خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.
  • شروع کننده موضوع Niaz.kh
  • تاریخ شروع

Niaz.kh

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/3/20
ارسال ها
138
امتیاز واکنش
1,278
امتیاز
213
محل سکونت
|عمق تخیلات|
زمان حضور
7 روز 14 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
یرزا مهدی خان ممتحن الدوله شقاقی

اولین آرشیتکت تحصیل کرده ایرانی ،میرزا مهدی خان شقاقی را می‎توان با اطمینان اولین معمار تحصیلکرده ایرانی دانست.

وی جزو اولین گروه دانشجویان ایرانی بود که از سوی ناصرالدین شاه قاجار جهت تحصیل در رشته‎های مختلف به خارج از کشور اعزام شد.

به اعتقاد بسیاری از صاحب‎نظران، دوره سلطنت ناصرالدین‎شاه قاجار نقطه عطفی در معماری و شهرسازی ایران محسوب می‎شود.

در حقیقت دوره سلطنت ناصرالدین شاه را می‎توان سرآغاز تحولات گوناگون در فرم و ساختار معماری ایران در نظر گرفت. همچنین تقریباً از همین زمان است که نظام سنتی حرفه معماری در ایران تغییر می‎یابد و با ورود نخستین فارغ‏التحصیلان رشته معماری که در خارج از کشور تعلیمات آکادمیک را پشت سرگذاشته بودند، ترسیم نقشه‎های ساختمانی و استفاده از نقشه به‎‏عنوان یک زبان فنی و تصویری بین‎المللی، برای اولین بار در معماری کشور مطرح می‎شود.

با توجه به اینکه مدارس معماری در کشور ما سال‎ها بعد از کشورهای غربی تاسیس شدند و پیشینه تاسیس مدارس معماری در کشور ما به دهه ۱۳۰۰ خورشیدی بر می‎گردد، برای یافتن اولین معمار تحصیلکرده ایرانی، باید در بین اولین گروه فارغ‎التحصیلان ایرانی خارج از کشور جست‎وجو کرد.


اولین معمار تحصیل کرده ایرانی

 

Niaz.kh

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/3/20
ارسال ها
138
امتیاز واکنش
1,278
امتیاز
213
محل سکونت
|عمق تخیلات|
زمان حضور
7 روز 14 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
در ضمن این جست‎وجو به اولین مهندس معمار ایرانی برمی‎خوریم که در فرانسه در رشته معماری و طراحی صنعتی فارغ‎التحصیل شد و مواد درسی که گذراند، دقیقاً با دروس امروزی دانشکده‎های معماری مطابقت دارد. آثار او نیز دقیقاً از روی نقشه‎های مدون (پلان، نما، مقطع و پرسپکتیو)‌ساخته شده است.

این شخص میرزامهدی خان شقاقی نام داشت که می‎توان او را با اطمینان اولین معمار تحصیلکرده ایران دانست. وی جزو اولین گروه دانشجویان ایرانی بود که از سوی ناصرالدین شاه قاجار جهت تحصیل در رشته‎های مختلف به خارج از کشور اعزام شدند.

میرزا مهدی خان شقاقی در سال ۱۲۲۳ خورشیدی ‌در تهران متولد شد و پس از چند سال تحصیل در ایران در سال ۱۲۳۶ به دستور شخص ناصرالدین شاه با اولین هیئت دانشجویان ایرانی به پاریس اعزام شد و بعد از اتمام تحصیلات متوسطه و اخذ گواهینامه مهندسی معماری از پاریس در سال ۱۲۴۳ شمسی به ایران بازگشت.

خاطرات میرزامهدی خان شقاقی که به کوشش حسینقلی خان شقاقی به چاپ رسیده است، در بردارنده نکات مهم و جالبی از نظام آموزشی معماری در آن دوره است .

میرزا مهدی خان شقاقی به‎دستور ناصرالدین شاه ساختمان قصر فیروزه را طراحی کرد، اما به‎دلیل نپذیرفتن دخل و تصرف‏های شاه در طرح، این کار از او گرفته شد. البته قصر فیروزه با نقشه او ۵-۴ سال بعد به اتمام رسید که اکنون هم ساختمان آن باقی است.

میرزا مهدی خان شقاقی به خاطر خدماتش در وزارت امور خارجه به لقب ممتحن الدوله نائل شد .اولین معمار تحصیلکرده ایرانی در سال ۱۲۹۹ شمسی در سن ۷۶ سالگی در گذشت.

برخی از آثار معماری میرزامهدی خان شقاقی عبارتند از: وزارت‎خانه‎های جدید در اطراف میدان ارگ که ساخته نشدند.

عمارت بهارستان و مسجد ناصری (سپهسالار) به سفارش مرحوم سپهسالار.

عمارت معتمدالسلطنه (میرزا ابراهیم).

عمارت قوام الدوله ثانی در گوشه لاله‎زار

عمارت مسکونی سعدالدوله که دارای پلکان معلق بود.

عمارت حسام‎السلطنه (ابوالنصر میرزا)


اولین معمار تحصیل کرده ایرانی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا