- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
بیان مساله
اخلاق علم، شامل رعایت معیارها و هنجارهای رفتاری دانشمندان و دربرگیرندة دامنة گستردهای از موضوعات نظیر شیوههای کار با سوژههای انسانی، موجودات آزمایشگاهی، همکاری با دیگران، معیارهای نگارش و چاپ آثار علمی، داوری درباره همکاران و آثار آنها، تعهدات و مسوولیتهای فردی و سازمانی و نظایر آن در فعالیتهای علمی است. دور از انتظار نیست که رواج عمدی یا سهوی ناراستیهای اخلاقی و عدم رعایت هنجارهای حرفهای پژوهش، هر چند بهمیزان اندک، سستشدن بنیادهای اندیشه علمی و تضعیف نقش کاوشگرانه و روشنگرانة علم، سلب اعتماد عمومی نسبت بهپژوهشگران و دستاوردهای علمی و در نهایت استمرار اختلال و «آشفتگی» در فرایند تولید علم و تشکیل اجتماعهای علمی را در پی دارد. پیامد چنین وضعیتی بهتعویق افتادن یا مخدوش شدن جستجوی «حقیقت عینی» (میردال، 1357: 9) بهعنوان هدف غایی علوم اجتماعی است. این «آشفتگی» در علوم اجتماعی سوای ابعاد علمی، سـ*ـیاسی و روشنفکرانه میتواند ماهیتی اخلاقی داشته باشد. دانش اجتماعی و اجتماع علمی آن در ایران نیز از این آسیب و آشفتگی در امان نیست.
نظر بهاهمیت مساله اخلاق علم بهطور عام و موضوع این مقاله یعنی «اخلاق پژوهش در علوم اجتماعی» بهطور خاص، بدیهی است کشف و شناخت و بیان این هنجارشکنیها ضرورت دارد. این موضوع در ایران، با توجه بهشدت وابستگی نهادهای علمی بهدولت و فقدان استقلال نسبی نهاد علم از نهاد سـ*ـیاست و سایر نهادهای نظارتی، از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است. در ایران «دولت همواره سفارش دهنده، مشتری و مصرف کننده یافتههای پژوهشی بوده است، این امر مسایل خاص خود را دارد.» (محسنی، 1378: 27) بهتعبیری «چون کسی که پول میدهد تا نیزده شود، میتواند بگوید که چه آهنگی نواخته شود» (رشر، 1380: 69) و «تعلیم و تربیتی که توسط دولت و دیگر نهادهای رسمی نظارت و رهبری شود و هزینههای آن پرداخت گردد، ممکن است بعضا، و در برههای از زمان، اعتقادات نادرست و مصلحتبینانه و فرصتطلبانه را تحت حمایت قرار دهد و آنها را ترویج کند». (میردال، 1357: 50) در چنین وضعیتی علاوه بر وظیفة تولید دانش اجتماعی اخلاقمند و معتبر، برملاسازی دانش اجتماعی تحریف شده نیز یکی از مسئولیتهای اخلاقی پژوهشگران اجتماع علمی علوم اجتماعی در صیانت از «حقیقتجویی» و نقش روشنگرانه علوم اجتماعی خواهد بود.
اخلاق پژوهش، که موضوع این مقاله است «شاخهای از اخلاق حرفهای است که بهبررسی مسایل اخلاقی در حرفة پژوهش میپردازد.» (نیارکی، 1389: 46) از آنجا که مطالعه و شناخت ناراستیهای اخلاقی در پژوهش علوم اجتماعی یکی از راههای آسیبشناسی دانش اجتماعی در ایران تلقی میشود، این مقاله بهاین پرسش پاسخ میدهد که گونهها و سطوح (فردی یا ساختاری) هنجارشکنیهای مرتبط با پژوهش کدام است؟ جامعهشناس بهتعبیر برگر، باید آن چه را هست ببیند (1393: 19) این پژوهش نیز آن چه را جامعهشناسان و اندیشورزان علوم اجتماعی ایران دیدهاند، میبیند پس با تمرکز بر تجربیات مکتوب و گزارش شده پژوهشگران علوم اجتماعی به پرسش بالا پاسخ میدهد. پاسخ بهاین پرسش میتواند نمایانگر بخشی از فرهنگ رشته علوم اجتماعی و فضای هنجاری حاکم بر پژوهش در علوم اجتماعی ایران تلقی شود.
انجمن رمان 98 | برترین انجمن رمان نویسی
رمان 98
| اخلاق پژوهش در علوم اجتماعی ایران |
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش: