خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
«جودی» فیلمی است درباره بازیگر افسانه‌ای سینمای آمریکا جودی گارلند. او به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم‌های بسیاری از جمله «جادوگر شهر اوز» و «بی‌تجربه‌ها» شهرت یافت.

فیلم «جودی» هم با زندگی کاری گارلند و حضور او در کمپانی فیلمسازی آغاز می‌شود و تماشاگر شاهد رابـ*ـطه او با ست مایر مدیر کمپانی گلدن مایر است. ظلمی که از سوی استودیو‌ها و کمپانی‌ها بر بازیگران زن می‌رفته است، در همان شروع فیلم، بدل به یکی از دستمایه‌های اصلی فیلمساز برای روایت زندگی یکی از ویژه‌ترین بازیگران زن سینمای کلاسیک آمریکا می‌شود.

«جودی» یا جودی؟ مسئله اینست!


«جودی» نشان می‌دهد که بازیگران زن تحت چه فشار روانی شدیدی از سوی کمپانی‌ها هستند برای اینکه چاق نشوند، هیکلشان بهم نریزد، زیبایی‌شان دستخوش تغییر نشود و... که همه این‌ها به‌مرور وسواس عجیبی را به زندگی این بازیگران زن الصاق می‌کند و جراحت فکری عمیقی را در ذهن آنان برجا می‌گذارد.

بازسازی فمنیستی زندگی خانم بازیگر

«جودی» قرار است درلوای نمایش نوجوانی جودی گارلند، اوج شهرت یافتن و دوران میانسالی زندگی او، پیش از مرگ هولناکش در ۴۷ سالگی و در اواخر دهه شصت، نمایش چنین فشار‌های مردسالارانه سینمای آمریکا به روی زنان باشد. موضوعی که با توجه به راه افتادن کمپین‌های مختلف در مورد سواستفاده از زنان در صنعت فیلمسازی هالیوود (می‌تو) بسیار هم به‌روز به‌نظر می‌رسد.

جودی با همه مشکلات روانی و ازهمگسیختگی‌های عاطفی که داشت سعی می‌کند زندگی‌اش را جمع و جور کند، به کار ادامه دهد و در حرفه‌اش بدرخشد و در کنار این‌ها مادر خوبی برای فرزندانش باشد. این عمده چیزی است که فیلم «جودی» می‌خواهد از شخصیت گارلند در نزد تماشاگر بازسازی کند.

«جودی» یا جودی؟ مسئله اینست!


جودی گارلند با بازی در فیلم «مرا در سنت لویئس ملاقات کن» با وینسنت مینه‌لی کارگردان فیلم، آشنا می‌شود و خیلی زود ازدواج می‌کنند. این فیلم تا به امروز هم یکی از بهترین تجربیات کارنامه بازیگری او هستند. ثمره این ازدواج لیزا مینه‌لی می‌شود که او از بازیگران خبره نسل خود است و با کارگردانان بزرگی مانند اسکورسیزی در فیلم «نیویورک نیویورک» همکاری کرده.

از جمله دیگر فیلم‌های مهم گارلند که می‌توان آن‌را بهترین بازی او هم دانست، «ستاره‌ای متولد می‌شود» به کارگردانی جرج کیوکر است. او در این فیلم نقش جنس مخالف خود یعنی یک مرد را ایفا می‌کند.

جودی گارلند فمنیست و البته سرخورده

هالیوود جودی گارلند را همواره به‌عنوان یک شمایل پیچیده جنسیتی به‌خاطر می‌آورد. هم به‌دلیل نقش آفرینی‌های او از جمله در همین فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» و هم به‌واسطه زندگی شخصی خود خانم بازیگر. گارلند در زندگی شخصی خود به هر دو جنس تمایلات عاشقانه نشان می‌داده است، به اصطلاح بایسکشوال بوده و طی مدت‌زمان کوتاهی تبدیل به یکی از الگو‌های بزرگ هم‌جنس‌گرایان در آمریکا هم می‌شود. امروز حتی او را بیشتر از یک بازیگر به‌عنوان شمایلی که مدافع حقوق اقلیت‌های جنسیتی است، به‌خاطر می‌آورند.

«جودی» یا جودی؟ مسئله اینست!


حال درونی گارلند، اما همواره پریشان و پرمخاطره بوده است. هم به‌واسطه فشار استودیو‌ها روی او و هم به‌خاطر زندگی شخصی غامضی که داشته. او به دنبال یافتن سرپناهی برای آرامش، پنج بار ازدواج می‌کند، اما هرگز مامنی نمی‌یابد تا سرانجام در ۴۷ سالگی با سومصرف قرص و اوردوز، زندگیش خاتمه بیابد.

فیلم «جودی» در ادامه فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای این سال‌ها مانند «هفته من با مرلین» که درباره مرلین مونرو بود و یا «استن و اولی» درباره لورل و هاردی قرار می‌گیرد. فیلم‌هایی که زندگی هنرمندان هالیوود را هدف قرار می‌دهند و از والت دیزنی تا مونرو و گارلند را روایت می‌کنند و حتی سراغ راز‌های پنهانشان می‌روند. ساخت این فیلم‌ها البته جنبه‌ای ادای دین‌گونه به هنرمندان قدیمی سینمای کلاسیک هم دارد که رد و تاثیری از خود در تاریخ سینما یا تاریخ اجتماعی گذاشته‌اند.

بیوگرافی بی‌حاشیه

«جودی» مانند همه این فیلم‌ها نقاط قوت ویژه‌ای دارد که البته آنان را از نقاط قوت شخصیت اصلی خود می‌گیرد، اما با این وجود در تعریف گوشه‌های نامعلوم زندگی جودی گارلند بسیار قراردادی و محافظه‌کارانه عمل می‌کند. فیلم هرچند سعی دارد همه نقاط مهم زندگی گارلند را ز نظر بگذراند، اما ترجیح می‌دهد، بی‌سروصدا از کنار پیچیدگی‌های روحی و روانی گارلند بگذرد و خود را در دام این پیچیدگی‌ها که اتفاقا اصل داستان زندگی گارلند هستند، نیاندازد. فیلم روایتی عینی و قرائتی بیرونی از وقایع زندگی جودی گارلند دارد و برای تماشاگرانی که جودی گارلند را نمی‌شناسند، فیلم جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتری به‌حساب می‌آید.

«جودی» یا جودی؟ مسئله اینست!


بازی رنی زلوگر در نقش جودی بسیار خوب و قوی است و خصوصا گریم بسیار به کمکش آمده تا جودی گارلند باشد، با همان عشوه‌ها و ادا و اطوارها... بازیگری که به‌حق جوایز اصلی بازیگران زن امسال را درو کرد.



«جودی» یا جودی؟ مسئله این است!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا