- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
مارکی آلفونس فرانسوا دوساد نویسنده و فیلسوف فرانسوی در ۱۲ ژوئن سال ۱۷۴۰ در پاریس به دنیا آمد و در حالی که ۳۰ سال از زندگیاش را در زندان گذرانده بود در اول دسامبر سال ۱۸۱۴ در سن ۷۴ سالگی درگذشت.
برای درک پیچیدگیهای فکر ساد باید به سده هجدهم برگردیم، در آن زمان بازگشت به طبیعت و گریز از قراردادهای اجتماعی، گونهای نحله فلسفی بود که این تمایل را در ژان ژاک روسو بهگونهای ملایم و در مارکی دوساد به گونه افراطی نمود مییابد. در این یادداشت اما به خوانشی جدیدتر از آثار ساد اشاره میشود که ایده اصلی خود را از ژاک لکان (فیلسوف و روانشناس فرانسوی) و شارحی چون اسلاوی ژیژک گرفته است.
چیزی که مارکی دو ساد را مهم میکند قرار گرفتنش در لحظه به خصوصی از تاریخ است که ناپلئون در فرانسه مدرنیته را از بالا آغاز کرده و خرد، بزرگترین گامها را برای نشستن بر جای خورشید افلاطونی برداشته است. ساد همچون دیگر نوابغ ادبیات، خصلتی پیشگویانه دارد و این بار این ویژگی در برابر جریان مسلطی از فلسفه و اندیشه آلمان قد علم میکند، کانت و به تبع او تمامی سنت روشنگری، همانطور که لکان تاکید میکند که خشونت لجام گسیخته سادیسم، نتیجه و یا روی دیگر سکه اخلاق مطلق کانتی است. آیا کانت نبود که میگفت چشم در برابر چشم؟
ساد رماننویسی آشکارا فلسفهورز است. او در رمان ابزار مورد نظرش را مییابد و اغلب در دیالوگها به ناگاه روایت را رها کرده و از زبان پرسوناژ داستان، به فلسفهورزی میپردازد. بیشک آنچه باعث ممنوعیت کتابهای ساد در زمان زیستنش میشد نه تعبیری از این جنس که بالقوگی فلسفه روشنگری علیالخصوص کانت را آشکار میسازد، بلکه تصویر خشن رمانهایش بوده است. از همین روست که ساد اغلب لغت «libertine» را در کتابهایش برای اشاره به شخصیتها یا خوانندگان به کار میبرد.
مارکی دو ساد، اما حالا همان کسی است که توانسته بود نشان دهد خونسردی سادیستی اعمال خشونت بار، از آن دست که در نسلکشیها، اردوگاههای مرگ و بمباران اتمی اتفاق میافتد، نتیجه بلافاصل روح مطلق و استعلایی اخلاقی است که کانت داعیه سنجش کردار را بر مبنای آن داشت. آنچه کانت و فلسفه روشنگری به جای اخلاق مذهبی بر تـ*ـخت نشاند، پتانسیل تبدیل شدن به فاشیسمی تمام عیار را دارا بود.
انجمن رمان 98 | بهترین انجمن رمان نویسی
برای درک پیچیدگیهای فکر ساد باید به سده هجدهم برگردیم، در آن زمان بازگشت به طبیعت و گریز از قراردادهای اجتماعی، گونهای نحله فلسفی بود که این تمایل را در ژان ژاک روسو بهگونهای ملایم و در مارکی دوساد به گونه افراطی نمود مییابد. در این یادداشت اما به خوانشی جدیدتر از آثار ساد اشاره میشود که ایده اصلی خود را از ژاک لکان (فیلسوف و روانشناس فرانسوی) و شارحی چون اسلاوی ژیژک گرفته است.
چیزی که مارکی دو ساد را مهم میکند قرار گرفتنش در لحظه به خصوصی از تاریخ است که ناپلئون در فرانسه مدرنیته را از بالا آغاز کرده و خرد، بزرگترین گامها را برای نشستن بر جای خورشید افلاطونی برداشته است. ساد همچون دیگر نوابغ ادبیات، خصلتی پیشگویانه دارد و این بار این ویژگی در برابر جریان مسلطی از فلسفه و اندیشه آلمان قد علم میکند، کانت و به تبع او تمامی سنت روشنگری، همانطور که لکان تاکید میکند که خشونت لجام گسیخته سادیسم، نتیجه و یا روی دیگر سکه اخلاق مطلق کانتی است. آیا کانت نبود که میگفت چشم در برابر چشم؟
ساد رماننویسی آشکارا فلسفهورز است. او در رمان ابزار مورد نظرش را مییابد و اغلب در دیالوگها به ناگاه روایت را رها کرده و از زبان پرسوناژ داستان، به فلسفهورزی میپردازد. بیشک آنچه باعث ممنوعیت کتابهای ساد در زمان زیستنش میشد نه تعبیری از این جنس که بالقوگی فلسفه روشنگری علیالخصوص کانت را آشکار میسازد، بلکه تصویر خشن رمانهایش بوده است. از همین روست که ساد اغلب لغت «libertine» را در کتابهایش برای اشاره به شخصیتها یا خوانندگان به کار میبرد.
مارکی دو ساد، اما حالا همان کسی است که توانسته بود نشان دهد خونسردی سادیستی اعمال خشونت بار، از آن دست که در نسلکشیها، اردوگاههای مرگ و بمباران اتمی اتفاق میافتد، نتیجه بلافاصل روح مطلق و استعلایی اخلاقی است که کانت داعیه سنجش کردار را بر مبنای آن داشت. آنچه کانت و فلسفه روشنگری به جای اخلاق مذهبی بر تـ*ـخت نشاند، پتانسیل تبدیل شدن به فاشیسمی تمام عیار را دارا بود.
انجمن رمان 98 | بهترین انجمن رمان نویسی
_ در میانه متافیزیک و زندگی _
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com