خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,318
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
درس اول آموزش های رایگان خوشنویسی با خودکار ( خط تحریری ) اختصاص به حرف "الف" دارد . الف در دوحالت جدا و متصل نوشته می شود . با توجه به موضوع اندازه ها که در پیش درس صحبت شد حرف "الف" اندازه 3 نقطه ای دارد که از قسمت بالای آن به سمت راست و از قسمت پایین به سم سمت چپ کشیده می شود و همان شکل همزه ای را دارد که از دو طرف باز شود .

"الف" در حالت اتصال که آخر حروف قرار میگیرد در سه حالت است که در یک حالت همانند خودش می باشد و زمانی است که به حرف "ل" وصل می شود . ( لا) و در اتصال به حرف "ه" هم ترکیب خاص خودش را دارد و در بقیه حروف به یک شکل نوشته می شود

درس دوم از مجموعه دروس آموزشهای رایگان خط خودکاری اختصاص به حرف "ب" دارد . این حرف با حروف دیگری مثل "پ ، ت ، ث " کاملا مشابه است و در تمامی ترکیبات یکسان نوشته می شود . از طرفی حروف "ن و ی" هم در ابتدا و وسط کلمات ، مشابه این حرف نوشته می شود . حرف "ب" از حروفی می باشد که دارای ترکیبات متعددی بوده و در هنگام اتصال به حروف مختلف حالتهای خاص خودش را دارد و نیاز به تمرین زیاد می باشد تا نوع اتصال آن به صورت صحیح نوشته شود .





اندازه "ب" در حالت جدا در دوشکل می باشد و با اندازه 5 نقطه و 9 نقطه که در خط تحریری بیشتر اندازه کوچک آن کاربرد دارد . زاوبه شروع و پایان این حرف هم یکسان نمی باشد .

این حرف در حالت جدا بر روی خط زمینه نوشته می شود .

, آشنایی کامل با نحوه نوشتن حرف "دال" و همچنین حرف "ر" می باشد .

حرف "د" و حرف "ر" از جمله حروف می باشند که یا صورت جدا نوشته می شوند و یا هنگام اتصال فقط در انتهای کلمات قرار میگیرند . اندازه این دو حرف طبق تعارف اندازه ها دو نقطه می باشد که باید انتهای آنها باید به خط کرسی و یا خط زمینه متصل شود . حرف "د " در حالت جدا به دو صورت نوشته می شود که نوع اول آن در بیشتر مواقع نوشته می شود ولی نوع دوم که به نام دال شکاری اسم برده می شود فقط زمانی خواهد بود که بعد از آن حرف "ر" قرار بگیرد که نوع نوشتن حرف "ر" هم در این حالت با "ر" های دیگر متفاوت و کوچکتر است .



این دو حرف بعد از برخی حروف که به صورت کشیده می باشند هم دارای شکل خاص خود می باشد که با مشاهده فیلم آموزش درک بهتری خواهید داشت .

برای یادگیری بهتر خط سعی شود کلمات به دقت بررسی شده و سپس تمرینات لازم انجام شود .


آموزش خوشنویسی با خودکار

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: paria.m

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,318
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
حروف «ک» و «گ» از لحاظ ساختار نوشتاری به مانند یکدیگر می باشند لذا در این درس نحوه ی نوشتار حرف «ک» و اتصال آن با سایر حروف در نظر گرفته شده است که در خصوص حرف «گ» نیز صدق می کند.

شکل اصلی حرف «ک» را می توان متشکل از دو حرف «الف» و «ب» دانست و نوشتار آن در سه مرحله کلی انجام می پذیرد. مرحله اول نوشتن حرف «الف»، مرحله دوم نوشتن حرف «ب» و مرحله ی سوم کشیدن سرکش حرف «ک» می باشد.

طول هریک از این سه مرحله بسته به کشیدگی حرف «ک» دارد، در حالت عادی بخش اول حرف «ک» حرف «الف» می باشد که طول آن 4 نقطه، بخش دوم حرف«ک» متشکل از حرف «ب» با طولی معادل سه نقطه و بخش سوم که سرکش حرف «ک» می باشد به مانند کلاه حرف «الف» می باشد که برعکس کشیده شده است. اما در خصوص نوشتن حرف «ک» کشیده،‌ ساختار نوشتار همانند حرف «ک» معمولی می باشد با این تفاوت که طول «الف» در بخش اول حرف «ک» معادل 2 نقطه و حرف «ب» در بخش دوم حرف «ک» طولی معادل 9 نقطه را دارا می باشد.

نکته دیگری که در نوشتار حرف «ک» باید به آن اشاره نمود، نحوه ی اتصال سرکش حرف «ک» می باشد که هم می توان سرکش را به ابتدای حرف «ک» چسباند و هم می توان فاصله ای مابین سرکش و شکل اصلی حرف «ک» در نظر گرفت.

در این درس جهت یادگیری بیشتر در خصوص نوشتار حرف «ک» نحوه ی اتصال این حرف با سایر حروف نظیر الف،‌گ، ل،‌م و ... که تأثیرگذار بر شکل اصلی این حرف می باشند در نظر گرفته شده است

درس پنجم
اختصاص به حروف «ن» و «ی» دارد.

به طور کلی نوشتار حرف «ن» متشکل از دو بخش می باشد، بخش ابتدایی آن را «الف» با طول 2 نقطه و بخش دوم آن را نیم دایره ای که شباهت زیادی به نیمه ی بیضی دارد تشکیل می دهد، برای درک بهتر بخش دوم، می توان این بخش را به انتهای تخم مرغ تشبیه نمود. بخش دوم حرف «ن» مهمترین بخش آن می باشد چرا که این بخش در بسیاری از حروف از جمله «ی»، «س»، «ص»، «ل»، «ق» مورد استفاده قرار می گیرد لذا ممارست در یادگیری این قسمت توصیه می گردد.

به طور کلی حرف «ن» که به تنهایی و یا در انتهای کلمات نوشته می شود، دارای ویژگی هایی به شرح زیر می باشند:

  • -در نظر گرفتن یک توپ فرضی در داخل نیم دایره ی بخش دوم ( قسمتی که به شکل انتهای تخم مرغ می باشد). مکان قرار گیری این توپ فرضی در قسمت 3/1 پایانی حرف «ن» می باشد که باعث به وجود آمدن کشیدگی کوچکی به سمت پایین در این قسمت شده است.
  • -قسمت ابتدایی و انتهایی حرف نون طول یکسانی ندارد و به طور میانگین، انتهای حرف «ن» به اندازه ی یک نقطه از ابتدای حرف «ن» پایین تر است.
  • -انتهای حرف «ن» به صورت عمود و صاف بالا نمی آید بلکه در حدود نیم نقطه متمایل به سمت راست می باشد.
  • -نقطه ی حرف «ن» دقیقاً‌ در وسط حرف «ن» قرار می گیرد.
  • - اگر خط فرضیاز انتهای حرف نون به وسط بخش ابتدایی حرف «ن» کشیده شود (درست در وسط الف - بخش اول) باید طولی برابر با خط فرضی داشته باشد که از انتهای حرف «ن» تا پایین ترین قسمت حرف «ن»، (درست در وسط نیم دایره حرف ن) کشیده می شود.
  • -نوشتار حرف «ن» که در اتصال با سایر کلمات و در انتهای کلمات مورد استفاده قرار می گیرد درست مشابه با حرف «ن» در حالت جدا می باشد با این تفاوت که قسمتی از بخش اول حرف «ن» ( حرف «الف» که در ابتدای «ن» نوشته می شود) کاسته شده و به حرف قبل متصل می گردد.
لازم به ذکر است نحوه ی نوشتار حرف «ن» در ابتدا و یا وسط کلمات، درست مشابه حرف «ب» می باشد که به تفصیل در درس دوم به آموزش آن پرداخته شده است لذا جهت یادگیری آن به درس دوم مراجعه شود.

بخش دوم درس پنجم، مرتبط با نحوه ی نوشتار حرف «ی» می باشد. حرف «ي» مانند سایر حروف به صورت تنها و یا در اتصال با سایر حروف مورد استفاده قرار می گیرد. در خصوص نحوه ی نوشتار حرف «ی» در حالت متصل که در ابتدا و یا وسط کلمات قرار گرفته است، ‌درست مانند حرف «ن» باید نکات نوشتاری حرف «ب»در نظر گرفته شود.

