- عضویت
- 3/10/19
- ارسال ها
- 1,158
- امتیاز واکنش
- 10,559
- امتیاز
- 323
- زمان حضور
- 73 روز 8 ساعت 4 دقیقه
نویسنده این موضوع
چشمزخم از قدیمترین باورهاى بشر و احتمالاً فراگیرترین و رایجترین باور فراعلمى در سراسر جهان و از جمله در جهان اسلام است، هر چند در دوران جدید در فرایند روزافزونِ عرفیشدن، این باور از بسیارى از حوزههاى زیست ـ جهان بشرى عقب نشسته است و اكنون بیشتر به مثابه باورى عامیانه حضور دارد.
چشم زخم از لحاظ علمی
باور به چشمزخم در گونهشناسى پدیدارشناختى، در گروه باورهاى توجیهكننده جاى میگیرد كه در فقدان تبیین هاى علمى تجربى، برخى رویدادهاى ناگوار و آسیبهاى پدید آمده را فارغ از روابطِ علّى و معلولىِ اثباتپذیر و آزمونپذیر، توجیه و بنابر منطق ویژه خود معقولسازى میكند و مدلّل میدارد؛ بنابراین با وجود برخى تلاشها براى یافتن سرچشمه این باور و نشان دادن مسیر اشاعه آن به نقاط دیگر[۱]، چشمزخم را باید باورى نوعى دانست كه در همه حوزههاى تمدنى به طور اصیل پدید آمده و در جریان فربهشدنهاى مكرر، از اخذ و اقتباسهاى میانْ فرهنگى تأثیر پذیرفته است. همچنین، باور به چشمزخم در واقع یك مادرْباور (باورِ مُولّد یا گروهْ باور) است و شبكهاى وسیع از باورهاى دیگر را دربردارد كه یا اصولا بر اثر باور به چشمزخم پدید آمدهاند یا در ذیل مجموعه فرهنگى چشمزخم مندرج میشوند و معنا مییابند.
چشم زخم چیست؟
چیستى. براى راه بردن به چیستى چشمزخم، تلاش هایى صورت گرفته است. به گمان برخى، چنانكه از مفهوم لغوى «چشمزدن» یا «اصابتِ عین» نیز برمیآید، چیزى مثلاً حرارت یا سَم از چشمان شور خارج یا ساطع میشود و به هدف چشمزخم برخورد میكند[ در حالی كه به زعم برخى دیگر در سازوكارِ اثر چشمزخم ــ به ویژه از آنرو كه بر فرد یا شىء غایب از نظر نیز كارساز است ــ نیازى به تماس یا حضور واسطه یا صدور و ارسال جزئى از علت به سوى معلول نیست بلكه مبدأ چشمزخم، تأثیرِ مفروضى است كه قواى نفسانى میتوانند به گونهاى فعلاً ناشناخته در انفاس یا ابدانِ دیگر داشته باشند
بنابر شرح نصیرالدین طوسى بر الاشارات ابنسینا جزم به وجود چشمزخم نداشته و آن را از امور ظنّى تلقى میكرده است. صدرالدین شیرازى در المبدأ والمعاد.[۱تصریح كرده است كه برخى نفوس در قوه وهمیه به حدى میرسند كه میتوانند در مواد خارجى تأثیر بگذارند و چشمزخم نیز به همین مقوله تعلق دارد.
علت شور چشمی یا چشم زخم
صرفنظر از مسئله سازوكار تأثیر چشمزخم، مایه اصلى و مقوم آن را اغلب حسِ رشك و حسادت به چیزهاى خوب و مطلوب دانستهاند و عمدتاً آن را ناشى از محرومیت و تنگدستى تلقى كردهاندو از همینرو گفته شده كه بهبود عمومىِ وضع رفاهى و اقتصادى و توسعه انسانى در ادوار متأخر، موجب كاهش باور به چشمزخم گردیده است.[
دلایلى كه معمولاً براى اثبات مبتنى بودن چشمزخم بر حس حسادت ارائه میشده، بیشتر ناظر به جنبههاى فرهنگى و برخى باورهاى عامیانه درباره صاحبان چشمشور بوده است: در سراسر جهان، باور بر آن است كه افرادى كه به نحوى دچار محرومیت، فقر، نقص و به طور كلى احساس كمبود نسبت به دیگراناند و از این رو ممكن است به دیگران حسادت بورزند، احتمالاً چشمانى شور و نگاهى زیانبار نیز دارند، از جمله افراد سالخورده، ناقصالخلقه، عقبافتاده، معلول، زشترو، كچل، موبور و چشمزاغ یا چشمآبى البته بیشتر در اقوامى كه در میان آنها چشمان آبى یا موى بور، نامتعارف بود.
زنان نازا، پیر دختران، فقرا و تهیدستان با این یادآورى كه در میان این افراد نیز نسبت هایى برقرار بوده است، مثلاً احتمال یا شدت شورچشمى زنان از مردان و پیرزنان از زنان جوان بیشتر بود.[ طبعاً هر امر مطلوبى كه در قطب مقابلِ این گونه افراد قرار داشت، ممكن بود موضوع حسادت و رشكبردن ایشان تلقى شود. از جمله كودكان، جوانان، ورزشكاران، زیبارویان، نوعروسان و تازهدامادان، زنان باردار، موقعیت هاى مسرتبار همچون اعیاد و جشنها، سفرههاى رنگین غذا، مال و ثروت، درختان و مزارع سرسبز، حیوانات، خانهها، مغازهها، اتومبیلها و غیره
انجمن رمان نویسی
چشم زخم از لحاظ علمی
باور به چشمزخم در گونهشناسى پدیدارشناختى، در گروه باورهاى توجیهكننده جاى میگیرد كه در فقدان تبیین هاى علمى تجربى، برخى رویدادهاى ناگوار و آسیبهاى پدید آمده را فارغ از روابطِ علّى و معلولىِ اثباتپذیر و آزمونپذیر، توجیه و بنابر منطق ویژه خود معقولسازى میكند و مدلّل میدارد؛ بنابراین با وجود برخى تلاشها براى یافتن سرچشمه این باور و نشان دادن مسیر اشاعه آن به نقاط دیگر[۱]، چشمزخم را باید باورى نوعى دانست كه در همه حوزههاى تمدنى به طور اصیل پدید آمده و در جریان فربهشدنهاى مكرر، از اخذ و اقتباسهاى میانْ فرهنگى تأثیر پذیرفته است. همچنین، باور به چشمزخم در واقع یك مادرْباور (باورِ مُولّد یا گروهْ باور) است و شبكهاى وسیع از باورهاى دیگر را دربردارد كه یا اصولا بر اثر باور به چشمزخم پدید آمدهاند یا در ذیل مجموعه فرهنگى چشمزخم مندرج میشوند و معنا مییابند.
چشم زخم چیست؟
چیستى. براى راه بردن به چیستى چشمزخم، تلاش هایى صورت گرفته است. به گمان برخى، چنانكه از مفهوم لغوى «چشمزدن» یا «اصابتِ عین» نیز برمیآید، چیزى مثلاً حرارت یا سَم از چشمان شور خارج یا ساطع میشود و به هدف چشمزخم برخورد میكند[ در حالی كه به زعم برخى دیگر در سازوكارِ اثر چشمزخم ــ به ویژه از آنرو كه بر فرد یا شىء غایب از نظر نیز كارساز است ــ نیازى به تماس یا حضور واسطه یا صدور و ارسال جزئى از علت به سوى معلول نیست بلكه مبدأ چشمزخم، تأثیرِ مفروضى است كه قواى نفسانى میتوانند به گونهاى فعلاً ناشناخته در انفاس یا ابدانِ دیگر داشته باشند
بنابر شرح نصیرالدین طوسى بر الاشارات ابنسینا جزم به وجود چشمزخم نداشته و آن را از امور ظنّى تلقى میكرده است. صدرالدین شیرازى در المبدأ والمعاد.[۱تصریح كرده است كه برخى نفوس در قوه وهمیه به حدى میرسند كه میتوانند در مواد خارجى تأثیر بگذارند و چشمزخم نیز به همین مقوله تعلق دارد.
علت شور چشمی یا چشم زخم
صرفنظر از مسئله سازوكار تأثیر چشمزخم، مایه اصلى و مقوم آن را اغلب حسِ رشك و حسادت به چیزهاى خوب و مطلوب دانستهاند و عمدتاً آن را ناشى از محرومیت و تنگدستى تلقى كردهاندو از همینرو گفته شده كه بهبود عمومىِ وضع رفاهى و اقتصادى و توسعه انسانى در ادوار متأخر، موجب كاهش باور به چشمزخم گردیده است.[
دلایلى كه معمولاً براى اثبات مبتنى بودن چشمزخم بر حس حسادت ارائه میشده، بیشتر ناظر به جنبههاى فرهنگى و برخى باورهاى عامیانه درباره صاحبان چشمشور بوده است: در سراسر جهان، باور بر آن است كه افرادى كه به نحوى دچار محرومیت، فقر، نقص و به طور كلى احساس كمبود نسبت به دیگراناند و از این رو ممكن است به دیگران حسادت بورزند، احتمالاً چشمانى شور و نگاهى زیانبار نیز دارند، از جمله افراد سالخورده، ناقصالخلقه، عقبافتاده، معلول، زشترو، كچل، موبور و چشمزاغ یا چشمآبى البته بیشتر در اقوامى كه در میان آنها چشمان آبى یا موى بور، نامتعارف بود.
زنان نازا، پیر دختران، فقرا و تهیدستان با این یادآورى كه در میان این افراد نیز نسبت هایى برقرار بوده است، مثلاً احتمال یا شدت شورچشمى زنان از مردان و پیرزنان از زنان جوان بیشتر بود.[ طبعاً هر امر مطلوبى كه در قطب مقابلِ این گونه افراد قرار داشت، ممكن بود موضوع حسادت و رشكبردن ایشان تلقى شود. از جمله كودكان، جوانان، ورزشكاران، زیبارویان، نوعروسان و تازهدامادان، زنان باردار، موقعیت هاى مسرتبار همچون اعیاد و جشنها، سفرههاى رنگین غذا، مال و ثروت، درختان و مزارع سرسبز، حیوانات، خانهها، مغازهها، اتومبیلها و غیره
انجمن رمان نویسی
چشم زخم چیست؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com