- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
زهد در لغت به معنی پارسایی، پرهیزگاری و اعراض از دنیا آمده است. از دید عارفان و وارستگان، ترك حلال دنیا بخاطر ترس از حساب آن و ترك حرام دنیا بخاطر ترس از عقاب آن، زهد گفته میشود؛ به عبارت بهتر عدم خوشحالی در صورت بدست آوردن دنیا و عدم ناراحتی بخاطر از دست دادن دنیا را زهد گویند. اساس زهد، ترك دنیا و رو آوردن به آخرت است، پس لازم است ابتدا دنیا را بشناسیم تا با آگاهی، آن را ترك نمائیم.
دنیا به اسامی مختلفی خوانده میشود از جمله: طبیعت، عالم فیزیك، عالم ملك، عالم شهادت، عالم خلق، عالم اضداد، عالم محسوسات و عالم ظلمت. طبیعت در مقابل ماوراءطبیعت، فیزیك در مقابل متافیزیك، ملك در مقابل ملكوت، شهادت در مقابل غیب، خلق در مقابل امر، اضداد در مقابل یگانگی، محسوسات در مقابل غیرمحسوسات و ظلمت در مقابل نور است. دنیا را با چهار عامل حاكم بر آن یعنی زمان، مكان، انرژی و ماده میشناسیم.
دنیا و هر آنچه در آن است وسیله و ابزاری برای رسیدن به آخرت میباشد، از این رو مولای عارفان حضرت علی (علیهالسلام) میفرمایند: «دنیا وسیلهٔ سواری مؤمن است كه او را به سوی پروردگارش كوچ میدهد، پس سواریهای خود را اصلاح كنید تا شما را به پروردگارتان برساند.» دنیا در اصل پلی برای عبور از عالم ذر به عالم برزخ است. دنیا كشتزار آخرت، یاور آخرت و نیكو مركبی برای آگاهان است. حضرت علی (علیهالسلام) ـ آن زاهدترین بندگان حق ـ میفرمایند:«همانا دنیا سرای گذر است و آخرت جای ماندن، پس از گذرگاه خود برای ماندگاه خویش توشه برگیریم.»
ملك پستترین و پایینترین مراتب در جهان هستی میباشد. مولی الموحدین حضرت علی (علیهالسلام) میفرمایند:«دنیا از آن رو دنیا نام گرفته كه پستترین (پایینترین) چیزهاست و آخرت از آن رو آخرت نامیده شد كه سزا و پاداش در آنجاست.» ناپایداری و فانی بودن نیز از ویژگیهای دیگر این عالم میباشد، لذا حضرت آدم (علیهالسلام) به فرزندش شیث وصیت فرمود:«به دنیای فانی دل مبندید، زیرا من به بهشت جاویدان دل بستم اما با من وفا نكرد و از آن بیرون رانده شدم.»
دنیا بازیچه، سرگرمی و لهو و لعب است. عالم ظلمت، مردار، ملعون و مكار است. در كتاب گرانقدر“میزان الحكمه” از قول مولای متقیان حضرت علی (علیهالسلام) چنین نقل شده است:«این پیامبران و برگزیدگان خدا از دنیا دل بركندند … و پس مردان صالح و پارسا در پی آنان رفتند … و دنیا را چون مرداری دیدند كه جز در حال ضرورت خوردن از آن بر هیچ كس روا نیست و از آن به اندازهای خوردند كه زنده بمانند و نمیرند و دنیا را به منزله لاشهای بس گندیده دانستند كه هر كس (از آنها) بر آن میگذشت دهان (و بینی) خود را میگرفت. آنان از دنیا به كمترین قوت بسنده میكردند. برادران من! به خدا سوگند دنیا، در این سرای و آن سرای ـ در نظر كسی كه اندیشهاش را ناب و فكرش را خالص گرداند ـ گندیدهتر از لاشه و ناخوشایندتر از مردار است، اما آن كه كارش دباغی پوست است، مانند كسی كه از كنار آن لاشه و مردار میگذرد یا نزدیكش نشسته است و گندیدگی آن را حس نمیكند و بویش آزارش نمیدهد.»
انجمن رمان 98 | بهترین انجمن رمان نویسی
دنیا به اسامی مختلفی خوانده میشود از جمله: طبیعت، عالم فیزیك، عالم ملك، عالم شهادت، عالم خلق، عالم اضداد، عالم محسوسات و عالم ظلمت. طبیعت در مقابل ماوراءطبیعت، فیزیك در مقابل متافیزیك، ملك در مقابل ملكوت، شهادت در مقابل غیب، خلق در مقابل امر، اضداد در مقابل یگانگی، محسوسات در مقابل غیرمحسوسات و ظلمت در مقابل نور است. دنیا را با چهار عامل حاكم بر آن یعنی زمان، مكان، انرژی و ماده میشناسیم.
دنیا و هر آنچه در آن است وسیله و ابزاری برای رسیدن به آخرت میباشد، از این رو مولای عارفان حضرت علی (علیهالسلام) میفرمایند: «دنیا وسیلهٔ سواری مؤمن است كه او را به سوی پروردگارش كوچ میدهد، پس سواریهای خود را اصلاح كنید تا شما را به پروردگارتان برساند.» دنیا در اصل پلی برای عبور از عالم ذر به عالم برزخ است. دنیا كشتزار آخرت، یاور آخرت و نیكو مركبی برای آگاهان است. حضرت علی (علیهالسلام) ـ آن زاهدترین بندگان حق ـ میفرمایند:«همانا دنیا سرای گذر است و آخرت جای ماندن، پس از گذرگاه خود برای ماندگاه خویش توشه برگیریم.»
ملك پستترین و پایینترین مراتب در جهان هستی میباشد. مولی الموحدین حضرت علی (علیهالسلام) میفرمایند:«دنیا از آن رو دنیا نام گرفته كه پستترین (پایینترین) چیزهاست و آخرت از آن رو آخرت نامیده شد كه سزا و پاداش در آنجاست.» ناپایداری و فانی بودن نیز از ویژگیهای دیگر این عالم میباشد، لذا حضرت آدم (علیهالسلام) به فرزندش شیث وصیت فرمود:«به دنیای فانی دل مبندید، زیرا من به بهشت جاویدان دل بستم اما با من وفا نكرد و از آن بیرون رانده شدم.»
دنیا بازیچه، سرگرمی و لهو و لعب است. عالم ظلمت، مردار، ملعون و مكار است. در كتاب گرانقدر“میزان الحكمه” از قول مولای متقیان حضرت علی (علیهالسلام) چنین نقل شده است:«این پیامبران و برگزیدگان خدا از دنیا دل بركندند … و پس مردان صالح و پارسا در پی آنان رفتند … و دنیا را چون مرداری دیدند كه جز در حال ضرورت خوردن از آن بر هیچ كس روا نیست و از آن به اندازهای خوردند كه زنده بمانند و نمیرند و دنیا را به منزله لاشهای بس گندیده دانستند كه هر كس (از آنها) بر آن میگذشت دهان (و بینی) خود را میگرفت. آنان از دنیا به كمترین قوت بسنده میكردند. برادران من! به خدا سوگند دنیا، در این سرای و آن سرای ـ در نظر كسی كه اندیشهاش را ناب و فكرش را خالص گرداند ـ گندیدهتر از لاشه و ناخوشایندتر از مردار است، اما آن كه كارش دباغی پوست است، مانند كسی كه از كنار آن لاشه و مردار میگذرد یا نزدیكش نشسته است و گندیدگی آن را حس نمیكند و بویش آزارش نمیدهد.»
انجمن رمان 98 | بهترین انجمن رمان نویسی
_ متافیزیک و زهد _
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com