اما نوشتار حرف «ی» به تنهایی و یا در اتصال با سایر حروف در انتهای کلمات، به دو روش معمولی وکشیده می باشد.

در حالت معمولی،‌ حرف «ی» با سه حرکت نوشته می شود، حرکت اول که بخش اول حرف «ی» را شامل می شود،‌ نیم دایره ای کوچک می باشد، حرکت دوم، به صورت یک «الف» کوچکِمایل که قسمت شروع آن متمایل به چپ می باشد و حرکت سوم، درست مانند بخش دوم حرف «ن» می باشد.

حالت دیگر حرف «ی»، به صورت کشیده می باشد که به طور معمول بیشتر در پایان کلمات مورد استفاده قرار این می گیرد. نوشتار این نوع از حرف «ی» با 2 حرکت انجام می شود، حرکت اول به مانند کلاه حرف «الف» می باشد که در سمت چپ حرف «ی» قرار گرفته است و حرکت دوم به مانند حرف «ب» با طولی در حدود 9 نقطه می باشد که به صورت برعکس نوشته شده و یک نقطه بالاتر از خط زمینه قرار گرفته است.


آموزش خوشنویسی با خودکار

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: paria.m

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,318
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
درس ششم

حرف "ف" در حالت جدا به دو شکل نوشته می شود که یک قسمت به حالت کاملا چرخشی و قسمت دوم حرف "ف" کاملا حرف "ب" به حساب می آید و به شکل حرف "ب" نوشته می شود و باید دقیقا نکاتی را که در حرف "ب" گفته شده برای قسمت دوم حرف "ف" لحاظ کنیم.

قسمت اول حرف "ف" تقریبا شبیه به حرف "و" نوشته می شود در حالت تحریری داخل حرف "ف" در اصل باید پر باشد،ولی در فیلم آموزشی برای درک بهتر و بزرگ نوشتن ، فضای داخل سر حرف "ف" را خالی گذاشتیم.نوع دیگری از حرف "ف" که به صورت جدا نوشته می شود ، قسمت اول آن تقریبا شبیه حرف "و" کوتاه است و قسمت دوم همان حرف "ب" که در قسمت کشیده ها عنوان کردیم که به چه صورت نوشته می شود و نکاتی را که برای حرف "ب" کشیده وجود دارد را اینجا رعایت نمود.








حرف "ف" در اول کلمات

حرف "ف" هنگام اتصال به حروف دیگر وقتی اول کلمه قرار بگیرد قسمت اول آن سر "ف" می باشد و همه ترکیباتش به همان شکل که گفته شد ، نوشته می شود ولی قسمت اتصال آن با حروف دیگر ممکن است که حالت های مختلف دیگری داشته باشد.

حرف "ف" در وسط کلمات

حرف "ف" در وسط کلمات یک ساختار ثابت دارد و می توانید در تمام کلمات استفاده کنید. دقت کنید که حرف "ف" در اول و وسط کلمات ساختار مشابه نسبت به هم دارند. نوع نوشتن حرف "ف" در وسط کلمات با سه حرکت نوشته می شود، حرکت اول به صورت یک شیب ملایم ، حرکت دوم یک چرخش به سمت راست که به صورت بیضی است وشکل داخل حرف "ف" که بصورت بیضی است باید خالی باشد و نباید پر شود و حرکت سوم از انتهای چرخش به روی خط زمینه می باشد.

حرف "ف" به صورت متصل در آخر کلمات

قسمت اول حرف "ف" دقیقا ساختارش همانند حرف "ف" است که در وسط کلمات قرار می گیرد. قسمت دوم همان حرف "ب" می باشد که توضیح داده شده است.

حرف "ق"

ساختار آن در دو حالت مختلف است. قسمت اول حرف "ق" ساختاری شبیه به حرف "ف" را دارد فقط در حرف "ف" در قسمت اول، چرخشی به سمت راست داشت ولی حرف "قگ قسمت اول آن مستقیم به سمت پایین می آید. قسمت دوم حرف "ق" دقیقا شکل حرف "ن" نوشته می شود که توضیح داده شده به چه صورت است و به کجا ختم می شود. فاصله انتهای حرف "ق" با وسط سرحرف "ق" باید یک نقطه تفاوت داشته باشد.

حرف "ق" مثل حرف "ف" در اول و وسط کلمات می باشد.

حرف "ق" در آخر کلمات مثل حالت جدا نوشته می شود.


آموزش خوشنویسی با خودکار

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: paria.m

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,318
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
درس هفتم اختصاص به حرف "و" و حرف "ه" دارد

حرف "و" در حالت جدا :

حرف "و" از دو قسمت تشکیل شده که قسمت اول آن مثل حرکتی است که در حرف "ف" و حرف "ق" استفاده کردیم در قسمت اول که به صورت چرخشی انجام می شد و قسمت دوم آن حرف "ر" است که در درس های قبل توضیح داده شده است.







قسمت داخل حرف "و" حتما باید پر باشد و دقت کنید که هنگام نوشتن به صورت پر در بیاید. اندازه حرف "و" همانند حرف "ر" از دو نقطه تشکیل شده است.

حرف "و" به صورت متصل در آخر کلمات :

حرف "و" در حالت اتصال فقط در انتهای کلمات قرار می گیرد و سایر موارد وجود ندارد . دقت کنید که موقع اتصال به حروف دیگر قبل از خودش باید به یک سوم اول حرف "و" وصل شوند.

حرف "ه" در حالت جدا :

شروع اول حرکت تقریبا به شکل حرف "د" است با این تفاوت که قسمت شروع آن بیشتر به سمت چپ کشیده شده است و قسمت انتهایی حرف "ه" می تواند ترکیبی از حرف "ب" یا حرف "نگ با حرف "د" باشد. حرف "ه" را به صورت عدد پنج هم می توانیم در نظر بگیریم که نوشته می شود.

حرف "ه" به صورت اتصال در ابتدای کلمات :

سه شکل متفاوت دارد. در شکل اول حرکتی دایره ای توپربه سمت بالا و می توانیم هر ترکیب دیگری به وجود آوریم و حتما باید علامت ویلگول زیرنوشته باشد. در شکل دوم ، حرف "ه" شبیه حرف "م" ابتدا یا وسط نوشته می شود که در درس حرف "م" گفته می شود.شکل سوم حرف "ه" با سه حرکت نوشته می شود که به "ه" دو چشم یا چشم گربه ای معروف است.در این اشکال بیشتر موارد یک و دو استفاده می شود و شکل سوم به خاطر سختی که ممکن است وجود داشته باشد کمتر استفاده می شود.

حرف "ه" به صورت متصل در وسط کلمات :

حرف "ه"در حالت اتصال در وسط کلمات به دو شکل قرار می گیرد که شکل اول در دو مرحله نوشته می شود که به صورت عدد هفت هم می باشد و دومی به شکل "ه" دو چشم می باشد.فرقی نمی کند از هر کدام در وسط کلمات استفاده کرد در هر حالتی می توان از هر کدام استفاده نمود.

حرف "ه" به صورت متصل در آخر کلمات :

حرف "ه" در انتهای کلمات به دو شکل نوشته می شود . حالت اول به صورتی است که به "ه" پرتابی معروف است و حالت دوم همانند کلاه حرف" آ " که قبلا توضیح داده شده ، نوشته می شود.در حالت اول برای کلماتی که انتهای آن ها کشیده است و قرار است انتهای آن ها قرار بگیرد استفاده می شود و یک مورد هم برای اسم الله نوشته می شود در بقیه کلمات از حالت دوم استفاده می شود. نکته اینکه در اتصال به آخر کلمات حرف "م" قبل از حرف "ه" قرار بگیرد می توانیم از هر دو حالت "ه" استفاده کنیم.


آموزش خوشنویسی با خودکار

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: paria.m

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,318
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
درس هشتم از مجموعه دروس آموزشگاه خط و قلم به حروف «ص» و «ط» اختصاص دارد.

