ای نیز همواره نیازمند ارائه تحقیقاتی در غالب یک رساله خواهند شد. حال سوالی که مطرح می‌شود اینست که تفاوت میان پایان نامه و رساله در چیست.


پایان نامه چیست؟

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
تفاوت پایان نامه با رساله پایان نامه و رساله هر دو از ساختار نگارشی مشابهی پیروی می‌کنند، اما تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد که دانش بر آنها می‌تواند به ما در تهیه محتوای مناسب آنها کمک نماید. پایان نامه مجموعه‌ای گردآوری شده از تحقیقات شما پیرامون اطلاعاتی است که در طول دوره تحصیلی خود کسب نموده‌اید، اما رساله در مقطع دکتری( PH.d ) و بمنظور ارائه دانش، نظریه یا تجارب جدیدی است که شما در نتیجه تحقیقات خود در این مقطع تحصیلی بدست آورده و می‌خواهید با سایر افرادیکه در رشته تخصصی شما فعالیت می‌کنند به اشتراک بگذارید. پس در رساله شما نیازمند یافتن موضوعی جدید، توسعه اطلاعات خود پیرامون آن و در نهایت اثبات ارزشمند بودن آنها خواهید بود. همانگونه که در بالا نیز بدان اشاره نمودیم در زمان تهیه پایان نامه شما پیرامون یک موضوع مشخص اقدام به تحقیق نموده، سپس اطلاعات جمع‌آوری شده را تحلیل کرده و در نهایت درباره نتیجه گیری خود از آن و ارتباطش با موضوع تحقیق نظر خود را بیان می‌کنید. همه اینها بدین دلیل انجام می‌شود که شما بتوانید بحث درباره ژرفای موضوعات و همچنین توانایی تفکر انتقادی خود را به نمایش گذاشته و اطلاعات خود را پیرامون موضوعی که علاقمند به تحقیق پیرامون آن در دوره فوق تخصص هستید نیز افزایش دهید. پایان‌نامه‌ها با توجه به اینکه شامل نتایج تحقیقات فراوان جمع‌آوری شده می‌باشند، حجم بالایی از صفحات را شامل خواهند شد که بطور عموم یکصد صفحه یا بیشتر خواهد شد. در زمان تهیه رساله شما بایستی تلاش کنید تا از نتایج تحقیقات دیگران بعنوان راهنمایی برای خلق یا اثبات فرضیه، نظریه یا موضوعی انتزاعی بهره بگیرید تا سبب آن شود که عموم اطلاعات ارائه شده در آنها بیان شده از دیدگاه شما باشند. همین موضوع سبب می‌شود تا بخش اعظم رساله‌ها متشکل از نتایج تحقیقات و زمینه سازی‌های شما پیرامون موضوع رساله بوده و در نهایت جزئیات مراحل رسیدن به پروپوزال مورد بحث در رساله با شرح چگونگی رسیدن به این نتیجه خواهد بود. نیاز به تشریح و بررسی موضوع رساله حجم مقالات آنرا تا دو یا سه برابر پایان نامه افزایش می‌دهد، اما نکته قابل تامل در زمان تهیه رساله این است که تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه به شما در دسترسی به منابع علمی مناسب، برنامه‌ریزی برای شکل دهی پروپوزال و همچنین ارائه راهکار‌های صحیح برای نجات از تنگنا‌های علمی کمک خواهند کرد. انتخاب موضوع پایان نامه یا رساله دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کنار اعضای هیئت علمی خود همواره اهداف علمی مشخصی را دنبال می‌کنند و بهمین دلیل است که دانشجویان در زمان انتخاب رشته علاوه بر علاقه خود به دانشگاهی که می‌خواهند در آن تحصیلات عالیه خود را تکمیل نمایند نیز توجه دارند. شما با پیشرفت در مقاطع تحصیلی با دقت بسیار بیشتری قادر به تشخیص علایق خود خواهید شد و با رسیدن به مقطع تحصیلی کارشناسی یا بالاتر بایستی تصمیم خود را برای فعالیت در شاخه‌ای مشخص از رشته خود گرفته باشید. زمانیکه برای تحقیق پیرامون پایان نامه خود به استاد راهنما معرفی می‌شوید، بسته به دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید، حق انتخاب پیرامون موضوع پایان نامه شما نیز بر این محدودیت خواهد افزود.


پایان نامه چیست؟

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
در صورتیکه از شما خواسته شد تا موضوعی را بدلخواه انتخاب کنید یا از میان موضوعات مشخصی به انتخاب بپردازید، همواره زمان مشخصی را برای تفکر پیرامون موضوع پایان نامه در نظر بگیرید تا با انتخاب موضوعی که بدان علاقمند هستید انگیزه لازم برای تکمیل صحیح پایان نامه یا رساله خود را داشته باشید. نکاتی که بایستی در زمان انتخاب موضوع در نظر بگیرید از قرار زیر می‌باشند: در زمان انتخاب موضوع بسیار جامع به موضوعات بیاندیشید. موضوعات متفاوتی را با همفکری استاد مشاور بررسی کرده تا بتوانید مواردی را که بحث روز مجامع علمی را به خود اختصاص داده‌اند را نیز در نظر داشته، به مطالعه مقالاتی که پیرامون این موضوعات در دست هستند پرداخته و موضوعات تازه‌ای را در آنها بیابید. در یافتن موضوعات تازه خلاقانه عمل کرده و موضوعات یافته شده را عجولانه حذف نکنید تا بتوانید با تفکر بیشتر پیرامون آنها موضوعات مختلفی را که می‌توانند بعنوان پایان نامه تعریف نمایند بیابید. ایده‌های خود را یادداشت نموده تا در آینده بتوانید دوباره آنها را بررسی کرده و با اعمال برخی تغییرات به موضوعاتی جذاب تبدیل کنید. توجه داشته باشید که در صورت عدم توجه به یادداشت برداری این شانس وجود دارد که با رسیدن به اولین تنگنا در یافتن موضوع پایان نامه احساس در جا زدن نموده و در همان مراحل ابتدایی دلسرد شوید، در مقابل با نگاه به یادداشت‌ها مراحل رشد افکار و خط فکری خود را مشاهده کرده و می‌توانید حس پیشرفت را در خود بوجود آورید. ایده‌ها و موضوعات خود را با دیگران در میان گذاشته و بازخورد آنرا بررسی نموده و در صورت امکان منابع تازه‌ای را برای مطالعه بیشتر از ایشان خواهان شوید. در تلاش برای یافتن بهترین موضوع ممکن برای نوشتن پایان نامه خود زمان زیادی را سپری ننموده و در صورت مشاهده هرگونه مشکلی در تصمیمگیری به استاد مشاور مراجعه نمایید. قبل از تصمیم گیری درباره موضوع پایان نامه خود، از دایره عملیاتی اعضای هیئت علمی دانشکده خود اطمینان حاصل نموده تا بتوانید با کمک استاد مشاور از داوران مناسب در جلسه ارائه خود بهرمند شوید. شاید بهتر باشد تا با در نظر داشتن بازار کار و شغل دلخواه اقدام به انتخاب موضوع پایان نامه خود نمایید تا با انتخاب چندین موضوع که در راستای اهداف شما برای آینده باشد اقدام به تحقیق و توسعه تجارب علمی خود نمایید. توجه داشته باشید که موضوعی که بدان پرداخته می‌شود بایستی دارای خصوصیات زیر باشد: آیا علاقمند به دنبال کردن آن هستید؟ آیا می‌تواند همواره علایق شما را در بر بگیرد؟ آیا مسئله‌ای قابل حل می‌باشد؟ آیا ارزش انجام دادن را دارد؟ آیا منجر به ایجاد مسائل تحقیقاتی دیگری خواهد شد؟ آیا ابعاد گستره تحقیقاتی آن قابل کنترل خواهد بود؟ آیا بواسطه این پایان نامه معلومات تازه‌ای در شاخه تحصیلی شما بوجود خواهد؟ آیا با تحقیق پیرامون آن برای حوزه مورد تقاضا در بازار آماده خواهید شد؟ از طرفی مراکز علمی و دانشگاه‌ها زمانبندی خاصی را برای ارائه پایان نامه در نظر می‌گیرند که شما نیز بایستی در نظر بگیرید، پس در زمان انتخاب موضوع پایان نامه توجه داشته باشید که موضوع مورد نظر شما بیش از آنچه شما قادر یا مایل به صرف زمان هستید وقت طلب ننماید.


پایان نامه چیست؟

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
به محض یافتن امکان زمانبندی انجام پروژه خود را مشخص ساخته و زمانی را برای آغاز کردن و خاتمه دادن هر مرحله از برنامه اختصاص دهید. این برنامه زمانبندی را در محلی که قابل مشاهده باشد نصب نموده و با گذر زمان تاریخ‌ها را بروزرسانی نمایید. در زیر شش مرحله برای برنامه زمانبندی تعریف شده است که می‌توانید از آن برای شروع کار خود بهرمند شوید: مرحله اول: انتخاب موضوع مرحله دوم: آماده سازی پروپوزال مرحله سوم: انجام تحقیقات مرحله چهارم: نگارش پایان نامه یا رساله مرحله پنجم: به اشتراک گذاری مقاله با دیگران مرحله ششم: ویرایش پایان نامه یا رساله در صورت امکان می‌توانید با انجام تحقیقات مقدماتی از پتانسیل موجود در ایده‌های خود آگاه شده و اعتماد بنفس خود را نسبت به ادامه روند تدوین پایان نامه افزایش دهید. انجام تحقیقات مقدماتی همچنین می‌تواند میزان علاقمندی شما به موضوعی که می‌خواهید انتخاب نمایید را مشخص نموده و از پیشرفتن در مسیر اشتباه جلوگیری نماید. آماده سازی پروپوزال با مشخص نمودن موضوع پایان نامه شما آماده انجام امور اولیه پروپوزال خواهید شد، اما بخاطر داشته باشید که در صورت عدم توجه به بخش پیشین این شانس وجود خواهد داشت که در نگارش پروپوزال با مشکل مواجه شوید، پس با بررسی موارد زیر از آماده بودن برای نگارش پروپوزال اطمینان حاصل نمایید: آیا استاد راهنما از انتخاب من در این مسیر حمایت خواهد کرد؟ آیا با سایر تحقیقاتی که با موضوعات مشابه این موضوع تهیه شده‌اند آشنایی دارم؟ آیا موضوع به وضوح در ذهن من شکل گرفته است؟ آیا نسبت به مراحلی که برای اتمام تحقیقات بایستی انجام شوند آگاهم؟ آیا از توانایی لازم برای به اتمام رساندن هر یک از مراحل تحقیقات خود بهرمند هستم؟ آیا از انگیزه کافی برای ادامه تحقیقات خود در تمامی مراحل آن برخوردارم؟ در صورتیکه از تمامی شرایط بالا برخوردار بودید می‌توانید از ایده‌هایی که در ادامه آورده شده‌اند برای نگارش پروپوزال خود بهره بگیرید: اقدام به مطالعه پروپوزال سایر پایان نامه‌ها نموده تا بتوانید تصور درستی از یک پروپوزال بدست آورید. می‌توانید از استاد راهنمای خود برای دریافت نمونه پروپوزال پایان نامه‌های برتر حمایت شده توسط او درخواست نموده و از روال همیشگی دانشگاه خود الگو برداری نمایید. در مطالعه سایر پروپوزال‌ها به نکات زیر توجه داشته باشید: پروپوزال نمونه چگونه سازماندهی شده است تیتر‌های بکار رفته در پروپوزال چگونه بودند پروپوزال از شفافیت لازم برخوردار بود متن مقاله نشانگر تسلط نویسنده بر موضوع انتخاب شده می‌باشد امکان تنظیم پروپوزال خود بر پایه نمونه‌های مطالعه شده مطمئن شوید که پروپوزال شما شامل بخش پیشینه پژوهش‌های انجام شده در حوزه موضوع انتخاب شده می‌باشد، زیرا که این بخش دو موضوع اساسی را به بحث می‌گذارد: چرا انجام این تحقیق ضرورت دارد چرا روش تحقیق انتخاب شده برای موضوع بالا مناسب می‌باشد


پایان نامه چیست؟

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
پس با بررسی مقالات و منابعی که پیرامون موضوع پایان نامه شما وجود دارند، شما در زمان ایجاد پروپوزال نسبت به دیدگاه خود نسبت به موضوع مطمئن خواهید شد. بدین منظور در زمان مطالعه مقالات متفاوت از تهیه فتوکپی یا بایگانی مناسبی از منابع، اطمینان یافته و از مرتب بودن آنها بر اساس دسته‌بندی موضوعی یا ترتیبی اطمینان حاصل کنید. همین روال بایستی برای واژگان مورد استفاده نیز تکرار شود تا بتوانید به راحتی در پایان نامه خود از آنها استفاده نموده و بررسی آنها را به منابع فراهم شده ارجاع دهید. حال با در اختیار داشتن منابع مورد نیاز برای نگارش پیشینه پژوهش می‌توانید با دانش کامل اقدام کنید. پروپوزال چیست پروپوزال در حقیقت شامل بخش‌های ابتدایی پایان نامه یا رساله شما می‌شود که در آن ابتدا به بیان مسئله یا اطلاعاتی درباره موضوع مورد بحث پرداخته شده و سپس در بخش بعدی آن به پیشینه پژوهش اشاره نموده تا در نهایت با مطرح کردن روش تحقیق و برنامه اجرایی آن خاتمه یابد. حال در صورتیکه پایان نامه یا رساله بر اساس برنامه مشخص شده در پروپوزال پیش نرفت، با ایجاد تغییرات لازم در آینده قادر به ارتباط دادن موضوع مطرح شده در پروپوزال به مقاله نهایی خواهیم بود. موضوع را بصورت گسترده به بحث نگذارید و تا حد ممکن آنرا بر روی نکته‌ای خاص متمرکز نمایید، زیرا که در صورت گسترده بودن رسیدن به نتیجه مناسب بسیار پیچیده خواهد شد. توجه داشته باشید که شما بایستی در خاتمه پایان نامه به نتیجه مشخصی برسید تا از گنگ بودن آن جلوگیری نموده و سایرین نیز بتوانند از نتایج آن برای ادامه تحقیقات خود بهرمند شوند. تیتر مناسبی برای پروپوزال خود انتخاب نمایید تا خواننده بتواند با مشاهده آن به موضوع تحقیقات شما پی ببرد. برخی تعیین تیتر را به تعویق انداخته و در نهایت نیز نوشتن آنرا فراموش می‌کنند، پس در مراحل اولیه کار آنرا تعیین کرده و در حین توسعه پروپوزال آنرا برای ویرایش بازبینی نمایید. تیتر مناسب بایستی شرایط زیر را دارا باشد: واژه‌های کلیدی آن در ابتدا آورده می‌شوند از بکار بردن واژه‌های گنگ در آن خودداری می‌شود در صورت طولانی بودن به دو بخش تیتر و سوتیتر تقسیم می‌شود شامل کلیدواژه‌هایی می‌شود که سایر محققین با جستجوی آن قادر به یافتنش می شوند پروپوزال خود را بر اساس مجموعه‌ای از مسائل کلیدی سازماندهی کنید تا بتوانند موضوع پایان نامه را در بر گرفته و در پیشینه پژوهش آنها را لحاظ نمایید. این مسائل کلیدی در حقیقت حلقه ارتباطی میان مقاله شما با تحقیقاتی هستند که در گذشته صورت پذیرفته است و بایستی بتوانند ارتباط مقاله با رشته تحصیلی شما را نیز مشخص نمایند. در ادامه به برخی نکاتی که بایستی در زمان تشریح پروپوزال مورد توجه قرار گیرند اشاره می‌کنیم: از قانونی بودن فعالیت‌های خود در زمان انجام تحقیقات اطمینان حاصل نموده و مجوز‌های لازم را تهیه کنید. روش تحقیق خود را آگاهانه انتخاب کنید: در زمان توسعه و تدوین موضوع تحقیق اطلاع از روش تحقیق بسیار حائز اهمیت می‌باشد، پس مطمئن شوید که موارد زیر را در نظر می‌گیرید: روش‌های تحقیق متداول در رشته تحصیلی شما کدامند کدامین روش‌های تحقیق شانس پذیرفته شدن بیشتری توسط استاد راهنما و کمیته داوری دارند بحث برانگیزترین روش‌های تحقیق در رشته تحصیلی شما کدامند مشکلات مطرح شده پیرامون روش‌های تحقیق در مقالات پیشتر منتشر شده کدامند.


پایان نامه چیست؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا