- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
“ذكر” در لغت به معنی یادكردن و بیان كردن آمده است. در وادی معرفت منظور از ذكر، به یاد خدا بودن و بیان نمودن اسماء و اوصاف او میباشد. امید است كه این ذكر به شناخت بهتر خداوند سبحان كه غایت همهٔ شناختهاست منتهی گردد.(انشاا…) دانشمند بزرگ و حكیم فرزانه شیخالرئیس ابوعلی سینا، حقیقت ذكر را، حضور مذكور در نفس ذاكر میداند.
ذكر ویاد خدای عزوجل دارای بركات، فواید و محاسن فراوان میباشد و تأثیرات مثبت آن بر جسم، روان و روح غیرقابل انكار است. یاد خدا روشن كننده دل، حیات جانها، خوراك روح، مایهٔ هدایت خرد، فرود آورنده رحمت، مونس عقل، ریشهٔ صلاح و پاكی، صیقل دهنده سـ*ـینهها، جلا دهنده بینشها و موجب آرامش جسم، روان و روح میباشد. ذكر حقتعالی موجب ارتقاء روح از ملك به ملكوت، صعود انسان از اسفل سافلین به اعلاعلیین، همنشینی با حضرت دوست، زنده كردن دل، شرح صدر، رستگاری، تقویت بصیرت باطنی، مشاهده جلوه جمال حق در آیات او، تقویت نیروی روحانی، بیداری آگاهی، خلوص و تصفیه روح و آزادی روح از قید اسارت جسم میگردد.
ذكر اللـه جل جلاله، نیكوترین عمل، موجب خیر دنیا و آخرت، بهترین كارها در هنگام مرگ، برترین و عالیترین عبادت، عامل بیرون كننده حب دنیا از دل، بهترین زاد و توشه برای سلوك الی اللـه، راهبری خوب در معارف الهی و اولی از كشتن و كشته شدن در راه خدا شمرده شده است. فراموش كردن خود، كلید انس با خدا و خوب شدن اعمال و رفتار در نهان وآشكار از جمله فواید دیگر ذكر است.
در كتاب شریف“ چهل حدیث” حضرت امام خمینی(روحی له الفدا) از ذكر تحت عنوان غایت آمال اولیاء و عرفا یاد شده است كه در سایه آن به وصال محبوب خود میرسند، همچنین قید شده، ذكر برای عامه و متوسطین، بهترین مصلحات اخلاقی و اعمالی و ظاهری و باطنی میباشد.
در كتاب ارزشمند“تفسیر ادبی و عرفانی قرآن مجید” آمده است:« هركس قدر خلوت حق نداند، از ذكر او باز ماند، و هركس از ذكر او باز ماند، حلاوت ایمان از كجا یابد؟ لاجرم بجای ذكر رحمان، به وسوسههای شیطان نشیند.»
ذكر، یكی از بهترین انواع مراقبه برای رسیدن به اهداف ترسیم شده در مراقبه میباشد كه در مكاتب شرقی تحت عنوان “مانترا” آمده است. مراقبه ذكری، دارای محاسن زیادی نسبت به سایر انواع مراقبه است، از جمله:
ـ در احكام گرانقدر دین مبین اسلام و فرمایشات ائمه اطهار علیهم السلام بر آن تأكید فراوان شده است.
ـ به امكانات، ابزار و وسایل خاصی نیاز ندارد، در حالی كه برخی انواع مراقبه به امكانات خاص نیازمند است.
ـ در هر مكان و زمان قابل انجام است، هر چند انجام آن در برخی مكانها و زمانها بیشتر توصیه شده است.
ـ همزمان با انجام سایر كارها نیز میتوان آن را انجام داد، هر چند انجام آن به صورت مستقل بهتر است.
ـ میتوان به مرحلهای رسید كه به صورت تمام وقت انجام شود.(دائم الذكر گردیدكه از مقامات عارفان است.)
از دیدگاه متا فیزیك مراقبه ذكری باعث بهبود كمیت و كیفیت هاله، گشوده شدن چاكراها و دریافت انرژیهای روحانی برای تغذیه و تقویت روح، باز شدن چشم سوم و رؤیت ابعاد ماورائی و رها شدن جسم و ذهن میگردد.(اللـه اعلم)
ذكر دارای مراتب مختلف است. مرتبه اول آن، ذكر به زبان میباشد. در این مرحله زبان ذاكر به ذكر حق مشغول است ولی دل و فكر او در جای دیگر و بر موضوع دیگر سیر میكند. مرتبه دوم ذكر به دل میباشد، در این مرتبه علاوه بر زبان، دل ذاكر نیز به ذكر دوست مشغول است ولی حضور دل با مراقبت و مداومت صورت گرفته است و اگر دل را رها كند میگریزد. در مرتبه سوم ذكر بر دل مستولی شده، لذا حضور دل در ذكر به خواست خود اوست و حتی اگر رهایش كند نمیرود. در مرتبه چهارم ذاكر در مذكور غرق میشود، در این مرتبه مذكور بر دل مستولی میگردد.(در مرتبه سوم ذكر و درمرتبه چهارم مذكور بر دل مستولی میشود.) در اصل در مرتبه چهارم، زبان، دل و ذكر كنار رفته، آنچه میماند، ذاكر و مذكور است كه آنهم یكی شدهاند، و این همان مقام فناء عارفان است. وارسته دوران عزیزالدین نسفی این چهار مرحله را به ترتیب میل، ارادت، محبت و عشق نامگذاری میكند. در كتاب گرانقدر “سر الاسرار قرآن” نیز از این چهار مرحله یادشده است.
انجمن رمان 98 | بهترین انجمن رمان نویسی
ذكر ویاد خدای عزوجل دارای بركات، فواید و محاسن فراوان میباشد و تأثیرات مثبت آن بر جسم، روان و روح غیرقابل انكار است. یاد خدا روشن كننده دل، حیات جانها، خوراك روح، مایهٔ هدایت خرد، فرود آورنده رحمت، مونس عقل، ریشهٔ صلاح و پاكی، صیقل دهنده سـ*ـینهها، جلا دهنده بینشها و موجب آرامش جسم، روان و روح میباشد. ذكر حقتعالی موجب ارتقاء روح از ملك به ملكوت، صعود انسان از اسفل سافلین به اعلاعلیین، همنشینی با حضرت دوست، زنده كردن دل، شرح صدر، رستگاری، تقویت بصیرت باطنی، مشاهده جلوه جمال حق در آیات او، تقویت نیروی روحانی، بیداری آگاهی، خلوص و تصفیه روح و آزادی روح از قید اسارت جسم میگردد.
ذكر اللـه جل جلاله، نیكوترین عمل، موجب خیر دنیا و آخرت، بهترین كارها در هنگام مرگ، برترین و عالیترین عبادت، عامل بیرون كننده حب دنیا از دل، بهترین زاد و توشه برای سلوك الی اللـه، راهبری خوب در معارف الهی و اولی از كشتن و كشته شدن در راه خدا شمرده شده است. فراموش كردن خود، كلید انس با خدا و خوب شدن اعمال و رفتار در نهان وآشكار از جمله فواید دیگر ذكر است.
در كتاب شریف“ چهل حدیث” حضرت امام خمینی(روحی له الفدا) از ذكر تحت عنوان غایت آمال اولیاء و عرفا یاد شده است كه در سایه آن به وصال محبوب خود میرسند، همچنین قید شده، ذكر برای عامه و متوسطین، بهترین مصلحات اخلاقی و اعمالی و ظاهری و باطنی میباشد.
در كتاب ارزشمند“تفسیر ادبی و عرفانی قرآن مجید” آمده است:« هركس قدر خلوت حق نداند، از ذكر او باز ماند، و هركس از ذكر او باز ماند، حلاوت ایمان از كجا یابد؟ لاجرم بجای ذكر رحمان، به وسوسههای شیطان نشیند.»
ذكر، یكی از بهترین انواع مراقبه برای رسیدن به اهداف ترسیم شده در مراقبه میباشد كه در مكاتب شرقی تحت عنوان “مانترا” آمده است. مراقبه ذكری، دارای محاسن زیادی نسبت به سایر انواع مراقبه است، از جمله:
ـ در احكام گرانقدر دین مبین اسلام و فرمایشات ائمه اطهار علیهم السلام بر آن تأكید فراوان شده است.
ـ به امكانات، ابزار و وسایل خاصی نیاز ندارد، در حالی كه برخی انواع مراقبه به امكانات خاص نیازمند است.
ـ در هر مكان و زمان قابل انجام است، هر چند انجام آن در برخی مكانها و زمانها بیشتر توصیه شده است.
ـ همزمان با انجام سایر كارها نیز میتوان آن را انجام داد، هر چند انجام آن به صورت مستقل بهتر است.
ـ میتوان به مرحلهای رسید كه به صورت تمام وقت انجام شود.(دائم الذكر گردیدكه از مقامات عارفان است.)
از دیدگاه متا فیزیك مراقبه ذكری باعث بهبود كمیت و كیفیت هاله، گشوده شدن چاكراها و دریافت انرژیهای روحانی برای تغذیه و تقویت روح، باز شدن چشم سوم و رؤیت ابعاد ماورائی و رها شدن جسم و ذهن میگردد.(اللـه اعلم)
ذكر دارای مراتب مختلف است. مرتبه اول آن، ذكر به زبان میباشد. در این مرحله زبان ذاكر به ذكر حق مشغول است ولی دل و فكر او در جای دیگر و بر موضوع دیگر سیر میكند. مرتبه دوم ذكر به دل میباشد، در این مرتبه علاوه بر زبان، دل ذاكر نیز به ذكر دوست مشغول است ولی حضور دل با مراقبت و مداومت صورت گرفته است و اگر دل را رها كند میگریزد. در مرتبه سوم ذكر بر دل مستولی شده، لذا حضور دل در ذكر به خواست خود اوست و حتی اگر رهایش كند نمیرود. در مرتبه چهارم ذاكر در مذكور غرق میشود، در این مرتبه مذكور بر دل مستولی میگردد.(در مرتبه سوم ذكر و درمرتبه چهارم مذكور بر دل مستولی میشود.) در اصل در مرتبه چهارم، زبان، دل و ذكر كنار رفته، آنچه میماند، ذاكر و مذكور است كه آنهم یكی شدهاند، و این همان مقام فناء عارفان است. وارسته دوران عزیزالدین نسفی این چهار مرحله را به ترتیب میل، ارادت، محبت و عشق نامگذاری میكند. در كتاب گرانقدر “سر الاسرار قرآن” نیز از این چهار مرحله یادشده است.
انجمن رمان 98 | بهترین انجمن رمان نویسی
_ متافیزیک و حقیقت ذکر _
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com