حرف «ص»

حرف «ص» مانند سایر حروف، یا به تنهایی و یا در اتصال با سایر حروف مورد استفاده قرار می گیرد که ساختار اصلی این حرف بستگی به مکان قرارگیری آن (ابتدا، وسط، انتها) دارد. به طور کلی نوشتار این حرف با سه حرکت انجام می شود حرکت اول و دوم مختص بخش اول حرف «ص» می باشد که از لحاظ نحوه نوشتار به مانند خطی کوتاه با انحنای بسیار کم می باشد که در حرکت دوم خط کوتاهِ حرکت اول، به صورت معکوس کشیده می شود،







نکته ای که در این خصوص باید لحاظ نمود این است که انتهای خط معکوسی که در حرکت دوم کشیده می شود کمی جلوتر از ابتدای خطی است که در حرکت اول کشیده شده است و در نهایت حرکت سوم که بخش انتهایی حرف «ص» را شامل می شود، این بخش نظیر بخش پایانی حروفی مانند «ی»، «ق»، «س»، «ل» می باشد و در برگیرنده نیم دایره ای می باشد که شباهت زیادی به نیمه ی بیضی (بخش انتهایی تخم مرغ) دارد. جهت درک بهتر از نحوه ی نوشتار این بخش می توان به دروسی که پیشتر در خصوص حروف مشابه ارائه شده است مراجعه نمود. لازم به ذکر است در نوشتار حرف ص در انتهای کلمات که در اتصال با حرفی قبل از خود می باشد باید مابین آن حرف و حرف «ص» فاصله ای کوچک در نظر گرفته شود.

مکان دیگری که حرف «ص» قرار می گیرد، در اتصال با سایر حروف در ابتدا یا وسط کلمه می باشد و حرفی که در اتصال با این حرف است بر نحوه ی نوشتار و کشیدگی حرف «ص» تأثیرگذار می باشد برای مثال کشیدگی حرف «ص» در اتصال با حرفی نظیر «ی» متفاوت با میزان کشیدگی آن در اتصال با حروفی نظیر «ر» می باشد.

حرف «ط»

نوشتار این حرف نیز با سه حرکت کلی انجام می شود که حرکت اول به مانند حرکت اول حرف «ص»، حرکت دوم شباهت زیادی با حرف «ر» داشته و حرکت سوم نیز شامل «الف» با طول سه نقطه می باشد که بر روی بخش اول و دوم سوار می شود.

در اتصال این حرف با سایر حروف قسمتهایی که در حرکت اول و سوم کشیده می شوند ثابت می ماند اما قسمتی که در حرکت دوم کشیده می شود بسته به حرفی که پس از آن می آید تغییر می کند برای مثال نحوه ی نوشتار حرکت دوم در هریک از حروف ه، ر، و، ی متفاوت می باشد.

این حرف در انتهای کلمات شکل خود را حفظ می کند و تنها نکته ای که باید مد نظر قرار گیرد، فاصله ای بین این حرف و حرفی که قبل از آن و در اتصال با آن قرار گرفته است می باشد درست نظیر حرف «ص».


آموزش خوشنویسی با خودکار

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: paria.m

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,318
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
درس نهم از دوره مقدماتی آموزش خط تحریری به حرف "م" و حرف " ل " اختصاص دارد.

حرف "م" به صورت جدا :

حرف "م" از سه حرکت ایجاد می شود (همانطور که درفیلم آموزش خوشنویسیشکل آن مشخص است). حرکت اول از بالا می اید که سرحرف "م" را تشکیل می دهد که قسمت اول سرحرف "م" نباید خالی باشد وحرکت دوم قسمت انحنایی است که بعد از قسمت اول شکل می گیرد و در انتها هم حرکت سوم به صورت یک خط عمود با انحنای خیلی کم به سمت پایین ایجاد می شود. در نظر داشته باشید که اندازه قسمت اول و دوم حرف "م"







نسبت به قسمت سوم تقریبا سه برابر کوچکتر است یعنی قسمت سوم سه برابر از ارتفاع قسمت اول و دوم بزرگتر است.

حرف "م" به صورت متصل در اول کلمات :

حرف "م" هنگام اتصال به کلمات وقتی اول کلمات قرار می گیرد به سه شکل نمایش داده می شود که برای هر کدام مثالی در فیلم آموزش خط ، وجود دارد در این حالت ها اگر حرف "م"به حرف "ی" یا حرف دیگری مثل "د" یا حرف "الف" اتصال پیدا می کند به چه صورت نوشته می شود و حرکت ها شیب ها به چه شکل صورت گیرد.

حرف "م" به صورت متصل در وسط کلمات :

حرف "م" در حالت اتصال در وسط کلمات به دو شکل نوشته می شود که حالت نوشتن آن ها مثل همان حالتی است که حرف "م" در ابتدای کلمات نوشته می شود. دقت کنید که نحوه اتصال به حرف ما قبل خود را به شکل زیباتری رعایت کنید.

حرف "م" به صورت متصل در انتهای کلمات :

حرف "م" هنگامی که در انتهای کلمات قرار می گیرد دقیقا شبیه خود حرف "م" در حالت جدا نوشته می شود که توضیح خاصی لازم نیست فقط در نظر بگیرید اتصالات را طوری باید رعایت کنید که آن به شکلی که باید باشد، نوشته شود.

حرف " ل " به صورت جدا :

حرف " ل " در حالت جدا از دو قسمت تشکیل شده ، قسمت اول حرف " ل " از یک "الف" که ارتفاع آن بیشتر از "الف" سه نقطه است تقریبا چهار نقطه و نصف می باشد وقسمت دوم حرف " ل " ، مثل حرف "ن" می باشد که در درس مربوط به آن توضیحات کامل ارائه شده است. در نظر داشته باشید که قسمت اول حرف " ل " مثل قسمت اول حرف "ک" نوشته می شود که در درس مربوط به حرف "ک" هم گفته شده است.

حرف " ل " به صورت متصل در اول و وسط کلمات :

حرف " ل " در حالت اتصال به کلمات ،هنگامی که اول و وسط کلمات قرار نگیرد از سه حالت که در فیلم آموزش خط ذکر شده خارج نیست و در تمام ترکیبات می توانیم از آن ها استفاده کنیم.کلمه الله مستثناست و ساختاری متفاوت دارد که حرف " ل " چه در اول و چه در وسط به شکلی که در فیلم آموزشی مشخص می باشد،نوشته می شود.

حرف " ل " به صورت متصل در انتهای کلمات :

حرف " ل " هنگام اتصال وقتی که در آخر کلمات قرار می گیرد،دقیقا به شکل حرف " ل " به صورت جدا نوشته می شود . دقت کنید که اتصال حرف ماقبل حرف " ل " در یک سوم حرف الفی که قسمت اول حرف " ل " می باشد که قبلا هم توضیح دادیم ،نوشته می شود


آموزش خوشنویسی با خودکار

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Tabassoum و paria.m

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,318
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
درس دهم از دوره مقدماتی آموزش خط خودکاری با آشنایی حروف "س" و "ش" ادامه خواهد داشت. حرف "س" مثل بقیه حروف در حالت جدا شکل خاص خودش را دارد و هنگام ترکیب با حروف دیگر شکل دیگری دارد.حرف "س" از دو قسمت تشکیل شده یکی قسمت شروع حرف "س" که شامل دندانه های آن می باشد،و قسمت دوم شبیه حرف "ن" که تمام قواعدی که برای حرف "ن" است،از آن تبعیت می کند و نیاز به توضیح خاصی نیست فقط تمام توضیحات ما مربوط به این است که چطور حرف "س" نوشته شود و نحوه کنار هم قرار دادن دندانه های حرف "س" ،که معمولا افراد در نوشتن حرف "س" مشکل دارند.







درفیلم آموزش خط خودکاری سعی می شود با مثال های مختلف و توضیحات آن شکل صحیح آن مشخص شود.

حرف "س" به صورت جدا :

در نوشتن حرف "س" در حالت جدا قسمت اول دندانه های "س" نزدیک به هم نوشته می شود و قسمت دوم دندانه با یک فاصله ی بیشتری از قسمت اول نوشته می شود .دقت کنید شیبی که باید حرف "س" در قسمت اول باید داشته باشد رعایت شود و به صورت کاملا صاف نوشته نشود.نکته دیگر اینکه دقت کنید تناسبی که باید بین قسمت اول و دوم دندانه ها وجود داشته باشد ، نباید طوری نوشته شود که قسمت اول بزرگتر و قسمت دوم کوچکتر نوشته شود . از موارد مهم رعایت تناسب در نوشتن دو قسمت دندانه های حرف "س" می باشد.

حرف "س" در حالت جدا به شکل دیگری نیز نوشته می شود که قسمت دندانه های آن کاملا متفاوت است و به صورت کشیده نوشته می شود. دقت کنید که کشیده گی حرف "س" کاملا ملایم با قوس بسیار کم پایین می آید.ارتفاع آن از قسمت انتهای حرف "س" دو نقطه بالاتر قرار می گیرد.اندازه قوس داخل حرف "س" به اندازه یک نقطه است نباید صاف نوشته شود ، قسمت دوم حرف "س" مثل حرف "ن" می باشد که تمام قواعد آن را دارا می باشد.

حرف "س" به صورت اتصال در اول و وسط کلمات :

حرف "س" در حالت اتصال در اول و یا وسط کلمات شکل های متفاوتی دارد که شش حالت آن در فیلم آموزش خص خودکاری با مثال توضیح داده شده است. برای حالت اول در کلمه ای مثل "سف" که نشان داده شده به چه شکلی نوشته ،در خالت دوم در کلمه ای مثل "شش" ،در خیلی از ترکیبات از این حالت استفاده می کنیم مثل کلمه "سا" دندانه ی اول نزدیک و دندانه ی دوم با یک دور می آید و اتصال به حرف بعدی را پیدا می کند.در نوع دیگر،حالتی از حرف "س" است که به حروفی مثل "ی" ، "ح" ،"م" و... اتصال پیدا می کند.حالتی دیگر زمانی است که به حرف " ر " اتصال پیدا می کند و حالت آخر زمانی است که بخواهیم از حرف "س" به صورت کشیده در کلمات اشتفاده کنیم مثل کلمه "سر" که بخواهیم به صورت کشیده بنویسیم.

حرف "س" به صورت متصل در انتهای کلمات :

حرف "س" هنگام نوشتن در انتهای کلمات به دو شکل نوشته می شود و همانطور که در حالت جدا توضیح داده شده ، نوشته می شود و ساختار نوشتن ان به همان صورت است فقط باید دقت شود در قسمت اتصال که به چه حرفی اتصال پیدا میکند و نوع اتصالش را به صورت درست بنویسیم


آموزش خوشنویسی با خودکار

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: paria.m

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,318
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
درس یازدهم از دوره مقدماتی آموزش خط خودکاری با حرف "ح" و ترکیبات آن ادامه دارد.

حرف "ح" در حالت جدا :

حرف "ح" در حالت جدا به یک شکل نوشته می شود . قسمت شروع حرف "ح" که بالای خط کرسی قرار دارد با یک زاویه تقریبا 45 درجه نوشته می شود و یک مقدار که بالاتر می آید با یک حرکت به سمت پایین و با یک شیب بسیار ملایم پایین می آید و در نهایت قسمت پایینی نوشته می شود که حالت بیضی دارد که در پیش درس با مثال توضیح داده شده است.قسمت شروع حرف "ح" ، با قسمت قوسی که برای حالت پایینی حرف "ح" نوشته می شود یک نقطه تفاوت دارد .







یکی از قسمت های مهمی که برای زیباتر شدن قسمت پایانی حرف "ح" می باشد که باید سعی شود با تکرار زیاد به شکل خوبی در بیاید.نحوه نوشتن در فیلم آموزش خط خودکاری بسیار واضح می باشد.

حرف "ح" به صورت متصل در اول کلمات :

حرف "ح" هنگام اتصال در ابتدای کلمات به چند شکل مختلف صورت می گیرد . هر کدام از حالت های مختلف با توجه به حروفی که قرار است بعد از حرف "ح" قرار بگیرند ، باید دقت شود و بر اساس آن درست نوشته شود. با مثال هایی که در فیلم آموزش خط خودکاری بیان شده است اشکال مختلف آن بهتر دیده می شود .

حرف "ح" به صورت متصل در وسط کلمات :

حرف "ح" هنگام اتصال در وسط کلمات چند شکل دارد که به طور کلی به دو حالت خلاصه کردیم که با مثال هایی که در فیلم آموزش خط نوشته شده،کاملا مشخص می شود که به چه شکل است.

حرف "ح" به صورت متصل در انتهای کلمات :

حرف "ح" در هنگام اتصال در انتهای کلمات تفاوتی با حرف "ح" در حالت جدا ندارد.فقط فرق کوچکی در ابتدای نوشتن حرف "ح" می باشد که از آن حذف شده است


آموزش خوشنویسی با خودکار

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: paria.m

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,272
امتیاز واکنش
44,318
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
درس دوازدهم حرف" ع " و ترکیبات آن

با آخرین درس از مجموعه دروس آموزش خط تحریری که آشنایی با حروف است، حرف " ع " می باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

حرف " ع " به صورت جدا :

همانطور که در فیلم آموزش خط خودکاری مشخص است حرف " ع " به صورت جدا ، از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول به شکل عدد شش نوشته می شود و قسمت دوم دقیقا به شکل قسمت دوم حرف "ح" و "ج" می باشد







و همان توضیحاتی را دارد که درآن ها گفته شده است و تمام نکات مربوط به آن ها باید رعایت شود. قسمت دوم حرف " ع " باید دونقطه پایین تر از خط کرسی قرار بگیرد . نحوه نوشتن قسمت اول و دوم حرف " ع " ، در فیلم آموزش خط تحریری بیان شده وبرای بهتر دیده شدن به صورت کاملا بزرگ نوشته شده است.

حرف " ع " به صورت متصل دراول کلمات :

حرف " ع " در حالت اتصال در اول کلمات فقط دو حالت دارد که با چند مثال در فیلم آموزش خط خودکاری کاملا مشخص می شود. در حالت اول به حروفی از قبیل "الف"،"د"، "ک" و "ل" می تواند اتصال پیدا کند که نحوه نوشتن آن در فیلم آموزش خط بیان شده است. در حالت دوم هم در سایر موارد که اول قرار می گیرد استفاده می شود.

حرف " ع " به صورت اتصال در وسط کلمات :

حرف "ع " در حالت اتصال در وسط کلمه به یک شکل نوشته می شود که در چهار مرحله انجام می شود که تمام حرکات با بزرگنمایی در فیلم آموزشی خط خودکاری مشخص می باشد.

نکته ای که وجود دارد در نوشتن مرحله ی چهارم اتصال حرف " ع " است ، اگر اتصال حرف " ع " در وسط کلمات یا آخر کلمات قرار بگیرد ، حرکت آن فرق می کند. اگر بخواهد در انتها قرار بگیرد قسمت دوم حرف "ع " همان ساختاری را خواهد داشت که در حرف " ع " به صورت جدا نوشته می شود.

درس اخر : نقطه


نقطه را در سه حالت می توانیم بنویسیم، یک نقطه ای ، دو نقطه ای و سه نقطه ای که سه نقطه ای می تواند در دو حالت مختلف قرار بگیرد که در ادامه فیلم آموزش این درس می توانید مشاهده کنید.

در حالت تک نقطه ای می توان به دو حالت نوشت ، حالت اول دایره ای شکل و حالت دوم یک مقدار از صورت دایره ای شکل خارج شده و به سمت راست ادامه پیدا می کند .







نقطه را در سه حالت می توانیم بنویسیم، یک نقطه ای ، دو نقطه ای و سه نقطه ای که سه نقطه ای می تواند در دو حالت مختلف قرار بگیرد که در ادامه فیلم آموزش این درس می توانید مشاهده کنید.

در حالت تک نقطه ای می توان به دو حالت نوشت ، حالت اول دایره ای شکل و حالت دوم یک مقدار از صورت دایره ای شکل خارج شده و به سمت راست ادامه پیدا می کند .

در حالت دو نقطه ای ، می توان نقطه ها را به صورت جدا یا به صورت اتصال نوشت .

در حالت سه نقطه ای ( در حروفی مثل "ش" ، "ژ" و ... ) نقطه ها را می توان هم به صورت جدا و هم به صورت متصل نوشت.

فاصله نقطه با مفردات :

موضوعی که در نوشتن مهم است بحث نقطه هاست که در کجای کلمات ، جمله و یا مفردات قرار می گیرد ، فواصل آن ها با مفردات چقدر است که می توان با مثال ، بیشتر داد.


آموزش خوشنویسی با خودکار

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: paria.m
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا