- عضویت
- 21/4/19
- ارسال ها
- 5,684
- امتیاز واکنش
- 25,043
- امتیاز
- 473
- زمان حضور
- 82 روز 12 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
ادبیات پلیسی تاریخ پرفراز و نشیبی را در کشور ما پشت سر گذاشته است. این ژانر ادبی که البته از نظر عدهای در ژانرهای ادبی جای نمیگیرد، از اوایل قرن بیستم تا امروز همواره از محبوبترینها در نزد عموم مردم جهان بوده است.
ادبیات پلیسی در میان آنگولاساکسونها متولد شد. بعد از انگلیس و آمریکا نیز فرانسه تلاش بسیاری کرد تا خود را در این ژانر ادبی وارد میدان کند و گفتنی است که موفقیتهای زیادی نیز در این زمینه کسب کرد. رمانهای پلیسی انگلیسی از ابتدا بیشتر شبیه معماهایی پیچیده و پر رمز و راز بودند، اما آمریکاییها بیشتر به واقع گرایی نزدیک شده بودند. پس از این سه کشور بود که کشورهای اسکاندیناوی نیز وارد ادبیات پلیسی شدند و تا کنون نیز در این زمینه بسیار فعال و رو به ترقی بوده اند.
ادبیات پلیسی اسکاندیناوی توانست هویتی مستقل از پلیسیهای آمریکایی و انگلیسی بدست آورد و در حقیقت توانست هویتی شخصی برای خود بسازد. در آثار پلیسی نروژ، سوئد، فنلاند و. دیگر خبری از یک کارگاه همه چیزدان و اغراق آمریز باهوش نیست. در این آثار اغلب گروهی از کارگاهان و پلیسها به دنبال پروندهای میروند. در کشورهای اسکاندیناوی نویسندههای برجستهی زیادی، چون مانکل، هوگ و ... وجود دارند.
اما در ایران بیشتر نویسندههای پلیسی انگلیسی زبان مشهور بوده و هستند. در قرن نوزدهم بود که شخصیت مشهور و محبوب شرلوک هلمز در انگلستان و در شهر لندن خلق شد. شخصیت هلمز از ایتدا تا کنون از محبوبترین شخصیتهای ادبی است. شرلوک هلمز کارگاهی بود که آدمها به او مراجعه میکردند و او با هوش و روشی منحصر به فرد کار خود را آغاز میکرد. شرلوک هلمز را کانن دویل بوجود آورد. اما دویل شاید نخستین نویسندهی داستانهای پلیسی نباشد.
قبل از او ادگار آلن پو در داستان هایش رگههایی از ادبیات پلیسی را وارد کرد. اما هلمز در واقع اولین شخصیت رسمی ادبیات پلیسی در جهان به شمار میرود. پس از شرل. ک هلمز بود که دوران طلایی ادبیات پلیسی در انگلستان آغاز شد. در این دوران افرادی، چون آگاتا کریستی آثاری مشهور و پر مخاطب را خلق کردند که هنوز هم این داستانها مخاطبان بسیاری دارد. پس از انگلستان نوبت به اوج ادبیات پلیسی در آمریکا رسید. در این شکوفایی دو نویسندهی مشهور هستند که بیش از باقی نویسندگان محبوب شدند، این دو ریموند چندلر و دشیل همت نام دارند.
در ایران نیز از دههی ۳۰ و ۴۰ بود که ادبیات پلیسی مخاطبان زیادی پیدا کرد و مترجمان دست به ترجمهی آثار پلیسی زدند. برای خلق این ژانر در ادبیات ما نیز تلاشهای بسیاری شده و آثار قابل قبول هم وجود دارد، اما همانطور که گفته شد، این ژانر هنوز آن طور که باید مورد بررسی و توجه قرار نگرفته است. شاید این موضوع به این دلیل باشد که در ایران پیشینهی زیادی در اینوع ادبیات وجود ندارد و همواره این رمانهای پلیسی را در زمره آثار دم دستی و سرگرم کننده طلقی کرده اند.
اینکه بسیاری از رمانهای پلیسی در جهان ارزش ادبی ندارند یک واقعیت است، اما این واقعیت وجود دارد که در میان این آثار همواره آثار قابل تامل و شاخص نیز وجو داشته است. حال در چند سال اخیر شاهد این هستیم که چندی از ناشرین ایرانی به صورت مرتب و مجموعه ای، آثار پلیسی را منتشر میکنند و اتفاقا بازخورد خوبی را هم از طرف مخاطبان دریافت میکنند. نشر قطره؛ نشر البرز، نشر نیلوفر، افراز و نشر ملکان را از فعالترینها در این زمینه میتوان دانست. در این سالهای اخیر علاوه بر تجدید چاپ آثار، چون شرلوک هلمز، آگاتاکریستی، چندلر و دشیل همت، شاهد ترجمه و انتشار آثار نویسندگان جدید در عرصهی بین الملل هستیم. این نویسندگان گرچه در اغلب اوقات شناخته شده نبوده اند، اما آثار آنها با انتشار گسترده و تجدید چاپهای فراوان روبه رو شده است. در این میان به چند رمان پلیسی محبوب در این سالهای اخیر میپردازیم.
ادبیات پلیسی در میان آنگولاساکسونها متولد شد. بعد از انگلیس و آمریکا نیز فرانسه تلاش بسیاری کرد تا خود را در این ژانر ادبی وارد میدان کند و گفتنی است که موفقیتهای زیادی نیز در این زمینه کسب کرد. رمانهای پلیسی انگلیسی از ابتدا بیشتر شبیه معماهایی پیچیده و پر رمز و راز بودند، اما آمریکاییها بیشتر به واقع گرایی نزدیک شده بودند. پس از این سه کشور بود که کشورهای اسکاندیناوی نیز وارد ادبیات پلیسی شدند و تا کنون نیز در این زمینه بسیار فعال و رو به ترقی بوده اند.
ادبیات پلیسی اسکاندیناوی توانست هویتی مستقل از پلیسیهای آمریکایی و انگلیسی بدست آورد و در حقیقت توانست هویتی شخصی برای خود بسازد. در آثار پلیسی نروژ، سوئد، فنلاند و. دیگر خبری از یک کارگاه همه چیزدان و اغراق آمریز باهوش نیست. در این آثار اغلب گروهی از کارگاهان و پلیسها به دنبال پروندهای میروند. در کشورهای اسکاندیناوی نویسندههای برجستهی زیادی، چون مانکل، هوگ و ... وجود دارند.
اما در ایران بیشتر نویسندههای پلیسی انگلیسی زبان مشهور بوده و هستند. در قرن نوزدهم بود که شخصیت مشهور و محبوب شرلوک هلمز در انگلستان و در شهر لندن خلق شد. شخصیت هلمز از ایتدا تا کنون از محبوبترین شخصیتهای ادبی است. شرلوک هلمز کارگاهی بود که آدمها به او مراجعه میکردند و او با هوش و روشی منحصر به فرد کار خود را آغاز میکرد. شرلوک هلمز را کانن دویل بوجود آورد. اما دویل شاید نخستین نویسندهی داستانهای پلیسی نباشد.
قبل از او ادگار آلن پو در داستان هایش رگههایی از ادبیات پلیسی را وارد کرد. اما هلمز در واقع اولین شخصیت رسمی ادبیات پلیسی در جهان به شمار میرود. پس از شرل. ک هلمز بود که دوران طلایی ادبیات پلیسی در انگلستان آغاز شد. در این دوران افرادی، چون آگاتا کریستی آثاری مشهور و پر مخاطب را خلق کردند که هنوز هم این داستانها مخاطبان بسیاری دارد. پس از انگلستان نوبت به اوج ادبیات پلیسی در آمریکا رسید. در این شکوفایی دو نویسندهی مشهور هستند که بیش از باقی نویسندگان محبوب شدند، این دو ریموند چندلر و دشیل همت نام دارند.
در ایران نیز از دههی ۳۰ و ۴۰ بود که ادبیات پلیسی مخاطبان زیادی پیدا کرد و مترجمان دست به ترجمهی آثار پلیسی زدند. برای خلق این ژانر در ادبیات ما نیز تلاشهای بسیاری شده و آثار قابل قبول هم وجود دارد، اما همانطور که گفته شد، این ژانر هنوز آن طور که باید مورد بررسی و توجه قرار نگرفته است. شاید این موضوع به این دلیل باشد که در ایران پیشینهی زیادی در اینوع ادبیات وجود ندارد و همواره این رمانهای پلیسی را در زمره آثار دم دستی و سرگرم کننده طلقی کرده اند.
اینکه بسیاری از رمانهای پلیسی در جهان ارزش ادبی ندارند یک واقعیت است، اما این واقعیت وجود دارد که در میان این آثار همواره آثار قابل تامل و شاخص نیز وجو داشته است. حال در چند سال اخیر شاهد این هستیم که چندی از ناشرین ایرانی به صورت مرتب و مجموعه ای، آثار پلیسی را منتشر میکنند و اتفاقا بازخورد خوبی را هم از طرف مخاطبان دریافت میکنند. نشر قطره؛ نشر البرز، نشر نیلوفر، افراز و نشر ملکان را از فعالترینها در این زمینه میتوان دانست. در این سالهای اخیر علاوه بر تجدید چاپ آثار، چون شرلوک هلمز، آگاتاکریستی، چندلر و دشیل همت، شاهد ترجمه و انتشار آثار نویسندگان جدید در عرصهی بین الملل هستیم. این نویسندگان گرچه در اغلب اوقات شناخته شده نبوده اند، اما آثار آنها با انتشار گسترده و تجدید چاپهای فراوان روبه رو شده است. در این میان به چند رمان پلیسی محبوب در این سالهای اخیر میپردازیم.
ادبیات پلیسی و تاریخچه آن
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com